De grootste modelwijziging voor Tesla voor de Model 3 behelst kleurrijke ambianceverlichting, een yoke stuurwiel en nieuwe koplampen.
De Tesla Model 3 is nu al een tijdje op de markt. Sterker nog, in 2019 (alweer bijna vier jaar geleden) was het de bestverkochte auto van ons land! Tesla is een kei in het langzaam doch gestaag doorvoeren van aanpassingen en wijzigingen. Er was in 2020 een kleine update die je een facelift zou kunnen noemen. Als je echter kijkt naar de eerste Model 3’s en dan naar het huidige model, zijn de verschillen enorm. Niet zozeer qua uiterlijk, maar wel qua bouwkwaliteit en aandrijflijn.
Maar voor nu staat er een heel erg grote verandering op stapel die we echt als facelift mogen betitelen. Tesla zelf noemt het Project Highland. Het is volgens kenners de grootste modelwijziging van het 19-jaar oude merk. Nog altijd moeten we wachten op de eerste opvolger van een model. De Roadster is het prototype-stadium nooit ontstegen en alle huidige modellen zijn doorontwikkelingen, geen nieuw model. Met de Project Highland is dat ook niet het geval.
Grootst modelwijziging voor Tesla Model 3
Maar, de facelift die eraan komt voor de Model 3 enorm zal ingrijpend zijn. Qua uiterlijke wijzigingen konden we je een tijdje al inlichten. Nu weten we meer over de softwareupdates en aanpassingen in het interieur. Die zijn namelijk zeer ingrijpend, zo weten via dankzij Teslascope. Dit bedrijf levert software aan Tesla en kon zodoende al een kijkje in de keuken nemen. Vervolgens hebben ze dat nieuws keihard gelekt op Twitter. We gaan ervan uit dat Elon Musk dit allemaal prima vindt, aangezien hij eigenaar is van zowel Tesla als Twitter.
De besturing zal nu geheel ‘drive-by-wire’ zijn. Daarmee bedoelen we niet alleen elektrische stuurbekrachtiging, maar ook zonder mechanische verbinding met de voorwielen. Over besturing gesproken, je kan vanaf de facelift kiezen voor een rond stuurwiel of zo’n ‘Yoke’. Verder krijgt de Project Highland een nieuwe camera in de achterbumper. Uiteraard zal de neus compleet anders zijn. Iets minder eigenwijs, maar met een iets behoudendere styling kun je ook de ‘laggards’ meekrijgen om over te stappen naar een EV.
Wanneer en hoeveel?
Het interieur krijgt ook een upgrade. Waarschijnlijk verbeteren ze de bouwkwaliteit nog een beetje. De nadruk komt nu meer en meer te liggen op de recyclebaarheid van alle materialen. De stengels aan de stuurkolom komen te vervallen. Voor een beetje gezelligheid aan boord zal er een RGB-ambiance verlichting zijn. Over verlichting gesproken, de koplampen krijgen Matrix-LED verlichting. Verder verwachten we dat Tesla de motoren nog iets efficienter en krachtiger kan maken. Dus nog betere prestaties en een geringer verbruik. Eerlijk is eerlijk: qua prestaties en actieradius is een model 3 bijna onverslaanbaar.
Dan zijn we aanbeland bij de twee laatste punten. Ten eerste de datum en ten tweede de prijs. Wanneer de auto komt, is niet helemaal bekend. Het zou logisch zijn om de auto aan het einde van dit jaar als 2024-model te introduceren. Maar bij Tesla is hier heel erg lastig een peil op te trekken. Qua prijs kunnen we alvast verklappen dat deze min of meer gelijk zal blijven. Kijk, dat is nog eens goed nieuws!
Johanneke zegt
Beetje Supra achtige koplampen, ik vind het een enorme verbetering.
Zo’n yoke eh, ik heb er nooit mee gereden, dus een echt oordeel kan ik niet vellen, maar hoe kan dat ooit comfortabeler rijden dan een rond stuur? Het lijkt mij enkel nadelen hebben, zeker met overpakken.
grrrrrene zegt
Ik snap ook niet waarom de yoke zo gepusht wordt. Behalve op het circuit heb je er volgens mij niks aan. Gelukkig is het nu optioneel in plaats van erdoor gedrukt.
cdlop01 zegt
Bij de nieuwe RZ lexus werkt het perfect vlgs de journalisten
maarteno zegt
ook op het circuit heb je aan deze niks! zoiets werkt alleen als de overbrenging dusdanig kort is dat je niet hoeft over te pakken….
