OK, dit is er weliswaar eentje in de categorie ‘you don’t say?‘, maar GroenLinks heeft haar nieuwe ‘duurzame doorbraakagenda’ gepresenteerd. Kern hiervan: de vervuiler betaalt. Dat wil zeggen: meer belasting op fossiele brandstoffen, grote auto’s worden zwaarder belast, en er komt geen milimeter aan nieuw wegdek bij.
Ga nou niet zeggen dat dit je verbaast, een partij die GroenLinks heet dient het milieu prioriteit te geven in zijn plannen. En daar passen vervuilende, veel CO2-uitstotende auto’s en succes hebben/boven de middelmaat uitsteken niet echt in.
In principe is de benadering vrij simpel en eenzijdig: belast degene met de grootste carbon footprint het zwaarst, en geef het geld dat je hierbij verdient aan niksende, blowende occupy-hippies, subsidie voor experimentele dansgroepen een verduurzaming van de economie. Werkt perfect als je het enige land op de aardbol bent (of in Bhutan woont), maar helaas is dat niet zo.
Autogerelateerd komt het op het volgende neer: geen subsidie meer op kolen, gas en kerosine (was dat er dan nog?), extra voordeel voor zuinige auto’s (want geen BPM en wegenbelasting betalen is natuurlijk nog lang niet genoeg), extra belasting voor vervuilende auto’s, betalen per kilometer met evt. een spitsheffing, en proberen zo veel mogelijk mensen het (totaal nooit falende) OV in te krijgen, dan hoef je ook geen nieuwe wegen aan te leggen.
Klinkt allemaal erg realistisch en totaal niet wereldvreemd toch? GroenLinks voelt naadloos aan wat de gewone man wil. Het hele plan, uiteraard gepresenteerd door fractieleider Jolande ‘stekker’ Sap, is HIER (PDF) te downloaden.
Ondergetekende is even op biogas een tofuburgertje bakken op een linksdraaiende 16-granenbol. Hmmmm!
midasracer zegt
En de PVDA sluit hierbij naadloos aan. Iedere autobezitter weet toch dat hij door linkse partijen in de bek wordt gescheten? Onbegrijpelijk dat er dan nog steeds mensen zijn die op dergelijke partijen stemmen. Oh ja natuurlijk, de mensen van gratis geld en milieu clubjes natuurlijk (en die laatsten vangen ook een paar miljard gratis geld per jaar, waar weer dikke Landcruisers van gekocht kunnen worden, lekker schijnheilig weer).
sir_smokalot zegt
Nou ja, ik wil best een flink deel van mijn inkomen aan duurzaamheid besteden, daar gaat het niet om. Maar als je te ver uit de pas loopt met de wereld om je heen gaat dat niet werken. Prima dat er partijen als GL zijn, graag zelfs, maar zodra de plannen te wereldvreemd worden haak ik af.
gijsso zegt
@midasracer: Dat is ook het probleem bij mij over Linksch Nederland. Zijn ongelooflijk schijnheilig en stellen zich altijd op als de lieve mensen, de VVD is juist kwaadaardig omdat ze niet doen aan knuffelnegers en zielige mensjes vertroetelen (PVV erbuiten gelaten, zie ik niet echt als partij).
Alwood zegt
@midasracer: over wereldvreemd gesproken… jij strijkt kunst/cultuur en milieu/natuurbeheer over 1 kam? Er gaat dit jaar amper genoeg geld richting de natuurgebieden(parkjes) om ze uberhaupt voor publiek opengesteld te houden. Laat staan dat ze er lukraak ‘dikke LandCruisers’ van gaan kopen.
Verder moet links gewoon afgeschaft worden. Dat eindeloos jennen met belastingen om gedrag te veranderen. Met mate kan je misschien iets bereiken, nog verder automobilisten grote auto’s uit pesten en nóg meer accijns is gewoon belachelijk.
kaasboerin zegt
@Alwood: Enige wat ik nog op de weg zie zijn Alto’tjes en 106’en.. Maar goed, dit is gewoon puur populistisch gelul. Helaas werkt populisme altijd, en zijn er meer Jan Modaaltjes (en lagere inkomens) dan hogere, zal ook altijd zo zijn. En die zullen het altijd met Links eens zijn. Een strijd die eigenlijk onmogelijk is te winnen.
midasracer zegt
@Alwood: Gratis geld clubjes = ontwikkelingssamenwerking = Toyota Landcruisers = 4 miljard per jaar teveel.
Milieuclubjes = Greenpeace + milieudefensie = elke cent teveel.
