De linkse rakkers van GroenLinks Rotterdam zijn overstag en willen je gewoon weer vanouds in de auto hebben door scooters te verbieden!
De fractie van GroenLinks in Rotterdam komt weer met een ‘briljant’ plan. Ze willen je van je brommer afhebben, met als mogelijk gevolg dat we weer in de auto stappen…
De motivatie hierbij is tamelijk opmerkelijk, ze stinken namelijk te erg! Tsja, als we dat criterium hanteren kunnen we wel veel meer dingen gaan verbieden.
GroenLinks wil je in de auto hebben deze zomer
Lekker met een scootertje naar de binnenstad. In de zomer sowieso een heel goed alternatief, zo komen er ook minder auto’s de toch wel drukke stad in. En het werkt, de straten staan vol met allerlei scootertjes. Prima toch, zal je denken?
Nee, natuurlijk niet. Brommers zijn luidruchtig, stinken en stoten allemaal troep uit, zegt raadslid Marvin Biljoen van GroenLinks. Rotterdam is de meest vervuilde stad van Nederland en door brommers te verbieden wordt de stad schoner. Daarom gaat de partij voorstellen om een verbod in te voeren op alle brommers en scooters die op benzine rijden. Het plan is om dit in 2024 in te stellen. De Rotterdamse VVD staat tevens te popelen om mensen iets te verbieden en heeft enthousiast gereageerd op dit voorstel. Zij vinden dat er schonere lucht in Rotterdam moet komen en dat dit er zeker aan bij kan dragen.
Plan
Vanaf 2024 zouden de oudere modellen eraan moeten geloven. Daarna, na een paar jaar, moeten alle brommers en scooters verboden zijn. Natuurlijk wordt wel gestimuleerd dat mensen overstappen op elektrische scooters. Die stoten niks uit. Althans, niet in de stad. De elektriciteit moet ergens opgewekt worden en op de Maasvlakte in Rotterdam staan enkele kolencentrales lekker te stomen. Je verplaatst dus het probleem in feite, omdat (nog) niet alle stroom groen opgewekt kan worden.
Het plan is dat mensen een subsidie kunnen krijgen van 400 euro om over te stappen. Volgens de GroenLinks fractie is daar genoeg geld voor! Er liggen genoeg klimaatgelden klaar. Hoe dit alles vormgegeven gaat worden, dat is nog onbekend.
Proefballontje of niet, er gaat steeds meer verboden worden. En of dat nou de juiste manier is om ons land vorm te geven?
kniesoor zegt
Groen Links, VVD, what’s the difference ?
rollingstoned zegt
“De Rotterdamse VVD staat tevens te poppelen om mensen iets te verbieden en heeft enthousiast gereageerd op dit voorstel.”
Erg liberaal allemaal natuurlijk, maar zo kennen we de VVD weer…
choecoe zegt
Dat mensen nou nog steeds niet doorhebben dat de VVD zowat alle eer overboord heeft gegooid voor Klaus en zijn vrienden. D66, VVD, CDA,CU, GroenLinks en de PVDA, zitten allemaal in hetzelfde verkochte zielen klasje.
Dutchdriftking zegt
Briljant idee, de gemiddelde scooter stoot 30x zoveel uit als een vrachtwagen… Dus wat mij betreft vandaag nog invoeren. Het probleem is alleen dat het van de EU niet mag. Amsterdam heeft het namelijk al geprobeerd maar is terug gefloten. Raar eigenlijk dat we er ook nog naar luisteren…
rollingstoned zegt
Dan moet je zoiets op landelijk, of beter nog, Europees niveau aanpakken. Nu krijg je gewoon een willekeur aan lokaal beleid.
Dutchdriftking zegt
@rollingstoned: Rotterdam als voorbeeld en daarna landelijk uitrollen. Je kan natuurlijk beginnen met een verbod op nieuw verkoop en scooters van maximaal 5 jaar oud de stad in. Ook gaan deze uitstootbelasting betalen in tegenstelling tot elektrische scooters. Dan is het probleem binnen 5 jaar uit de wereld.
maotje zegt
Willekeur aan lokaal beleid is er toch al? Amsterdam gaat de max snelheid toch al terug brengen naar 30km/h.
Ook Rotterdam is hiermee bezig en zal geheid volgen.
karhengst zegt
Dit. Iedereen die wel eens op een fiets onderweg is weet wat voor een ontiegelijke zooi scooters uitstoten. Daar vallen sjoemeldiesels nog bij in het niet. Dus ja, in plaats van de automobilist verder in het verdomhoekje te trappen lijkt het me geen gek plan de winst elders te pakken. Zeker omdat er voor scooters betere alternatieven voorhanden zijn als voor de auto’s die er nog rijden.
