Wie doet er nou zoiets?!…
Alles is relatief. Ja, daar gaan we weer. Het is wel waar: als het gaat om verschillen tussen auto’s op verschillende markten, dan is bijna geen één land hetzelfde. En toch is er, vooral in Europa, één auto die het in elke markt goed lijkt te doen. Dat is inderdaad iedereens favoriete recht-toe-recht-aan-auto: de Golf.
Er is geen Nederlandse automarkt voor te stellen zonder de VW Golf. De auto is hier razend populair, evenals in veel andere Europese landen. Buiten Europa is het een heel ander verhaal. In Azië is de meestverkochte auto wel een compacte hatchback/sedan, namelijk de Toyota Corolla. In de VS is het een compleet andere auto, namelijk de Ford F-150. Aldaar doet de VW Golf het een stuk minder en ligt Volkswagen sowieso nog steeds onder vuur door dieselgate.
Bovendien voelt men de crossover- en SUV-hype ook in de VS. Men opteert liever voor een veel grotere VW, een Touareg of Atlas bijvoorbeeld. Als er al wordt geopteerd voor een ‘lage’ auto is het de toch vrij flinke Passat NMS. Niemand wil een Golf hebben. Enkel de GTI-tjes en de Golf R. Vandaar dat Volkswagen vanaf de Golf 8 de VS overslaat.
Dat blijkt uit een gesprek met een VW-medewerker door Motor1. Zonder officieel te bevestigen waarom zegt de werknemer dat de Golf en de SportsWagen (die we hier Variant noemen) verdwijnen uit de prijslijsten. Voor mensen die alleen de snelle Golfjes willen in de VS is er niks aan de hand, de GTI en de R blijven. De rest gaat exit.
Motor1 vergeleek de claim met wat verkoopcijfers en dan is het best te begrijpen. In 2018 bestond het totale aantal verkochte Volkswagens maar voor twee procent uit Golfs. Bovendien was 48 procent van dat aantal een GTI of R. Men liep dus sowieso niet warm voor de Golf, maar zonder de GTI en R was het dus maar één procent. Overigens wordt er geen woord gerept over de e-Golf, maar naar verluidt zal de elektrische Golf bezwijken onder het ID-label. Iets met kannibalisatie.
Het klinkt heftig dat een groot land de Golf in de ban doet, kijkend naar het al 45-jarige succes van de Modaalhatchback. De auto maakt in de VS echter minder verschil dan je denkt, dus is het te begrijpen.
lincoln zegt
Kan ook veel beter een Mazda leasen ..
Mazda is nml goed bezig de laatste tijd ..
De benchmark der benchmarken ..
gandini zegt
@lincoln: Vooral de 3 schijnt volgens de kenners een echte topper te zijn.
lincoln zegt
@gandini:
Voor de Balkenendes die helemaal kompleet out of the box omdenken ..
Je denk “gewone man” ..
Maar is een brutale durfal schobbejak ..
gandini zegt
@lincoln: “Skateboard-incident”
hotze zegt
@gandini: of een “Vertongen-klap”
daniel1975 zegt
@lincoln: want? Waarom? Je hebt er een? Het is hier nog nooit een benchmark geweest? En de enige MPS is niet meer in Nederland?
baklava zegt
Mogen ze hier ook in de ban doen.
tge1 zegt
@baklava: Ik vraag me af wat de grijze meute dan zou leasen/kopen.
lincoln zegt
@tge1:
Kutdingen natuurlijk ..
Want je kan geen succesvol model zijn zonder kutding te zijn natuurlijk ..
Iedereen die geen boeken heeft/leest weet dat de Ikea Billy boekenkast een kutding is ..
loserboi932 zegt
@lincoln: Wat ben jij opeens gevat en komisch geworden (niet sarcastisch). Echt cool. Keep it up.
lincoln zegt
@loserboi932:
Er zijn speciale sites waar mannen door elkaar gevat willen worden ..
