Er wordt op grote schaal gefraudeerd met de taxatie bij de import van occasions, alleen dit jaar wordt er al een schade van 65 miljoen euro voor de schatkist verwacht. En dat gebeurt niet alleen bij louche handelaren maar ook bij Bovag erkende autobedrijven.
Vroeger moest je altijd langs de RDW maar als een tweedehands auto geïmporteerd wordt moet een handelaar tegenwoordig een taxatierapport laten opmaken door een “erkende taxateur” maar iedereen kan zich taxateur noemen en daarmee creëer je natuurlijk mogelijkheden tot fraude. Mogelijkheden die -je verwacht het niet in zo’n goudeerlijke bedrijfstak– uitgebreid benut worden. Het opvoeren van schades en het weglaten van opties om de waarde te verlagen zorgen er onder meer voor dat een potentiële zakelijke klant een auto een stuk interessanter kan gaan bijtellen. Het probleem geldt voornamelijk bij jonge occassions, begin dit jaar werden er al 3000 auto’s van 2 tot 4 jaar oud meer geïmporteerd dan vorig jaar. Een voorzichtige schatting is dat er per auto 1500 euro minder wordt afgedragen dan zou moeten. Dat lijkt me een zeer voorzichtige schatting, inderdaad.
Paul de Waal van brancheorganisatie Bovag: “We worden er heel veel over gebeld door onze leden. Die zeggen dat ze maar twee opties hebben: eraan meedoen, of stoppen met hun bedrijf. Het is een enorme oneerlijke concurrentie.” De Bovag heeft bij de overheid aangeklopt om maatregelen te treffen.
De Belastingdienst kan binnen de eerste vijf jaar controleren of jij wel eerlijk bent geweest maar dat is natuurlijk een wassen neus. Zodra jij bij een dealer wegrijdt heb je de mogelijkheid om extra opties in je auto te schroeven of met een uitdeukhamer en spuitbus aan de gang te gaan. Daar komt nog bij dat binnen vijf jaar een auto vaak nog weer van eigenaar wisselt waardoor opsporing / bestraffen nog lastiger wordt. De Bovag noemt als oplossing het afschaffen van de BPM maar beseft ook dat dat in deze financieel moeilijke tijden onhaalbaar is. De makkelijkste manier om de controle te verscherpen is waarschijnlijk door de taxatie terug te brengen bij de RDW maar dat is natuurlijk ook een behoorlijk project. Staatssecretaris Weekers wil pas reageren na het overleg met de Bovag, aldus BNR.
Wat ik me afvraag is waarom de Bovag hier nu pas over begint te roepen terwijl het probleem al zo oud is als de weg naar Rome. Overigens kan je je ook afvragen of het verlagen van de waarde voor taxatie wel fraude genoemd kan worden, aangezien de BPM in strijd is met Europees recht. Je zou kunnen zeggen dat de autobedrijven slechts een stukje rechtvaardigheid voor de Nederlandse consument bewerkstelligen, of ga ik nu een stapje te ver? Hoe dan ook: ik hoop dat de overheid even goed laat doorrekenen wat de eventuele gevolgen van strengere maatregelen zijn voor de tweedehands autohandel, die jongens zitten al in zwaar weer momenteel.
papa zegt
Goed artikel en bedankt voor de tip! :)
realcar zegt
@papa: Inderdaad gouden tip.
automotiveimport zegt
Goede invalshoek van Autoblog.
Onze ervaring als importbedrijf is dat de autobedrijven nu van zich laten horen jarenlang torenhoge marges gepakt hebben op importauto’s. Zonder aan de klant te vermelden dat het om een import auto ging.
Nu diverse importbedrijven het voordeel terug aan de klant geven, beginnen deze autobedrijven te klagen bij de BOVAG. Ze kunnen namelijk geen duizenden euro’s marge meer verdienen.
Wat betreft krassen en deuken is het niet meer dan logisch dat deze onderdelen worden meegenomen in een taxatierapport, dit heeft namelijk invloed op de (werkelijke) waarde van een dergelijke auto. Waarom zou je BPM betalen over een te hoge (markt)waarde van de auto?
kaasboerin zegt
@automotiveimport: Je kan dat toch wel aan het kenteken/rdw gegevens zien?
Wie koopt er nou een auto van pak ‘m beet 5k+ zonder op z’n minst dat ff te checken..
automotiveimport zegt
@kaasboerin:
Onwetendheid van veel autokopers.
Voorbeeld, het merendeel van de Nederlandse BMW dealers importeert jonggebruikte ‘Jahreswagens’ (http://www.automotiveimport.nl/jahreswagen) met max 10.000KM op de teller. De marge hierop is vaak > € 6.000 +
Merkdealers balen ervan dat particulieren zelf een auto importeren (of laten importeren) en enkel betalen voor de werkelijke importkosten.
De strategie van Nederlandse merkdealers is dat ze massaal consumenten bang maken voor import, anders kunnen ze hier namelijk nooit mee concurreren.