Natuurbeheer ala Natuurmonumenten is prima, ben ik lid van. Maar je moet niet overdrijven. Planten groeien niet omdat er geld tegenaan wordt gepompt. Wat jij natuur noemt is geen natuur meer, maar een parklandschap.
bmwalpina zegt
Gaat nergens over en behoorlijk onrealistisch. Als mevrouw Sap zoiets daadwerkelijk aan zou willen pakken mag ze eerst nog even naar het OV gaan kijken hoe dat foutloos kan functioneren.
gregorius zegt
@bmwalpina: Was laatst een weekend in NL. Een aantal keer te trein gepakt (4 stuks: sprinter, intercity en dubbeldekker). Her en der een vertagingkje van 5 minuten; prima.
Maar: wat zijn die treinen ranzig in NL! Wat is daar aan de hand? Je stapt uit op Amsterdam Centraal en denk: het station is 10 keer zo schoon als de trein.
Alle bekleding was ranzig, de vloer plakte, vuilnisbakken vol, kauwgom overal.
Hoe kan de politiek verwachten dat wij in die ranzige treinen gaan zitten? En dat voor die al niet al te goedkope prijzen!!
syliaca zegt
-=edit: iets meer motivatie graag=-
turbovu zegt
Lekkere praatjes allemaal, is het niet van “een beter milieu begint bij jezelf”. Laat ze lekker een OV-chipkaart aanschaffen en lever de limoos maar in.
ferrari250gto zegt
Geweldig humorvol stuk, heb weer gelachen!
twang zegt
oldschool autootje pesten. Goed bezig groene hippies
2SLOW4ME zegt
betalen we nog niet genoeg belasting en accijns? Als het ov nou eens doet wat het moet doen. En net zoals in bijv. Japan altijd op tijd komt.
Dàn wil ik er over gaan denken om in een trein te stappen.
jack_abarth zegt
Opzich de gedachte dat we beter op het milieu moeten letten is goed, alleen denk ik dat de kamer beter eens een keertje moet gaan kijken naar de uitgaven. Want ik denk dat er voldoende binnenkomt via de auto, maar niet uitgegeven wordt aan de auto/milieu.
beiersmeisje zegt
Wat raar is, is dat de trein (nog steeds) op steenkolen rijdt. En dan bedoel ik geen tsjoeke-tsjoeks die op toeristische baantjes heen en weer rijden. De de elektriciteit voor de ‘moderne’ trein wordt opgewekt in kolencentrales. Dus na 150 jaar rijdt de trein nog steeds op kolen: hoezo vooruitgang!? Dus tegen kolen, maar voor de trein lijkt een paradox te zijn!
gerard1710 zegt
Ik neem aan dat die ‘subsidie’ op kolen, gas en benzine gewoon een lagere belastingdruk op die drie brandstoffen betreft dan benzine en diesel?
desjonnies zegt
De allerleukste uit hun ‘groene’ hoed is het belasten van kerosine op Schiphol en andere vliegvelden.
……………’t was stil in Nederland, er landde geen vliegtuig meer.
En stervensdruk op Frankfurt am Main Airport…………….
sdk16420 zegt
@desjonnies: deja-vu met de vliegtaks (die weer snel werd afgeschaft)
gregorius zegt
@desjonnies: behalve avondvluchten. De treehuggers in de omliggende gemeenten van de Frankfurt-Airport hebben het voor elkaar gekregen dat er geeeeneeeeen vliegtuig meer mag landen en opstijgen na 23:00!!
wantthegreen zegt
Meer met het OV is opsich niks mis mee, maar als frequent treinreiziger kan ik volmondig zeggen dat het OV op dit moment wel heel erg zuigt. Dus eerst verbeteren voordat we de trein in gejaagd worden!
dawwg zegt
@wantthegreen: 15 jaar geleden – toen ik student was – zoog het ookal keihard.
Als het sneeuwt, rijden de treinen niet, als het te hard waait ook niet, als het regent ook niet en als het zomer is, rijden de treinen ook niet omdat het te heet is. Maar alleen in NL, in de rest van Europa kan het ondanks al het natuurgeweld wel …. Rara hoe kan dat ?
Maar maak je niet druk, meeste mensen stemmen met hun portomonnee en er moeten dagelijks nog miljoenen mensen met de auto naar hun werk; die gaan echt niet op een wereldvreemde boomknuffelaar stemmen die meer auto-belasting wil; zeker niet in deze dure tijden.
Verder moet je links natuurlijk niet over 1 kam scheren; de PVV, D66 en VVD zijn nietzelfde, nog de PvdA, SP of GL. Maar laat het off-topic politiek a.u.b. verder afwezig, we hebben het over auto’s :)
964rs zegt
Volgens mij word je al genoeg genaaid als je een auto hebt die wel wat peut lust!