En wat kolencentrales er mee te maken hebben is mij ook een grote vraag. Dat zou niet direct op de stad moeten neerslaan en ik neem aan dat die met beter filters zijn uitgerust dan de gemiddelde scooter.
por100 zegt
Maar is het wel echt winst? hoeveel hoger wordt de levensverwachting van dergelijke vrijheidsbeperkende maatregelen? Even ter referentie: het milieuzone beleid in de gemeente Amsterdam zou er toe kunnen leiden dat de gemiddelde levensverwachting met ongeveer 3 maanden zou worden verhoogd (voor de mensen die daar wonen dus). Of je nu 81 en 3 maanden oud wordt, of 81 en 6 maanden oud … en wat gaan die paar scooters daar nu voor verandering in brengen?
Tot slot nog even advocaat van de duivel spelen: is een ouder wordende westerling (die veel meer consumeert en x maal per jaar vliegt voor vakanties) nou wel zo goed voor het klimaat?
mashell zegt
Mensen die 3 maanden langer belasting betalen (dat is immers de zin van het leven) door milieuzones en jij vraagt je af of het de moeite waard is? Natuurlijk!
maotje zegt
Het gaat natuurlijk niet enkel om die levensverwachting van +3 maanden.
het gaat ook om de mensen die long en luchtwegaandoeningen hebben.
Mensen met bijvoorbeeld astma of COPD hebben natuurlijk enorm veel baat bij schonere lucht.
por100 zegt
En waar eindigt die redenatie?
Om mijn gezondheid moet jij iets laten …
Want als je dat maar ver genoeg doorvoort kan je nu ook wel alles stopzetten. Jouw gebruik van je mobieltje nu is immers ook al een te grote last voor veel mensen (datacentra met energievoorziening, edele metalen winnen etc. etc.).
europeancar1997 zegt
Eens! en zoals onder al verteld, landelijk uitvoeren, enkel elektrische scooters nog verkopen, na enkele jaren zijn de benzine scooters eruit. Ik fiets regelmatig naar mijn werk, soms achter een brommer en wat blijven die krengen toch stinken. Dat kan niet gezond zijn… Daarnaast de prijs van scooters, een elektrische scooter begint al fors in prijs te dalen t.o.v. voorgaande jaren. Hiermee wordt deze steeds aantrekkelijker t.o.v. de benzine variant.
johnhert zegt
Als ik op mijn scooter naar mijn werk ga moet ik steeds remmen voor fietsers, dat geeft weer veel fijnstof. Dat kan niet gezond zijn. Snel alle fietsen verbieden.
1000bochten zegt
@dutchdriftking Jouw reactie over de hoge uitstoot deed me fronsen, dus heb ik eens even een uurtje besteed aan wat bronnen raadplegen. Dit blijkt dus een zeer ongenuanceerde opmerking. Even kort samengevat; brommers zijn zo slecht nog niet. De uitgebreide versie: er zijn veel typen brommers en ze stoten van alles uit. Om te beginnen CO2; dat stoten ze echt een heel stuk minder uit dan auto’s. Dan CO (koolmonoxide door onvolledige verbranding), dat stoten ze aanmerkelijk meer uit dan auto’s. Vooral begrensde 4-takt (snor)scooters. Gelukkig worden er daar veel van omgebouwd nu vanaf 1/1 de helmplicht wordt ingevoerd, waardoor de verbranding beter wordt en de uitstoot minder. Dan NOx (stikstofoxiden waardoor NL plat ligt) die stoten 2-takt brommers vergelijkbaar uit met een benzine auto en 4-takt brommers vele malen minder. Dan de laatste twee HC (giftige koolwaterstoffen) en PM10 (fijnstof); die worden echt heel veel uitgestoten door oude 2-takt brommers. Voor 4-takt brommers ligt de uitstoot op een vergelijkbaar (HC) of zelfs veel lager niveau (PM10) als bij een benzine auto. Dus wat ik geleerd heb; op bijna alle vlakken stoot een 4-takt brommer minder uit dan een benzine auto. Dus mijn advies; ga alleen 2-takt brommers weren, want dat zijn de brommers die echt voor veel giftige stoffen, stank en geluidsoverlast zorgen. Tweede tip; lekker de begrenzer van die 4-takt eraf halen, want dan zijn ze beter voor het milieu. Leuk zo’n begrenzer speciaal voor de NL markt, maar dat komt de verbranding niet ten goede. Bron: tijdschrift Lucht Dec 2017.
Dutchdriftking zegt
@1000bochten: Helaas is je bron dan verkeerd geïnformeerd. Voor brommers/scooters is sinds de invoering van 4 takt zo’n 50 jaar geleden vrijwel niets meer aan de uitstoot gedaan. Terwijl de rest van het wagenpark bizar veel schoner is geworden. Truckstar deed een praktijktest met live meetapparatuur aan zowel een vrachtwagen, een personenauto en aan een scooter. De scooter stootte meer dan 30 maal zoveel ellende uit als de vrachtwagen. De auto was uiteraard het schoonst.
Gertjan zegt
Wij van wc-eend…
Natuurlijk is er ook in 4- takt brommertechniek een hoop gebeurd. Mijn scootertje uit 2013 heeft een emissieklasse Euro-4. 50 jaar geleden kende men het woord emissieklasse niet eens!
