P+R De Uithof mocht 50 miljoen euro kosten maar er er parkeert geen hond.
Vlak aan de A28 is bij het Wilhelmina Kinderziekenhuis is een enorme parking neergezet om mensen die de stad Utrecht in willen een goedkoop parkeeralternatief te bieden. Voor vijf euro kan je een dag lang parkeren zonder dat je auto in de gracht flikkert én gratis gebruik maken van het OV in de stad. Je krijgt zelfs nog korting bij sommige winkels als je je parkeerkaartje laat zien maar desondanks laten de automobilisten de parking massaal links liggen.
Er zijn 2000 plaatsen in de parking, waarvan er gemiddeld slechts 328 worden gebruikt, zo meldt de Telegraaf. Een groot deel van de plaatsen (1500 stuks) is gereserveerd voor lokale (semi-) overheidsinstellingen waarvan er een aantal medeopdrachtgever van de parkeergarage zijn. Zo heeft de Universiteit Utrecht 500 plekken geclaimd maar ze gebruikt er gemiddeld 31 per dag. Nog altijd meer dan de Hogeschool Utrecht overigens, die slechts 1 van de 150 gereserveerde plekken gebruikt. Het UMC doet het eigenlijk nog het beste, die gebruiken nu 170 van hun 600 plekken maar ze verwachten er in de toekomst meer te gaan gebruiken door de komst van andere klinieken.
Omdat het gebruik van de publieke plekken boven verwachting is zal er langzaamaan een verschuiving plaatsvinden in de verdeling van de plekken in de parkeergarage, waarbij er steeds minder plaatsen gereserveerd zullen blijven voor de verschillende bedrijven en instellingen. Of er ooit zoveel geparkeerd zal worden dat het een investering van 50 miljoen waard was valt echter te bezien.
Bron: kcap
W115 zegt
Zo ken ik er nog wel een paar
baasbas zegt
Niet zo raar toch, dat ding staat er nog maar kort?
RickB zegt
@baasbas: Staat er al een poosje. Is echter pas sinds kort in bedrijf genomen.
3246cm252kw zegt
@baasbas: maar staat ook wel een Jezus end van de stad. Als je in de regio Bilthoven woont schiet het niet echt op…
jack_abarth zegt
Ik parkeer altijd bij Westraven wanneer ik naar Utrecht moet. Altijd volop plek, ondanks de vele wagens van Rijkswaterstaat.
Weet zo gauw de kosten niet, maar in elk geval onbeperkt parkeren en kaartjes voor de tram zijn inclusief.
jaguarjunk zegt
@jack_abarth: Westraven is ook €5,-
p924 zegt
Als toch niet gebruikt wordt, kunnen ze het misschien ombouwen naar indoor racecircuitje.
Laue zegt
@p924: Voorstel aangenomen.
oxymoron zegt
Ideale plek om een proef te nemen met een centrale parkeerplaats voor e-auto’s, zonder problemen met gebruikers die hun auto de hele dag aan de lader laten staan ook als ze vol zjn.
awesome zegt
Henk Westbroek, kom er maar in!
2000 plaatsen, waarvan 1500 gereserveerd voor bedrijven die meebetaald hebben.
Als die daar geen gebruik van maken moeten ze dat toch zelf weten?
azenomei zegt
@awesome: Dat klopt, maar als er dus 500 mensen die niet gereserveerd hebben gaan parkeren gaat de garage op “vol” en mag er niemand meer bij. Behalve als je dus een pas hebt voor de gereserveerde plaatsen.
fep739 zegt
….maar er er parkeert geen hond….
Duuhhh…
Enkel Scooby Doo kan met een auto rijden :p ….
Rob zegt
@fep739:
Incorrect. Goofy kan ook autorijden. Welliswaar als een totale lul, maar toch ;-)
http://www.youtube.com/watch?v=mZAZ_xu0DCg
ar156sw zegt
@Rob: Niet alleen Goofy:
http://www.bbc.co.uk/news/world-asia-20614593
Maar, OT: ach, het zal nog een beetje moeten wennen misschien, maar dat die meebetalende instanties zo overschat hebben hoeveel plekken ze zouden gebruiken, dat verbaast me wel.
escort77 zegt
Ik denk dat dit komt omdat die auto’s Utrecht niet eens binnen komen… Ik moet er ongeveer 1x per jaar zijn, maar dat is altijd een drama qua files…
jon86 zegt
@escort77: ’s ochtends is het bij die P+R wel te doen, maar als je ’s avonds weer weg wilt sta je gedwongen in de file bij de Uithof. Als ze daar nu eens wat zou aan zouden doen en aan het ontbreken van een echte noordelijke ringweg, dan staan de mensen die naar het Amsterdam moeten in ieder geval niet in de file.
tjwh zegt
Beter teveel plek dan te weinig, toch…. :-)
kingdecay zegt
Dat ding wordt zeker en vast wel gebruikt. Reken maar van wel dat het al meerdere miljoenen euro heeft helpen witwassen/wegsluizen. Dus zeker en vast een nuttig bouwwerk.
Trouwens, een algemeen voorstel voor AB : wat denk je ervan om bij het kopje “geslacht” onder profielinfo ook nog “jongen” en “meisje” toe te voegen? Kwestie van mannen en vrouwen kostbare tijd te besparen door niet meer te hoeven reageren op de twee eerder vermelde mogelijkheden.
