Bezitters van een auto hebben maar weinig in de gemeente Groningen te zoeken. Dat blijkt uit de nieuwe mobiliteitsvisie van de stad.
Als je een auto hebt in de stad woont ga je het de komende jaren steeds lastiger krijgen. De ene stad is wat feller in de anti-auto campagne dan de ander. Groningen wil de inwoners lekker ontmoedigen om een auto te hebben, je gaat maar lopen of koopt een fiets.
Groningen ziet de auto graag verdwijnen
Dat valt te lezen, in een wat meer genuanceerde omschrijving, in de nieuwe mobiliteitsvisie: Groningen Goed op Weg. Dit is een conceptvisie dat vooruitblikt tot 2040. Er moet meer ruimte komen voor fietsers en voetgangers. Autoverkeer tussen wijken zal ontmoedigt worden. De maximumsnelheid voor auto’s gaat terug naar 30 km/u in de bebouwde kom. 50 km/u zal een uitzondering zijn. Het aantal geparkeerde auto’s in de wijk moet worden teruggebracht en iedere wijk krijgt een eigen aansluiting van en naar de ringweg.
Verder moet het openbaar vervoer gaan groeien. Door het autoverkeer te ontmoedigen denkt de gemeente dat dit flink gaat helpen. Deelmobiliteit is ook een oplossing wat de gemeente betreft. Denk aan scooters, fietsen, auto’s enzovoort. Kortom, inwoners van Groningen met één of meerdere auto’s gaat het de komende jaren nog lastig krijgen.
r3fl3x zegt
Prima toch, minder auto’s in de stad. Zolang je maar makkelijk de stad uit kan met je auto.
oosterwoldenaar zegt
Idd. Zo lang de ontsluiting naar de ringweg maar goed is.
Ik ben woonachtig in Groningen en juich deze ontwikkeling alleen maar toe. Auto’s zijn binnenstedelijk gewoon heel onhandig. Ook de buslijnen worden komende jaren om het centrum heengeleid in plaats van er dwars doorheen. Dit komt de leefbaarheid in het centrum alleen maar ten goede. Minder geluid- en stankoverlast, meer terrassen met bier.
rumour zegt
Geluid- en stankoverlast komt door (nog) meer terrassen met bier ;-)
Stefje zegt
@oosterwoldenaar: ik heb jaren in het centrum gewoond en doordat alles stukken duurder is geworden door de economie kon ik niet meer naar een gelijkwaardig appartement buiten de ring. Ik heb mijn appartement in de crisis gehuurd en er is sindsdien veel verandert. Maar ik moest wel met mijn auto elke dag naar werk. En dan word ik dus dubbel gestraft. Ik kan nergens komen of parkeren, en ook niet verhuizen want alles is stukken duurder geworden. Ik ben daar gaan wonen met de gedachte dat alles zoals het was prima was, maar zie steed meer alle vrijheden afgenomen worden en voel mij daarmee steeds beperkter in vrijheid van leven. Dat is wat je teweeg brengt nu. Niet iedereen kan of wilt zomaar weg daar. En met die mensen dien je ook rekening te houden. Het gaat niet alleen maar om fietsers en studenten daar.
MrHyde zegt
@r3fl3x en precies die voorwaarde die je stelt, is de kern waarom het idee van Groningen niet het succes zal hebben waar ze op richten.
r3fl3x zegt
Ik heb het masterplan niet gelezen, maar het is iets waar ik me in Amsterdam altijd aan geërgerd heb… Soms heb je toch een auto nodig. Dit geldt nog meer als je buiten de Randstad woont.
Groot fan van het OV en nieuwe mobiliteit (Car2Go is top!), maar soms wil je die Ring uit. En soms zelfs naar plekken zonder station. Dat wordt over het hoofd gezien. Er is nu niks geregeld voor mensen die bereid zijn om de auto te laten staan, maar wel soms een auto willen pakken. Ik heb uiteindelijk een plek in een parkeergarage gehuurd. Auto delen via Snapcar etc is een oplossing, maar wel een met nadelen. Waar zijn die grote parkeergarages aan de randen van de stad? Dan kan de rest van de stad autovrij.
Honda NSX zegt
Ik hoop dat alle steden in Nederland gaan volgen. De auto hoort niet in de stad. Weg ermee. Vooral die grote lompe SUV’s met die machomannetjes. Het is verschrikkelijk hoe lang ik tegenwoordig sta te wachten voordat je kan oversteken met je fiets. De lange file kruipende auto’s: er zijn tegenwoordig weinig automobilisten meer die je even over laten steken. De individualisering, het asocialer en egoïstischer worden van de maatschappij zet verder door.
vincentmiata zegt
Wat doe jij op deze site als autohater?