Nu is 30 maal zoveel ellende uitstoten ook best relatief. Vrachtwagens zijn met hun Euro-6d (en in 2025 Euro-7) inmiddels al zo ontzettend schoon geworden. 30x bijna helemaal niks is nog steeds zeer weinig.
Denk dat de grote steden liever auto’s hebben dan brommers. Parkeergelden zijn een leuke en flinke aanvulling voor hun kas!
1000bochten zegt
Lekkere geloofwaardig waar jij mee komt. Ik haal een wetenschappelijk onderzoek aan waarin op een wetenschappelijk correct manier tientallen brommers zijn getest en er ook onderscheid is gemaakt tussen de soorten stoffen die ze uitstoten. Vervolgens kom jij met een tijdschrift over vrachtwagens waarin 1 scooter is getest. Wat stootte die uit? “30 maal zoveel ellende”. Ja, dat is echt goed onderbouwd… Komt inderdaad veel geloofwaardiger over dan mijn bronnen. Ook je opmerking dat er niets aan uitstoot zou zijn gedaan is onwaar. Er zijn lange tijd geen emissie eisen voor brommers geweest, maar al een jaar of 10 zijn die er wel. Overigens wil dat niet zeggen dat de emissie van 4-takt voor die tijd niet al beter is geworden. Door gebruik van injectie ipv carburateur lijkt me dat het verbrandingsproces veel beter is geworden en dus schoner.
Vincent_van_B zegt
Ik snap de cynische ondertoon wel, maar ik vind dit, als niet persé Groen Links-stemmende Rotterdammer, een heel goed plan. Aan alle kanten worden we gestimuleerd om in auto’s te rijden die minder uitstoten en bijvoorbeeld het ov of de fiets te pakken. Prima, maar dan is het wel sneu dat je in de stad voortdurend giftige dampen inademt als er weer eens zo’n smerig scootertje je komt inhalen terwijl je zelf hard hijgend op de fiets zit (heb vaak haast). Ga voor de grap eens door de fietstunnel onder Centraal Station. Het is echt goor. Brommers stoten veel meer troep uit dan auto’s (net als cruiseschepen overigens). Daarbij heb ik laatst eens uitgerekend wat meer CO2 uitstoot: een Tesla Model 3 die puur en alleen op kolencentrale-elektriciteit rijdt of een Mercedes-Benz 190E uit de 80’s. Het scheelt niet veel, maar die Tesla is dan (helaas ;-)) nog steeds schoner.
maotje zegt
Ben dan wel eens benieuwd naar die berekening.
Kun je die hier eens plaatsen?
Vincent_van_B zegt
Heb het bericht er even bijgepakt:
“Tesla Model 3 op kolen vs. Mercedes-Benz 190 E op benzine
Voor de Charcoal Tesla vond ik op Wisenederland.nl:
“Bij het verstoken van kolen komt gemiddeld 798 gram CO2eq per kWh vrij, afhankelijk van de leeftijd en het type van de kolencentrale.”
Tesla Model 3: 14,9 kWh / 100 km
0,149 kWh per km
0,149 x 798 = 118,90
—> Tesla Model 3 op kolen: 119 gram CO2 per km.
En dit vond ik op een forum over de Mercedes-Benz 190 E…
Gewicht: 1150 kg / Kraftstoffart: Benzin / Verbrauch (pro 100 km): 8,33 Liter
CO2 Ausstoß (pro km:) 195 Gramm
—> Mercedes-Benz 190 E op benzine: 195 gram CO2 per km.
Okee. 119 vs. 195. Dus een oude Benz op benzine stoot nog altijd meer CO2 uit dan een Tesla op kolen. Toch vind ik het verschil vrij klein…”
Vincent_van_B zegt
https://media.licdn.com/dms/image/C4E22AQGPswjxXv7DMA/feedshare-shrink_1280/0/1655795797508?e=1673481600&v=beta&t=_xb48Csf0jLbhVDdpcj7ZJ1U5-hEdmdOU7th4TM4R_Q
steephh zegt
@vincent_van_b
In je vergelijking heb je het over een Tesla Model 3 die 100% op kolenenergie rijdt. Dan is het verschil inderdaad wat minder groot. Het lijkt me wel zo fair om in de vergelijking te kijken naar onze Nederlandse energie-mix.
Percentage kolenenergie is maar een relatief klein gedeelte op het geheel: 16,1 miljard kWh van de 117,9 miljard kWh geproduceerde elektriciteit is afkomstig van kolen energie.
Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2022/10/meer-elektriciteit-uit-hernieuwbare-bronnen-minder-uit-fossiele-bronnen
Daarnaast wordt de productie elektriciteit dmv kolen afgebouwd en ook volledig verboden per 2030
Bron: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2018/05/18/kabinet-verbiedt-elektriciteitsproductie-met-kolen
Daarnaast is het ook zo dat een EV die wordt gekocht in 2025 op een steeds schonere energiemix gaat rijden. Terwijl die 190E op benzine altijd hetzelfde zal blijven uitstoten (tenzij ie geschikt wordt gemaakt om op iets als E85 te rijden of volledig gecompenseerde syntetische benzine) waarbij er nog verschil zit tussen directe en indirecte uitstoot.
maotje zegt
Je weet dat benzine niet rechtstreeks uit de grond komt bij een tankstation toch? Heb je jezelf al eens de vraag gesteld of je de beschikking zou hebben over benzine zonder stroom?
Met andere woorden heeft een olieraffinaderij stroom
Nodig voor hun procesvoering?
(ooo--V--ooo) zegt
Zei toch dat die 190’s best duurzaam zijn ;)
Hubert zegt
Alleen Rotterdam?
Ze moeten groter denken.
rijnounsdoor zegt
In Chinese steden al jarenlang verboden: vieze en luidrustige (tweetakt)motoren. 90% van de geluidsoverlast door verkeer komt van die ondingen. Inderdaad: lekker op een electrische scooter en zsm benzinescooters verbieden. Geen uitstoot in de buurt van longen en meer rust in de stad. Als rechtse rakker zeg ik dit!
Johanneke zegt
Ik ben helemaal voor. Scooters zijn luid en stoten gruwelijk veel uit. Auto’s hebben 1000 normen waar ze aan moeten voldoen, scooters vrijwel niks. Elektrische scooters (mijn schoonvader heeft er 1) werken perfect, ik ben er afgelopen zomer ook lekker op weg geweest met mijn vriendin. En als je dat niet wilt ofzo, lekker gaan fietsen of met het OV. Al die dikke mensen bij mij in de stad op een snor die altijd harder gaat dan 25, het liefst zie ik ze allemaal verdwijnen.
steephh zegt
@4g63
100% mee eens. Bizar hè, dat auto’s aan zoveel normen moeten voldoen, maar scooters amper. En dat terwijl juist die scooters met name gebruikt worden in bebouwd gebied. Gelukkig gaat nu toch het licht branden op sommige plekken.
rwdftw zegt
Amsterdam en Rotterdam hebben ook al eens gepoogd de diesel uit de stad te weren. Ook niet gelukt.
De enige manier om dit aan te pakken is om het Europees te doen. Eerst maar eens een verbod op verkoop van nieuwe scooters en brommers met 2-takt motor. Dat zijn de goorsten. Dan over naar de exemplaren met een benzine motor. Dan sterft het probleem vanzelf uit.
Ze hadden er echter al 10 jaar geleden mee moeten beginnen.
maotje zegt
Je moet je afvragen in hoeverre het nog relevant is om zoiets door te zetten op het autoverkeer.
De gemiddelde uitstoot van het nederlandse wegveekeer is de laatste jaren flink omlaag gegaan. Door nieuwe veelal zuinige en weinig uitstoot veroorzakende auto’s en de toename aan ev’s. Dit zal ook de komende jaren alleen nog maar toenemen. En zeker de ev’s met een toekomstog verbod op verbrandingsmotoren bij nieuwe verkoop. De auto’s die veel uitstoot veroorzaken zijn voornamelijk oudere voertuigen en dat worden er ieder jaar minder.
Kortom de tijd doet het nederlandse wagenpark verschonen. Verdere ingrepen zijn daardoor gewoon onzinnig. Veel geld gemoeid met zeer weinig resultaat.
basman147 zegt
Heb persoonlijk een pleuris-hekel aan 2-takt motoren, dus hoe sneller de dingen worden verboden hoe beter wat mij betreft.
Ooit eens een opmerking van Saab gelezen dat een uurtje je gras maaien met een tweetakt-motor gelijk staat aan een ritje van New York naar LA in een (toen) moderne 9000 (zal niet op CO2 zijn, maar onverbrande kolwaterstoffen, roetdeeltjes en ander spul).
Vooral als je bedenkt dat er met een elektrische scooter of fiets uitstekende alternatieven zijn voor de korte stukken die scooters over het algemeen rijden hadden ze idd al verboden moeten zijn.
Aon zegt
Tla wat moet ik hiervan zeggen; laat die jongens toch lekker hun ding doen. Ik zou tegen al die gastjes zeggen: neem een motorrijbewijs. Motorscooters zijn ook beter voor het milieu weinig files. Alleen nu met dit koud weer.
Joris24 zegt
Beetje te tendentieus geschreven wat mij betreft, daarnaast is het ‘popelen’ en niet ‘poppelen’. Het is bekend dat scooters gemiddeld genomen relatief vervuilend zijn ten opzichte van bijvoorbeeld auto’s of busjes, zelfs vaak nog tweetakt. Ze zijn inefficiënt en flink vervuilend.
