Wat is 200 meter lang, heeft een dek 71.400 vierkante meter, een capaciteit van 8.500 auto’s, en is zo milieuvriendelijk mogelijk geconstrueerd? Deze bad boy, de Höegh Target. Vanochtend voer hij de haven van Rotterdam binnen.
De Höegh Target – het schip, niet de deze week opzichtig falende verdediger van FC Basel met dezelfde naam – is de eerste in een reeks van zes enorme autocarriers. Zijn capaciteit: op vijf autodekken (het schip heeft 14 dekken in totaal) passen 8.500 CEU’s, als volgt gedefinieerd:
Automobiles are defined in Car Equivalent Units (CEU) or RT43, where one CEU typically represents the size of a 1966 Toyota Corona RT43.
Deze autootjes meten 4,110 mm x 1,550 mm x 1,420 mm, dus als je een lading Mercedes-Maybachs vervoert kom je niet helemaal aan die 8.500 stuks, maar soit. Bij de constructie van de boot is zo groen mogelijk gewerkt, met de laatste energie-efficiënte technologieën. Bij een dergelijk enorm project kunnen kleine details veel schelen, en dus werd goed gekeken naar de vormgeving van de romp waarbij een balans van optimale laadcapiciteit en een zo laag mogelijk brandstofverbruik is nagestreefd.
Al met al werd de CO2-emissie per vervoerde auto gehalveerd. De laaddeuren zijn zo hoog als de poort naar Mordor: je kunt er theoretisch een voertuig van 6,5 meter hoog en 12 meter breed naar binnen rijden. Droog weegt het schip 77.000 ton, en het kan voertuigen met een gewicht van 375 ton kwijt in de boeg. De totale laadcapaciteit bedraagt 20.766 ton.
Wil je ‘m zien? Dan moet je je nu naar de autoterminal van C.RO spoeden, aldus NL:RTM.
UPDATE: @Original_arnoud levert livepics van de Höegh Target.
gop1 zegt
Smoke, lees het nog even na, het leest zo vrij vervelend.
norge zegt
@gop1: vond het wel lekker weglezen…
granlusso zegt
Das bijna een jaarverkoop aan Outlanders PHEV’s, op één schip!
gregorius zegt
Wat gaat er in die andere 9 dekken dan?
clarkson zegt
@gregorius: Dat staat op de kapitein zijn ”prive” vrachtbriefje.
bmw7 zegt
@gregorius: 9 duizend illegalen
Dutchdriftking zegt
Mooi ding, maar om er nou voor naar 010 te rijden…..
moondustfocus zegt
@dutchdriftking: ben in 010 geboren en getogen en ik werk er, maar zelfs dan gaan we er niet voor omrijden. Die leg er wel goed.
VeniVidiVici zegt
Okee, iedereen op Sail… NU naar Rotterdam! Word het in Amsterdam wat rustiger…
sr20det zegt
@venividivici: nee joh dit gevaarte gewoon tussen al die zeilbootjes in A’dam prakken! Ken je lachen
parker zegt
En wat voor troep komt ie hier uitspugen?? Priussen? Foutlanders?
Arnoud zegt
@parker:
Momenteel zie ik er RAV4’s vanaf komen.
Ik ben bij C.RO aan het werk. Niet als medewerker van maar ben op hetzelfde terrein met een ander project bezig.
parker zegt
@Original_Arnoud: domme Vinex SUV’s dus, bah
bobjandevierde zegt
-edit: niet doen-
hondar zegt
@parker: Toyota en Mitsubishi troep? Populistische uitspraken ;)
Edge zegt
Da’s een mooi stukje techniek. Kun je overigens ook een prima partyboot van maken.
faalhaas zegt
Zelf drijvend oud ijzer!
Arnoud zegt
@faalhaas:
De meeste auto’s zijn ook niets meer dan toekomstig schroot.
FieRo zegt
Hoeveel weegt ie als ie nat is ?
philipf zegt
Dat zijn veel auto’s. Jammer als het een keer zinkt.
desjonnies zegt
Deze dus Smoke :
http://barthworks.com/cars/toyota/photos/1966toyotacorona1900_22.jpg
lekbak zegt
Het verbaast me elke keer weer dat zoiets overeind blijft bij een beetje wind. Net als cruise schepen trouwens.
Overigens vallen de afmetingen me een beetje tegen. Ik had verwacht dat ‘het grootste van een bepaald type’ tegenwoordig wel wat groter zou zijn. Ik zal dit dus vast ook nog wel een paar keer langs Delfzijl richting Emden zien schuiven. Daar stikt het van dit soort krengen.
desjonnies zegt
@lekbak:
In principe een varende schoenendoos, hoe je het ook wendt of keert en bij een aanvaring ben je negen van de tien keer het lul met een autocarrier, simpel en alleen door de constructie.
By the way : Emden is volgens mij zo’n beetje de grootse auto-hub in Europa !
Tweede Zeebrugge ?
Arnoud zegt
@desjonnies:
Dé reden dat, wanneer zo’n schoenendoos lek slaat, er geen redden meer aan is, is vrijevloeistofmoment. De dekken zijn zó groot, vooral de enorme breedte is killing, dat zo’n schip met 1cm water over het gehele dek al ten dode is opgeschreven.
st33fie zegt
Nou vanochtend om 4 uur voorbij zien komen op de nieuwe waterweg gewoon een heul lomp en vooral lelijk ding
dafmaf zegt
“Deze autootjes meten 4,110 mm x 1,550 mm x 1,420 mm, dus als je een lading Mercedes-Maybachs vervoert kom je niet helemaal aan die 8.500 stuks, maar soit.”
Dat is inderdaad klein, 4,110 mm x 1,550 mm x 1,420 mm millimeter, er passen er zo vier van in een luciferdoosje.
Zouden die komma’s geen punten moeten zijn?
FIAT127 zegt
Ah gelukkig is Sail Rotterdam wél leuk.