Honda NSX zegt
Nee, ik ben autoliefhebber. Maar in de stad loop en fiets ik. Hiervoor hebben we ook een auto weggedaan en wel de Accord 2.4ivtec executive tourer.
amgsoixanttrois zegt
@Honda NSX: beetje zure reactie en verder haak je totaal niet in op de oorzaken van autogebruik in de stad.
Honda NSX zegt
Hoezo een zure reactie ? Het kan natuurlijk wel een reactie zijn die jou niet aanstaat bijv. Omdat je jezelf erin herkent misschien.?
MrHyde zegt
@Honda NSX. Ik ben het slechts ten dele met je eens.
Vanuit een ideaal plaatje gezien, heb je gelijk. De praktijk is helaas weerbarstiger.
Het punt is dat de auto in de stad gewoon in veel scenario’s het minst slechte alternatief is. Zo missen goede omwisselplekken om in/uit zo’n fietsstad te komen. Er is geen parkeerplaats aan de ring waar de auto geparkeerd kan staan, en de fiets achtergelaten kan worden. Of, waar deelfietsen voor mensen van buiten de stad kunnen omwisselen. En als die er is: zijn ze precies niet aan de kant waar jij moet zijn.
OV is te duur en te weinig frequent, en te dunne dekking.
De auto is in NL zo duur: iedereen die een goed alternatief heeft, maakt daar al gebruik van.
Om de auto de stad uit te krijgen moet daarom niet gekeken worden naar die auto, maar naar de alternatieven die men beschikbaar heeft. Autobezit/gebruik in de stad is namelijk een gevolg van de mobiliteitsmogelijkheden, niet de oorzaak.
misterBo zegt
@MrHyde: vind het onzinnig om beleid te maken. Als de bewoners dit zo belangrijk vinden, niemand staat je in de weg om ja auto te verkopen en met fiets en OV te vervoeren. We moeten eens stoppen om proberen de hele wereld in wetten en regels te vangen…totale onzin
MrHyde zegt
@misterbo , ervan uitgaande dat de democratisch gekozen gemeenteraad dit als een onderdeel van de campagne had, willen de inwoners dit blijkbaar.
En ik kan me er zelfs iets bij voorstellen: wie wil er niet aan een idyllisch straatje wonen, waarbij alleen boompjes staan, en geen rijen saaie Aygo’s en Polo’s je uitzicht verpesten.
Alleen het omzetten in een werkbare praktijk die voor iedereen altijd werkt, is het probleem. Want als het regent, is de auto toch handig. Als ik buiten de stad moet zijn, wil ik niet via een omweg (OV dat je van D naar E brengt ipv A naar B). En als ik eerst een half uur moet wachten om met andere mensen die niet mijn muzieksmaak hebben, op een dure oncomfortabele stoel te zitten: geef mij maar m’n eigen auto.
Dus zelfs al zijn mensen bereid ook maar iets in te leveren voor dat idyllische beeld: de auto is toch vaak het beste alternatief.
Mijn conclusie: de gemeente focust op de verkeerde zaken, ze moeten kijken hoe ze de ‘niet eigen auto’-oplossingen aantrekkelijker kan maken.
misterBo zegt
Bewoners van Nederland zijn in mijn ogen knettergek geworden, verblind door angst over klimaat/milieu/virussen etc.
Als je echt wat wil veranderen begin bij jezelf, gebruik je eigen portemonnee als strijdmiddel. de politiek gaat jou niet helpen, die willen macht. En gaan dealtjes maken die volledig alles uit balans slaan en uiteindelijk krijg je er wetten en regels bij (incl handhaving, want we houden van straffen in dit land ipv belonen) die ver staan van wat de idealen waren.