Rick-dos zegt
Ik steun eigenlijk elk initiatief dat alternatieve brandstoffen of duurzame energie promoot. En dan niet omdat ik zo groen ben, maar omdat ik schoon genoeg heb van die olieverslaving die wij hebben. Je wordt aan je ballen vastgehouden door Opec, je bent afhankelijk van de speculanten op oliemarkten en je moet maar hopen dat China of Amerika niet een koudje hebben om met knikkende knieën of een slaak van verluchting de volgende dag eens te kijken voor hoeveel je nu weer genaaid wordt voor een litertje benzine….
Dus uuuh…..dus dat…..
Hupke zegt
@Rick-dos:
Duurzame energie bestaat niet, je hebt alleen dure energie en goedkope energie.
Olie is nu eenmaal verdomd handig. Elektrisch rijden moet nu ineens uit het niets komen (om mee te kunnen met ons huidig vervoer) en dat duurt een tijdje.
En alternatieve brandstoffen zou mogelijk zijn (zie Brazilië) maar dan moeten we onmiddellijk afstappen van het landbouwbeleid van de EU(SSR) dat alles te duur maakt daarbij is het verre van efficiënt zo ethanol (zoals ze die nu maken) en biodiesel.
xilver zegt
Ze hebben ‘hard’ verkeerd gespeld…
72bug zegt
Wat ze zeggen bij GL is voor een deel natuurlijk zo gek nog niet.. Heb je een grote vervuilende auto, maak je veel km’s? Ja dan kan ik me voorstellen dat je dan wat meer belasting betaald..
Daarintegen vind ik het absolute onzin dat kleine, nieuwe, ‘zuinige’ auto’tjes geen BPM en wegenbelasting moeten betalen. Dat mogen ze van mij per direct afschaffen, want daar help je het milieu niks mee, en is dus volledig tegenstrijdig met je ideeën.
Als er overigens nog mensen zijn die beweren dat groen en milieu onzin is, word dan alstublieft wakker want dat is het niet. We leven in de 21e eeuw, en het is gewoon een belangrijk punt deze tijd. Deal with it, en verzin eens een goed idee in plaats van altijd maar te klagen..
E34M5Touring zegt
@72bug: En wie rijd er in grote auto’s en maakt veel Km’s??? Juist de mensen die al veel (loon)Belasting betalen. Maar goed, dat is de groep waar heel NL zich op stort wanneer er weer wat betaald moet worden. Dus waarom nu niet……
kaasboerin zegt
@E34M5Touring: +1
Alwood zegt
@E34M5Touring: Om nog niet te spreken van de hoeveelheid belasting die mensen met grote auto’s via brandstof aftikken… Hoe @72bug nog zo’n comment kan maken.. :|
E34M5Touring zegt
@Alwood: En BPM/slurptax/BTW niet te vergeten. Een Phantom owner sponsort ons kikkerlandje met 350.000,- aan Belastingen, maar ja die heeft geld zat (GL modus) en kan dus nog wel wat extra betalen. Ik tank voor 1,958 de liter een volle tank kost me 175,- . Daarvan gaat 80% naar de overheid,ik betaal 300,- wegenbelasting wat naar de overheid gaat, ik betaal BTW over mijn onderdelen en het werkloon voor een auto waar over alle onderdelen al BTW is betaald. Belasting, belasting, belasting is het enige wat je in NL aan de lopende band hoort. En dat eeuwige gelul over OV moet ook maar is stoppen. Voor 75% van werkend Nederland is het gewoon geen optie om met het ov te gaan. Ik kan als vertegenwoordiger niet via Bus/trein/bus/lopen naar de klant. Dan doe ik 2 afspraken per dag ivm reistijd. En voor het bedrag wat ze vragen voor bijv. een retourtje Deventer/Amsterdam vragen kan ik makkelijk op en neer rijden met de auto.
72bug zegt
@Alwood:
Het is toch heel logisch dat je voor een grote auto, en meer kilometers, meer belasting betaald? Er is tenslotte niemand die je verplicht om een grote auto te rijden..
Daarbuiten vind ik het zelf, zoals ik aangegeven heb, heel ergerlijk dat kleine zuinige auto’s vrijgesteld worden van belasting. Er mogen van mij verschillen in belasting zijn afhankelijk van het type auto, maar ieder met een auto moet belasting betalen.
Alwood zegt
@72bug: Dat gebeurt ook al lang. Belastingdruk op een grote auto in Nederland is belachelijk hoog. Om te beginnen betaal je voor het hogere gewicht, vervolgens draag je een euro accijns per liter brandstof af. Bij een verbruik van 1:10 en zo’n 20k km per jaar alleen al zit je dan op bijna €2000,-.
