GroenLinks maakt zich sterk voor schonere en veiligere steden. Om dit doel te realiseren oppert Tweede Kamerlid Liesbeth van Tongeren dat 30 km/u de norm moet worden binnen de bebouwde kom.
Het voorstel komt op de dag dat minister Schultz van Verkeer met de Tweede Kamer over de begroting van haar ministerie overlegt. In samenspraak met de gemeenten kan Schultz een balletje opgooien voor 30, aldus Van Tongeren in ochtendblad Metro. Haar partij opperde al eerder hetzelfde voorde binnenstad van Amsterdam.
Niet alleen met het milieu wordt geschermd, een lagere snelheid zou drukke punten veiliger maken: in een gebied met veel voetgangers en fietsers is een klein snelheidsverschil tussen hen en auto’s wenselijk. Wij kunnen haar hierin alleen maar gelijk geven: de ongevalsstatistieken tonen dat er juist op drukke plekken binnen de bebouwde kom en onder fietsers veel slachtoffers en gewonden vallen.
Echter: hebben we ter voorkoming van het grootste gevaar geen gezond verstand meegekregen? In een wijk vol kinderen waarin aan beide kanten auto’s geparkeerd staan en je om de haverklap een zijstraat hebt ga ik geen 50 rijden, ook al mag dat in sommige gevallen formeel wel. Bovendien hebben we al 30-zones, die op diverse plekken worden toegepast (en aan de laars gelapt). En moeten we dan 30 gaan rijden op vierbaans stukken waar nu 50 de norm is, zoals bijvoorbeeld het viaduct over het Maas-Waalkanaal van en naar Dukenburg in Nijmegen, om maar een voorbeeld te noemen?
Minder risico
Volgens een rapport van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) zijn wegen die woonwijken verbinden met andere wegen de gevaarlijkste van het land. Echter: wanneer je met 30 per uur tegen een voetanger aanrijdt die met de Beats-koptelefoons op maximaal volume besluit van tussenuit twee auto’s ineens de weg over te steken, dan gaat deze minder snel stuk dan wanneer dat met 50 gebeurt.
Daar is natuurlijk geen speld tussen te krijgen, maar volgens die redenatie zitten we op 0 verkeersdoden als we de Vmax naar 5 km/u verlagen, auto’s voorzien van sensoren en geluidssignalen, iedereen op straat verplichten een crashhelm te dragen, en de complete carrosserie van auto’s met zachte kussens bekleden.
Mocht dit ballonnetje op wonderbaarlijke wijze toch in beleid resulteren, dan hoeven we de discussie ‘snorfietsers op de rijbaan’ in ieder geval ook niet meer te voeren. En dat is winst.
str8six zegt
Ach GroenLinks neem je toch niet serieus? Ik niet in ieder geval.
faalhaas zegt
@str8six: Werd groenlinks maar eens serieus genomen…
super zegt
@faalhaas:
ja, idd, ben blij dat er nog 1 partij is die zich om de echte problemen bekommert, al dat gemekker over die suffe randproblem als de economie die in nl al jaren niet meer groeit, de euro die in elkaar aan het klappen is, isis dat nog steeds winning is, rusland dat een referendumpje gaat houden in de oekraine, de ebola, en natuurlijk de zeespiegelstijging door klimaatverandering…
fant zegt
@faalhaas: Dat hebben ze over zichzelf afgeroepen over de laatste jaren. Er was een tijd dat ik ze serieus nam, maar die is al lang voorbij.
azenomei zegt
@str8six: En toch heeft Utrecht straks een groen linkse milieu zone.
3246cm252kw zegt
@str8six: werd groenlinks nou maar eens groenrechts.
MrSkyline zegt
@str8six: jeej iedereen 40% langzamer de stad in en uit tijdens de spits!!!! Nee echt een fantastisch topplan, zal inderdaad een berg schelen in de vervuiling. Volgende stap is dat je straks enkel nog te paard in de bebouwde kom mag komen, deze mag overigens niet groter zijn dan 1,90m want dan produceerd het weer te veel afvalstoffen.
lowlow zegt
Strak plan!
digitaltoilet zegt
Hahahahahh, grapje toch?
rnej zegt
prima. en door rood fietsen en lopen wordt 1000 euro boete, als we dit in gaan voeren.. deal?
stationcar zegt
Ik pleit voor een maximale snelheid van 15km/h, op het gehele wegennet; dat is pas goed voor het milieu, dan kan je namelijk sneller de fiets pakken.