En het argument dat de stroom toch uit de kolencentrales op de maasvlakte komen (schoonste van de wereld als ik mij niet vergis, althans bij opening) is ook kul, want er staan steeds meer windmolenparken op zee, men wil nieuwe kerncentrales bouwen en al meer dan 1,5 miljoen huizen hebben zonnepanelen. En als je de keten niet op één plek verandert, gebeurt er nergens iets. En de efficiëntie van één kolencentrale is vele malen hoger dan die van allemaal individuele scootertjes.
Leuk als je dus iets tendentieus / geenstijlesque wil schrijven, maar probeer dan wel je feiten op een rijtje te hebben want getuige de uitstootcijfers van brommers en scooters is juist hier wel winst te behalen, en juist in groene stroom is veel vooruitgang gemaakt en nog te verwachten.
Habanero zegt
Ik word zeer gelukkig van de wetenschap dat niet alleen onze stroom, maar ook batterijen en de fabricage van al die windmolens, zonnepanelen en magneetmaterialen heel groen is. De nodige grondstoffen groeien zoals bomen vanzelf naar boven, we moeten haast niets doen om ze te verwerken en na gebruik kunnen we ze zonder ecologisch impact voor 100% recycleren. Al dat mooi nieuws komt bovendien vanuit de achtertuin, er is nog nauwelijks transport nodig, zeker in de sector van die zonnepanelen, scooters en steps. Kijk ook maar even hoe al die Nederlandse bedrijven massa’s werkgelegenheid creëren, in al die goedbetaalde werkplaatsen, nergens kinderhandjes. Ik veronderstel dat de laatste generatie windmolens ook op zee drijft, ook transformatiestations, er zijn geen massieve kubieke meters beton, staal, koper, aluminium, nikkel, neodymium of zelfs kunststof meer nodig. Als er al tonnen staal nodig zijn, worden die niet meer met steenkool geproduceerd maar ook volledig elektrisch, paar weerstandjes, klaar is kees. Wat een geluk dat die immens grote, daartoe speciaal gebouwde kranen en boten allemaal verleden tijd zijn en er ook nauwelijks onderhoud aan die dingen op zee is. Een groot voordeel is ook dat alle stroom voortaan draadloos aan land komt, scheelt meteen een heel stuk in de netverdeelkost. Zodus, dat mooie stekkertje in de muur gaat alle klimaatproblemen oplossen – wat overigens met de dag meer doet denken aan het verhaal van de vier vingers in Orwell’s 1984.
Joris24 zegt
Laat ik voorop stellen dat ik nuance erg belangrijk vind, dus prima om kritisch naar allerlei besluiten of plannen te kijken. Dat neemt niet weg dat we het er allemaal over eens zijn dat bijvoorbeeld kolen stoken voor verwarming toch minder handihg was dan gasverwarming, om eens naar de winter in Londen in 1952 te kijken. En zo is de algemene consensus ook, dat elektrisch vervoer per saldo minder belastend is voor mens en milieu dan op brandstof rijden. Je kunt wel kritiek hebben over de manier waarop stroom aan land komt, maar hoe komt je olie dan vanuit de nodige conflictgebieden naar Nederland? Ik heb jaren bij glencore gewerkt, weet je hoe smerig de wereldwijde grondstoffenhandel is? En ja, dat is nikkel of kobalt ook, maar dat is slechts eenmaal in de levenscyclus van de gemiddelde e-auto nodig in plaats van chronisch. Ik denk dat ze in de Nigerdelta ook blij zijn dat jij zo cynisch bent om vast te willen houden aan bestaande processen “want het ander is niet perfect”. En denk je dat die brandstofmotor, met honderden bewegende deeltjes, niet arbeids- en klimaatintensief is om te produceren?
Ik begrijp nooit zo goed waarom mensen moeite hebben met vooruitgang. Dat accu’s niet zaligmakend zijn en dat een deel van onze grondstoffen door kinderhandjes gewonnen worden, wil niet zeggen dat het proces an sich globaal genomen beter is dan een brandstofmotor. De afgelopen tien jaar heeft elektrisch rijden een vlucht doorgemaakt, evenals productie van groene energie. Ik ben er zeker kritisch tegenover (rijd zelf ook niet elektrisch), maar in casu vind ik het afschaffen van tweetaktbrommers ten faveure van elektrische scooters best een aardig idee.