Misschien voel jij je daar beter op je plek ..
cloverleaf zegt
@loserboi932: @lincoln is verliefd! Zo erg zelfs dat onze romanticus denkt aan mini-lincolntjes. Dan krijg je dit! Hij zit er zelfs over te denken op bij Femke in haar grachtenpandje in te trekken.
tjorque zegt
@cloverleaf: gek, ik las “hij zit in Femke haar gracht en hoeft dan zelf niet te trekken”
Geniet ervan ouwe jonge!
isn1981 zegt
@720s leuk al die percentages maar om hoeveel gaat het nu daadwerkelijk?
Loek zegt
@isn1981: het gaat om in totaal iets van 30.000 Volkswagens. 600 daarvan zijn dus Golfs en 300 daarvan zijn dus R’s en GTI-tjes. Ik kan niet 100% bevestigen dat deze cijfers kloppen, maar meerdere bronnen melden dat de VW-verkoop in de VS rond de 30.000 ligt.
isn1981 zegt
@720s: Dank je wel. Dat zijn inderdaad cijfers waar vw wel zonder kan.
alloallo zegt
@720s: eerder 354000 units per jaar! De personenautoverkopen dalen echter snel en de SUV verkopen stijgen enorm! Op jaarbasis circa 7000 units (NL 9500 units in 2018).
T16 zegt
@isn1981: https://www.best-selling-cars.com/brands/2018-full-year-usa-volkswagen-america-sales/
– Dec. 18 Dec. 17 Yr/Yr% change Dec. 18 YTD Dec. 17 YTD Yr/Yr% change
Golf 281 775 -64% 6,642 13,552 -51%
GTI 1,045 1,912 -45% 16,684 22,486 -26%
Golf R 88 6 13 67% 3,468 2,706 28%
e-Golf 222 343 -35% 1,354 3,534 -62%
Golf SportWagen 789 1,493 -47% 14,123 26,700 -47%
Total Golfs 2,425 4,529 -46% 42,271 68,978 -39%
406_v6 zegt
@t16: Je had beter alleen de link neergezet, de ’tabel’ is aardig vern***t zo..
Golf R in 2018 dus 88 stuks in de US of A, en maar 6 in het jaar er voor.
GTI 1045 stuks in 2018 en 1912 stuks in 2017.
alloallo zegt
@406_v6: wel in de juiste kolom kijken svp! YTD (year to date) is de correcte kolom. 3500x R op jaarbasis en 16.500 GTI op jaarbasis.
406_v6 zegt
@alloallo: dat bedoel ik dus ?
StefanoDiBosso zegt
De SportsVan is naar mijn kennis de oude Golf Plus, niet de variant..
Loek zegt
@stefanodibosso: daarom gaat dit ook over de SportsWagon, niet de SportsVan :)
ghost zegt
VS is klokkenluider van het dieselschandaal, als ik VW was zou ik hen ook overslaan. Boontje komt om zn loontje.
memyselfandi zegt
Ik heb hier volgens mij nooit een gewone golf gezien. Inderdaad alleen GTI en R. Dacht daarmee dat het de enige modellen waren. Je ziet meer Jettas en Passats. En aardig wat Atlassen. Maar ze zijn juist gestopt met de Touareg. De nieuwe kun je in de VS niet meer krijgen.
fanboy zegt
Tja en daar wordt massaal de Toyota Camry verkocht, terwijl die hier juist van de markt was gehaald.. (nu net weer terug)
daniel1975 zegt
De GTI en R zijn daar liefhebbers auto’s, dus logisch dat ze die blijven leveren.
E550 zegt
@daniel1975: de R is een liefhebbers auto. De GTI wordt geleased door young professional en door ouders voor hun tienerkinderen.
Design_Driven zegt
Ach de 2 best verkopende ‘auto’s’ de Toyota Camery en de Ford F150 verkopen hier ook niet. UK zou ook niet in een hatchback rondrijden in de VS waar groot gewoon goedkoper is.
arias zegt
Daarentegen loopt de “standaard” Golf bij hun grote bovenbuur Canada heel goed. Met name in Québec