GroenLinks on a roll: milieuvriendelijke auto’s moeten eenderde goedkoper worden. Aan de andere kant moeten benzineslurpers zoals de Hummer eenderde meer gaan kosten. Vandaag presenteerde GroenLinks-Tweede Kamerlid Wijnand Duyvendak deze plannen. Het is een uitwerking van het verkiezingsprogramma waarin gekozen wordt voor het aanpakken van de vervuiler (AKA automobilist). Op die manier hoopt de partij een bijdrage te leveren aan de bestrijding van luchtvervuiling en klimaatverandering…
Flikkert een end op! Doe gewoon 160 op de NL-autobaan en zorg voor minder files.
Anyway, de plannen kunnen zorgen voor een aardige verschuiving. Een “schone” auto als de Toyota Prius zou in prijs kunnen dalen van 33.000 euro naar ruim 21.000. De Hummert zou in prijs stijgen van 63.000 naar 83.000 euro. De vraag blijft echter of de Prius wel milieuvriendelijk is…
JPM zegt
Ach zolang ze de minder schone autos maar niet duurder maken vind ik het goed.
JPM zegt
Opzich is een Bugatti Veyron schoner dan een Prius. Voor de prijs van een Veyron koop je 54 Priussen. Als je dat meerekent dan verbruiken 54 Priussen veeel meer dan 1 Veyron. Daarbij komt ook nog eens dat de Bugatti vaker in de garage staat en dat de Prius dagelijks wordt gebruikt. Beetje krom.
ML zegt
We hebben al regelingen die grotendeels het zelfde effect hebben: BPM + milieusubsidies.
Rick dos zegt
Nouououou schoner dan een Hummer lijkt mij zo….Toch?!
Kijk dat je aan de BPM van zuinige c.q. milieuvriendelijke auto´s wilt morrelen juich ik toe. Heb ik helemaal geen problemen mee! Alleen, waarom dan weer gelijk aan de aan de andere kant van de schaal met de zweep gaan slaan?!
Ik begrijp dat je een financieelgat moet opvullen. Lijkt me dat je dat dat gat ook kan opvullen door efficiente overheid en bezuinigen op overheidsuitgave…….
JANUS zegt
En toch is Femke een lekker ding !
(Voor een politica)
Rick dos zegt
Jammer voor jou dat ik die al geclaimd heb! :P
Ejay zegt
Zoals geenstijl.nl zegt. De S500 en de Audi 4.2 TDI worden dus 1/3 goedkoper.
JANUS zegt
Hmmmm. Tsja. Ben nooit een praktiserend CARPOOLER geweest en denk dat ik nog minder voel voor BABEPOOLING. ;-)
rik zegt
@JPM: Whaha geweldige logica:D
Maar ik vind dat ze niet moeilijk moeten doen over schone dan wel niet schone auto’s. Zorgen voor minder files ( oa door hogere maximumsnelheden) is veel beter voor het milieu
auto-maat zegt
dit is weer zo’n briljant ondoordacht plan.
Die hele bepaling van welke auto veel en welke weinig vervuilt wordt zo subjectief als wat straks.
de enige manier om dit goed te meten is naar de hele supply chain van de brandstof, grondstoffen van de auto en de uitstoot van de auto te kijken. is die optelsom een beetje netjes, dan kan je daarop een korting (geen heffing want die hebben we al teveel)geven.
denk bijvoorbeeld aan de zweden met hun multifuel (volvo) en biopower (saab) die zijn al goed bezig.
nu nog duitse auto’s met diesel / hybride combi’s en ik wil wel investeren in milieutechniek hoor.
FERRY zegt
Schoner autoverkeer is: oude , vieze, vervuilende auto’s met een dikke premie van de weg halen, maar: rijden daar nou net die GL-mensen juist in??
JustFendi zegt
Femke is one hot Tante..
Lampredi zegt
Femke is hot, maar een genoegen zal je van haar niet mogen smaken, daarvoor houdt ze haar tanden te strak op elkaar….
erikderaaf zegt
hmm… dadelijk krijgen we allemaal van die mensen die daarom een goedkope lichte auto kopen.
zoals de helft van het deawoo gamma (de naam chevrolet gebruik ik niet bij dat materiaal… klopt gewoon niet) suzuki wagon r+, en nog meer van dat materiaal dat met ultrasmalle bandjes, en aangepaste bak binnenkomen, en dan proberen te profiteren van zuinigheid…..
zie je het al voor je, met een storm over de snelweg met zoiets?? ik heb het 1x gedaan…. je weet niet wat er gebeurt..l lijkt alsof je wegwaait.
is dat bevorderlijk voor de veiligheid op de weg? no way….
doe mij maar wat zwaarder materiaal….hoef ik tenminste niet mijn tanden in het stuur te zetten om mijn lichte wagentje op de baan te houden…
Frits zegt
Waarschijnlijk wil Femke haar oude stinkende Mercedes diesel inruilen
pb zegt
@ ferry
de mensen van groenlinks willen nieuwe auto’s..vandaar dit plannetje! ze willen ook graag een audi hebben! zo komen ze (goedkoper) aan zo’n wagen..
tis gewoon een complot whuhaha ;-p
Zoef zegt
bweuh die femke is niet-te-vergelijken met de eerste de beste strandbabe. Daarbij is het enige waar je op kan bij haar je fiets.
