Ja, GroenLinks wil pick-ups verbieden. Ze zijn onveilig en milieuonvriendelijk.
Van sommige problemen wist je niet eens dat het speelde. Veel te strenge kamervoorzitters, voetbalanalisten met een kaarsenfetisj en het duurzame geweten van Sebastian Vettel. Een ander ding waarvan het probleem niet direct duidelijk was, maar dus wel lijkt te bestaan is de pick-up. Je weet wel, zo’n slagschip dat je op grijs kenteken als bedrijfsauto kunt inzetten.
De gemeenteraadsfractie van GroenLinks van Rotterdam vindt de pick-ups hinderlijk. Volgens hen zijn deze auto’s bijzonder milieuonvriendelijk. Het grootste issue is echter de veiligheid. Of beter gezegd, het gebrek eraan. Daarom wil GroenLinks de pick-ups gaan verbieden.
OK, GroenLinks wil iets verbieden wat eigenlijk een vrije keuze zou moeten zijn. Maar hebben ze een punt?
GroenLinks wil pick-ups verbieden
Volgens hen – uiteraard – wel. Ze beroepen zich op Amerikaans onderzoek. Daaruit kwam naar voren dat de pick-ups bijzonder onveilig zijn. Niet zozeer voor de inzittenden, maar wel voor degenen die worden aangereden. En die kans is dus levensgroot, want naast de enorme afmetingen zijn de dode hoeken in een pick-up enorm, aldus het onderzoek. Er kunnen tot wel 13 kinderen zich verzamelen in deze dode hoek.
Volgens GroenLinks-raadslid Marvin Biljoen rijden en parkeren er ‘steeds meer pick-ups en andere grote voertuigen in de binnenstad’. Naar het schijnt heeft iedereen daar last van: ondernemers, verkeersdeelnemers én bewoners . Met name de enorme pick-ups in de woonwijken met spelende kinderen kunnen echt niet meer anno 2022. Alhoewel, collega @loek heeft daar zijn eigen visie op:
Zo’n Ram is zo groot dat als een kind plat op z’n rug ligt, ie er gewoon overheen rijdt zonder hem aan te raken
Loek, ziet altijd het positieve van een situatie.
Aanwijzingsbesluit
Daarom pleit het democratisch gekozen raadslid voor een zogenaamd aanwijzingsbesluit. Daarmee kan men het verbieden voor een grote pick-up om te parkeren. Maar GroenLinks is niet alleen Links, ze zijn ook Groen. Ze willen dus ook dat er onderzocht wordt in welke mate de pick-ups de luchtkwaliteit aantasten.
Wat de toename is van het aantal pick-ups in de woonwijken van Rotterdam, is niet bekend. Ook niet hoeveel ongevallen er zijn voortgekomen. Of hoeveel pick-ups erover woonerven rijden. Wel weet GroenLinks dat de pick-ups serieus groot zijn en vaak twee parkeerplaatsen in beslag nemen. Daarom moet op zijn minst het parkeergeld (2x betalen) verhoogd worden.
Uiteraard hebben we wel beelden van een Rotterdammer in een pick-up:
Via: Binnenlands Bestuur.
Meer lezen? Dit zijn de 25 snelste pick-ups!
subarusvx zegt
Het gaat natuurlijk niet om de kleine (en oudere) pickups op de foto’s bij het artikel, beetje flauw om die erbij te zetten. Ook een moderne Ford Ranger zal vast niet zijn waar het om gaat: het gaat natuurlijk om RAMs, Ford’s F-serie en vergelijkbare modellen van GM en Toyota van de laatste generaties. Niemand zal toch beweren dat dat soort auto’s in een stad thuishoren?
anthwan zegt
Als een aannemer of gynaecoloog die Bijv. een Ram fijn vind rijden waarom zou hij of zij daarmee de stad niet in mogen volgens u? Om dat ze daar niet thuis horen? Het is geen olifant die iemand als huisdier houd.
