Koren op de molen van onze eigen huis-columnist Michiel van der Brink, die onlangs openhartig zijn mening over de SUV’s met ons deelde. Ook in Groot-Brittannië weten ze hoe ze de SUV’s moeten pesten. Een Britse parlementaire commissie adviseert in een rapport om de belasting op terreinwagens drastisch te verhogen en wel met maar liefst 750 procent.
Bezitters van een SUV moeten volgens de commissie jaarlijks 1.800 pond (2.670 euro) betalen in plaats van 210 pond (312 euro). Dit terwijl de jaarlijkse verkeersbelasting recent al was verhoogd van 110 pond naar 210 pond voor wagens die buitengewoon veel brandstof verbruiken. Hybride en elektrische auto’s werden vrijgesteld van de belasting.
Volgens de commissie is de transportsector de enige Britse economische sector waar de uitstoot van CO2 sinds 1990 onophoudelijk toeneemt. Dit kan alleen worden aangepakt met drastische maatregelen.
In Groot-Brittannië staan momenteel verschillende voorstellen ter discussie om het gebruik van vervuilende wagens te ontmoedigen. De Londense burgemeester Ken Livingstone, heeft de oorlog verklaard aan eigenaren van terreinwagens en wil de tol om in het centrum van Londen te rijden voor SUV’s verhogen van 8 pond (12 euro) tot 25 pond (40 euro). Tevens denkt het Britse ministerie van transport serieus na over een een systeem waarbij belasting moet worden betaald voor elke rit die met de auto gereden wordt. Als een dergelijke maatregel er komt, zal deze op zijn vroegst in 2014 worden ingevoerd (bron: hln.be).
sacha zegt
Is de gas guzzler tax alleen voor SUVs of gewoon voor alle auto’s die ’te veel’ uitstoten?. In het laatste geval zijn mensen met een oude auto namelijk ook de lul.
Niels van der Weiden zegt
Lekker krom dan. De ’transportsector’ is niet noodzakelijk ‘het autoverkeer’. Denk aan de enorme toename van het vliegverkeer. En die sprookjes over CO2 en klimaatverandering ook…
Ruben zegt
Ik gok dat ze alleen op SUV’s doelen, want die vervuilen namelijk 750% meer dan andere auto’s. Echt allemaal ook.
Turbopaultje zegt
nou dat wordt herrie in London……..
Jan zegt
ja een laatste nieuwe euro 4 motor in een jeep verbruikt pakken minder dan een oud wagentje ze
alex zegt
het is weer een kromme vergelijking.
waarom zou een SUV of pick-up of whatever meer taxen moeten betalen dan een grote wagen die evenveel uitstoot en verbruikt?
dekster zegt
waarom is iedereen tegen suv’s? , in gent waar ik vroeger woonde kon je de stank en luchtvervuiling van de haven zo ruiken etc. endan gaan ze dat uitwerken op de gewone mens. SCHANDE
d_vdm zegt
Slecht nieuws voor de werkgelegenheid bij LandRover.
d_vdm zegt
Kan iemand aangeven wat precies een SUV is en wat niet? Suzuki Jimny, wel of geen SUV? Audi allroad? Daihatsu Terios? Chrysler Voyager V6 die 1 op 6,5 loopt: SUV of niet?
Of een voertuig als SUV gezien wordt ligt dat aan de vormgeving, het verbruik, 4-wielaandrijving, of aan de aanwezigheid van een lage gearing? En pick-up trucks? Een Renault Grand Espace V6 benzine verbruikt meer dan een Lada Niva benzine, maar die Niva is voor hebzuchtige kut-socialisten als Ken Livingstone misschien wel een SUV, en de Renault slechts een sympatieke MPV/Van/ruimteauto die dan in een lagere tariefsklasse zou vallen?