Bovendien gaan mensen dan dichter bij hun werk wonen waardoor er nóg minder uitstoot is, en bovendien gaan dan de files enorm achteruit en los je het hele spitsprobleem op. Eigenlijk alleen maar voordelen.
Dat ze dáár bij GroenLinks niet opgekomen zijn zeg!
krari zegt
@stationcar: breng ze nu niet op ideeën man!
VeniVidiVici zegt
@stationcar: Ja en de trein nemen wordt interessanter, want dan heb je wel voordeel qua reistijd…
gregorius zegt
@VeniVidiVici: maar je moet niet willen kunnen zitten voor dat geld. Dat is uit de boze. En verwacht ook geen schone trein: je moet er wel aan herinnerd worden dat je je in een openbare ruimte bevind. En dan doen ze nog ramen in de trein ook: zodat de mensen die niet in de trein zitten goed kunnen zien dat jij aan het afzien bent in dat ding!
dameister zegt
Is dit nou zo moeilijk? Op erg gevaarlijke plekken de snelheid wellicht naar beneden aanpassen en anders niet, inderdaad een kwestie van gezond verstand en zelf nadenken.
lamborgfan zegt
Ja daaaaaag.. Moet niet gekker worden met die mafkezen! Ga eens werken!
viezefreddyw zegt
Ik vind het een beetje dubbel. Op vele plekken in Nederland is het te gevaarlijk om 50 te rijden waar je 50 mag, zoals in Amsterdam inderdaad.
Maar in mijn woonplaats, (Sneek, Friesland) is het minder druk.
Ben benieuwd hoe ze dat willen aanpakken.
MARS zegt
@viezefreddyw: Lemmerweg, Singel Prins Hendrikkade zijn anders ook racebanen waar 30km. niet zou misstaan!
nickelb zegt
@mars: dat klopt idd. Ik rij er altijd 30. Word op de singel en phk regelmatig door dikke bakken ingehaald waarbij er fietsers aan de zijkanten rijden. Zulken moeten harder worden aangepakt.
MARS zegt
@nickelb: voornamelijk busjes wat daar steevast te hard rijd.
killbugsfast zegt
@MARS: Oh jee, letten jullie wel op de verkeersborden? De maximumsnelheid op de Singel en Prins Hendrikkade is al sinds de reconstructie van een paar jaar geleden 30 km/uur. De borden staan nota bene bij het politieburo hahaha.
jrk68 zegt
@killbugsfast:
Dat vraag ik mij regelmatig af in 30km zones.
Bij mij in die Heimat heb je sinds mensenheugenis 30km zones en men houdt zich daar gewoon aan de snelheid.
Hier echter, bij mij in de buurt ligt een tunneltje met chicanes onder de A13, je mag daar 30 maar je wilt echt niet weten hoe vaak ze daar met een gangetje van 80 doorheen vliegen.
Het probleem is dat er in 30km zones nooit op snelheid gecontroleerd wordt.
lamborgfan zegt
@jrk68: Hier bij ons naaien ze je daar juist het hardst. Voornamelijk in de kleine dorpjes waar je doorheen sluipt weten ze met 10km/h te hard te pakken. En die zijn in 30 zones errug prijzig!
MARS zegt
Ik weet dat @killbugsfast: en toch Is er volk wat mij daar wil inhalen! Ik wil aangeven dat die borden geen indruk maken..
krari zegt
Als het gaat om binnen de bebouwde kom, waar de fietser en auto op zelfde weg rijden is het wel een oké plan, als je de plekken waar je gescheiden verkeersstromen hebt maar 50 blijven, anders gaat daar iedereen te hard rijden (wat nu al gebeurd )
azenomei zegt
@krari: Binnen de bebouwde kom is zodra je het bord met de plaatsnaam passeert.