Geef jouw ideeën niet aan politiek, laat hun lekker jaren lang debatteren over de hoogte van schuttingen en dan soort onzin, maar zeker geen grote plannen. Dan verzand je van de ene administratieve crisis (CO2) naar de andere (PFAS/aantal bedden etc). Zodra politiek normen gaat stellen, dan heb je de poppen aan het dansen
Neem bijv klimaat: we leven op een planeet waarvan de kern 6000 graden Celsius is. Rondom die kern zit een dunne aardkorst van 30-40 kilometer en daar maken we ons druk over of die 1 graad warmer gaat worden. ik ga je verklappen er komen flinke vulkaanuitbarstingen en dan kan de temperatuur wereldwijd met 3 graden dalen (is al meerdere malen in de historie vd aarde gebeurt). Maar “onze politiek” wil 100-en miljarden verspillen om mogelijk 0,05% impact te hebben op wereldwijd 1 graad verschil…wat een grootheidswaanzin heb je dan. Moeder aarde grijpt zelf wel in, dat zie je nu ook met mensenoverschot, dan komen er ziektes (en laten we wel wezen corona stelt geen fluit voor, is een watje tov ebola of de zwarte pest)
Nu laten we politici bakkeleien over windmolens en weilanden vol zonnepanelen (waar je ook natuur en/of huizen had kunnen vormen/bouwen met panelen op de daken). totale waanzin! Over 15 jaar blijkt dat we met al die windmolens in zee de zeestromen hebben vervormd en dit grote problemen veroorzaakt (bijv extra opwarming omdat koude stromen afbuigen). Let maar op!
Laat burgers dus zelf met de portemonnee besluiten op alle zaken die zij belangrijk vinden! geen vlees? koop lekker tofu! geen auto? verkoop je die toch? Geen stroom uit gas/kernenergie? Koop zonnepanelen voor op je dak. En als je erg enthousiast bent, dan volgen je buren en vrienden je.
Homer55 zegt
@misterbo: regeltjes…. vooral regeltjes. Ben bang dat er op dn duur ook regeltjes komen voor ademen…
vixtor zegt
Gemeente en province Groningen zijn toch ook een van de armsten van Nederland? Minder automobiliteit zal daar niet zoveel uitmaken omdat een auto toch veelal bereikbaar is voor de wat economisch welvarenden in Nederland. Tevens is gemeente Groningen ook het plek met de meeste zelfdodingen, maar dat terzijde… (handige weetjes voor in de kroeg, als je weer kunt)
Nu serieus zonder sarcasme: goed plan! Ik ben benieuwd hoe deelmobiliteit de komende tijd invloed gaat hebben op het bezit van auto’s. Het zou mooi zijn om te zien dat Groningen een “proeftuin” kan worden voor zulke progressieve ideeen. Ik juig zulke plannen met e-hubs, milieuzones en openbaar vervoer dan ook toe voor andere verstedelijkte gebieden.
r3fl3x zegt
Vraag me af of dat algemeen geldt wat je zegt over armen en auto’s. Waar zijn de huizen het duurst? Op de plekken met de minste voorzieningen en het minste OV. Juist daar heb je een auto nodig. Juist de mensen met de hoge opleidingen, de goede banen en de fijne huizen kunnen het zich makkelijk permitteren om de auto weg te doen. Fijn voor het milieu natuurlijk, maar niet voor iedereen weggelegd.
Ik geloof echt wel dat een Tesla beter is voor het milieu dan een beetje dikke Audi of BMW, maar is dat echt de groep die geholpen moet worden? Stop dat geld liever in het verlagen van de energielasten van mensen die die middelen niet hebben.
werf76 zegt
30km wegen. 50km/u zal eerder uitzondering zijn dan regel. Dat probeert de gemeente Utrecht ook. Het liefst de hele stad een 30km zone. Dat heeft de rechter terug gevloten. Waarom, eerst de weginrichting aanpassen naar 30km. Dat kost de gemeente Utrecht teveel geld.
Wat doen ze nu, onder de mom van stankoverlast van snorscooters voor de fietsers moeten deze op de weg rijden (op bepaalde straten van Utrecht waaronder de Amsterdamsestraatweg).
Dus, kunnen we geen 30km zone neerleggen, dan laten we 25km voertuigen op de weg rijden.
AutoBloglezert zegt
Automobilisten pesten/verdrijven is 1 van de redenen waarom o.a. het winkelhart van Spijkenisse naar de klote gaat.
Minder parkeerplekken en duurder parkeren.
Je jaagt de mensen weg.
Geen wonder dat het halve winkelcentrum al failliet is of binnenkort gaat.
Het winkelend publiek die met de auto komt gaat nu 3 km verderop winkelen waar het parkeren gratis is.
In het naburige Hoogvliet lachen ze zich de ballen uit hun broek.