Autobloggert, wat maak je me blij met dat welgemeende “Flikkert een end op! Doe gewoon 160 op de NL-autobaan en zorg voor minder files. ” Zalig gewoon, bedankt! Toen ik de eerste regels las dacht ik: “o nee, autobloggert gaat ons toch geen Priussen aansmeren”. Niet dus, gelukkig.
Z-Rider zegt
Wat partijen al niet uitkramen in verkiezingen tijd……
@ Autobloggert:
Amen! :)
eMilt zegt
Tja, wat is schoner… In één van de laatste nummers van Auto Motor & Sport of Autobild stond een vergelijking tussen de Toyota Prius en een Mercedes C220 CDI (als ik me niet vergis). De Prius was alleen in de stad zuiniger maar bij 80 km/h en sneller verbruikte de Prius meer en de uitstoot was ook hoger. Hoe krom de regelgeving kan zijn bewijst ook de milieukorting op de Lexus GS450h. Hybride, maar het verbruik is nog steeds 1:10.
LTZ zegt
Wat een stel idioten allemaal bij groen links… Geen idee van auto’s maar toch beweren onderscheid te kunnen maken tussen “milieuvriendelijke” en “niet-milieuvriendelijke” auto’s. Omdat over de batterijen van de Prius zo goed is nagedacht… En dan het lef hebben om de autogebruiker in overvulde bussen en treinen te zetten, of nog erger; in een “milieu vriendelijke auto”.
Deze mensen hebben echt een crash course “Hoe werkt de interne verbrandingsmotor” nodig. Ooit bij een stoplicht gestaan waar alle richtingen, maar dan ook echt alle, stil staan? Of dat je bij een leeg stoplicht aan komt rijden dat gewoon lekker voor je neus op rood springt? Nee, daar worden auto’s zuiniger van. Misschien zou het ook een keer handig zijn als ze wat beter gingen na denken.. Dan hebben we ook niet meer van die belachelijke voorstellen zoals: “Migranten die vijf jaar in Nederland wonen mogen stemmen.” En maak je geen zorgen dat ik racist of wat dan ook ben want ik ben zelf ook buitenlander, en ik ben van mening dat mensen die hier maar vijf jaar wonen niets te zeggen hebben.
Ik zou deze mensen echt een keer een brief moeten sturen met mijn mening want ik ben vast niet de enige die zo over hun ideeen denkt.
LTZ zegt
edit: leeg stoplicht moet leeg kruispunt zijn
Greg zegt
@LTZ als je als migrant Nederlands genoeg bent om belastingen te betalen vind ik ook dat je Nederlands genoeg bent om te mogen stemmen. Lusten en lasten verdelen.
Niet dat ik voor het Groen Links plan ben. Groen Links beseft niet dat automobilisten de staatskas aardig spekken en dat het ontmoedigen van benzine-gebruikers ook gevolgen heeft voor ons land.
Jan-Jaap-Karel-Kees zegt
He wij moeten dus aan schone auto’s terwijl ze zelf in een oude mercedes diesel rijd..
Hoezo geloofwaardig…
Hoezo hypocriet..
Lampredi zegt
Nou ja zeg, ’t hoeft niet, het wordt alleen beloond. En aangezien de meeste energie wordt gebruikt tijdens het maken van een auto, is een oude auto helemaal niet zo’n gek idee. Bovendien is rijdt met dt.
jOzh zegt
Het feit dat hybride nu nog niet zo veel schoner is dan andere conventionele motoren wil niet zeggen dat dit in de toekomst zo blijft. De conventionele verbrandingsmotor is al een aardig aantal jaartjes doorontwikkelt, de hybride staat aan het begin van z’n levensduur. Er zal dus nog flinke winst behaald kunnen worden in de toekomst. Door een hybride te kopen investeer je in dit proces en ik vind het prima dat dit door de overheid gestimuleerd wordt. Uiteindelijk moet er een vervanging van de oude verbrandingsmotor komen, elk initiatief hiervoor moedig ik aan.