Haakie zegt
[quote]Echter: hebben we ter voorkoming van het grootste gevaar geen gezond verstand meegekregen? In een wijk vol kinderen waarin aan beide kanten auto’s geparkeerd staan en je om de haverklap een zijstraat hebt ga ik geen 50 rijden, ook al mag dat in sommige gevallen formeel wel. [/quote]
Dit dus. Elke vorm van gezond verstand wordt gecompleet doodgereguleerd. Als er gen bord 30 staat kachelt iedereen er met 50 door. Zelf nadenken is er niet meer bij…
potver7 zegt
@Haakie: Precies. Laat ze eerst eens de pakkans vergroten op verkeersovertredingen binnen de bebouwde kom (snelheid, maar ook verlichting, door rood rijden/lopen, tegen het verkeer in rijden, bellen, etc etc etc), in plaats van al de energie stoppen in bermkassa’s langs de snelweg. Dan zijn we al een heel stuk verder als het gaat om verkeersveiligheid en milieu. Een verlaging van de maximumsnelheid gaat absoluut nul-komma-nul effect hebben als die niet ook gehandhaafd wordt, en met de huidige wetgeving kun je iemand prima beboeten voor een te hoge snelheid als het verkeersbeeld geen 50 km/u toelaat.
desjonnies zegt
Komt dat mens nooit in de grote stad?
In de meeste grote steden heerst de angst van de flitser onder de bestuurders van motorvoertuigen en ben je blij als je de dertig kunt aantikken…
Ooit reej je met 100 door de Rotterdamse Maastunnel, probeer het nu eens, je mag blij zijn als je de veertig haalt.
jrk68 zegt
@desjonnies:
Ooit mocht je daar ook 80, tot een paar hersenloze sukkels (ik vond Sjonnies in deze niet gepast) zich te pletter reden. Nu is het 50 met een trajectcontrole, gevolg is inderdaad dat je blij mag zijn als je de 40 haalt. Ik heb er eens met 15 achter een Roemeense trucker aan moeten tuffen. Zelfs met dat gangetje had hij beide banen nodig.
Zelf heb ik hem ooit door getrokken tot 160, gewoon voor de herrie….
Ja, ik ben ook jong en gestoord geweest….
NesQ zegt
@jrk68: Trajectcontrole in de Maastunnel? Waarom denkt iedereen dat toch… Even afremmen als je de tunnel uitkomt volstaat…
granlusso zegt
Nee, gewoon nee. Prima als hier en daar een 30km-zone wordt ingebouwd, maar iedereen 30 is natuurlijk waanzin. Voorbeeld van Nijmegen naar Dukenburg is een goeie, vijftig voelt daar al onwennig, laat staan dertig (onnodig).
MAB zegt
@granlusso: klopt helemaal dat is echt een klote stuk
gezondverstand zegt
GroenLinks wat was dat ook weer? Laat die slavreters lekker 020 terroriseren, maar blijf weg uit de rest van Nederland.
koeberg zegt
Nee, overal 30 km/u is NIET veiliger. Overal dezelfde maximum snelheid devalueert de huidige 30km zones, waar een lagere snelheid echt nuttig is. Sterker nog, de bordjes 30 km zone kunnen wel weg wanneer die snelheid voor de hele bebouwde kom geldt.
Ik denk doordat er veel doorgaande wegen zijn ingericht op hogere snelheden dat het verwijderen van een onderscheid tussen randweg en woonwijk leidt tot hogere snelheden dan nu in zones waar het echt toe doen.
lekbak zegt
Bijna alle woonwijken zijn al 30. Werkt prima mits de gemeente de weg ook zo inricht. Een maximum snelheid van 50 werkt prima op de wegen die de woonwijken met elkaar verbinden. Dan kom je nog eens ergens.
Bovendien moeten mensen zelf weer leren uit te kijken en verantwoordelijkheid te nemen, dat hoeft de overheid niet te doen door weer meer beperkingen in te voeren.
Edge zegt
Zullen we anders meteen een autoverbod invoeren, en iedereen dwingen om met de benenwagen, fiets of het OV te gaan? Ben je meteen van dat gezeik van Vmax af.
Met andere woorden: GroenLinks, ga je eens druk maken om serieuzere dingen, zoals die 642mio naheffing die we moeten betalen aan Brussel zodat zij Frankrijk op de been kunnen houden.
riddertevoet zegt
Volstrekt wereldvreemd die GroenLinksers. Eigenlijk moet je helemaal geen aandacht besteden aan die achterlijke proefballonnetjes van hun.
lincoln zegt
zo .. dat wijf is dom ..
alle argumenten raken kant noch wal ..
wie heeft er trouwens specifiek voor haar gekozen ??
of is ze gewoon een beetje in die 2de kamer gaan zitten ..
series2 zegt
@lincoln: hipstermeisjes kiezen GroenLinks! Die denken altijd over alles maar één keer na! Plus, doordat ze een studie volgen die niet relevant is, leven ze in een andere wereld! Terwijl ze zelf niet eens een auto bezitten. Dat soort tuig zorgt er voor dat GroenLinks vertegenwoordigd is!