Hubert zegt
@anthwan,
Een olifant als huisdier houd je dus lekker in huis.
Deze pick-ups zijn de olifanten van de weg en horen niet in Nederland thuis. En vooral niet in de binnenstad.
Benny_Weisz zegt
Een VW Crafter waar DHL of PostNL mee rijdt is een stuk groter dan zo’n Dodge RamVan…..en het barst van die hokken in elke binnenstad.
Om maar niet te hebben over de rijvaardigheid van de desbetreffende bestuurders…..
slowland zegt
Een RAM van is gewoon een Fiat Ducato….
grandmasterb zegt
Een olifant in huis houden? Lijkt mij een helemaal verkeerd idee.
Pickups zijn niet (veel) groter dan de bakfietsen waarmee grachtengordelmoeders de wegen in Amsterdam onveilig maken en zijn prima geschikt voor het platteland en de meeste steden.
thearchitect zegt
Rationeel gezien horen ze niet eens in Nederland thuis.
Sterker nog, rationeel gezien horen ze ook voor een groot gedeelte ook niet in de VS thuis (waar de meeste van die mastodonten vandaan komen)
lckies zegt
Precies, ik kan me wel voorstellen dat er overlast van is. Ze vallen buiten de wet, daar maakt GL een terecht punt.
Eigenlijk zijn het een soort grote asociale open aanhangers met een v8, wat maakt dat de auto uitdaagt om t gas is flink in te drukken en dus voor overlast zorgt.
Als ze alleen nog als personenauto geregistreerd mogen worden dan zou de overlast velen malen minder zijn.
grandmasterb zegt
Ik heb veel meer last van scooters, motoren en VW Golfjes etc, die veel kabaal maken, en zich niet aan de verkeersregels houden.
harrie zegt
Voor wetgeving moet je dan eerst ‘pick-up’ definieren. Gaat het om het open bakkie dus is dat gele Skodaatje van hierboven ook een probleem, of toch om de afmetingen? Massa? Wat als het bakkie afgedicht is met een klep of canopy? Dit worden dus 10 kantjes met de definitie van pick-up, met nog steeds een enorm grijs gebied.
En een elektrische F150, Rivian of Cybertruck mogen die wel? Geen uitstoot wel groot en zwaar?
Mooi staaltje groen populisme dit.
slowland zegt
De plaatjes bij het artikel zijn geen pickups maar zogenaamde ‘Utes’. Populair in Aussiland
Een Pickup is een een voortuig op een ladder chassis, met een open bak als laadvloer….
Daarbij is de naam officieel ook nog eens ‘Pickup TRUCK’. Een vrachtwagen dus, en die zou je makkelijk uit de binnensteden kunnen weren…..
petroldrinker zegt
Feit dat dit van GL komt zegt al genoeg, dit is bedacht door degrootste idioten in ons land, want laten we wel zij , dat zijn zowel de leden als stemmers van GL…
thearchitect zegt
Je gebrek aan nuance is veelzeggend, ‘petroldrinker’ ….
mashell zegt
Dit is gewoon pestgedrag naar mannen met een kleine pielemuis!
baardmijt zegt
Mijn zegen hebben ze. Die pickups zijn een ware vloek. Met name de Sparta Pickup, het volk dat daar op rijdt houdt werkelijk nergens rekening mee. Dat knalt maar overal kriskras dwars doorheen, door rood, over de stoep, noem maar op. En alles met snelheden die de menselijke maat ruim te buiten gaan. Een schande. Weg ermee.
mjpamsterdam zegt
Wat een geneuzel ! In plaats van zich bezighouden met de werkelijke problemen in de stad gaat GL zeuren over een paar auto’s. Stel me zo voor dat zij vele vergaderingen hierover gehad hebben en toen met elkaar besloten hebben, wij maken een statement : ALLE PICKUPS DE STAD UIT ! Toont het faillisement van deze partij.
tmenges zegt
Wat een onzin, het warme geluid van een grammofoonplaat is toch vele malen beter dan die digitale zooi van tegenwoordig?
