Daar gaan we weerrrr…. Met regelmaat van de klok komen de laatste jaren berichten in de media hoe de politie offensieven tegen handheld telefoongebruik in de auto start (voorbeeld 1, 2, 3). Dit keer is de smartphone aan de beurt.
Tot enkele jaren geleden was het handheld bellen het speerpunt, en was het ergste dat je kon doen wellicht een SMS’je tikken, iets dat sommige mensen echter blind kunnen/konden doen, waarmee je ogen op de voorruit gericht konden blijven. Tegenwoordig kan je de nieuwste babyfoto’s van je zus/vriendin/dochter bekijken, inclusief alle reacties eronder (’toppers!’, ‘oh wat een schatje!’), en dat leidt veel meer af.
Enfin, Veilig Verkeer Nederland (voorheen 3VO, en daarvoor weer VVN) pakt in het AD uit met de aankondiging van een campagne die in september start, met de daarbij behorende extra politiecontroles. Er zijn per slot van rekening nog maar weinig mensen die een ‘connected’ auto hebben, die je berichtjes e.d. voorleest.
Met ‘offensief’ nummer 124 zou je haast verwachten dat elke agent in Nederland ondertussen zijn dagelijkse taken pardoes heeft laten vallen, en alleen nog maar in rijdende auto’s loopt te koekeloeren of u uw lulijzer toevallig in de knuisten hebt (bijna iedereen doet het). In de praktijk merken we er echter maar weinig van.
Maar goed, zo lang je al append/likend/twitterend iemand dood kunt rijden en met een paar uur schoffelen weg komt, zelfs als je dit in benevelde toestand doet, is het kennelijk niet zo’n ernstige gedraging. #swag #yolo.
keesje1987 zegt
Heb het stuk achter het stuur zitten lezen… Flauw, ik weet het :-p
mareal zegt
@keesje1987: hahahahaha +5 mijn ochtend is weer helemaal goed.
jrk68 zegt
@keesje1987:
Zo lang dat stuur op je bureau staat is er toch niks aan de hand…?
Zo niet, in het ergste geval mag je een paar uurtjes gaan schoffelen. Kom je ook nog eens in de “natuur”.
keesje1987 zegt
@jrk68: Dat eerste is verleden tijd alhoewel ik er altijd erg van genoten heb. Dat 2e komt nu wel gevaarlijk dichtbij dus toch maar eens overwegen dat in het vervolg te laten en de handjes aan het stuur te houden… Nee niet die op het bureau :-)
flutterby zegt
Ach zo lang je telefoon in een houder zit mag het!
VeniVidiVici zegt
HET filmpje wat goed bij dit stukje past… http://www.youtube.com/watch?v=R0LCmStIw9E&feature=youtube_gdata_player
911GT2 zegt
@VeniVidiVici: Ik maak me er ook schuldig aan, maar dit is wel een wake-up idd.
reistje zegt
@VeniVidiVici: Iedere keer dat ik dat filmpje kijk schrik ik niet ofzo denk ik eerder “Ik kijk een slechte film of GTst”.
Maar eigenlijk doe ik nooit iets met de telefoon tijdens het rijden, meestal alleen bij stoplichten (die dan ineens allemaal groen zijn).
VeniVidiVici zegt
@reistje: Tuurlijk is het filmpje in scène gezet en het niet om je te laten schikken, maar om de mensen na te laten denken over de eventuele gevolgen van NIET met het verkeer bezig te zijn…
midasracer zegt
Dan mogen ze dat ook wel voor fietsers doen. Hoe vaak zo’n bakvisje bijna recht op me af komt omdat ze alleen maar naar hun telefoon zitten te kijken, vrijwel wekelijks.
lamborgfan zegt
@midasracer: van de week is mn buurmeid tegen onze auto gereden (van voren) doordat ze op haar crackberry zat te turen..
Eerlijkwaar wtf.. Ze had wel de pols en arm gebroken dus ze reed nog aardig door ook!
(:
toroloco zegt
@midasracer: Zulke fietser, skate boarders of voetgangers zie ik ook regelmatig passeren aan het station achter den hoek. Ze moeten eerst crashen voordat ze veiliger deelnemen aan het verkeer!
rotarypowah zegt
“Maar agent, ik was alleen maar wat drinken aan het bestellen bij de Shell.” (http://www.apparata.nl/nieuws/tijdens-het-rijden-eten-drinken-bestellen-bij-shell-1861)
mashell zegt
Zit wel wat in, jonge mensen met een smartphone zijn zo actief op sociale netwerken dat ze in de echte wereld compleet zombies worden.
SimonMc zegt
Dit is ook een goed voorbeeld :
http://www.youtube.com/watch?v=1M74j8LvX6k
guiver71 zegt
Naar mijn mening gevaarlijker dan hard rijden (ervaring met beide). Zuur als je hiervoor wordt beboet, maar terecht dat hier extra aandacht/controle voor komt.
