En ja, het is keiharde clickbait. Dat wil echter niet zeggen dat er enige logica achter het plan van GroenLinks zit.
De auto wordt vaak gezien als een ‘rechts’ item. Een symbool voor uitstoot, status, belasting en nog meer belasting. Rechtse partijen zijn vaak vóór de auto en linkse partijen vaak tegen. Nu gaat het niet alleen om de stellingname en de kant van het politie spectrum waar je staat, maar ook om de plannen en de implementatie ervan. Een goed voorbeeld is het plan van GroenLinks. Normaal gesproken heeft deze partij weinig raakvlakken met de traditionele autoliefhebber.
En maak je geen illussies, dat gaat vandaag ook niet gebeuren. GroenLinks kamerlid Suzanne Kröger stelt een plan voor dat te maken heeft met auto’s, dus delen we dat met je. Mevrouw Kröger stelt voor dat mensen een jaar lang gratis gebruik kunnen maken van een deelauto als ze hun reguliere auto inleveren. Bij GroenLinks zetten ze vol in op de deelauto.
GroenLinks komt met puik plan
Dat gaat gepaard met de nodige subsidies en maatregelen om het interessant te maken. GroenLinks wil verder dat de deelauto belastingaftrekbaar is, zodat werkgevers makkelijker deelauto’s aan de werknemers kunnen aanbieden. En ja, ook over een deelauto geld het rekeningrijden, maar dan moeten deelauto’s wel in het laagste tarief vallen. Natuurlijk zullen er mensen zijn die zich direct aangevallen voelen en bang zijn dat hun klassieker of cabriolet moeten inleveren.
Maar laten we het eens aan de andere kant bekijken. Er zijn natuurlijk genoeg wijken die overvol raken door alle auto’s. En daar zitten ook een hoop blik tussen dat dient voor droog transport. Gemiddeld staan auto’s per dag 23 uur stil, dus met een deelauto kun je een paar problemen in één keer tackelen. Als je dan toch een Daewoo Kalos voor de deur hebt staan die van jouw is, kun je net zo goed voor een Opel Corsa-e deelauto kiezen, toch?
Is er ook wat aan te merken?
Uiteraard is er ook voldoende aan te merken op het plan met de deelauto’s. Er zijn natuurlijk situaties waarin het werkt. Maar de mens is een gewoontedier en iedereen werkt en recreëert op hetzelfde moment. Dus ja, die auto staat 23 uur stil, maar iedereen heeft er eentje om 09:00 en 17:00 eentje nodig. En in de zomervakantie.
Enfin, wat denk jij van het plan van GroenLinks qua deelauto’s? En als jij in een dichtbevolkte omgeving zou wonen, zou jij het dan overwegen? Laat het weten, in de comments! De beste comment krijgt uiteraard extra liefde van @nicolasr.
Meer lezen? Check hier de ervaringen van @RubenPriest met deelauto’s!
Robert zegt
Als ik zie in welke deplorabele staat al die elektrische deelscooters al zijn na slechts een paar maanden in gebruik, kan ik niet anders voorspellen dan dat zo’n plan gedoemd is te mislukken. Daarbij worden die deelauto’s vooral gebruikt wanneer de vraag en behoefte het hoogst is: tijdens de spitsuren en voor het woon-werkverkeer. Vraag maar eens aan de NS hoe die worstelen met het capaciteitsvraagstuk van treinen tijdens dan wel buiten de spits.
GroenLinks en realiteitszin – het zal wel nooit een match worden…
En kom niet aan met ‘woon-werkverkeer kun je met het OV’. Nee. Geen weldenkend mens gaat dagelijks twee keer anderhalf uur in bus of trein zitten, als de auto dat in de helft van de tijd kan of véél minder. Áls er al OV beschikbaar is, want buiten de Randstad is dat sowieso geen zekerheidje.
audicoupe84 zegt
Ook zo een fijn (Amsterdams) auto plan: Drukke verkeersader (Weesperstraat)? We zetten er een knip in (weg afsluiting) en het verkeer in heel Amsterdam ligt al een paar dagen plat. Wat dat VVD k**twijf Melanie van der Horst nu weer bedacht heeft…. OV en Ambulances gewoon achteraan sluiten, Gemeente bussen hebben een uur vertraging, Je zult maar een hartaanval krijgen in Amsterdam….
kniesoor zegt
Die mevrouw is van de club van Kaag, tegenwoordig bekend als Dedain66.
kniesoor zegt
Gratis bestaat niet als het op otomobiliteit aankomt, linksom of rechtsom zal ervoor betaald moeten worden. Misschien kan mevr. Kröger ons even voorrekenen hoe dat er precies uit gaat zien. Zodat iedereen – inclusief haar naïeve achterban – kan zien hoe (on)haalbaar deze proefballon is.
verplicht zegt
Ik ben oprecht benieuwd wat je nu doet met alle tijd die uitspaart door oto ipv auto te typen.
rollingstoned zegt
Dat heeft niets met besparen te maken. Mensen van stand zeggen doorgaans ‘oto’, terwijl het plebs meestal ‘auwtoo’ zegt ;-)
lekkerlinksrijden zegt
Mensen van stand zeggen wagen
Autokenner zegt
Oto klinkt veel leuker
Johanneke zegt
Poh, even een verroeste Corsa B van marktplaats trekken voor 300 piek, jaar lang gratis deelauto! Ik ben voor.
smeck zegt
Ik ben niet zo van de conspiracy theories, maar het hele “you’ll own nothing and you’ll be happy” wordt wel op erg veel gebieden gepushed op het moment.
