Aan de andere kant van het Kanaal hebben ze het gehad met uitstoot.
Daar mogen vanaf 2040 namelijk geen auto’s die rijden op fossiele brandstoffen worden verkocht. Daarnaast krijgen diesels het extra zwaar te verduren. De komende jaren worden op de 80+ drukste wegen van het land extra heffingen of rijverboden ingevoerd voor zelfontbranders.
Eerder schreven we al dat ook Frankrijk auto’s met verbrandingsmotoren vanaf 2040 verbant en in Noorwegen (aka EV-Heaven) willen ze dat dergelijke voertuigen al per 2025 van de weg verdwijnen.
Opmerkelijk is dat het besluit niet zomaar door de wetgever is genomen. Een rechter heeft namelijk beslist dat de overheid te weinig doet om de hoeveelheid stikstofdioxide in de lucht terug te dringen en juist die stof komt uit de uitlaat van dieselauto’s.
Daarnaast speelt mee dat de regering van Groot-Brittannië onder druk van de Europese Commissie staat, die wil dat het land zich aan de geldende uitstootregels houdt. Zo niet, dan zou dat kunnen leiden tot boetes of een rechtszaak bij het Hof van Justitie.
Eén ding is duidelijk: spotters kunnen het er beter nog effe van nemen in Londen, want over een tijdje is het afgelopen met de pret.
Dank aan Arjen voor het tippen! Foto: CLK63 Black Series door @dutchstylez, via Autojunk
TDI-goeroe zegt
en voor hoeveel % zijn auto’s precies verantwoordelijk voor co2/Nox uitstoot?
Tonnie zegt
@TDI-goeroe: hooguit 1 of 2% dacht ik. Relatief gezien dus helemaal niet zo veel.aar het is wel een percentage dat relatief maklelijk terug te dringen is.
TDI-goeroe zegt
@thijsj: mooi, dat zet zoden aan de dijk…. idioten…
wijsneus zegt
@tdi-goeroe: Het is wel precies die 1/2% waar je als stadbewoner het meeste last van hebt. Een vliegtuig op 10 km hoogte of energiecentrale ergens buiten de stad is lang zo schadelijk niet voor de volksgezondheid. Logische stap dus, bovendien is het en makkelijke stap om te nemen.Dieselmotoren toch aan hun retour bezig en techniek die deze kan vervangen is inmiddels beschikbaar. Ja, je kan nog geen 1000km op één accu/tank benzine rijden maar als we allemaal zoals jou zouden weigeren te innoveren gaat het ook nooit lukken.
kennone zegt
@wijsneus: Volksgezondheid?? Toen er nog geen auto bestond werd de mens gemiddeld 60jaar.. nu er vollebak auto’s rijden ligt dat zo’n 30 jaar hoger. Dus ik zeg lekker blijven rijden met de fossielverbranders
woudloper zegt
@kennone: en de award voor meest kortzichtige reactie van de dag gaat naarrrrrrrr
stfu zegt
@TDI-goeroe: voorspelbare reactie weer. Het is allang gebleken dat de vieze lucht in veel steden komt door o.a. die duizenden auto’s.
fanboy zegt
@tdi-goeroe: Nou, van alle NOx die je voor je kanus krijgt in je woonomgeving komt zeker wel van brandstof auto’s, en niet van die kolencentrale verderop.
Maar vooral blijven wijzen naar anderen jongen, zo komen we echt verder.
siebren zegt
@TDI-goeroe: weg transport is ongeveer 30% van onze energie consumptie. Percentage CO2 zal dus ongeveer dezelfde orde van grootte zijn
lebeaunl zegt
Die druk van de EC op de UK zal spoedig minder worden.
desjonnies zegt
2040 is het VK een Arabische kolonie waar alleen maar genderneutralen wonen.
lebeaunl zegt
Dan is het ‘probleem met het rev’ven’ in London ook opgelost trouwens.
towi1989 zegt
De mobiliteit die we gewend zijn wordt zo langzaam maar zeker ontnomen. Daarnaast ben ik benieuwd wat dit voor invloed gaat hebben op de restwaarde, zeker wanneer meer overheden zoiets in gaan voeren (of alleen al speculeren).
fanboy zegt
@towi1989: Welke mobiliteit wordt je ontnomen? Je kan in 2040 met een elektrische auto rijden, eentje op waterstof, of op mierenzuur. Totaal geen terugloop van mobiliteit mogelijkheden, maar alles wel efficienter en schoner.