Donstil zegt
Ik mag al niet meer bellen en sms’en maar als ik straks ook niet meer mag appen wordt het rijden toch wel heel saai. Ik moet toch op zijn minst muziek kunnen kiezen binnen Spotify.
454ssV8 zegt
@Donstil: Hopelijk ben je sarcatisch….
454ssV8 zegt
@454ssV8: SarcaStisch, ppfff
graafWillem zegt
Gelukkig. Eindelijk gaan we iets doen aan mensen die denken dat goed autorijden te combineren is met vele andere dingen.
In Frankrijk pakt men de dingen wat simpeler aan: heb je een radarverklikker aan boord, dan ben je er gloeiend bij.
Vette boete, ter plaatse (laten) uitbouwen en anders wordt de auto meegenomen op jouw kosten. Hulde!!
Zoiets moet toch ook te bedenken zijn voor Navi’s die te laag zitten en mobieltjes al dan smarter dan menige bestuurder zelf?
timberleek zegt
@graafWillem:
Dat is hier in NL niet anders hoor. Een radarverklikker werd hier ook vaak zat gevonden (nu denk ik niet zo veel meer). Was gewoon te peilen.
Krijg je ook een dikke prent en je mag hem direct inleveren.
gop1 zegt
Mijn moeder had laatst een meisje aangereden die niet stopte voor haaientanden. Schade aan de auto en het meisje had niets. En wij krijgen niets vergoed, sterker nog, je bent verdachte..
Sorcerer zegt
@gop1: dan zul je het meisje civiel moeten vervolgen, kan je verzekering eventueel ook voor je doen.
Als automobilist ben je het altijd schuld als je een aanrijding met een fietser hebt, maar civielrechtelijk + verzekeringstechnisch is dat weer anders geloof ik.
gerton zegt
woon in wageningen stikt het van de studenten. die tijdens fietsen ook heel de tijd met die telefoon in hun hand zit en zonder te kijken door rood rijden of oversteken. laat zie die maar aan pakken want als ik zo sukkel van ze fiets rij om dat hij niet oplet en op ze telefoon zit te kijken ben ik nog fout ook.
nielsvanderweiden zegt
Boetes voor het vasthouden van een telefoon zijn voor een agent bewerkelijker omdat je ze niet op kenteken kunt uitschrijven; de bestuurder moet de boete krijgen dus moet zijn auto eerst aan de kant. Ziedaar de reden dat er keer op keer offensieven worden aangekondigd, terwijl er in werkelijkheid vrij weinig aan gebeurt.
Emile_Benz zegt
Ik doe dat nou nooit. Wanneer ik in de auto zit, dan heb ik dit ook op whatsapp zichtbaar in de status. Zo weet men dat ik niet (meteen) reageer. Daarnaast gebruik ik de smartphone ook als navigatie, dus bellen/sms-en doe ik er ook niet mee (daar is de boordtelefoon voor die via het stuur te bedienen is). Inclusief spraaksturing en voorlezen sms (ja, zelfs toen al mogelijk).
En facebook, Twitter en instagram kunnen wel wachten…
Modus zegt
Je moet natuurlijk wel 24/7 bereikbaar zijn voor een tweet dat 1 van de 1000 FB vrienden van 1 je eigen 1000 FB vrienden een nieuwe profielfoto heeft.
Homer55 zegt
Ik zie wel eens mensen moeilijk rijden en als ik hem inhaal is de gene met een mobiel bezig.
Daar kan ik soms kwaad om worden want het ziet er niet uit.
Ik heb gelukkig nog geen boete gekregen maar als ik gebruik maak van mijn telefoon onder het rijden betrap ik me ook op slordig rijgedrag. Dat ziet er dan ook niet uit en word ik soms ook boos op mezelf. Het kan heel makkelijk een gevaarlijke situatie veroorzaken.
Van mij mag de boete daarvoor best hoog.
captainknowit zegt
Als ik auto rijd ben ik bezig met auto rijden. Ik kan echt wel een half uurtje wachten om mijn berichtjes te lezen. Maar ja, ik ben dan ook niet zo belangrijk in deze wereld…
Je haalt ze er wel uit op de weg, langzaam slingerend op flinke afstand achter een vrachtwagen aan, stilstaand voor een groen verkeerslicht, enz. Handig voor de politie ! Hoeven ze geen smartphone-detector voor uit te vinden. En anders moeten wij weer aan de smartphone-detector-detector…
roderik zegt
Ik rijd zelf regelmatig op de motor van Rotterdam naar Alkmaar en terug. De mensen die hun telefoon gebruiken achter het stuur pik je er meestal al uit voordat je een telefoon ziet. De mensen die bellen achter het stuur blijven redelijk in hun baan en kijken een beetje om zich heen, maar gaan bijna nooit een baantje naar rechts. De mensen die sms’en/whatsappen achter het stuur, rijden meestal echt belabberd. Je mag blij zijn als ze 100 meter in hun baan weten te blijven.