donjunior zegt
Variabele overbenging. Dat is waar drive-by-wire nou zo handig bij is. Als je langzaam rijdt kun je middels een halve draai aan de yoke een maximale stuuruitslag genereren. Op hoge snelheid kun je juist weer de auto zo stabiel mogelijk maken. Zo gebeurd het ook in de nieuwe Lexus RZ. Zie ook Engineering Explained die dit fenomeen toelicht op zijn Youtube kanaal
https://youtu.be/agMrewRJTow
mashell zegt
Het doel van de yoke is om de stokoude Model S weer in het nieuws te krijgen. En het werkt.
alassad zegt
Bij de huidige model S/X krijg je tegenwoordig standaard een rond stuur, schijnt te maken met kwaliteitsproblemen met het Yoke stuur
willeme zegt
@4g63:
De yoke is veel minder erg dan dat je denkt. Sterker nog, het is wel een gimmick die terugdenkt aan tijden dat David Hasselhoff nog nuchter was. Dus als scepticus heeft het mij verrast.
Echter, ten opzichte van het normale stuurwiel voegt het niet heel erg veel toe. Dus ja, je hebt gelijk ;-).
Richmond zegt
Ik vind de S nog steeds het mooiste tesla model.. maar deze facelift maakt de neus van de 3 iig een stuk mooier en misschien ook wel meer in lijn met de S (wat logischer is, aangezien ze de S en X nooit het gezicht van de 3/Y gegeven hebben).
cdlop01 zegt
Dus eigenlijk update van niets. Hopelijk ook wat aan afwerking gedaan en een keer goed lakwerk zou ook geen kwwad kunnen. Zakelijk 2 Tesla’s 3 rijden. De 1 zonder al teveel maleur de ander, dit kader te kort…. . Goede EV hoewel actieradius schromelijk wordt overdreven door de Evangelisten.
Bij de Tesla met gebreken zijn de slechte lak, skechte hechting en dekking, deuken in carrosserie bij afkevering en water in koplampen wel meest opvallende.
wimof zegt
Je vergeet de bijna obligatoire spaltmasse.
Ik heb er een verklaring ondergezet.
Das Spaltmaß ist der Abstand zwischen zwei benachbarten Bauteilen. Üblicherweise gilt: „Je kleiner das Spaltmaß, umso höher die Qualität des Produkts. “ Beim Automobilbau sind kleinere Spaltmaße gleichbedeutend mit geringerem Luftwiderstand.
Computer Freak zegt
Ik hoop dat de EU ingrijpt en de Model 3 gaat verbieden als ze overstappen op drive-by-wire besturing. Stel je voor dat je snel een uitwijkmanoeuvre wilt maken en de auto niet reageert omdat het beeldscherm aan het rebooten is.
Johanneke zegt
Nissan en Toyota doen het ook, schijnt prima te werken hoor.
Computer Freak zegt
Maar die zijn dan ook in staat om fatsoenlijke software te maken.
Richmond zegt
Wat heeft het beeldscherm met het sturen te maken
Flutterbear zegt
Je kan prima tijdens het rijden je scherm herstarten in een Tesla. In tegenstelling tot Ford waarbij je de auto na het hacken van het infotainment vanaf afstand kon laten remmen..
mashell zegt
Dat zouden toch gescheiden systemen moeten zijn. Overigens is er bij drive by wire nog altijd een mechanische fallback verplicht.
bola zegt
Zijn onderhuids ook losse systemen die aanelkaar zijn gekoppeld. Als je een softreboot uitvoert is dat alleen voor het scherm en infotainment.
lekkerdwars zegt
Mooi artikel, wat je verder online leest zijn toepassing van megacastings (lichter, stijver, goedkoper), 300 kW DC laden, adaptieve demping, betere stoelen, meer isolatie. Zal qua specs opnieuw de bakens verzetten. Tijd dringt want huidige 3 is op leeftijd..
Ghiacciato zegt
Benieuwd wanneer deze te bestellen is!
wimof zegt
Nieuwe koplampen, hoera, hopelijk hebben ze geleerd om niet verblindende exemplaren te ontwikkelen.
560pk zegt
Eerlijk is eerlijk: hij ziet er nu een stuk beter uit, en qua prijs/prestaties/value for money is hij bijna onverslaanbaar. Ik shop in een andere categorie en prijsklasse, maar als ik in de prijsklasse 40 K zou moeten/mogen kiezen, zou deze, op basis van specs en voorkomen, zeer hoog op mijn lijst staan.
Ga eens naar een willekeurige, foeilelijke, Koreaanse/Chinese/Franse/Japanse bejaardenSUF kijken van 40 mille. Daar wil je toch uitsluitend tijdens je allerlaatste rit in rijden? En zelfs dan nog niet! Voor vergelijkbaar bejaardenspul uit Duitsland kan je met dit budget het helemaal wel vergeten.
flyerbunch zegt
Dit is toch ondertussen al oud nieuws?