Habanero zegt
Van klimaatconferenties tot in de lokale politiek is er blijkbaar niemand die zich de vraag stelt of 1) alles elektrisch wel echt een ecologisch plan is voor onze totale mobiliteit en verwarming – 2) zo’n omschakeling op een relatieve korte termijn haalbaar is op grote schaal, inclusief energieproductie en netverdeling, maar we daarvoor ook over de nodige grondstofreserves beschikken op wereldschaal (zonder geostrategische risico’s) – 3) het huidige leven, wonen en mobiliteit betaalbaar blijft na al die noodzakelijke transitie-ingrepen voor het grootste gedeelte van de maatschappij – 4) wat we gaan doen met de nodige thermische energie voor onze zware industrie (nb. verantwoordelijk voor 73% van de CO2-uitstoot) – 5) wat we gaan doen met de vele duizenden levensnoodzakelijke bijproducten waarvoor we alle grondstoffen nu gratis en vanzelf bij de raffinage krijgen en nauwelijks alternatieven bestaan? We kunnen alleen maar vaststellen dat nu op dit moment het licht net niet uitgaat, laat staan dat onze industrie integraal zal blijven draaien deze winter. Als we ook maar ergens in dramatische afschakelplannen terecht komen zullen de huidige transitie-politici serieus afgerekend worden op dat hyper-groene beleid. Er is bovendien van al die klimaat-goeroe’s blijkbaar niemand die ooit de huidige manier van landbouw bedrijven, vleesconsumptie, goedkoop en massaal produceren in lageloon-landen tot de massieve web-verkoop / koerierdiensten tot onze overbevolking annex marktnoden in vraag stelt. Hier zijn we terug bij de elektrische steps en scooters die met grote containerschepen vanuit China komen. Zijn we ecologisch bezig? Beter dan de jaren 70? Ik twijfel er serieus aan hoor.
Habanero zegt
We leven in een volledige verbied-cultuur. Er is nu meer dat de burger niet mag dan hij wel mag. Na Corona is het regeltjes-verzinnen om de vrijheid te decimeren en de ganse maatschappij politiek aan banden te leggen het hoogste doel geworden van een hele klasse politici en ambtenarij. Ik wacht op het moment dat iemand mij gaat voorschrijven welk behang ik op het toilet mag hangen. Het zal alvast groen moeten zijn, want die kleur is het meest klimaatneutraal. Bovendien zijn al die pedelecs annex bakfietsen, electrische steps, scooters enz. zeer gevaarlijke tot zelfs dodelijke dingen. Er wordt onhoorbaar met grote snelheid door voetganger-rijke zones gereden, rakelings langs mensen – inclusief kinderen en ouderen – op een ongeorganiseerde manier die totaal onhoudbaar is en waar heel veel reglementen overboord worden gegooid of ook duister zijn. Het fenomeen van delivery-services doet daar nog een flinke schep bovenop. Je moet maar eens horen bij de emergency care-diensten wat het gevolg is.
berlinetta zegt
Joh, wen er maar aan. Met hoe meer mensen we zijn, hoe meer regeltjes er nodig zullen zijn om alles in goede banen te leiden.
Joris24 zegt
Kan het niet laten om toch even te reageren. Als ik wil kan ik op elk moment van de dag in mijn auto met 200+ over de snelweg trappen, flitsmeister behoedt me on 99% van de gevallen toch wel voor een boete en anders betaal ik hem wel. Als ik vanavond een kilo biefstuk wil eten, kan ik dat gewoon doen. Als ik 5x per jaar voor een paar euro naar spanje wil vliegen voor vakantie, kan ik dat. Ik heb geen sociale crediet score, ik heb geen coronacheck-app, geef mijn portie boostervaccinaties maar aan fikkie. Toegegeven, het was wel even zweten toen de QR-code kwam en ik geen zin had om me als gezonde dertiger te laten prikken, maar afgezien daarvan kan ik alles overwegend niet echt zeggen dat ik in een verbiedcultuur leef.
Sterker nog, als ik ervoor kies om bij een van mijn volgende festivalletjes wat anders dan alcohol in mijn hoofd te stoppen is dat algemeen geaccepteerd, wat drugs betreft ‘mag’ de burger meer dan ooit. Wil je crypto’s kopen? Natuurlijk, ga je gang, niks wordt verboden, alleen afgeraden. Auto’s en andere vervoermiddelen zijn sneller dan ooit en met meer dan ooit tegelijk op de weg, je kunt ongeveer goedkoper dan ooit in het vliegtuig stappen voor een weekje naar de zon, en men heeft ongeveer alle coronamaatregelen grosso modo laten varen. Het is wel belangrijk dat we ons bewust zijn van de latente dreiging voor een volgende pandemie, want dit was niet de eerste en zeker niet de laatste.
Maar hier in NL zitten we met 17 miljoen mensen op een postzegel, waar iedereen makkelijker, sneller en harder kan dan ooit. Daarnaast worden we ook nog ouder en mobieler, waar onze reflexen en inzichten niet altijd meer mee kunnen. Dat vraagt helaas om meer restricties in het verkeer. En ook rekt dat de grenzen op van de belasting die wij als mens aan het milieu (moeten willen) veroorzaken. Westerse mensen veroorzaken nog altijd per capita verreweg het meeste uitstoot van broeikasgassen. Ongeremd doorgaan en verwachten dat iedereen zich omwille van het grotere goed aanpast, gaat nooit gebeuren en daarom moeten mensen helaas steeds meer tegen zichzelf en anderen beschermd worden.