E34M5Touring zegt
@72bug: Snap het dan, dat doe je toch al! JE betaald AL meer BPM/BTW/Slurptax, meer brandstofkosten en meer wegenbelasting. En mensen die meer op de weg zitten doen dat meestal voor hun werk en dus het geld om deze onzin allemaal te kunnen betalen. En die mensen wil je NOG meer gaan belasten zodat G. Eitenwollensok lekker gratis met zijn Prius vliegtuigen kan gaan spotten op zijn vrije door ons betaalde WW Dag.
72bug zegt
@E34M5Touring:
Goed dat klopt inderdaad, misschien heb ik het artikel verkeerd gelezen, maar dat er nog méér belasting op vervuilende auto’s komt is inderdaad wel te veel van het goede.
Echter, vind ik wel dat het thema ‘groen’ niet altijd weggewuifd moet worden als onzin. Of Groenlinks daar de oplossing voor biedt weet ik niet, maar het irriteert me dat we hier altijd klagen op ‘linksen’ en ‘groenen’, ook ik ben geen hippy, en ik rijd ook graag in mijn vervuilende auto, maar vind dat we ook naar de toekomst moeten blijven kijken.
Wij Nederlands zijn erg goed in klagen, maar laten we zelf eens met een oplossing komen..
E34M5Touring zegt
@72bug: Dat ben ik wel met je eens, er moet weldegelijk aan het milieu gedacht worden en we moeten ook wel duurzamer zijn (blijf het een eng woord vinden). Ik ben ook van mening dat dit niet een puur Links standpunt is, echter de oplossingen worden vaak wel heel Links neergezet en daar komt mijn weerstand vandaan. Want veelal de linkse partijen komen met meer belastingen voor wie dat maar kan betalen. Zo makkelijk.
72bug zegt
@E34M5Touring:
Is niet helemaal waar, grote auto’s worden vaak rechtevenredig gezien met hoge lonen. Ik denk dat dat heel erg meevalt..
E34M5Touring zegt
@72bug: Dan nog, de stelling is simpel. Je kunt meer dan gemiddeld, dan ga je ook maar meer betalen. Straks willen ze nog verschillende prijzen voor levensmiddellen. Oh u verdiend 1000,- per maand? Dan is dit brood voor u 0,45 cent. Wat zegt u, u verdiend 10.000 per maand? dan is dit brood 4,50. Lekkere praktijken krijg je dan…….
kaasboerin zegt
@E34M5Touring: Helemaal correct, populisme dus. Omdat het altijd zo zal zijn dat veruit het gros behoort tot de in jouw voorbeeld genoemde ‘1.000 p/m’ verdieners, zal het ook altijd een gegarandeerde succes blijven in de politiek. Ik wordt dan ook schijtziek van dat Robin Hood beleid hier.
Hupke zegt
@kaasboerin:
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Da’s idd onverkapt populisme.
toeter11 zegt
breng het ov overal maar op orde, dan ga ik heroverwegen. Als er in mijn dorp 4x een bus per dag rijd, is het logische dat je overgaat op de auto.
timberleek zegt
O ja allemaal met de trein. Dan gaan ze nog harder falen.
treinen zitten nu al overvol (mede door die achterlijke hoeveelheid 1e klas) en goed rijden kunnen ze ook niet.
de afgelopen 4-5 weken heb ik nog geen enkele keer zonder problemen kunnen reizen. altijd problemen. overwegstoring, wisselstoring, kapotte trein, noem het maar op.
En ga nu niet zeggen dat het zo voordelig is, want dat is het niet, ov is hier gewoon schijtduur.
Ik kan nu nog voordelig reizen dmv student OV, maar ook met studentov ga ik af en toe gewoon met de motor. Veel relaxter en sneller. alleen kun je minder meenemen, maar dat komt wel goed.
Net als dat ik waarschijnlijk OV jaarkaart ga verliezen als ik straks een master ga doen. Nou dan is het ook nog goedkoper om met de motor te gaan…
Maar ja we hebben het hier over groenlinks, leuk bedacht maar ze zijn ontzettend hypocriet en slaan totaal door
sacha zegt
Thank you captain obvious…
Simpson zegt
Weer zo’n “lever alles maar in, dan zorgen wij wel voor u’ verhaal.
Ik zit hun verhaal net even te lezen, er staat wel specifiek in waar ze allemaal op willen gaan belasten, maar hoe ze dan precies willen investeren in ‘nationaal en regionaal OV’ staat er dan weer niet. meer spoor? meer bussen, trams? taxi’s? wulpse conductrices?
