En deze keer heeft het niks met het milieu te maken, maar met veiligheid, zei de partij in het programma EenVandaag.
GroenLinks houdt niet van auto’s. Dat is een feit, daar hoeven we niet lang over te praten. Dus dat een partij als deze de verhoging van de maximumsnelheid wil terugdraaien is ook niet zo vreemd, want slecht voor het milieu, het zorgt voor meer co2-uitstoot, dooie kittens, bloemen die ontbladeren, kleuters die niet meer buiten kunnen spelen en veel te dik worden, eskimo’s die onze kant op vluchten omdat hun leefgebied smelt en koeien die lichtgevende melk gaan geven. Moeten we niet willen. Dat riedeltje begon al een beetje te vervelen, dus vandaar dat ze het deze keer hebben aangepast. Het is namelijk le-vens-ge-vaar-lijk om 10 kilometer harder te rijden dan vroeger. De cijfers bewijzen het.
En op het eerste gezicht lijkt dat ook te kloppen…
Op de 130 kilometerwegen zijn in 2015 namelijk veel meer dodelijke slachtoffers gevallen dan een jaar eerder. Het aantal verkeersdoden is op die wegen verdrievoudigd van 10 in 2014 naar 32 vorig jaar. GroenLinks krijgt in dezen bijval van een hoogleraar aan de TU Delft, Bert van Wee. Volgens hem heeft de snelheidsverhoging “aantoonbaar gezorgd voor meer slachtoffers.”
Al liegen cijfers niet, je kan ze natuurlijk wel interpreteren zoals je dat zelf wil. En dat gaan wij nu ook even doen, al is het maar om gewoon een weerwoord te hebben.
Deze getallen worden in een verkeerd perspectief bekeken. Als je namelijk iets dieper in de materie duikt, kun je lezen dat verreweg de meeste verkeersdoden vallen op de 50- en 80 kilometerwegen, respectievelijk 127 en 145. Dat zijn cijfers die ieder jaar een beetje constant zijn. Het aantal doden op 130 kilometerwegen is de afgelopen jaren juist uitzonderlijk laag geweest en begint zich nu gewoon te normaliseren. Daarbij komen er steeds meer 130 kilometerwegen bij, dus is de kans ook veel groter dat je op 1 van die wegen verongelukt. Je kunt dus beter eerst de gevaarlijke punten in de bebouwde kom of net daarbuiten aanpakken in plaats van die ‘marginale’ 22 doden die te betreuren vielen op de supersnelwegen. Daar spaar je meer levens mee dan met een maatregel als die zij voorstellen.
Natuurlijk is iedere dode in het verkeer er 1 te veel, dat meen ik echt. Maar ik zou graag willen dat een politieke partij, die er naar eigen zeggen is om de bevolking te vertegenwoordigen, maar ook te beschermen, zich bezighoudt met zaken waar écht iets te verbeteren valt. Zou weleens fijn zijn!
kareladmiraalszoon zegt
kan iemand mijn mond even dichtdoen heb last van chronisch gaap probleem.
gt500eleanor zegt
Ik wil dat GroenLinks snel-weg is….
wildbeest zegt
@gt500eleanor: iedereen die groenlinks heeft gestemd mag maximaal 80 op de snelweg anders worden ze geflitst. De rest mag doorrijden op 130 kmph. Verzin lekker beperkingsregels voor jezelf
DennisS65B40 zegt
@gt500eleanor: alle Groen Links politici wedstrijdje spookrennen / Frogger op de snelweg in de spits
racerx zegt
Ik wil dat Groenlinks ophoudt te bestaan, maar we krijgen niet altijd wat we willen.
Daarnaast kan ik me niet indenken dat die 10km/u zoveel uitmaakt, dat zou Bertje van de TU ook nog wel kunnen snappen.
lincoln zegt
@racerx:
Bertje behoort tot de hoogopgeleide ..