Als je in 2040 nog een diesel nieuw koopt zal je echt scheef worden aangekeken.
bmwfreak038 zegt
@fanboy: ga jij maar lekker op mierenzuur rijden maat!
gregorius zegt
@bmwfreak038: hij doelt op het artikeltje wat 3 weken geleden voorbij kwam:
https://www.groen7.nl/deze-nederlandse-bus-rijdt-op-mierenzuur/
bmwfreak038 zegt
@gregorius: wat denk je wat er gebeurt als je huid ermee in aanraking komt..
gregorius zegt
@bmwfreak038: Ook dat is een terugkomend onderwerp. Voordeel van benzine en diesel is, dat ondanks het geen fijn goedje is, dat als je een beetje morst, valt t wel mee.
Met gas is het al lastiger.
Met Waterstof en Mierenzuur hebben we het over dingen die je van het volk weg moet houden.
Echter, wat @Fanboy aangeeft, is dat men tegen die tijd met in theorie, groene energie kan rijden. Wieweet moet je mierenzuur niet tanken, maar gewoon in een universele gasfles stoppen die je in je auto klikt.
baasbas zegt
@towi1989: Restwaarde, dat zal wel loslopen. Nieuwe mogen niet meer verkocht worden, het is niet zo dat alle auto’s met verbrandingsmotor in de shredder moeten.
mashell zegt
@towi1989: Ja. We moeten nu ook ook steeds meer thuis werken. On ons thuis te houden worden er TV series gestreamd door Netflix met steeds maar meer en meer aflevering. “Ze” willen dat we niet meer buiten komen zodat ze de boel buiten flink kunnen vervuilen.
fanboy zegt
2040 net als Frankrijk. Echt een datum van niks. Dat zou op z’n minst 2030 moeten zijn.
bmwfreak038 zegt
@fanboy: je bent niet wijs, 2030 hoeveel mensen denk je dat er dan nog een auto kunnen betalen?!
fanboy zegt
@bmwfreak038: Ik denk precies genoeg om de Nederlandse overheidsbegroting rond te maken :D
bmwfreak038 zegt
@fanboy: jaja, ik spreek je wel weer in 2040 over Groot-Brittannië.
thefavis zegt
Ik snap dat de vervuiling moet stoppen, maar een algeheel verbod vind ik bijzonder storend. Het betekent namelijk dat al die prachtige oldtimers ook niet meer de weg op mogen. Als je nou toestaat dat je met dat soort auto’s een paar 1000 kilometer per jaar mag rijden, stoot je de liefhebbers ook niet voor de kop. Dit terwijl iedereen die nu toch al in een veredelde grasmaaier rondrijdt lekker elektrisch gaat rijden.
Daarnaast vraag ik me af waar die 2040 vandaan komt. Waar ligt het punt waarop ze die auto’s niet meer gaan verkopen dan? Mag toch hopen dat die datum ergens in de nabije toekomst ligt, anders is het aandeel van de productie in de vervuiling die zo’n auto veroorzaakt wel heel hoog en kan het in milieuopzicht dus niet uit om zo’n auto te produceren.
frederik zegt
@thefavis: Er staat: verbod op verkoop nieuwe auto’s. Lijkt mee te vallen met de oldtimers dus, gelukkig.
thefavis zegt
@frederik: Zoals je ziet is lezen moeilijk voor mij. Bedankt voor je reactie.
Ik ben dan alsnog benieuwd tot wanneer alle auto’s mogen doorrijden. Als elektrische auto’s betaalbaar worden en de accu een veel hogere capaciteit heeft zie ik voor het overgrote deel van de mensen (geen autoliefhebbers, leaseauto’s, taxi’s e.d. )geen reden meer om in een brandstofauto te rijden. Dus, dan kun je dan al stoppen met het produceren van die auto’s
gregorius zegt
@thefavis: Het gaat erom om die kudde in de goede richting te drukken.
Naar mijn mening kan men ook best 2030 zeggen. Als je nu kijkt naar de aanschaf van een nieuwe auto, moet je die elektrische dingen in de gaten houden.
Bij de volgende auto weet je dan dat een elektrische hopelijk het betere alternatief is.
Het zou mij niks verbazen als over 10 jaar de helft van de nieuwe auto’s al vol elektrisch is.