FiXeR zegt
Als straks BPM betaald moet worden op die dingen dan zie je ze nergens meer. De enige reden dat ze er zijn is dat ze goedkoop op grijs kenteken te rijden zijn, en laat nou net die regeling over 2 jaar de nek worden omgedraaid.
En terecht wat mij betreft.
kniesoor zegt
Laten er in het pittoreske Rotjeknor 100 RAM(-achtigen) rondrijden, dat heeft nauwelijks invloed op de verkeerssituatie en/of luchtkwaliteit. Meneer Biljoen doet er beter aan zich te focussen op het niet maatschappelijk bijdragend deel van z’n electoraat, daar heeft de mensheid meer aan.
/rant
rwdftw zegt
Er komt een moment dat Amsterdam uitsterft en instort, puur en alleen omdat ze alle ondernemers de stad uit pesten. Want als de RAM rijders worden weggepest daarna een VW Crafter pakken dan wordt dat het nieuwe speerpunt. Net zolang tot de ondernemers alleen met een bakfiets de stad in kunnen.
mashell zegt
Het gaat om Rotterdam…
Nu vind ik dat ondernemers in Nederland wel erg veel hun gang kunnen gaan en wel erg weinig belasting betalen maar je hebt wel een punt, qua afmetingen en dus hinder zit er weinig verschil tussen een Dodge RAM en een VW crafter. En qua rijgedrag van hun bestuurders ook niet.
Robert zegt
Een beetje EV van gemiddeld formaat (zeg: Tesla Model 3, VW ID.3) weegt ook zo maar 1800 kilo. En dan heb ik het nog niet eens over de full-size exemplaren die de traditionele D- en E-segmenters moeten (gaan) vervangen. Dan moet je als GroenSlinkser wel consequent zijn hè.
Maar goed, van een partij die moralistisch beleid boven realisme en doelmatigheid stelt kun je dat ook niet verwachten.
Hubert zegt
Dodge Ram Longhorn :
L x B x H : 592 x 250 (met spiegels) x 197
Ik ken geen personenauto die deze afmetingen heeft.
Robert zegt
@hubert: maar feitelijk moet je dan ook alle bestelwagens verbieden. Want die Sprinters, Crafters, Transits en Masters hebben veelal vergelijkbare afmetingen én opereren over het algemeen in hetzelfde segment. en dan maakt het niet eens uit of er een open laadbak op zit of een gesloten carrosserie.
Wat ik al zei: wel consequent zijn hè.
fanboy zegt
@RRRobert: Dat is niet helemaal waar.
Het gaat niet persee om gewicht, of dat ze zo groot zijn. Die pickups zijn namelijk allemaal ladderchassis wagens, en zelfs al hebben ze geen ladderchassis, dan nog ligt de voorkant erg hoog. Flink hoger nog dan meeste SUVs.
Zo ook jaren geleden in Haarlem, waar iemand niet oplette met zijn Amerikaanse pickup en hem zo in de personenwagen reed die van rechts kwam en voorrang had. Toen stierven de drie inzittenden van de personenwagen. Als het een normale personenwagen was geweest of zelfs een bus die er tegenaan reed waren hun kansen een stuk beter geweest.
Maar goed, pickups kunnen hun nut hebben als je iedere dag zware ladingen trekt. Voor al die andere “toepassingen” mag van mij part in ieder geval dat grijs kenteken eraf.
Wat betreft de bussen moet je ze vooral WEL uitrusten met een raam in tussenschot en schuifdeur, want nu hebben ze veel al een grote dode hoek, met dank aan grijs kenteken regels.
mashell zegt
Op zich is de bedenkelijke veiligheid t.o.v. andere weggebruikers een valide punt. Maar dan zou GroenLinks Rotterdam dit niet lokaal moeten behandelen maar nationaal of zelfs Europees moeten aanspreken.
cossiekiller zegt
Pick up is ook wel een heel vaag begrip.