Zoals al aangegeven overleven die deelscooters het meestal nog geen half jaar omdat halve zolen die dingen ook zomaar kunnen pakken en niemand boeit het als er schade op zit. Praktischere problemen zijn dingen als:
-ff drinken in de stad en besluiten dat een auto wel makkelijk is om naar huis te rijden, zorgt geheid voor extra problemen
-hoe ga je naar werk als je hele straat de deelauto wil pakken
-verzekeringsfraude plegen wordt nog veel makkelijker, ff iemand auto laten huren voor uurtje en tegen jouw auto aan zetten.
-veel mensen kunnen hun eigen auto amper goed inschatten, hoe ga je dat doen met elke keer een andere auto.
-Wie is verantwoordelijk voor het schoonhouden van die auto’s de hele dag, want veel mensen behandelen de auto als een rijdende vuilnisbak
-Wie is verantwoordelijk voor het tanken/opladen?
Zoals altijd met GL plannen, leuk in een utopistiche wereld waar eenhoorns over regenbogen van skittles lopen, maar nutteloos in de echte wereld. Er is een reden dat bijv. Greenwheels na bijna 30 jaar nog steeds amper auto’s heeft.
verplicht zegt
Je laatste zin zegt eigenlijk alles al …
En eenhoorns lopen alleen over regenbogen van Skittles als je aan de LSD zit. En dat moet GL volgens mij op regelmatige basis gebruiken als je de gemiddelde plannen ziet van ze …
karhengst zegt
Het afzien van ownership is natuurlijk iets wat de bevolking zelf al sinds jaar en dag zelf nastreeft. Men is vrijwillig naar leaseconstructies gegaan, zelfs voor de meest banale producten tegenwoordig. Nog afgezien daarvan dat men wel graag vroem vroem wil doen, maar geen verantwoording wil nemen voor de gevolgen er van.
Geef het een paar jaar en Zalando biedt je een abonnement voor schoenen en kleding aan zodat je niks meer hoeft te kopen, maar iedere maand gewoon 10 truitjes kan bestellen voor een vaste prijs.
Eerst lokken met een lage instap, en zodra bezit is uitgefaseerd de prijzen gestaag verhogen. Daar is alles geen samenzwering voor nodig, enkel een commerciële mindset om hebzucht / consumptiedrang van het volk uit te buiten.
crashingduke zegt
Het WEF heeft dit nooit als voorstel gedaan, maar als voorspelling. Als ik naar mijn kinderen, eerste helft dertig, kijk zou het best kunnen kloppen. Geen DVD’s en CD’s meer, maar Netflix en Spotify. Geen auto maar SnappCar. Ook qua inrichting zijn ze een stuk minimalistischer dan wij.
El_Bastardo zegt
Wishful thinking politiek die met publiek geld maakbaar gemaakt moet worden.
Maar na een paar jaar en een enorme bak met geld komt men er achter dat het toch eigelijk niet werkt.
Ach ja, het was toch niet hun eigen geld….
Tja…
karhengst zegt
Deelauto’s zijn, zoals je zelf al aangeeft Willem, een oplossing voor in de stad wanneer men daar grotere boodschappen te doen heeft, naar de bouwmarkt moet of een daagje weg wilt, terwijl men woon-werk en dagelijkse zaken met een ander vervoersmiddel kan doen.
Buiten de steden stoot je precies op het probleem dat iedereen zich mag richten naar de schooltijden. Het zou enkel een verlichting kunnen brengen als men hooguit één of twee dagen in de week naar kantoor gaat. En dan graag niet allemaal op maandag “om het maar gehad te hebben”.
Rokende Wielen zegt
Ik heb de link gevolgd maar haal daar niet veel meer informatie uit. Ik vraag me dan zoals velen hier af hoe dit betaald wordt? Kleine kernen, het buitengebied, de provincie; hoe ver reikt dit deelauto-plan? Ik denk dat qua absolute aantallen er in een dorp of kleine stad in de provincie misschien wel net zoveel deelauto’s nodig zijn dan in een grote stad in de randstad? Als alle MRB, brandstofaccijns -en later rekeningrijden- wegvalt, hoe worden die deelauto’s dan betaald? Mag je na dat ene jaar gratis gebruik maken dan de hoofdprijs per km betalen? Welke randvoorwaarden zitten er aan het gratis gebruik?
1ercoupe zegt
Puik idee Groenlinks! Maar gaat niet werken in de provincie. Randstad prima. Woon werk afstanden zijn hier nu eenmaal groter en OV bestaat niet of nauwelijks.
Autokenner zegt
GroenLinks kun je beter opheffen, groen is niks mis mee. Maar zulke linkse roepers wel.
pomoek zegt
Tja. Leuk idee. En ik denk dat het voor een enkeling de oplossing zal zijn. Een ritje van 200 kilometer retour kost iets meer dan 100 euro. Als je elke maand slechts een keer een flinke rit maakt, op bezoek gaat bij familie ver weg bijvoorbeeld, dan snap ik die keuze. Ga je vaker in de maand en zijn kosten een belangrijke factor dan zal het OV snel goedkoper zijn.
Wanneer je in een maand wat vaker een korte rit moet maken dan maakt het hebben van een auto voor de deur je een stuk flexibeler. Dan betaal je dus voor het gemak. Wat ik goed kan begrijpen.
Maar op zich is het een sympathiek idee. Ik wil het best een keer proberen. Met als voorwaarde dat ik wel mijn auto terug krijg als het niet bevalt.
alper zegt
Stal voor stap naar “you own nothing and will be happy”
Tijd om te emigreren.
MarcoM zegt
Geen groenlinks zou ik zeggen.