Relief zegt
Hoe geweldig de you dont say meme ook is, hier is hij nogal verkeerd gebruikt.
You dont say wordt vooral gebruikt bij iets wat obvious is. En niets wat je zou verwachten.
Voor de rest heeft Groenlinks niets vernieuwend toe te voegen. OV zou alleen werken wanneer het OV flekkeloos zou zijn en de snelheid wat hoger lag. De Fyra is om een reden succesvol.
Relief zegt
@Relief:
*vlekkeloos
sir_smokalot zegt
Ja….dus? Dat is toch precies wat de plannen van GL zijn. Obvious en totaal niet verrassend?
Relief zegt
@sir_smokalot:
Obvious? Nee. Niet verassend? Ja
Big difference
fit4fun zegt
Idd altijd leuk om te zien hoe streng ze zijn met “het milieu” in Nederland, terwijl ze massa’s belastinggeld naar de derde wereld sluizen, alwaar blanke “hulpverleners” in heavy duty LandCruisers rondtoeren die aan geen enkele emissie-eis voldoen.
Maar ja, dat is ver van huis en dat ziet het stemvee toch niet! ;-)
mercs zegt
Ik word hier altijd een beetje kriegel van. Het gekke is dat zo’n partij nog stemmers heeft ook, dat heeft AB weer goed verwoord met die schijt hippies. Van mij mag Sapje het stekkertje uit heel die partij trekken. Zo’n linkse partij is slecht voor de economie, slecht voor de hardwerkende nederlander en slecht de handelspositie. Het enigste waar het goed voor is zijn werkloze luilakken.
Ik ben te generaliserend… ik weet het
wimbers zegt
al dat gemorrel aan het huidige systeem.
wanneer komt er iemand een keer met een echt visionair plan?
Soms moet je wat je hebt even loslaten om te bepalen wat slim is.
Kijk niet alleen binnen je landsgrens. bekijk alle variabelen (als het leven te duur wordt voor de veelverdiener vertrekt deze, en streef je je nivellerend doel voorbij)
Ik ben 1 jaar geleden met vrouw en kids vertrokken en ben iedere maand weer verbaasd hoeveel ik overhoudt. daarbij is het weer hier nog beter ook :)
hotseflots zegt
@wimbers: Dat heb ik ook gedaan. Maar houdt niets meer over. Sterker nog, minder… En het weer is hetzelfde. Belgie…
.
Waar is u zittende alwaar het weer beter is?
kaasboerin zegt
Lol, afpakken zijn ze goed in.. Uitdelen echter ook. Wanneer leren ze dat ze met hun ambtenaren kop hun uitgaven moeten gaan aanpassen? Loze putten zijn ’t.
Hupke zegt
En geef het geld aan de ‘verduurzaming van de economie’ nou lijkt het mij toch wel dat een duurzame economie, duurzaam zou zijn en dus geen geld nodig heeft om te functioneren.
Soms vraag ik me af hoe wereldvreemd die linksen en groenen toch wel niet kunnen zijn. Het is precies of alles wat ze doen moet ingegeven worden door een vaag buikgevoel (waarbij ze oorzaak en gevolg van hun plannetjes compleet negeren) wat ze hebben en dat daarom de hele wereld naar hun pijpen moet dansen.
Vreselijk gewoon, ondertussen melken ze de automobilist al zo hard uit. Je geeft verdorie meer uit aan benzine en taksen dan dat de minimumloners verdienen, maar dat is natuurlijk om alles democratisch te maken (dingen zo duur maken dat de mensen die je wilt ‘beschermen’ er geen toegang meer toe hebben das een goede oplossing). ‘Gelukkig’ hebben ze er een oplossing voor, laat ons allemaal samenhokken in communistische deportatie bussen en treinen zodat we ons gezellig met z’n allen overal te laat kunnen aankomen, tenminste zolang ze niet staken of defect zijn of spontaan in brand vliegen.
klicko zegt
Hahahaha, wat een stelletje faalhazen.
Erg vernieuwend (net zo als de PvdA) en totaal kansloos! Als ze ècht iedereen met het OV willen laten reizen, zorg dan eerst dat het foutloos werkt èn dat het gratis is voor iedereen. Als ik straks geen student OV meer heb ben ik met een zuinige motor (zelfs met deze branstofprijzen) goedkoper uit dan met het OV…..
En kilometerheffing? Met de extreme subsidie op brandstof heb je iedereen en alles al: rijd je veel km’s? Dan betaal je meer aan brandstof en dus meer subsidie. Rijd je een brandstofslurpende auto? Dan betaal je meer aan brandstof en dus meer subsidie.
