![Airbags](https://static.autoblog.nl/images/wp2014/Airbags-Toyota.jpg)
De Japanse airbagfabrikant Takata moet heel veel auto’s terugroepen. Zoveel zelfs, dat het de grootste terugroepactie ooit is. En dan hebben we het niet eens alleen over auto’s.
Afgelopen jaren riepen onder andere Toyota, Honda, Mazda, Nissan en BMW al miljoenen auto’s terug vanwege een falend ontstekingsmechanisme van de airbag. Deze werden in alle gevallen gemaakt door de Japanse toeleverancier Takata. De ellende rondom de Japanse plofzakken is echter nog lang niet over, want de fabrikant kondigt vandaag aan dat liefst 33.8 miljoen auto’s in de Verenigde Staten zijn uitgerust met een falend airbagmechanisme en dus terug moeten naar de dealer voor vervanging. Overigens zijn ruwweg de helft van die auto’s reeds teruggeroepen door de diverse autofabrikanten zelf.
Het probleem zit hem in het activeren van de airbag. Dit zou een gecontroleerde explosie moeten zijn, maar bij Takata-airbags kunnen deze explosies zo krachtig zijn dat de metalen behuizing van de airbag in kleine stukjes richting de toch al onfortuinlijke inzittenden worden geschoten. Er zouden in al vijf of zes mensen zijn overleden door de gevolgen van een falende Takata-airbag, de meesten achter het stuur van een Honda.
De 33.8 miljoen auto’s die worden teruggeroepen bevinden zich dus allemaal in de Verenigde Staten, het totale aantal auto’s zal vermoedelijk nog een stuk hoger uitpakken. Op dit moment zijn er in de Verenigde Staten door diverse fabrikanten al 17 miljoen auto’s teruggeroepen vanwege de Takata-airbag, wereldwijd zijn dat er zelfs al 36 miljoen, aldus NBC. En die aantallen zullen dus alleen nog maar toenemen.
UPDATE: Volgens het ANP gaat het in Nederland om 37.000 Toyota’s tussen 2003 en 2007 en zo’n 7000 Nissan’s van de bouwjaren 2004 tot en met 2007.
Explosief nieuws…
@gtwillem:
Prima airbags, een beetje denken dat je overal maar straffeloos tegenop kan rijden….
Dit zal ze leren….
@gtwillem: Eigenlijk net niet…..
Waarom deed het me gelijk hier aan denken?
https://www.youtube.com/watch?v=1LjBH4IcqtU
@Lennart95vdk: Vanwege de titel van het liedje? ;)
@dizono: no shit sherlock xD
@Lennart95vdk: he dizono geeft gewoon antwoord op een vraag dat jij stelde. Als je geen antwoord wil moet je het niet als een vraag formulieren.
@Lennart95vdk: hahaha een filmpje met airbags.
Zao rollen ze daar in het oosten…
Bewijst maar weer dat ook de toeleveranciers in Japan net zo hard worden uitgeknepen. Japanse auto’s zijn geen haar beter meer, onderhuids zit er dezelfde door inkopers uitgeknepen troep in. Google voor je lol eens op olieverbruik in de Avensis 1.8: net zo’n tranentrekkend verhaal als Vag’s tfsi olieboten, om van ontploffende D4D’s maar te zwijgen. Tegenwoordig overleeft de carrosserie de electronica en de motor, vroeger was dat andersom..
@parker: dat is geen vergelijk. Vroeger mocht je blij zijn als je auto motorisch gezien de 150.000 kilometer haalde. Dat is tegenwoordig met een brakke motor ook haalbaar…
@parker:
Omdat een airbag het niet doet die ook in BMW’s zit? Iets wat echt niet ontwikkeld wordt door een autofabrikant.
Wel grappig dan dat welk onderzoek dan ook, op welke wijze getest in welk land dan ook zo een beetje altij honda op plaats 1 qua betrouwbaarheid en zo goed als nooit een VAG product überhaupt in de top 10 staat.
Laatst onderzoek uitwees dat 0,29% motoruitval bij honda is en 4% bij audi, 14x zo vaak…en maar zeggen dat elk merk even goed is :d
@johanw: tip: verwaarloosbaar aandeel diesels en amper turbo’s bij Honda. Daardoor gaat die vergelijking wbt motoren mank.
@parker:
Als je een bepaalde techniek niet onder de knie hebt is het niet netjes om de klant als proefkonijn te gebruiken.
Zijn reactie is dus 100% valide.
@jrk68: turbo’s zijn uitgerijpte techniek en toch gaan ze stuk.. Wat er niet op zit gaat niet stuk en daar profiteert Honda van in dit soort onderzoeken.