Barryyy zegt
Ik reageer alleen even voor de geniale foto! Inhoudelijk gaat hier toch niemand serieus op reageren…?
mick09 zegt
In woonwijken en dergelijke is een 30km zone een prima oplossing. Maar op de gehele bebouwde kom in de 2e versnelling toen is natuurlijk absurt. Ik vraag me überhaupt wel af of dit beter voor het milieu is dan (bijvoorbeeld) 50 in de 4e versnelling.
jrk68 zegt
@mick09:
30 kan prima in z’n 3, scheelt je herrie, brandstof en je motortje blijft wat langer heel….
patrick_koning zegt
Misschien eerst de tweetaktbrommers/snorfietsen uitfaseren? Die betalen toch al nagenoeg niets aan de staat dus die kunnen we wel missen qua inkomsten.
patrick_koning zegt
@patrick_koning: Om mezelf nog even te onderbouwen, het aantal verkeersdoden op een bromfiets is gestegen in 2013 zie: http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/bevolking/publicaties/artikelen/archief/2014/2014-025-pb.htm
Een ouderwetse tweetaktbrommer/scooter/snorfiets/strontvlieg stoot veel meer schadelijke stoffen uit dan een modern wagenpark. Waarom dan die krengen niet verbieden? Scheelt gelijk een hoop ergenis…
http://www.volkskrant.nl/wetenschap/tweetaktscooter-nog-grotere-vervuiler-dan-gedacht~a3654566/
styns zegt
@patrick_koning: ja en dan? De helft rijdt scooter of brommer, en stapt dan vervolgens weer in de auto. En carpoolen ho maar.
RiKe zegt
Waarom krijgt Groenlinks uberhaupt nog zetels in de kamer?
Die mafkezen hebben alles behalve gezond verstand (en gezond is juist iets waar ze voor pleiten), ze hebben de logica en redenatie van een dronken Poolse timmerman, en het inzicht van een dood stuk hout.
w0ut zegt
Gaan ze dan ook fietsers controleren? Beetje wielertoerist komt vlotjes over de 30.
rubentheys zegt
Oh for fuck’s sake.
desjonnies zegt
Lees haar CV, één aaneenschakeling van neo-linkse geldvretende en zichzelf in stand houdende “baantjes”, Madame is zelfs directrice van het omstreden Greenpeace geweest.
Eersteklas subsidie-regelaar, daar zullen ongetwijfeld haar kwaliteiten liggen, geld uitgeven van anderen.
mout zegt
Zou het niet meer helpen als we de bestaande regels gingen handhaven in de bebouwde kom? In mijn omgeving zijn heel wat ongevallen gebeurd, maar eigenlijk altijd met alcohol, rood licht, hoge snelheid of geen licht voeren.
baasbas zegt
@mout: Sorry, alle capaciteit is al opgegaan aan het handhaven op ’s lands veiligste wegen.
jawi94 zegt
Haha ik zie het al voor me XD geweldig!
Hupke zegt
Wat een ongelofelijk dom idee.
De enige keren dat je boven de 30 kan rijden, is het ook wel verantwoord om dat te doen.
Als ik tegen 30km/u door de bebouwde kom van Zichen-Zussen-Bolder zou moeten rijden ga ik wel lekker een andere manier vinden om m’n aandacht op de richten terwijl ik ingehaald word door fietsers.
Rob zegt
In het kader van veiligheid zijn al zoveel stupide maatregelen genomen, die averechts werken.
Zo is ondertussen mijn woonplaats bijna geheel omgetoverd in een 30-zone drempelparadijs, in het kader van veiligheid. Maar is het ook veiliger? Neen. Doordat alles 30 is geworden zijn ook alle kruisingen gelijkwaardig geworden. Gevolg, het dorp ligt vol met onoverzichtelijke kruisigen.