En extra subsidie op zuinige auto’s? Ik zou als ik Sappie was eerst zelf eens met zo’n auto fatsoenlijk met het verkeer mee rijden en dan nog eens kijken hoe zuinig ‘ie is voordat je er weer een smak subsidie tegen aan gooit….
Steek liever deze subsidie in de ontwikkeling van ècht zuinige auto’s òf in het OV zodat het daadwerkelijk kan concurreren met onze huidige vorm van mobiliteit. En dan is erg nog een heeeeeele lange weg te gaan.
sdk16420 zegt
@klicko: +1
Idealiter zou je gewoon alleen brandstof moeten belasten, en geen bpm etc. Kun je ook een dikke v8 betalen, zolang je er maar niet mee rond rijdt.
Probleem is alleen dat half nederland over de grens gaat tanken ipv hier €3/l te betalen.
klicko zegt
@sdk16420:
Precies, waarom zou je belachelijk veel voor je v8 moeten betalen (als ie na ’86 is) als je er een paar keer op het jaar een stukje mee rond toert?
Tja, ik woon net iets onder utrecht dus voor deze regio is dat al niet meer zo interessant….
jack_abarth zegt
@klicko:
Omdat jij een luxe hebt, en door jouw luxe te belasten hebben de “hand-omhoog-houders” ook wat (legaal) inkomen.
kaasboerin zegt
@jack_abarth: … Zodat die ook een V8 kunnen rijden zeker … In NL kennen wij geen armoede …
jack_abarth zegt
@kaasboerin:
Ik hoop dat je toch wel uit mijn post hebt opgemerkt dat ik niet bepaald voor een links kabinet ben?
kaasboerin zegt
@jack_abarth: Jawel, maar ik gooi er nog een schepje bovenop.. ;)
the-budel-guy zegt
@klicko: inderdaad het belende voorbeeld van de benzine slurpende zomer auto die 5X per jaar de schuur uit gaat voor een ritje en de Prius die elke dag staat te tanken.
the-budel-guy zegt
@klicko: inderdaad het belende voorbeeld van de benzine slurpende zomer auto die 5X per jaar de schuur uit gaat voor een ritje en de Prius die elke dag staat te tanken.
desoper zegt
@klicko: +1,
Ik sta op alle door jou genoemde punten 100% achter jouw mening. Wanneer ben je verkiesbaar?
klicko zegt
@desoper:
Haha, wanneer er genoeg medestanders zijn om de PvdA op te richten (Partij voor/van de Automobilisten)
Hupke zegt
@klicko:
‘voor iedereen gratis is’ Wat ga jij een stukje zitten toveren dan? Volgens mij is er niets gratis en zal dat dus ook betaald moeten worden. Kortom wat jij nu even voorstelt is dat iedereen ervoor zou moeten betalen dus ook de mensen die daar geen gebruik van willen maken.
Dat is volgens mij al compleet fout.
Ook neem je door het gratis te maken de marktwerking weg.
De afhankelijkheid tussen het nut van een verplaatsing en wat men ervoor wil geven verdwijnt dan. Kortom, slecht gebruik van middelen en inefficientië (en dan heb ik het nog maar over de kant van de reiziger en niet eens over de uitbaters die dan al helemaal nietmeer op kosten moeten letten aangezien alles toch gesponsord word door vadertje staat).
klicko zegt
@Hupke:
Ik zeg ook niet dat ik dat zou willen, alleen dat dat ongeveer de enige manier is om de automobilist in het OV te krijgen, en dat is wat GL wilt….
En omdat dat dus praktisch onmogelijk is (wat jij daarna dus zegt) zal dit dus ook nooit gebeuren, waardoor de voorstellen van GL weer eens onzin blijken te zijn.
cesarestevao zegt
Goedkopere ov, geen belasting!!
the-budel-guy zegt
Maar wat valt allemaal onder zuinige auto’s. Mijn vader reed vroeger wel is in een citroën AX diesel en daar kon hij makkelijk 1 op 30 mee rijden. Ik ken nog geen een hybride die dat flikt.
meneersander zegt
O god, had Jolanda Sap weer last van een spastische aanval… Op deze manier betalen we straks 5 euro per liter, en rijdt iedereen een Polo BM…
Cantago zegt
Als deze malloten het voor het zeggen krijgen dan moet ik maar verhuizen. De argumenten raken kant nog wal en niemand profiteert hier van, zelfs het milieu niet! Echt te walgelijk voor woorden dit.
SummerSky zegt
En weer geen woord over de misbruikte klassiekerregeling, waardoor er jaarlijks vele duizenden vervuilende schrootmobielen, die zelfs t oostblok niet meer wil, ons land in komen.