Een werkloze gelukzoeker dus ..
toeter11 zegt
@lincoln: Bertje, heeft alleen oldtimers in z’n bezit. Dus hard rijdt die nooit, daarnaast Pakt hij altijd de trein naar de tu. Werkloos is die zeker niet,
maar hij pakt het gewoon slim aan.
csx3000 zegt
@toeter11: Ik noem het sneaky.
dracae zegt
@racerx: Ik kan het niet laten hier op te reageren, maar het is niet geheel van harte, want ik vind 140 op de teller prettig rijden.
Die 10 kilometer/ uur maakt inderdaad niet veel uit… voor de reistijd. Een paar minuten winst maximaal hier in ons kleine Nederland.
Voor de uitstoot en het verbruik maakt het gemiddeld een stuk meer uit. Die paar extra kilometers toename in snelheid zorgen jammer genoeg voor een procentueel veel hogere toename in uitstoot..
Nu kun je daarbij ook wel weer opmerken dat dit weer weinig uitmaakt op de grote hoop van uitstoot, waarbij auto’s maar een klein deel toevoegen.
Plaatselijk kan het daarentegen wel een stuk uitmaken..
racerx zegt
@dracae: Je hebt absoluut een punt, maar dit artikel behelst veiligheid, niet het milieu.
Overigens zit mijn auto bij 130 in een gunstiger koppelgebied dan bij 120, waardoor verschil in verbruik althans te verwaarlozen is.
DennisS65B40 zegt
@racerx: meeste Duitse auto’s zijn zo ge-engineered dat ze gunstig rijden met 130.. Mijne rijdt zelfs nog gunstiger plankgas! Qua snelheid dan
racerx zegt
@audir8v10: Hahaha, herkenbaar!
dracae zegt
@racerx: Uiteraard heb ik dit niet zelf lopen te meten, maar voor zover we de cijfers mogen geloven is het GEMIDDELD dus wel zo. Uiteraard zijn daar ook uitzonderingen op.
Overigens heb je gelijk, dit ging meer over ongelukken en ook ik zie geen bewijs in de cijfers in het artikel. Persoonlijk denk ik dat het logisch is te verwachten dat er meer letsel is bij hogere snelheden, maar zoals het artikel al schreef, snelwegen zijn niet waar het grote gevaar is.
scaglietti612 zegt
En rijden de nederlandse politiekers waaronder GroenLinks net zoals in Belgie ook met dikke 3 liter diesels? Waarschijnlijk wel.
Man ik ga lachen wanneer iedereen elektrisch rijdt en dat dan de politiek zal moeten vaststellen dat er amper 10% minder uitstoot in de lucht gaat. Misschien ook eens kijken naar de grote vervuilers?
lincoln zegt
Ach .. De geitjes van GroenLinks ..
Onderzoeksbureau De groene geitenneuker heeft zeker weer een tonnetje of 7 van jullie afgetroggeld ..
lekkaah zegt
Is dat instituut nou nog niet pleite???
Oja, Nederland.. Land waar je t advies krijgt om ’thuis te blijven/niet te gaan werken’ als er een paar mm regen valt
norge zegt
Hebben jullie ook zulke boomknuffelbeterwetergeitenwollensokkenteslarijdende sufferds in NL?
moveyourmind zegt
@norge: Helaas wel…
En wolligebetweterigeslaetendeknuffelgeitenrijdersknuffelaars…
robage zegt
Ja en vroeger 120 rijden in je kadett met 4 versnellingen was prima, maar nu 130 in de achtste versnelling is uit den boze…..?
jeroen13 zegt
Komen er ook niet steeds meer 130 wegen bij? Dan zou het namelijk niet zo gek zijn als het aantal ongelukken stijgt, want er worden meer wegen meegeteld..
dnadave zegt
@jeroen13: heb je de tekst wel gelezen eigenlijk?