Het aantal ongelukken is verdubbeld. Verdubbeld gewoon, geweldig. Kut ambtenaren, met hun zogenaamde veiligheidsplannen. Werkverschaffing, pure werkverschaffing, dat is het.
knipperlichtje zegt
Ik kan er werkelijk met m’n hoofd niet bij hoe stompzinnig groenlinks is. Die mensen denken nooit ergens over na
desjonnies zegt
@knipperlichtje:
Ja hoor, over één ding denken ze heel goed na : Jouw geld in hun diepe zakken…
series2 zegt
@knipperlichtje: ze leven in een andere wereld…
Carreza zegt
Hebben ze er ooit al aan gedacht dat hoe trager je rijdt, hoe minder je gefixeerd bent op de weg…?
Bij 30 km/h haalt iedereen vrolijk zijn smartphone boven, kijkt naar de huizen links en rechts, knijpt puistjes uit, leest dit belachelijk artikel, enz…
30 km/h in de buurt van scholen of gevaarlijke zones? Volledig akkoord!
30 km/h in de gehele bebouwde kom? Te belachelijk voor woorden.
Rob zegt
En wederom zie ik de naam SWOV staan…., produceren die lui rapportjes op aanvraag ofzo?
gregorius zegt
Het begon allemaal zo goed met deze vrouw: nette studie, buitenland ervaring, maatschappelijk werk (daklozen, vluchtelingen, vrouwenmishandeling). Ook had ze een boekhandel: ach, waarom ook niet.
..
En dan begint het “projectadvisuer dienst maatschappelijke ontwikkeling” begint al erg te neigen richting overheidsgeld-verkwisting. Ook dan nog een stukje met Women on top: heb zo’n hekel aan feministes: “Het is allemaal zo zwaar voor ons vrouwen” (mijn vrouwelijke collega ‘mag’ als enige 2 dagen thuiswerken (waar ze echt geen kloot uitvoert) omdat ze mama is en ook is ze zeker 2 dagen per maand ‘ziek’ omdat een van haar kiddo’s weer ziek speelt; en ze verdient zeker niet minder dan ik… Maar goed, dit is natuurlijk maar 1 voorbeeld).
Maar goed, vervolgens wordt ze boomknuffelaar bij Greenpeace (die gasten krijgen toch geen subsidie meer mag ik hopen). Heeft ze lekker mee geholpen geld uitgeven door blokken in de zee te mikken zodat de vissers niet kunnen overbevissen. Nee, DAT is de oplossing. (je kan beter een zooi politiemensen op de boot mikken en de foute vissers pakken; boetes, en van dat geld de volgende weer pakken). Maar goed, ze vern**kt iig niet onze belastingcenten….
Tot dan toe.
Nu zit ze dus bij GroenLinks. Ipv te komen met goede leuke positieve regelingen waarbij je dingen aandraagt met dat het bijna t zelfde kan terwijl je op het milieu let…. Nee, nu schrijft ze opinie stukken zoals: “Auto hebben is uit de mode”. http://www.joop.nl/opinies/detail/artikel/21588_een_eigen_auto_hebben_is_uit_de_mode/
Zo’n typisch stuk waar ze een waarneming verdraait om hun eigen ideeën te ondersteunen… maar even vergeten naar de oorzaak achter de waarneming te kijken. En het stuk is nog geschreven samen met de “directeur van Bureau de Helling, wetenschappelijk bureau van GroenLinks”; die zou toch beter moeten weten?
Nee van Tongeren. Vroeger goed bezig om de kansarmen van de wereld te helpen, maar nu belastingeuro’s verneuken met slechte opiniestukken en domme ondoordachte voorstellen.
.. elke keer als ik iemand hoor die zegt: ik stem op de groenen omdat ik voor een beter milieu ben…. &^$!@; ..Zucht. Gelukkig hebben we hier in ieder geval nog geen partij voor de dieren… dat zou toch wat zijn zeg!
frietjemet zegt
@gregorius: Ach een opleiding zegt tegenwoordig ook niks meer, talent wordt verspild, terwijl mensen die goed kunnen reproduceren verzekerd zijn van een mooie baan met hun copy paste diploma.
frietjemet zegt
Aangezien mensen opvallend vaak de neiging hebben om te hard te rijden op 50 km/h wegen en te langzaam op 80 km/h wegen, stel ik voor om op deze trajecten overal 60 km/h te maken.