And with that bombshell…
@keeper1: * on that bombshell
Oke ben je lekker mee als dealer. Kan je weken lang gratis airbags gaan wisselen…..
@dutchdriftking: volgens mij krijgen dealers gewoon het uurloon. opeengegeven moment zijn ze er zo handig in dat ze voor meer uren betaald krijgen dat ze daatwerkelijk doen
@bmwm4: volgens mij ook, alleen niet opeengegeven moment maar in alle gevallen altijd direct ;)
@bmwm4: Daar geloof ik niet direct in, staat gewoon een vaste vergoeding voor.
En die zal vast niet te ruim zijn.
@bofkont: bij ons was er een tijdje een probleem met de motor stond 7 uur voor maar het lukte in 4.5 uur dus dat was makkelijk verdienen
@bmwm4: Hmmm ja idd.
@bmwm4: en een kans om je klanten weet eens service te laten zien. Misschien een nieuw modelletje te laten testrijden tijdens de wachttijd etc etc. Geen makkelijker manier om je klanten weer eens binnen t pand te krijgen. Maar ik ben dan ook joop-postief en zie overal kansen waar anderen problemen zien.
@stamp: kansen zijn er wel maar wel voorzichtig moet je daarmee zijn. mensen zijn over het algemeen niet blij met dit soort dingen
@stamp: precies!
@bmwm4: je zit vast aan bepaalde werktijden. Je kan niet wat uren extra claimen.
@boomhauwer: werd ook niet geclaimd het merk schreef standaard zoveel uren ervoor
Honda rijders hé…
@poarneemn: heb je teveel gedronken ofzo
@gt500eleanor: nee de vtec ging aan
Ligt dit wellicht ook aan de andere vormen van airbags zoals alleen in de states gebruikt werden/worden? Geen Supplementary Restraining System (SRS airbag) maar volledig vervangende airbags welke ook zonder het dragen van de autogordel (enigzins) hun werk doen?
@stamp: inderdaad
@stamp: Ja inderdaad, dat wilde ik ook net opmerken. Die airbags zijn flink groter dan de ‘onze’, dus hebben ook meer explosief nodig om op te blazen. Wellicht dat de behuizing daar niet op berekend is?!
Heel slordig van Takata in ieder geval, en heel on Japans. Om fouten te maken, én om ze toe te geven.
Dit gaat mijn petje te boven. Dat er terugroepakties zijn kan de beste overkomen maar dat het pas na 10-talle miljoenen leveringen wordt ingegrepen of ontdekt gaat er bij mij niet in.
De japanese “kwaliteitskontrole” laat hier weer een serieuze steek vallen.
De 330ci van ons moest ook terug na de dealer vanwege dit probleem..
Doe ook aan takata .. Heb al de groene band met oranje slip ..
@lincoln:
takatatakatakatakata! 7.62mm of 5.65 NATO?
Sjah, zelfs al hanteer je six sigma dan heb je nog altijd 3.4 foutieve units per miljoen.
@towi1989: juist, met de getallen uit het artikel zit je dan toch al op 180 stuks.
Ik kan trouwens ook weer veilig passagiers meenemen, mijn 3er heeft ook een nieuwe plofzak gekregen. En dat zullen ze merken ook! :P
Typisch dat het alleeneen terugroepactie in de VS betreft: De rekensom ‘hoeveel is een mensenleven waard’ isdaar veel hoger dan hier. Dat komt door de enorme bedragen die daar worden uitgekeerd in de civil courts bij bewezen schuld. In de USA hebben we het over bedragen in de miljoenen dollars per slachtoffer, in europa krijg je waarschijnlijk 50.000 euro oid.
Dus in de USA worden ze vervangen, hier zijn we de l*l…
@IkRol: het gaat niet direct om een mensenleven, het gaat om de kans om te sterven. Zoals het daar gaat met die grote claims is ook niet gezond. Dan liever zoals hier, iets meer kans om te sterven maar wel in een (wat dat betreft) gezonde maatschappij.
Overigens als je de reacties leest gebruiken ze daar andere airbags dus dat zou best het verschil kunnen zijn.
@lekbak: gezonde maatschappij…wat een grapjas
@mopar: moeilijk hé, lezen… Er staan een paar haakjes, ik laat je zelf even nadenken wat ik daarmee wil zeggen.
@lekbak: ook wat dat betreft is er niets gezonds aan… Moeilijk he…begrijpen wat ik bedoel
Takata is een meta groot internationaal bedrijf met hoofdkantoor in Duitsland…hoe Japans is deze nog?
Dan hebben die dealers tenminste weer eens wat te doen.
Ojeetje.
Ik heb van BMW een recall gekregen voor mijn E46 voor de airbag. Is dit niet dezelfde recall?