De troep gaat vanzelf van de weg; zodra een tweedehands elektische ding rijden goedkoper wordt dan het rijden van een tweedehand benzine ding.
Wat overblijft zullen de liefhebber auto’s zijn. En het zou zomaar kunnen dat als je over 15 jaar langs de markt rijdt met een stinkende diesel, dan men je net zo smerig aankijkt als je nu op een terrasje zit te roken terwijl er naast je iemand zit te eten.
thefavis zegt
@gregorius: Ik hoop dat het zo zal gaan. Een verbod gaat alleen maar ten koste van de liefhebber en dat wil ik niet.
rob5nismo zegt
@gregorius: ik weer niet of ik in 2030 wel geld heb om een elektrische auto te kopen
hans75 zegt
@gregorius: het zal eerder zo zijn.. als je nu kijkt tegen een malloot die op een paard door de stad rijdt..
zolang dat een zeldzaamheid/exoot is, zal niemand zich storen aan die enorme dampende flater die hij achterlaat op het troittoir…
pomoek zegt
@thefavis: Ik zie wel een markt voor after market elektrifiserings setjes!
frederik zegt
@thefavis: De meeste mensen zijn geen autoliefhebber en het interesseert hen werkelijk niet wat voor motor er in zit, en of er benzine of elektriciteit in gaat. Als het maar werkt. Die mensen zullen massaal overstappen op elektrische auto’s zodra het oplaadprobleem afdoende opgelost is (opladen in 15 minuten en een redelijke range).
Dan verwacht ik dat de brandstofauto vanzelf uitsterft en dat niemand meer een nieuwe koopt, simpelweg omdat ze tweedehands bijna niets meer waard zijn daarna. Blijft over de liefhebber met z’n oldtimer. Hopelijk is tegen die tijd de brandstofauto geen “probleem” meer en is het dus niet nodig om oldtimers te verbieden. Fingers crossed…
rulefollower zegt
Een logische stap nu de Noordzeeolie echt wel op raakt.
jack_abarth zegt
“Een rechter heeft namelijk beslist dat de overheid te weinig doet om de hoeveelheid stikstofdioxide in de lucht terug te dringen en juist die stof komt uit de uitlaat van dieselauto’s.”
Naar mijn weten komt dit ook gewoon uit een benzineauto…
lekbak zegt
@jack_abarth: volgens mij is het wel voornamelijk diesel. Maar het is heel simpel op te lossen in een katalysator. Beetje ureum erbij en weg is de nox.
Ozan zegt
@jack_abarth: stikstofoxiden zijn NOx geen CO2. ;)
jack_abarth zegt
@ozan:
I know, maar ik dacht dat een benzinewagen dat dus ook uitstoot.
dromedaris zegt
Kan een rechter dan eigenhandig beslissen om een wet/regel in te voeren? Lijkt me beetje kort door de bocht niet?
fanboy zegt
@dromedaris: Wellicht is het vergelijkbaar met de Urgenda zaak zoals die hier ging.
tenaci zegt
@dromedaris: nee dat niet, ken je trias politica? Rechter is geen wetgevende maar rechtsprekende macht. De rechter kan als rechtsprekende macht wel afdwingen dat bepaalde regels, wetten of afspraken worden nagekomen. Kennelijk liggen die er dus al maar worden ze niet nagekomen.
wijsneus zegt
@dromedaris: Je kan bij de rechter afdwingen dat de overheid een motie/wet/verdrag uit te voeren. Als daar ergens een target (wat betreft de uitstoot van Co2 of NOx) in staat kan de rechter beslissen dat de overheid meer moet doen om die targets te halen.
FieRo zegt
Na de Brexit de Noxit !
lekbak zegt
Tja, allemaal symbool politiek. Waarschijnlijk vinden de fabrikanten het ook helemaal geweldig want die hebben weer een excuus om subsidie te vragen.
Nox is gewoon op te lossen met een katalysator. Kwestie van bestaande techniek toepassen dus.