Dat blijf je altijd houden, dan kun hoog en laag springen zal nooit veranderen. Sommige mensen hebben nu eenmaal een rijbewijs gekregen, terwijl ze al een gevaar zijn als ze met een winkelwagen door de super lopen. Die houden er blijkbaar gewoon van in te voegen als je op 50 m afstand met 80 aan komt rijden, of je geen voorrang te verlenen als je van rechts komt. Op de fiets dien je ook goed op te letten, immers is niet iedereen levensmoe en vol van misplaatst geluk zoals die amateur-wielrenners.
E34M5Touring zegt
Allemaal binnen blijven! Deur op slot, ramen dicht, gordijnen dr voor. Straks gebeurt er nog wat joh. Stel je voor…
TDI-goeroe zegt
manmanmanmanmanmanmanmanmanman etc.
hillegaar zegt
Groenlinks voor dom volk door domme mensen
ImportHagenees zegt
Nou.. nee bedankt!
insomnia zegt
En nou ga je heel rap met 30 km/h naar je bed Liesbeth, potverdrie!
e1000bmw zegt
@sir_smokalot: nieuwe dukenburgse brug: alleen flitspaal aan het eind van de brug aan de voet van Steve Biko.
Brug bij de matrixx: geen idee of die nog werken
Neerbosche brug: max opgehoogd naar 70 tussen ANAC-rotonde en kruising Ijpenbroek.
Nieuwe brug bij lent: geen controles.
Dus hoezo 50 rijden op 1 van deze viaducten…? ;)
3246cm252kw zegt
Haha met 30km/h kan ik net niet lekker in ze 3 rijden en zal dan alleen maar extra uitstoten! Zulke verschikkelijk stomme mensen in die 2de kamer lol.
Als ze nou eens een instantie die verstand heeft van verbrandingsmotoren er naar laten kijken hoe we de uitstoot omlaag krijgen en toch door kunnen rijden.
Wat al helpt: haal die verschrikkelijke drempels weg. Gas remmen gas remmen gas remmen… Dat kost het milieu!
e1000bmw zegt
@3246cm252kw: uh, ik kan met gemak 30 in z’n 3. En ik heb toch heel wat pk-tjes minder dan jij. Mits je daadwerkelijk een E46 M3 hebt natuurlijk…
baasbas zegt
@e1000bmw523i: pk is niet echt relevant voor wat hij beweert natuurlijk
e1000bmw zegt
@baasbas: koppel heeft hij ook veel meer van… ;)
baasbas zegt
@e1000bmw523i: Dan nog zijn de bakverhoudingen veel doorslaggevender ;-)
3246cm252kw zegt
@e1000bmw523i: nee helaas die naam heb ik al lang, toen had ik nog een 316i :-) nu een 330i. Wanneer ik in ze 3de versnelling 30 rij dan rij ik rond de 1200 toeren en vind dat niet lekker aanvoelen en dan verbrand die ook de brandstof minder goed. Hij rijdt in ze 3 namelijk 150 a 160kmh… K heb laatst me auto nog gepost met de witte winterwielen. :-)
Jantje_555 zegt
wordt zoals Antwerpen en Gent, die zijn ook zo goed als volledig zone 30
tinustussengas237 zegt
Groenlinks is toch dat clubje dat opkomt voor een beter milieu vanuit een niet-geïsoleerd hoofdkantoor… Dit zegt alles wat we moeten weten over groenlinks
cthijs zegt
Op de meeste snelwegen hebben ze het al voor elkaar dat je de 30 zelfs al niet haalt dus dan moet dit in de stad toch een eitje voor die groene rakkers zijn
mashell zegt
Natuurlijk doet Liesbeth van Tongeren enorm haar best als kamerlid maar misschien zou ze eens wat vaker buiten moeten komen. Veel gemeenten zijn al bijna gereed met het implementeren van haar voorstel. Er zijn niet veel woonwijken meer waar je nog 50 mag en ook veel doorgaande wegen worden al 30 zones. Het zou wellicht beter zijn om regels op te stellen in de trant van “is de weg in de bbk klinker bestraat dan 30, is de weg geasfalteerd dan 50” is de weg een doorlopende N weg dan 50. Duidelijkheid is wat we in het Nederlandse verkeer nodig hebben.
corvettez06 zegt
stelletje k.t sukkels hier bah bah