Linkse politici en journalisten weten over het algemeen niets van auto’s, maar alles van belastingverhogingen…
JeffreyG zegt
750%? is dat niet een beetje te extreem? :roll:
ik hoop voor de britten dat ze daarvan afzien ;)
nashua zegt
in plaats van onmenselijke taxen te innen zouden ze beter eens hun luisterend oor ten gronde leggen bij de alternatieve brandstoffen…
Zet al die benzinemonsters op lpg, direct een stap in de goeie richting inzake kyoto-normen.
Hoe staat het eigenlijk met lpg in Groot-Britannië?
alex zegt
lpg is just maar goed voor uw portemonnee
dekster zegt
nee, lpg heeft een betere ontbranding dus blijven er minder schadelijke stoffen over (nadeel is wel dat je soms een ander spuitstuk moet steken)
Koen zegt
typisch links denkwerk.
Zelf rijden ze allemaal rond met een even grote en stokoude monovolume, want dat is toch zo’n praktische auto, en ze vergeten dat hun oude tank minstens even groot is, en minstens evenveel uitstoot.
en elektrische auto’s zijn nu plotseling zo goed voor het milieu. het zwaar chemisch afval waar we wat batterijen betreft aan het einde van de rit mee overblijven wordt weer even vergeten.
zo hebben ze jaren de mensen wijs gemaakt dat glazen flessen toch zoveel beter waren voor het milieu dan plastieken, todat de totale CO2 balans gemaakt werd en dit niet zo correct bleek.
ben het eens met d_vdm ivm linkse politici.
Ruben zegt
Precies, en zo kan het gebeuren dat een H2 op LPG minder vervuilend is dan een oude, stinkende 405 diesel. Maar wie is de zondebok? Niet de hippie treehugger in die 405.
autoblogger zegt
V for Vendetta!
Gous zegt
gas is om op te koken, en SUV’s zijn ook nog eens harstikke onveilig, en lomp groot.
dekster zegt
@gous
don’t crash then, men heeft bij mijn weten nooit gezegd dat ze onveilig zijn? alleen dat ze even veilig zijn als gewone wagens…
HASSAN zegt
ik ben een echte autoliefhebber houd van veel pk’s snelle auto’s en suv’s
maar hoe we t ook bekijken alle auto’s met name vanaf de 3.0 zorgen voor een te grote uitstoot van koolwaterstoffen
we zullen het in de toekomst toch moeten zoeken in suv’s die op elektriciteit of waterstof worden gedreven t lijkt krankzinnig maar het milieu gaat voor
tot nu toe is t gedoe met hybride elektriciteit etc best belabberd maarre als autofabrikanten doorblijven met het ontwikkelen van betere milieu vriendelijkere motoren dan zullen we over 7 a 10 jaar mooie snelle auto’s hebbe die alleen niet of foss brandstoffe gaan
Zoef zegt
Waar het op aan komt is dit: wanneer DOEN WE er iets aan, jongens. Al was het alleen maar agastem, zoek uit welke politieker er pro auto is en stem alleen op hem/haar. In Belgie is dat JM en Anke Van Dermeersch. Er zijn nog een paar anderen maar daar ben ik minder zeker van.
Want zonder verzet neemt het autobashen nog veel meer toe en staan we op de duur met busticketjes in onze broekzakken in plaats van autosleutels.
Cosmo zegt
Die Engelsen zien de 4×4’s graag verdwijnen, dat is gewoon je reinste onzin! Waarom zouden de meest coole auto’s moeten verdwijnen? Ben ik blij dat ik hier woon!!
Cosmo zegt
Weeral een reden om niet naar Engeland te gaan ;) !!
Jeroen zegt
pffff Halfzachte maatregelens over sportwagens zeggen ze niks terwijl die ook een groot verbruik hebben. Vind het belachelijk deze maatregelen haalt niks uit laat ze maar beginnen bij de vervuilende industrieen
erwin zegt
ik vind het goed dat ze dat hebben uit gevonden ik vind het niet erg