necrofiel zegt
Dan vind ik meer flitsers een milieuvriendelijkere oplossing, er worden meer boetes uitgeschreven, dus mensen betalen meer en hebben zo minder geld over om iets leuks te doen dus blijven ze vaker thuis.. zou zomaar een voorstel van GL kunnen zijn
necrofiel zegt
@necrofiel: het niet lezen van de eerste regel is me fataal geworden
necrofiel zegt
@necrofiel: dus let maar niet op mij…
rrvliet zegt
@necrofiel: fataal? Volgens mij kan jij daar wel mee uit de voeten. Viezerik
lebeaunl zegt
@necrofiel: wat bezielt jou om een dergelijke nick te nemen? En waarom wordt dit toegestaan op AB? #kots
Dutchdriftking zegt
Tja, groen links kan ik niet echt serieus nemen.
martijn11 zegt
Ik ga later na duitsland verhuizen
racerx zegt
@martijn11: Waar verhuist Duitsland naartoe en waarom zou je daarop wachten..?
super zegt
@martijn11:
U is syrier toevallig?
moveyourmind zegt
Conclusie, als je vaak over die 130 wegen rijdt leef je gemiddeld korter…
Gelukkig kan je een hoop van de tijd die je korter leeft terugwinnen door fors harder te rijden. Sterker nog, per saldo win je zelfs tijd als je minimaal 180 km/h rijdt op die 130 wegen…
Ik zeg omhoog met de maximumsnelheid!
VeniVidiVici zegt
Heeft GroenLinks in hun berekeningen ook meegenomen dat het maar om een klein percentage auto’s gaat die 130 en meer kunnen aangezien het merendeel een klein kak gebakje rijd die niet echt harder gaan dan 120 km/h…
Dus wie zorgen er nou voor de onveiligheid? De rijdende chicanes óf de chicane ontwijkers?
rufctr01 zegt
Dit is toch ook Groen-Links: http://www.telegraaf.nl/binnenland/21056849/__Oude_liefde_roest_niet__.html
Of is het anders als zij met zo’n apparaat door de stad tuffen?
bartsmit zegt
Ik stem groen rechts.
peug206 zegt
@bartsmit: dan kan ik mooi links blijven rijden;)
w0ut zegt
Voorspelling: Over x jaar zwaaien ze waarschijnlijk met lagere ongevalcijfers dankzij controles en lage(re) maximum snelheden. Dat ondertussen meer en meer auto’s met (verplichte) automatische rijhulpsystemen (gaan) uitgerust zijn daar zwijgen ze dan over.
lebeaunl zegt
Gebeuren die ongelukken dan altijd tussen 19:00-07:00? Anders gebeuren ze namelijk ‘gewoon’ op 120 km/h wegen..
w0o0dy zegt
Tja, dankzij idioten als die van GroenLinks zal deugdelijk beleid dat echt iets oplevert voor het milieu en hout snijdt op andere vlakken nooit iets worden.
denniss00 zegt
Wat stellen ze voor, 40 km/h?
licht zegt
Dat jullie groen links serieus nemen. Die partij is voor het boren naar schaliegas in Oekraïne. De partij van nimby dus.
Op de snelweg mag je geen 130km/h rijden, maar in de hun tuinen wel. Nodig een paar vriendjes met het liefste oude Scania’s en Mannen uit; ik zoek hun adressen op.
tbone zegt
Deze dingen moet je niet tegen een petrolhead zeggen…
csx3000 zegt
@tbone: Niet iedereen heeft zoveel tijd om 100.000 km ervaring op te doen per jaar.