En als je kijkt naar wat er nou werkelijk verboden is en hoe ongelimiteerd je je leven kunt invullen, dan is het in de praktijk echt allemaal een stuk minder dramatisch dan sommige mensen beweren. En roepen dat dat binnenkort allemaal anders wordt is iets van alle tijden, dat was 2000 jaar geleden niet anders, maar volgens mij valt het in de praktijk reuze mee. Want wat is er de afgelopen decennia nou écht structureel verboden waardoor wij als mens in ons zijn, doen en laten ingeperkt worden, inclusief harde handhaving, om te kunnen spreken van een verbiedcultuur, afgezien van een proefbalonnetje dat af en toe opgelaten wordt? Of is het verbieden van een relatief vervuilende scooter in het centrum van een stad nou het voorbeeld van een levenskwaliteit-beperkend verbod?
Habanero zegt
Ik denk dat je best de maatschappij van de jaren 70 eens zou vergelijken met nu. Zelfs een doodsimpel stripverhaal uit die tijd zou nu nooit meer gepubliceerd geraken, zo zijn we het gewoon geworden van alles te wikken te wegen tot in het meest extreme. Er wordt heel veel verzwegen en verborgen gehouden dat in die tijd heel normaal was. Daartoe hebben massieve, loodzware wetgeving bedacht en een daaraan een ambtenarij vastgekoppeld die ongezien is (en ook onbetaalbaar wordt op termijn). Leven we nu dan echt zoveel beter dan in de jaren 70? Veiliger Groener voor de planeet? Gelukkiger? Ik twijfel aan het antwoord op al die dingen. Het is het begin van een dictatuur: alles verbieden dat tegen de stroom ingaat en waar ook maar een schijntje van een te bedenken risico inhoudt. Daar staan we ontzettend dicht bij hoor – voor al zij die het nog geweten hebben wordt door de EC de oude DDR elke dag nog een beetje dichter benaderd. Het verbieden van vrije en op zich onschuldige of zelfs betwistbare keuzes is zeer gevaarlijk. Straks wordt helemaal alleen, zonder bespied te worden op eventuele overtredingen, te voet naar de bakker een straat verder gaan een laatste, zalige vrijheid. Je kan je zelfs afvragen of dàt nog echt mogelijk is. En ik weet waarover ik praat, want heb al heel rare dingen meegemaakt hoor.
Joris24 zegt
Dat een stripboek uit de jaren ’70 niet meer gepubliceerd wordt, kan meerdere redenen hebben. Het zal niet meer in de zeitgeist passen, daar kun je vanalles van vinden maar generatie over generatie verandert die. Als mensen in de jaren ’70 met het gemak de vunzigheid of idioterie online konden vinden die men nu met twee klikken ongefilterd en zonder VPN online kan vinden, waren die stripboeken helemaal niet nodig. En daarbij komend zijn ze nu niet verboden, dat is alleen een beperkt stukje literatuur als mein kampf.
Er wordt denk ik niet heel veel verzwegen of verborgen, want alles wat je wil weten en veel meer is wel online te vinden. Alleen is door het internet onze belevings- en informatiewereld geëxplodeerd, op het internet kun je de raarste dingen vinden tot aan wetenschappelijke onderbouwing over waarom de aarde plat is, toe. Alleen wordt er wat nieuwsgaring een soort van generieke consensus bepaald, voornamelijk op basis van vraag en aanbod (marktwerking) van wat er met ‘het volk’ gedeeld wordt. Als jij een krant wil uitbrengen of publieke omroep wil beginnen om mensen anders te informeren staat dat je vrij, alleen is er waarschijnlijk geen markt voor, anders was iemand er al wel in gesprongen. En ja, uiteraard, geld en macht corrumperen, maar weinig informatie is 100% neutraal en betrouwbaar nieuws, maar dat kan ook niet in een wereld die iedereen anders ervaart.
Ik sta zeker niet achter de inrichting van de EC, met name de corruptie, hypocrisie en gebrek aan controle op alle lagen van die organen, maar ik kan dat hier dan wel weer gewoon vrijuit schrijven, ik mag de koning beledigen, en zoals eerder aangegeven denk ik dat ik best vrij ben. En sterker nog, ik denk niet dat er heel veel landen in de wereld zijn waar mensen vrijer zijn, zowel in hun doen als denken, dan hier in NL. Ik ervaar dat niet anders dan 30 jaar geleden, alleen is de wereld dankzij internet en laagdrempelig vervoer bereikbaarder dan ooit.
steephh zegt
@joris24
Mooie stukjes heb je geschreven. De nuance en in perspectief plaatsen, daar gaat ’t om. Maar ik zie (hier) te vaak selectieve verontwaardiging en hellend-vlak argumentaties. En dat is jammer, want dat leidt zo af van de inhoud.