Dit zal in Groningen ook gaan gebeuren.
oosterwoldenaar zegt
Je vergelijkt nu het winkelhart van Spijkenisse met dat van Groningen. Dat zijn twee heel verschillende steden. Waar Spijkenisse een inwoneraantal van zo’n 70.000 heeft, heeft Groningen 200.000 inwoners waarvan een groot deel student is zonder auto. Spijkenisse zal niet de hoofdplaats in het verzorgingsgebied zijn. Dat is Rotterdam, waar je een dagje voor de gezelligheid gaat winkelen. Groningen is wat dat betreft meer te vergelijken met Rotterdam, ook de hoofdplaats van het verzorgingsgebied.
Er zijn aan de rand van Groningen voldoende winkelgebieden waar je prima met de auto kan komen en aan je dagelijkse behoeften kan komen. Vanaf deze winkelgebieden kan je eenvoudig fietsen, lopen of met het OV naar het centrum waar je door minder verkeer fijn kan winkelen of op een terras zitten. Juist door deze differentiatie in gebieden zal het centrum van Groningen alleen maar opleven door minder auto’s toe te staan. In tegenstelling tot Spijkenisse.
sabrerator zegt
@Blog:
Ik heb 17 jaar in Spijkenisse centrum gewoond, heb City Plaza zien bouwen (woonde ernaast) en de rest van het megalomane plan.
Het probleem van Spijkenisse is dat je 25 minuten met de metro van een échte stad zit. Het had veel kleiner moeten zijn.
Blij dat ik er weg ben, ben bang dat het nu aardig verpaupert.
marcomanta zegt
Prima toch, komen ze minder deze kant op, of is het de ambtelijke molen die zoiets bedoelt, hmmm, als er dan voor iedere Groninger ook een baantje is in de buurt, dan zou dat kunnen.
deSjonnies zegt
Groningen stad.
Fantastisch, aldaar heeft men al sinds de komst van ene Max van den Berg in 1970 de gehele binnenstad al tot officieel pest gebied voor auto’s gemaakt.
Die Groningers trappen er nog in ook, dat is nog wel het meest geweldige.
Mijn roots liggen er, er is zelfs een straat naar mijn familie vernoemd maar ik verbaas me altijd over de slaafsheid van de Groninger.
Vreemd masochistisch volk dat maar op leiders blijft stemmen die hun al jaren naaien.
Robert zegt
@desjonnies: qua beleid lijken ze veel op Nijmegen, a.k.a. Havanna aan de Waal. Automobilistje pesten lijkt daar wel kernbeleid. Over twee periodes 12 jaar gewerkt, maar blij dat ik er weg ben.
Meer algemeen, blijf ik mij verbazen over dit ‘autoluw’ maken van de steden. Ik snap de beweegredenen, maar het sluit zo verrekte slecht aan bij de praktijk. Men heeft het altijd over de leefbaarheid van binnensteden en woonwijken, maar zo’n beetje elk industriegebied aan de rand van een stad of gemeente ontbeert domweg een fatsoenlijke OV verbinding. Terwijl toch wel een aanzienlijk aantal van het werkende deel van onze bevolking bevolking zich daar vijf dagen per week dient te vertoeven. En áls er een bus- of treinhalte in de directe nabijheid is, moet je soms drie tot vier keer meer tijd voor het woon-werkverkeer inruimen in vergelijking met de auto.
bfvo zegt
Weinig realiteitszin. Groningen stad mag dan allemaal leuk en aardig zijn, maar let’s face it, het blijft natuurlijk een ontzettende uithoek. Als Groningen een beetje relevant wil blijven is er toch mobiliteit nodig die wat verder gaat dan wat OV kan bieden.
Groninger zegt
Naar mijn mening is het verkeer goed geregeld in Groningen. Nauwelijks files en voldoende parkeerplek.
arias zegt
Tja de laatste keer dat ik in Groningen ben geweest was in 1993 dus zoveel last zal ik er niet van hebben.
c-ad zegt
Dus de aansluiting van en naar de ringweg is voor voetgangers en fietsers? 🤔
ericd zegt
Herinnert aan een eerdere discussie, dat de auto veel te goedkoop buiten bivakkeert in binnensteden. D.z.w. parkeervergunningen zijn erg goedkoop. Ga maar na: meeste auto’s staan 90-95 % van de tijd niks te doen, een plek (parkeervak) in beslag nemend van zo’n 10 m2. Zou je dat afsteken tegen een studentenkamertje, dan betaalt de student veeeeeel meer. Bovendien is zijn/haar 10 m2 meestal gestapeld (studentenflat).
auto62 zegt
Minder ambtenaren zou ook een hoop 💩 schelen