Marije zegt
Uitstekend initiatief van GroenLinks. De critici moeten naar de film An Inconvenient Truth, zodat ze de noodzaak inzien van het door GroenLinks voorgesteld beleid.
stelt zegt
Het bezit van een auto is niet direct vervuilend en ook rijstijl en onderhoud zijn naast het type auto een factor in de vervuiling. De aanschafbelasting moet dus niet gerelateerd zijn aan hoeveel een auto slurpt, maar aan hoeveel vervuiling er bij productie+verwerking komt kijken. De wegenbelasting zou zelfs moeten worden afgeschaft. Het slurpen wordt (directer en sterker) tegengegaan met du(urde)re benzine.
Zie een pakket aan ideeën die de mobiliteit voor iedereen (ook automobilisten) moet verbeteren en tevens de vervuiling moet terugdringen:
http://cloudnine.wordpress.com/2006/11/14/frisse-jongen/#comment-657
Erik zegt
Ik rijd dan ook met 54 Priussen tegelijk.
Reyn zegt
Wat een kolder. Ik wordt gek van de combi “auto + milieu vriendelijk” Moderne auto’s vervuilen al bijna niet meer. Hoorde ik laatst niet over een rapportje dat aantoonde dat de luchtvervuiling door auto’s veel minder was dan gedacht? Zie daar! En dat komt echt niet door die paar foei lelijke priussen. Leg meer asfalt om files tegen te gaan. Dat zet meer zoden aan de dijk.
Kan niet wachten tot ik een Dodge Nitro rijd. Zou er bijna een sticker op plakken: “F*CK Groen Links!! ;-))
stelt zegt
@Reyn: Zeiken op problemen, maar zelf een aandeel nemen in de oplossing ho maar. Als een probleem iets minder blijkt dan gedacht is het probleem nog lang niet weg. Probleem afschuiven op een ander of de toekomst is gewoon kortzichtig, want zelf verantwoordelijkheid nemen is te moeilijk? Plak die sticker er alsjeblieft op, dat geeft namelijk een hoop duidelijkheid. (Op sommige knelpunten is meer asfalt wel een oplossing. Misschien ook in jouw achtertuin :-) ?)
Cyrusx zegt
@ JPM….veyron IS zuiniger als die prius voor h*m*f**le*n die DENKEN milieubewust bezig te zijn!
@ de rest: Femke lekker!!! are you kidding me!! wat is de gemiddelde leeftijd hier 88??
ab zegt
Met een Prius kun je ook met gemak 1:10 rijden. Het verbruik hangt helemaal van de rijstijl af. De rijstijl is al belast, wie harder rijdt verbruikt meer en betaalt daarom meer acijnzen en ook nog meer boetes. Het systeem klopt dus al.
En waarom is een Prius milieuvriendelijk. Als je met moeite 20% procent brandstof kan besparen is de milieuwinst nihil. Je kunt beter denken aan andere brandstoffen en als je echt op benzine wilt rijden dan minstens 1 op 100.
Jerry Kitsmas zegt
Het schone auto plan is op zich een nobel streven maar veeeeel te laat! Bovendien worden schone auto’s nog maar mondjesmaat geproduceerd. Gemiddeld gaan auto’s 13 jaar mee en is de auto voor velen een heilige koe. Als ik eerlijk ben moet ik gewoon toegeven dat autorijden leuk is. Een nieuwe auto kopen zit er voor mij niet in. Dus voorlopig blijft iedereen dus gewoon autorijden, ook oude auto’s. Dus pas over een jaar of 13 zal het rijden in schone auto’s pas een beetje merkbaar worden.
Het schone-auto-plan is dus niet haalbaar en zijn alle soorten eco-tax volksverlakkerij want er wordt niet minder gereden. De overheid moet echter streven naar een andere infrastructuur waarbij bijvoorbeeld het forenzen wordt ingeperkt. Kijk maar eens op http://www.IPN-politiek.nl. De Illusionistische Partij Nederland heeft een echt plan!
Rob zegt
Goed initiatief van GroenLinks.
De Prius vervuilt wel degelijk veel minder dan anderen: CO2, NOx, fijnstof.
Diesels zijn voor het overbevolkte NL een veel groter gevaar: roet en fijnstof, en ondanks roetfilters krijgt men deze problemen er niet onder.
Mondiaal is CO2 een probleem voor NL is roet het grootste probleem.
Als je diesels en benzine auto’s met elkaar vergelijkt moet je het verbruik corrigeren voor de verbrandingswaarde , diesel heeft per liter nl een hogere verbrandingswaarde dan benzine.
Eigenlijk moet je het verbruik in km/kg brandstof vergelijken en dan is het voordeel van de diesel al weer zo’n 10% minder.
Voor het overbevolkte NL met de vele files en het start-stop verkeer is de Prius juist de ideale oplossing.
Diesel heeft nog steeds een stoer imago.
Maar het houdt allemaal vanzelf op, brandstof is voor de grote massa straks toch niet meer te betalen, dus leer maar alvast weer fietsen.