Een beetje slimme autokoper met een redelijk budget (40k+) kan een hoop voordeel halen in Duitsland……
autogek123 zegt
@CasperH: ” ik hoop dat de overheid even goed laat doorrekenen wat de eventuele gevolgen van strengere maatregelen zijn voor de tweedehands autohandel, die jongens zitten al in zwaar weer momenteel”
Kom op zeg. Ze doen iets illegaals en moet ik ze nu zielig gaan vinden? Als ze gepakt worden gelijk de zaak sluiten. Er zijn genoeg autohandelaren die hun geld eerlijk proberen te verdienen. Nou ja, genoeg! Ik vind die hele tweedehands auto bedrijfstak een beetje erg duister.
toroloco zegt
Wat ik me afvraag is waarom de Bovag hier nu pas over begint te roepen terwijl het probleem al zo oud is als de weg naar Rome. In de politiek worden steeds oude ideeën opgefrist en proberen zo de burger voor hun (nieuwe) idee te winnen!
CasperH zegt
@toroloco: dan ga ik Bovag stemmen voortaan! Oh wacht…
E34M5Touring zegt
Werkt dit ook de andere kant op? Dus dat men auto’s hoger gaat taxeren ivm verzekeringswaarde? Kan natuurlijk in de classichandel en schadehandel best geld opleveren lijkt me.
towi1989 zegt
@E34M5Touring: Als schadehersteller kan ik je vertellen dat dat ook gebeurd.
E34M5Touring zegt
@towi1989: Ah kijk, Thanks!
mtber zegt
Als het niet strafbaar is wat ze doen dan begrijp ik volledig dat ze de grenzen van de wet opzoeken. Dat gebeurd overal, we hebben niet voor niks belastingexperts die exact uitpluizen wat wel en niet mag. Voorbeeld is de brievenbus BV daar gaat het om miljarden. Dat gaat de overheid ook niet even fixen, gevolgen kunnen groot zijn voor economie en werkgelegenheid.
Simpson zegt
65 miljoen schade? Wees gewoon blij met alle (illegale) belasting die je kunt innen. Er is per slot van rekening geen klap werk voor verricht.
Als er wel goede controle komt, is het volgende truukje natuurlijk al verzonnen:
Je importeert de extraatjes gewoon apart van de auto om zo de bpm te omzeilen.
PiK zegt
@Simpson: er zit geen BPM op opties. En wanneer ik invoer met een taxatierapport moet ik netjes een wagenkaart bijleveren. Aan de hand van deze wagenkaart word bekeken welke opties er af-fabriek geleverd zijn. Het sjoemelen met opties demonteren kan al tijden niet meer.
Simpson zegt
@PiK: ah, weer wat geleerd vandaag. Dank!
RazorHead zegt
@Simpson:
hoezo illegaal?
Ik ben een Belg en heb namelijk die heisa moeten missen, uitleg iemand?
norge zegt
Goh, dat had ik nou niet verwacht…..
mo220cdi zegt
Aah zo moet dat dus
ThomasBol zegt
Dit is toch al jaren algemeen bekend? Dat is het lucratieve van een auto importeren. Even bij de taxatie wieldoppen er op schroeven, en na de Nederlandse tenaamstelling mooi weer die 21 inch porno’s er onder knallen.
midasracer zegt
Onze regering is zo ontzettend pro Europa, maar als het op belastingen aankomt tappen ze uit een ander vaatje. Dit is slechts 1 gevolg van een beleid dat op 2 benen hinkt. Wil men dit stoppen dan moet de BTW weer naar 19% en de BPM eraf. Tot die tijd gaat het alleen maar slechter met Nederland. Mijn volgende auto gaat ook weer uit Duitsland komen.
lamborgfan zegt
@midasracer: ja gelijk heb je! Maar heb je dan ook een ietwat duurdere uitvoering/model? of gewoon een Halfvolgeladen Golf, Kia Ford of andere autos die je momenteel veel op de nederlandse wegen ziet?
Of juist de wat grotere autos zoals 3 serie c klasse of 5 serie, E klasse?
Vraag me dat gewoon af omdat het meestal echt dikke bakken zijn die geïmporteerd worden. Maar dat hoeft niet natuurlijk..
midasracer zegt
@lamborgfan: Ik heb indertijd een RAV4 sol uitvoering gekocht. Met schuifdak (zie je bijna nooit in Nederland als optie) en afneembare trekhaak. 2 jaar oud voor 25 mille met 40K km’s. Scheelde zeker 5 mille met een dealer of originele Nederlandse auto. Als volgende auto zit ik te kijken naar een Audi Q5.
bempi zegt
Veel garagehouders en dealers maken zich er aan schuldig. Ze importeren massaal schade auto’s en knappen deze zelf op. De belasting op schade auto’s ligt lager dan nieuw gebruikte. En vaak betreft het alleen een kapotte achterlicht of wat lak / lichte deukschade. Even opknappen, verkopen voor topprijs en flink cashen voor deze vaklieden / goeroe’s. Zo draait onze economie door elkaar flink te naaien waar je dat maar kan doen. Het kabinet is daar een voorbeeld van. :)
pand zegt
@bempi: Mooi uitgelegd. Vooral de overheid is gied op zn plaats gezet
Femme zegt
@bempi: Het is terecht dat er op een schadeauto minder bpm afgedragen moet worden. Buitenlandse schadeauto’s worden anders duurder om op kenteken te krijgen dan vergelijkbare schadeauto’s die al een Nederlands kenteken hebben.