Zijn ze trouwens al begonnen met de infrastructuur aanpassen zodat elk huis elke dag een accu van 20 tot 100kwh op kan laden voor de deur terwijl de rest van het land dat zelfde doet om dezelfde tijd? Elektrisch rijden klinkt leuk maar zolang bovenstaande niet kan kunnen we echt niet massaal elektrisch gaan rijden. Dus hup! De schep in de grond en kabels leggen!
trustmeiamanengineer zegt
@lekbak: Precies. Geen enkel land ter wereld is ook maar enigszins voorbereid om een deel, laat staat het gehele wagenpark van elektriciteit te kunnen voorzien. Zowel qua opwekking (duurzaam!), als transport en opslag voor piek/dal uren.
mashell zegt
@trustmeiamanengineer: hoe kom je daarbij? Nederland is zonder aanpassingen aan het net nu al geschikt daarvoor. Eletrische auto’s laden vooral s’nachts, precies het moment dat het electriciteitsnet niks staat te doen. Bovendien is het ook niet veel gevraagd van de electriciteitsbedrijven om in het net te investeren als hun klandizie gaat toenemen.
desjonnies zegt
@lekbak:
Nee hoor, kwestie van ‘prioriteiten’ stellen, zoals het 150 jaar lang geen onderhoud plegen aan afwateringskanalen in West Engeland , die ooit door de Nederlanders aangelegd zijn waardoor de boel een paar jaar geleden overstroomde, dit is gewoon leuk voor het nageslacht van deze rechter, de man haalt op deze manier de geschiedenis tablets!
pomoek zegt
@lekbak: Ja dat klopt. De driewegkatalysator. Deze zet stikstofverbindingen om in distikstof en CO2. Op zichzelf geen probleem behalve dat we op dit moment teveel aan CO2 in de atmosfeer pompen. Wat de infra betreft: We hebben dus 23 jaar om dat te realiseren. 25 miljoen woningen in het VK, iets meer dan 1 miljoen per jaar, of te wel 4374 per dag. Moet te doen zijn. En dan ga ik er nog vanuit dat alle automobilisten op dat moment elektrisch rijden en dat alle huizen daarop moeten worden ingericht.
lekbak zegt
@pomoek: het probleem is dat er zelfs nog geen geluiden te horen zijn over plannen om de infrastructuur aan te pakken. Dat betekent dat het nog wel tien jaar duurt voordat de eerste schep de grond in gaat. Zelfs bij nieuwbouw wijken houden ze er niet eens rekening mee.
Over die co2: nu stoten auto’s meer co2 uit om nox uitstoot te beperken. Zet je er een goede katalysator achter dan kan de de motor zo afstellen dat deze meer nox uitstoot (wat je toch teniet doet) maar minder co2. Als gevolg stoot je misschien net zoveel co2 uit als eerst door die katalysator maar wel veel minder nox. Bijkomend voordeel is dat de motoren nog zuiniger worden ook.
pomoek zegt
@lekbak: Dat de politieke wil er niet is: Dat is duidelijk. Ik denk alleen dat het praktisch geen probleem hoeft te zijn. Wat ik bedoel te zeggen met de katalysator is dat dit dus al gebeurd. gen1 Adblue en EGR zijn systemen die NOx uitstoot beperken.
jack_abarth zegt
@pomoek:
Die politieke wil is er inderdaad niet.
Een kennis van mij is op dit onderwerp gepromoveerd, en tijdens het schrijven kwamen hier zelfs kamervragen over naar voren.
Echt een aanrader om een keertje te lezen, mits je het nog niet kent.
https://www.uu.nl/agenda/de-invloed-van-gevestigde-energiebedrijven-op-de-energietransitie
jack_abarth zegt
@pomoek:
Ter aanvulling, op de link klikken en je krijgt het volledige document.
https://dspace.library.uu.nl/handle/1874/322962
perry_snijders zegt
“Daarnaast speelt mee dat de regering van Groot-Brittannië onder druk van de Europese Commissie staat, die wil dat het land zich aan de geldende uitstootregels houdt. Zo niet, dan zou dat kunnen leiden tot boetes of een rechtszaak bij het Hof van Justitie.”
Duurt die Brexit dan nog tot 2040?
slickrick zegt
@perry_snijders: inderdaad, de EU heeft niks te vertellen op het eiland. En als we naar andere landen kijken binnen de EU, bijvoorbeeld Oost Europa, daar trekken ze zich ook vrij weinig aan van wat er in Brussel besloten wordt. EU is langzaam aan het imploderen…..kan nog van alles veranderen aan uitstoot regelgeving en zogenoemde deadlines.