Joris24 zegt
Dankje, dat is ook de makke van het internet. Mensen moeten steeds meer geprikkeld worden, daar verdwijnt ruimte voor nuance. Sociale apps willen je laten scrollen om ads te zien, niet laten lezen om nuance te kunnen aanbrengen. Korte filmpjes, korte teksten, zelfs tot de amerikaanse president aan toe wordt onze aandachtsspane gedecimeerd tot 160 tekens om iemand ongenuanceerd voor rotte vis uit te maken en dat vinden we allemaal leuk en onderhoudend. Maar dat maakt het debat en de discussie helaas stuk, want als je je niet meer zwartwit uitdrukt word je gepasseerd door schreeuwerds en dat is helaas voor steeds meer mensen het verleidelijkst.
berlinetta zegt
Ik zie scooters ook het liefst zo snel mogelijk verdwijnen. De dingen stoten relatief heel veel uit. Scooters zouden in mijn ogen juist bovenaan de lijst moeten staan met dingen die niet meer kunnen. Daarnaast zijn ze met de komst van e-bikes gewoon overbodig. De enkeling die een scooter nodig heeft voor z’n werk of lange afstanden, kan bijv. gestimuleerd worden om een elektrische scooter te kopen (bijv. door een inruilpremie op een elektrische scooter o.i.d.)
Aon zegt
0 zijn ze vervuilender. Nou, dan mogen ze wat mij wel opschieten met electrische motorscooters want ik denk niet dat het gewoon mannetjes zijn van 16 die iets te veel redbull op hebben.
intimrasiert zegt
Geniaal plan, dat eigenlijk al veel te laat komt. Die scooters maken een gigantische herrie, voor welgeteld vervoer van 1, hooguit 2 personen. Daarnaast is de uitstoot enorm, vergelijkbaar met die van een een fullsize truck. Wat is er mis met een elektrische fiets? Perfect voor alle binnenstedelijk vervoer. Andere steden volgen hopelijk snel.
Aon zegt
Een scooter is gaaf en meestal zijn het opgevoerde scooters. Daarom zei ik ook motorscooters. Die jongens krijg jij niet op de fiets anders zouden ze dat nu al doen. Het moet heftig en stoer zijn. Haal ze van de fietspaden en looppaden geef ze snelheid beleving; zo´n electrische motorscooter is snel (kom op fabrikanten er is een markt) .
mashell zegt
Een scooter is gaaf? Hmm, mijn associatie ermee is die van luie puber of kansarme.
maotje zegt
Het verplaatsen van de Cruiseterminal vanuit het centrum van Rotterdam naar de Maasvlakte 2 blijft nog steeds taboe binnen de gemeenteraad. de grootste vervuilers binnen stedelijk gebied blijven zo nog steeds buiten schot.
Rick-dos zegt
‘Proefballontje of niet, er gaat steeds meer verboden worden. En of dat nou de juiste manier is om ons land vorm te geven?’
Inderdaad. Zo mag er bijvoorbeeld niet meer gerookt worden in publieke ruimtes. Dat wil ik terug. Ik wil weer lekker die sigaretten geur hebben als ik in een restaurant zit te eten. Ik wil als ik een restaurant binnenstap een walm van rook zien en dat de personen naast me aan het tafeltje lekker de sigarettenrook mijn richting opblazen terwijl ik net een hap eten naar binnen wil werken.
Ik wil ook weer die roet uitstotende stadsbussen en vrachtauto’s weer terug in het straatbeeld. Die roet die je lekker in je gezicht geblazen krijgt en die je lekker kunt happen als je bij een stoplicht staat en zo’n bus of vrachtauto begint op te trekken.
Nee, geef mij maar het heerlijke geluid van een schelle tweetakt scooter als ik rustig ergens zit.
Maar inderdaad laten we hier gaan huilen dat ‘alles verboden wordt’ en ‘of dat nou wel de juiste manier is om ons land vorm te geven’.
audirs3 zegt
Als ik in Roffa zou wonen dan zou ik GroenLinks stemmen. Opdonderen met die vieze stinkende luidruchtige benzine scootertjes.
Brol zegt
Hoe kan het ook anders ? Een autoblog die een ander vervoersmiddel afbreekt. Natuurlijk krijgt dat hier gehoor.
En op een motorblog kan je net het tegenovergestelde lezen, tegen de auto’s en voor de scooter, met even goede argumenten.
Niks nieuw onder de zon.
Of toch wel ? Tijdens het tanken kwamen drie “groen onderhouders” aan die de gevallen bladeren gingen ruimen.
Vroeger ging dat met een bezem en een schop, stil en proper. Maar neen, we zijn modern vandaag: allemaal erg stinkende en enorm luidruchtige bladblazers op benzine. Laat die dingen maar eerst verdwijnen. Idem voor grasmaaiers, boordmaaiers, bosmaaiers, … op benzine.
Hiervoor bestaan wél betaalbare elektrische varianten.
Voor scooters zijn er nog niet echt betaalbare varianten. En de meeste scooter rijders doen dat niet enkel om tijd te winnen maar vaak omdat ze zich geen auto kunnen veroorloven. Nu goedkope auto’s verdwijnen, zal de scooter nog meer marktaandeel winnen.