Esprit_de_Flandre zegt
Maak van één van de verdiepingen een showroom voor de VW Group. Zo staan er altijd een stuk of 100 auto’s..
Nico94 zegt
Als ik naar Utrecht ga, ga ik gewoon met de trein…
utr1984 zegt
Nee, ik werk niet bij de gemeente maar ik heb wel een schoolproject gemaakt over stedelijke vernieuwing in Utrecht, daarom kan ik dit bericht wat nuanceren:
– Er komt een trambaan vanaf Utrecht CS met als dat parkeergarage als eindstation, dus de verwachting is dat er dan meer gebruik van wordt gemaakt.
– De Uithof is groeiende, dus er zullen meer mensen gebruik van maken.
– Mensen zouden er gewoon gebruik van moeten maken, want in de stad parkeren is teringduur…
– De garage is pas net open, dus geef ’t wat tijd…
– Het is een mooie plek voor fotoshoots van auto’s ;)
jon86 zegt
@utr1984: Je vergeet te melden dat er ook een klimmuur naast is gebouwd: http://www.olympos.nl/Actueleinformatie/tabid/143/articleType/ArticleView/articleId/64/PR-De-Uithof-en-klimmuur-Kalymnos.aspx
newguy92 zegt
@utr1984: als ze idd de trambaan aangelegd hebben zal die vast wel snel vol staan
mashell zegt
@utr1984: ik kan je helemaal volgen behalve hoe een lege parkeergarage een mooie fotoshoot plek voor auto’s is.
utr1984 zegt
@mashell: Best geslaagd toch bovenop deze garage?
http://autogetest.nl/autotests/tests/item/mercedes-benz/mercedes-benz-a-45-amg-4matic.html?elementtabs=1
frisian1206 zegt
@utr1984: Ik ben erg blij met je weldoordachte reactie. Daar kan de Televaag nog wat van leren, ik kan daar zo boos om worden. Als ze enige verkeerskundige kennis zouden hebben gebruikt, dan weten ze dat je punt ‘geef het wat tijd’ vooral belangrijk is. Uitspraken doen na 3 maanden heeft geen zin! Zeker omdat inderdaad de tramlijn nog niet aangesloten wordt. Automobilisten zijn zeer sterk gewoontedieren; zie de comment van @jack_abarth in deze rij: ‘ik parkeer altijd op Westraven’ (No offense Jack!). Langzamerhand zullen meer automobilisten switchen naar de Uithof, zeker als de sneltram aangesloten wordt. Een tijdsperiode van twee jaar is in de regel een geschikt moment voor een eerste onderzoek en een jaartje na aansluiten van de tramlijn een mooi moment voor een complete evaluatie.
Joost1990_2 zegt
Als je vanuit het noorden (A6 vanaf Emmeloord en A27 vanaf Almere) komt, is dit de ideale P+R. Wanneer wij naar Utrecht gaan zetten wij hem daar neer, je bent in 10 minuten in het centrum. Waarschijnlijk was er al niet heel veel vraag naar van instellingen in de omgeving, omdat ook daar volgens mij parkeerplek zat is. Ik blijf er in ieder geval wel gebruik van maken.
Joost1990_2 zegt
@Joost1990_2: … aangezien parkeren in de stad een drama is geworden. Dit is praktischer, beter voor het milieu en goedkoper. Tel uit je winst.
Hupke zegt
Is Utrecht een drukbezochte stad?
Overigens is 50m euro precies wel duur voor een parkeergarage.
mopar zegt
@Hupke: Grootste Universiteit van Nederland, Grootste overdekte windelcentrum van Nederland, hoofdkantoren van zowel Rijkswaterstaat, KNMI, TNO, IKEA, Rabobank en met 230.000 personen per dag, het drukste en grootste treinstation van Nederland…..dus ja….vrij druk bezocht.
50 Miljoen komt vooral doordat de bodem daar van zeer poreus en klei-achtig materiaal is. Er moest diep gegraven worden en een speciaal soort beton gebruikt worden voor de fundering.
Hupke zegt
@mopar:
Thnx
st3fan zegt
Maakt opzich niet veel uit toch? Er is in ieder geval altijd plek in Utrecht, dus +1. Verder.. tja winst is winst al gaat het in dit geval langzaam, maar over 400jaar hebben ze t wel terug verdient. :)
st3fan zegt
Offtopic; doe aub iets aan deze trage verrotte klotr, alles behalve goed werkende, app desnoods downgrade!!
danku
taxman zegt
Staat lekker centraal ook. Wel handig als veel mensen tegelijk vanuit Utrecht naar het bos willen.
dafmaf zegt
Een avondkaart bij mij in de wijk kost 6 euro, dus daarvoor hoeft mijn familie het niet te doen. Parkeren is hier in korte tijd krankzinnig duur geworden, van 86 cent (43 voor mijn bezoek) naar 3,20 euro (2,30 voor mijn bezoek) in acht jaar.
Met de ov-chipkaart is ook de bus nog eens twee keer zo duur geworden en daarnaast zijn de toegangs- en uitvalwegen versmald en is de stad in compartimenten opgedeeld, zodat ik gemiddeld twee kilometer per rit om moet rijden.
Voordeel is dat ik vaker fiets. Dat is sneller dan de bus en de auto.