Is het een kleine auto met een kleine motor?
-Skoda Favorit, VW caddy, Dacia pick up?
Is het een kleine auto met grote motor?
-GMC Syclone, Holden Ute?
Is het een grote auto met kleine motor?
-Ford Ranger Raptor, Navara of X-klasse met een 2L?
Is het een grote auto met grote motor?
– Dodge Ram, F150, …
Is het omdat de bak open is, en heeft al het voorgaande er niets mee te maken?
Of is het gewoon omdat ze vrijgesteld zijn van taksen (in België toch) en daardoor belastingen ‘ontduiken’?
GroenLinks moet een klein beetje zijn huiswerk doen vooraleer ze beginnen te roepen.
fanboy zegt
@cossiekiller: Het lijkt me duidelijk dat het hier om de F150s en Dodge RAMs gaan.
Liefst een ladderchassis en de voorbumper begint al op flinke hoogte. Dat is het ultieme recept om alles wat je tegenkomt (auto’s of voetgangers) kapot te rijden. Natuurlijk niet met die Skoda of Subaru brat in de foto’s.
Het heeft er feitelijk weinig mee te maken of hij achter open of dicht is, het hadden ook allemaal Chevy Suburbans kunnen zijn.
Maar wegen de belastingregels (grijs kenteken in NL) zijn het wel vaak pickups.
Hubert zegt
Anders gewoon doen als in Japan : Je kunt pas auto kopen als je aan kunt tonen dat je parkeerplaats hebt die voldoet aan de grootte van de auto
baserati zegt
En dan straks uitzonderingen maker voor bijv een Rivian ?
Volgens mij als een auto een Apk heeft of verder goedgekeurd is voor de Nederlandse weg is volgens mij weren een zaak die ze niet zomaar winnen.
Echt een voorbeeld van iets roepen omdat er 5 pickups in Roffa rondrijden
William zegt
Leuk weetje: een Audi E-tron 55 is zowel zwaarder als sneller dan een Ram 1500 5.7 liter HEMI bouwjaar 2022. Dit weten ze bij die extreem linkse partij uiteraard niet, zoals ze veel meer dingen niet weten. Hypocriet woke partijtje.
Hubert zegt
Maar een Audi past in een parkeerplaats
joki zegt
Het probleem met politieke partijen die de termen “groen” en “links” gebruiken, dit zowel in Nederland als Belgie, is dat die absoluut geen idee hebben waar links voor staat, ik denk dat ze alleen rechts kennen… Als ze ergens aan de macht komen wordt die stad/ dorp volgehangen met camera’s , uiteraard om de veiligheid te vergroten… Bepaalde mensen worden geweerd, eventueel op basis van hun voertuig en iedereen wordt constant gevolgd… het erge hierbij is ook dat maar weinig mensen dit beseffen of het ondertussen normaal vinden. Dus is het probleem niet dat ze een bepaald type voertuigen verbieden maar eigenlijk het verbieden zelf! Ik wil nog even meegeven dat ik ook wel een beter milieu wil, ik fiets bvb veel, maar rij ook graag met de wagen en kan echt wel zelf een keuze maken. Ik besef ook dat mijn twee kinderen die toch moeten kunnen opgroeien in een beter omgeving en zo… maar niet ten koste van mijn alles. We worden voor deze wereld nu al allemaal samen al te oud maar laat ons dat voor het gemak even vergeten. Dus leef ik liever 10 jaar korter maar zonder alle zever van tegenwoordig waarbij het maar de vraag wie er eigenlijk beter van wordt, waarschijnlijk alleen de eigenaar van de handtekening onder het wetsvoorstel… de rest zijn schapen.
superboertje zegt
Dan kunnen glazenwassers ook niet meer Rotterdam in……