Alwood zegt
@SummerSky: dat is helemaal een absurd statement. het is een tijd geleden voorbij gekomen, oldtimers blijven slechts een fractie van het wegverkeer. Zo klein dat de uitstoot zelfs amper in procenten is uit te drukken als ze 10-100x meer uitstoten dan een gemiddelde lease-auto.
jack_abarth zegt
@SummerSky:
Dat is ook het gevolg door het vele belasten op de automobilist.
Wanneer ze dat willen laten minderen zullen ze het betaalbaarder moeten maken.
E34M5Touring zegt
@SummerSky: Ja want die rijden ook allemaal tussen de 80 en 100.000km per jaar…….
E320cdi zegt
Als dit soort dingen ooit doorgaan naderen we toch wel het punt om hier maar echt te vertrekken… De taalbarrière is het probleem niet in Duitsland. Daarbij is het meeste goedkoper, waaronder boodschappen, alles (op de verzekering na) wat met auto’s te maken heeft en ook huizen/grond is stukken goedkoper.
Grappig dat ze altijd weer OV roepen, maar volgens mij begrijpen ze niet dat het dan tot in elke uithoek perfect aangesloten moet werken voordat het nut heeft. Alleen tussen 010,020 en 030 werkt het aardig, mits je al in de binnenstad woont. De metro binnen 010 werkt ook goed. De rest? Een aanfluiting.
mashell zegt
Een logisch en begrijpbaar standpunt van GL. Waar ik het eigenijk gewoon wel mee eens ben. De belasting op het bedrijfsleven is gewoon te licht (hoezo is er nog een grijskenteken regeling?). Gezien de hoge file druk is de brandstof nog steeds te goedkoop. En als over 10 jaar de bevolking krimpt (bye bye babyboomers) zijn al die extra brede wegen weggegooid geld gebleken.
flutterby zegt
Een half uur in de auto of anderhalf uur in de trein + bus… Dat is praktisch geen keuze voor mij woon-werkverkeer.
ipv minimaal 45 uur bezig te zijn met mn werk is het dan opeens 55 uur. Mag ik bedanken?
solz zegt
De reacties zijn als even voorspelbaar als het programma van GroenLinks :)
Groene hippies, boomknuffelaars… heel genuanceerd allemaal.
Tuurlijk betaalt niemand graag belastingen, en hier in België is het in elk geval geen paradijs ten opzichte van Nederland.
Voor de modale, werkende mens althans, (ik heb het even niet over het gebrek aan vermogensbelasting wat veel rijke Nederlanders over de grens lokt)
Wat mij hier vooral opvalt, is dat de meesten zich enkel focussen op hun hoedanigheid als automobilist, Het is dan wel een auto-site maar je moet toch het hele plaatje bekijken. Ja, auto’s zijn een stuk goedkoper in België maar wat zegt dat uiteindelijk over de totale belastingsdruk? Als ik dan toch moet kiezen tussen pest en cholera geef ik de voorkeur aan indirecte belastingen. Werken moet je als modale burger onvermijdelijk, dus daar heb je weinig speelruimte. Met consumptie heb je toch voor een stuk je uitgaven en bijhorende belastingen zelf in de hand. Wil je een dikke V8, dan is dat een keuze die je zelf maakt… In België zijn de belastingen op loon echter schrikbarend hoog zodat je als burger die keuze niet hebt, wat maakt het dan uit dat auto’s hier goedkoper zijn..
anakiet zegt
@solz:
Dat maakt een hele hoop uit. Bij ons is en en en.
En dure huizen en dure auto’s en hoge loonbelasting en dure benzine, en hoge BTW en hoge erfbelastingen etc etc etc. Waarom denk je dat we zoveel zeiken :) Juist; veel betalen, veel zeiken.
spylegion zegt
Dus GL gaat Duitsland een vette rekening sturen, aangezien de meeste vervuiling bij ons afkomstig is uit Duitsland (zeker nu de bruinkool centrales daar op volle toeren werken om de sluiting vd kerncentrales op te vangen..) en de vervuiler betaalt toch?!
dafje zegt
Zie je geregeld tegenwoordig: weinigen beheersen onze taal nog volledig. Steeds weer worden d en t worden verwisseld ;-)
Supra1981 zegt
Vandaag toevallig nog een stukje gelezen over die grote schepen die containers vervoeren. 1 boot vervuild per jaar net zo veel als 50.000.000 auto’s!!!! En er zijn er een kleine 20.000 van. Dus wij kunnen allemaal hard ons best doen. Het is nog geen druppel op een gloeiende plaat.
jack_abarth zegt
@Supra1981:
Ergens klopt dat, maar ergens ook weer niet. Die grote containerschepen die varen op het “afval” wat tijdens het kraken vrij komt. Nu wordt het de lucht in geblazen en omschreven als milieu-onvriendelijk. Maar wanneer die schepen er nu niet waren, waar blijft die troep dan?