Er is sprake van fraude als er schades worden opgegeven die een auto niet heeft of opties worden weggelaten die de auto’s wél heeft.
stanoow zegt
Hahaha, ik ken ook een aantal mensen die dat op deze manier gedaan hebben. Gewoon de meest zichtbare optie aangeven zoals leren bekleding o.i.d. en de rest achterwege laten terwijl de auto eigenlijk full options is.
clioracing zegt
En terecht dat dit gebeurd. Dan moeten ze die belachelijke BPM/CO2 tax er maar is af gooien. Het is in dit land belasting op belasting op belasting op…
st33fie zegt
Nou ik heb nog geen 1 eerlijke auto handelaar gezien
altijd oudvrouwtje of die meneer komt hier al jaaaaren terwijl het bedrijfje pas 2 jaar op poten is
Of je gaat bij een import auto kijken en er staat bij een 320d uit 2003 maar 38k op de klok maar het stuur en de pedalen zijn wel kaal van de slijtage
Nou
Ik zeg alles zelfdoen van de aanschaf in Dland tot de keuring bij de RDW
guidod zegt
Was idd ook al op het nieuws
winterjunior zegt
Schatkist loopt geld mis? De overheid doet zelf iets wat niet mag; Namelijk belasting heffen als je een auto importeerd. Aangezien wij lid zijn van de eu mogen er geen kwantitatieve invoerbeperkingen worden gevoerd. Belasting heffen valt daar dus onder.
tstile zegt
RDW/belastingdienst zijn gewoon te lui om te controleren.
Ik snap dit serieus niet. Laat alle import gewoon langs een RDW kantoor gaan. Schade etc in mindering brengen op de BPM is prima, maar dan moeten ze gewoon uitgaan van de minimale kosten om die schade te repareren.
Handelaren etc die wel érg vaak schadeauto’s importeren gewoon extra goed controleren.
Zo moeilijk is het allemaal niet hoor:) maja dan moet je wel even logisch nadenken
FB_100001577731377 zegt
Als een van de grotere spelers bij de invoer van voertuigen binnen Nederland heb ik gemeend te moeten reageren op deze stelling. Er is hier maar 1 club die fraudeert met de BPM en dat is de Belastingdienst! En niet te zuinig ook!
– Artikel 110 VWEU verbiedt de lidstaten een hogere belasting te heffen op te importeren voertuigen dan op reeds in het binnenland geregistreerde voertuigen, dat staat zo sinds 1957 in het Verdrag
In 2002 bepaald de Hoge Raad dat de waarde van een te importeren voertuig moet worden herleid op grond van de inkoopwaarde door een handelaar. Tot medio 2009 wordt geheven op grond van de verkoopwaarde van wederverkoper aan particulier (de hoogste waarde). Als je niet het bedrag betaalde dat de Belastingdienst wenselijk achtte werd het aangegeven bedrag doorgehaald en werd het bedrag dat dat gespuis wenselijk achtte ingevuld op het aangifteformulier en moest je betalen, anders kreeg je geen kenteken.
In 2010 heeft de Belastingdienst de zgn. 12%-regeling ingevoerd, iedereen wist dat dat niet kon, maar ze hebben wel geheven. Als je niet de 12%-regeling betaalde, werd je een kenteken geweigerd. De 12%-regeling is in strijd met de meest elementaire beginselen van het Unie-recht.
Als je te laat bezwaar indiende, was je de belasting die onmogelijk verschuldigd kon zijn kwijt en niets helpt, weg geld.
Wie is er hier het gajes? Frans Weekers zit hier achter, die man deugt eenvoudigweg niet en zijn volgelingen al evenmin. Natuurlijk wordt er belasting ontweken, zoals met elke belasting. Er zijn altijd mensen die over de schreef gaan, dat is sinds mensenheugenis zo en zal altijd zo blijven. Soms worden daar middelen bij ingezet die niet helemaal juist zijn, maar dat is volkomen verwaarloosbaar bij de oneerbare praktijken van de Belastingdienst. Je zou blindelings moeten kunnen vertrouwen dat een ambtenaar integer is, maar het tegendeel is waar. En dan maar roepen dat er gefraudeerd wordt….
Gelukkig worden er nog regels vanuit Europa gegeven, anders werd je door Weekers en zijn companen volstrekt onrechtmatig leeggemolken!
http://www.bpmterugvorderen.nl