Waar ik naar benieuwd ben is waar de electra vandaan komt, dat we allemaal elektrisch gaan rijden in de toekomst dat is nu wel bekend.
yipikaye zegt
@slickrick:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/ITER
trustmeiamanengineer zegt
Wat ik trouwens wel las in het nieuwsbericht van de NOS dat ze ook drempels gaan verwijderen en groene golf lichten invoeren op wegen. Dat zijn nu makkelijke, snel te nemen maatregelen die ook de uitstoot van al het verkeer aanzienlijk terugbrengen! Als je ziet hoeveel drempels we hier hebben in NL… Als ik een ritje door de stad maak moet ik tientallen keren volledig voor niks afremmen en weer optrekken, ipv rustig met een constante snelheid door te rijden.
mulsanne zegt
Wat een onzinnige uitspraak
bmwfreak038 zegt
De rechter zei; i rest my case. Wat een halve debiele bomenknuffelaar.
Dutchdriftking zegt
Lekkere doelstelling!
poes zegt
2014. Over ruim 22 jaar dus. Dat is echt nog ver weg. Tegen die tijd koopt sowieso al niemand meer een auto met verbrandingsmotor.
Niet echt een ambitieus doel dus.
baasbas zegt
Volgens mij gaan de ontwikkelingen vanzelf al sneller dan dat. Ik verwacht dat mijn volgende leaseauto al elektrisch is, over 3,5 jaar. En is die termijn nog te vroeg en dus de techniek te duur voor mij, dan toch met zekerheid de termijn erna wel. Dat is dan dus 7,5 jaar vanaf nu. Wat zegt 2040 nou, helemaal niks. Zelfs 2030 is geen grens
lekbak zegt
@baasbas: voor mensen die niet leasen duurt het veel langer. Die moeten bijna allemaal wachten op tweedehandsjes, vaak zelfs van een jaar of tien oud. Dan duurt het lang voordat iedereen over is.
Maargoed, daar gaat het nu niet over. Dit zijn nieuwe verkopen…
baasbas zegt
@lekbak: Daar ben ik me van bewust. Hoewel ik een leaserijder ben, behoor ik tegelijk ook tot de “2e-hands-op-een-budget”-groep. Maar hoe eerder zakelijk elektrisch gereden wordt, hoe eerder de occasionmarkt daarvan kan profiteren. Daarnaast geldt als ‘pleister’ dat je een occasion nog met verbrandingsmotor mag blijven kopen maar reëel gezien: wat zal een Zoe of Leaf van 25 jaar oud tegen die tijd kosten. Dus 2040 zegt niks lijkt mij.
Zelfs de Ampera E die nu gebouwd wordt is in 2030 al 12 jaar oud. Dus hoewel het niet eens over occasions gaat verwacht ik eigenlijk dat zelfs dat niet eens een probleem is.
kniesoor zegt
Wel een heel fijn plaatje boven dit droevige bericht.
schaap zegt
En is dat beslist door een rechter die in een Tesla rijd, zodat er meer plaats voor hem is op de baan?
nopetrolnofun zegt
Er komen hooguit wat milieuzones, maar ze trekken je echt niet zomaar uit je Aventador hoor.
fanboy zegt
@nopetrolnofun: Die zijn er allang.
Londonse milieu zone was er veel eerder en is veel erger dan wat we hier in Nederland of Duitsland hebben.
henkp1 zegt
Frankrijk verbant de verbrandingsmotor per 2040? Nou volgens mij is dat nog helemaal niet besloten. Er heeft ergens in Frankrijk een groene politicus zoiets geroepen, meer niet. Of wellicht heb ik een bericht gemist?
henkp1 zegt
Op zich prima hoor als er besloten wordt om op een bepaald moment afstand te nemen van de verbrandingsmotor (voor nieuwe voertuigen dan hè), maar wel jammer dat het bij loze kreten blijft. Ik hoor of zie nergens een onderbouwd plan voor de weg er naartoe. Wat is het tijdspad? Hoe en wanneer wordt de infrastructuur aangepast? Voor welke voertuigen gaat het gelden? Wat gebeurt er met de bestaande voertuigen met verbrandingsmotor? Vragen, vragen, vragen. De politiek hoort toch de richting aan te geven?
portie4oempfff zegt
Mark my words gaat in NL ook gebeuren. Onder het mom “weg met die duivelse sappen en petrol (heet) hoofden”. In de toekomst enkel met gras en naaimachientjes boenderen. Heeft er iemand nog een ouwewetse V8/V12/W16 in de schuur staan?