9000cse zegt
In plaats van kritiek op de GL-plannen, waaraan je het etiket “intelligent” zou kunnen hangen krijg je hier wat stupide reacties als:
– schijt hippies
– malloten
– walgelijk
– spastische aanval
– enz
Degene die er nog het allerminste van begrijpt durft er zelfs het begrip “populisme” aan te hangen. Snapt dus nu en never nooit niet wat dat betekent.
Maar goed!
Al deze neo-liberale grootverdieners met hun (potentiële) V8-en wens ik erg veel plezier met de maatregelen, die het o zo (over)gewaardeerde sextet in het Catshuis aan het voorbereiden is.
Maar! Laat ik hier op deze site daarover geen gezeik horen, want dan zal ik jullie de oren eens goed wassen!
Hupke zegt
@9000cse:
Jij bent anders geen haar beter, door direct de term neo-liberaal erbij te betrekken alsof er geen echte liberalen meer zouden bestaan en alsof die de enige zijn met kritiek op de watermeloenen (groen van buiten, rood van binnen heb je hem :P ).
9000cse zegt
@Hupke:
“‘Gelukkig’ hebben ze er een oplossing voor, laat ons allemaal samenhokken in communistische deportatie bussen en treinen zodat we ons gezellig met z’n allen overal te laat kunnen aankomen, tenminste zolang ze niet staken of defect zijn of spontaan in brand vliegen.”
Dit zou een voorbeeld moeten zijn van liberalisme? Voor mij klinkt zo’n ongenuanceerde kreet nog eerder neo-liberalistisch dan neo-liberaal.
…”maar dat is natuurlijk om alles democratisch te maken”…? en zo is het ook nog eens een uitdrukking van antidemocratisch neo-liberalisme.
En wat je watermeloenen betreft: De partij heet niet voor niets GroenLinks. Heb je hem? 8)
Hupke zegt
@9000cse:
Ik zie in die uitspraak echt geen neoliberalisme (weet je wel wat die (scheld) term betekend?) noch enige andere vorm van liberalisme, enkel kritiek op de vreselijke (door de (linkse) staat, al zij het in verkapte vorm) organisatie van het OV.
9000cse zegt
@Hupke:
Mij is zeker bekend wat de term neo-liberalisme betekenT. En het is al helemaal geen scheldnaam! Het begrip is versterkt aan zijn carrière begonnen aan het begin van de kredietcrisis in 2008. Als je de ontwikkeling daarvan vanaf het begin had gevolgd, was je die term zeker niet als scheldnaam bekend geweest. Hij is echter wel negatief geladen (Zie Lehman Brothers & co) en bestaat al sinds 1938.
Hupke zegt
@9000cse:
Neoliberalisme heeft bijna niets met het liberalisme te maken en de term neo-liberaal is beledigenDT voor zowel klassiek liberalen als libertariërs en anarchokapitalisten.
Vaak zijn diegenen die een ‘neoliberaal’ beleiDT voeren niet eens kapitalisten maar corporatisten (en op sociaal vlak conservatieven) waar liberalen zich al helemaal niet in kunnen vinden.
9000cse zegt
@Hupke:
Mij hoef je niet te geloven. Zul je sowieso niet doen. Je zou ook eens kunnen kijken op Wikipedia. Al was het maar om je ongelijk bevestigd te zien.
Hupke zegt
@9000cse:
Ach rot op man met je wikipedia. De term neo-liberaal word te pas en te onpas gebruikt (door linksen die geen idee hebben van wat het liberalisme inhoud en welke stromingen er zijn (en die ga je waarschijnlijk niet op wikipedia vinden) en die die vaak zelfs niet willen kennen) om iets dat liberaal is of er van ver liberaal uitziet (zoals subsidies voor bedrijven en steun voor banken&bedrijven want anti-liberaal is) aan te duiden. In die zin is het gewoon een scheldwoord. Je duid iemand aan met een term die iets inhoud waar hij tegen vecht. Neoliberalen hebben evenveel met liberalen te maken als guerilla warlord Ché Guevara met vrede en respect voor menselijk leven te maken heeft. Van ver lijken die op elkaar maar ik denk dat jij (ervan uitgaan de dat je links bent) zwaar op je tenen getrapt zou zijn moest ik je met dat heerschap vergelijken.