Panda999 zegt
Man, man, man toch! Wat kunnen ze lullen in Nederland EN België. Verkeersdoden komen door samenloop van omstandigheden, niet van 1 enkel foutje (moedwillig of niet). Ik rij al jaren te snel en heb amper ongevallen voor (10 tot 30 te veel, anders word mijn rijbewijs afgenomen) enkel buiten de bebouwde kom en waar het kan! Die dat de ongevallen veroorzaken zijn meer die:
1. niet opletten
2. Gsm-en achter het stuur (whatsapp en berichten incl.)
3. Die zichzelf en/of het voertuig overschatten van hun/haar kunnen
4. Niet in staat zijn om te kunnen rijden (dronken, drugs, medicijnen)
5. Die denken dat de baan van hun alleen is (middenstrook rijders, in het midden rijden van de baan, pinkers?, bochten afsnijden, voorrang nemen, TE traag rijden (30 of meer te weinig))
6. Andere pesten op de weg omdat ze geen auto kunnen kopen met genoeg pk’s
7. Niet weten dat er dode hoeken bestaan bij elk voertuig
8. De fouten van andere niet kunnen inschatten
Ik rij per jaar 100.000+ KMS en heb amper schade aan mijn voertuigen die ik bestuur (heel soms eens een paaltje over het hoofd gezien)
Voor de rest fouten van andere kunnen inschatten en zelfkennis van uw rijvaardigheid en van uw voertuig helpen veel, evenals de weg kennen om juist te kunnen reageren op variabele parameters.
Maar de snelheidsduivels hebben het altijd gedaan terwijl ze er soms niks aan kunnen doen doordat er iemand anders een grove fout maakt.
Panda999 zegt
@kungfu83: en een dode die 10 per uur te snel rijd maar wel dood is door het niet dragen van een gordel (uit de auto gevlogen tijdens het accident) word ook geklasseerd als die door snelheid (moest hij zijn gordel wel aan gehad hebben leefde de persoon nog)
micrak11 zegt
@kungfu83: het gebruik van een mobiele telefoon zou er idd mee te maken hebben laat ze daar eerst maar naar kijken voor ze gaan piepen over maximum snelheid
Panda999 zegt
@micrak11: ik heb zelfs mensen gezien die tegen 120 lekker hun krant lezen op het stuur van de auto, kilometer verder stond het stil.
pomoek zegt
@kungfu83: Val jij niet onder puntje 3?
Panda999 zegt
@pomoek: Nee, ik overschat mijn voertuigen niet, ik rij per jaar meer als 100.000 kilometers en ben nog nooit uit de bocht gevlogen, altijd op tijd gestopt als het moest (behalve bij die 3 paaltjes en bij die Nederlander dat ik per ongeluk vooruit heb geduwd), niemand omver gereden.
michaelcorleone zegt
@kungfu83: Ik denk niet dat mensen te traag rijden, maar velen dus ook jij Te hard daardoor lijkt het alsof de rest te traag deelneemt aan het verkeer.
-Ik maak het genoeg mee dat ik op 50 km wegen 50 rijd en op 80 km wegen 80 en op 100 km 100 en dan zitten sommige achterliggers zowat op mijn achterbumper. En dan bumperkleven opgefokt reageren zodat ik harder ga rijden. Nou nee ik ga niet harder rijden, omdat iemand achter mij gehaast is of geen geduld heeft. De limiet is al bereikt, dus waarom geïrriteerd zijn? vraag ik mij dan af.
torsen zegt
@michaelcorleone: Ik heb bijna dagelijks een stuk 80 weg waar veel mensen 60-65 rijden en precies hetzelfde gedrag als jij vertonen. Ik heb nog steeds niet dat gespiegelde 80 bordje gemaakt omdat het stuk weg eigenlijk te kort is.
caferacer zegt
@torsen: Zelfde hier, de 6 kilometer lange weg naar Den Haag. Ongeveer 5 kilometer van de 6 is 80 km/u. Haal het echter maar zelden (max 60 meestal), omdat de meesten niet eens weten / niet interesseert dat je daar 80 mag. Heel irritant.
Panda999 zegt
@michaelcorleone: bumperkleven die ik nooit omdat het niks opbrengt. En voor ik oordeel dat mensen te traag rijden heb ik al 10 keer op mijn snelheidsmeter gezien hoe snel ze reden, welke omstandigheden op de weg is en zit ik er al een poosje achter te rijden. Als ze normaal rijden en ik wil sneller zijn wacht ik op een afstand tot ik er voorbij kan, niet meer, niet minder
boxtarus zegt
Okee okee geen 130. Mij prima
Ik vind 140 ook goed
kevincck zegt
Hah! GAY
lazy123 zegt
Als we doden aantal van Nederland mogen vergelijken met Rusland??? Dan ben ik blij dat ik in Nederland woon.
Nederland is volgens mij kwa aan de regels houden het beste. Dus ik weet noch steeds niet waarom groenlinks zo zeurt …..
E550 zegt
@lazy123: men houd zich inderdaad meer aan de regels, maar ook omdat Nederland veel meer snelwegen heeft. Buiten st-Petersburg en Moskou zijn er amper snelwegen.
MrSkyline zegt
dus 4x zo veel 130 wegen als vorrig jaar, en 3x zo veel doden? Dat is dan toch juist een dalend percentage?
appelvis zegt
Ik ben zelf ook anti-130 km/h. Kost meer brandstof dan het tijd oplevert. Nu vind ik dat individueel niet erg, maar voor het milieu richt het wel wat aan.
csx3000 zegt
@appelvis: Je kan zo de politiek in, mee lullen en dan jezelf tegen spreken.
Jij hebt mijn Vote for President.
appelvis zegt
@csx3000: ik zeg alleen dat ik vanuit egoïstisch perspectief, 130kmh wel leuk vind. Vanuit maatschappelijk perspectief (dus politiek) ben ik tegen. Oftewel: als ik in de politiek zat, was ik tegen.
Panda999 zegt
@appelvis: auto’s zijn nu afgesteld zodat ze op 50, 90 en 120 het minst verbruiken (meeste wegen in Europa) in de juiste versnelling, als men wat sneller tijd gaat het verbruik inderdaad wat hoger, moest men na een paar jaar de afstelling op 130 zetten ipv 120 is uw probleem opgelost bij de nieuwe auto’s
csx3000 zegt
Afschaffen al die verkeersregels, de sterken zullen overwinnen.
Ok, in begin is het een zooitje maar uiteindelijk blijven de goeden over.
En daarna Back to Basic!
dirkiii zegt
Hoe harder ik ga hoe scherper ik ben
giogiorgio zegt
Als dit effectief zou kloppen zou je spontaan sterven van in Duitsland op de autobahn te rijden.
michaelcorleone zegt
@giogiorgio: Een verschil, Duitsers zijn gewoon betere bestuurders ;)
bartsmit zegt
Bij 100km/u ga je toch andere dingen doen. Denk aan: Whatsappen, Facebooken, Mail ophalen, ramen wassen, asbak legen, matten uitkoppen etc. Laatst op de A4 mijn ruitenwissers vervangen. Cruise control op, dak openen en met je knieën sturen. Niet veilig maar anders val ik in slaap, dat is nog veel onveiliger.
driftkicker zegt
Onzin. Ik rijd dagelijks 160 a 180 en alleen de andere weggebruikers rijden gevaarlijk. ;-)
michaelcorleone zegt
@driftkicker: Vooral doorgaan totdat je rijbewijs wordt ingevorderd ;)
michaelcorleone zegt
Die 130 haal je toch zelden door linksplakkers.
torsen zegt
Tuurlijk, als er weer eens zo’n groenlinks eco-terrorist* met 95km/u al dan niet zonder richting aan te geven van baan wisselt om de vrachtwagen die 500m verderop met 94km/u rijd in te halen op een twee baans 130 weg kan dat gevaarlijke situaties opleveren als de chauffeur die wel 130 rijd daar niet op voorbereid zou zijn..
* ook vervangbaar door personen die snelheden met drie getallen eng vinden. Of personen die te dom zijn om verkeersborden te snappen tussen 19:00 en 07:00.
Panda999 zegt
@torsen: dat is al een groot punt, ken uw verkeersborden (en kijk er ook naar)