Het is allemaal niet zo ingewikkeld.
In de aanloop naar de verkiezingen wordt stukje bij beetje duidelijk hoe de plannen van de verschillende partijen handen en voeten krijgen. Vandaag is door het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) een rapport gepubliceerd, waarin wordt uitgewerkt hoe de diverse partijen tegen onder meer energie, landbouw en klimaat aankijken. Als je het niet heel erg vindt skippen we die zaken en gaan we gelijk door naar het puntje mobiliteit. Het gaat overigens om de volgende partijen: VVD, PvdA, SP, D66, ChristenUnie, GroenLinks en de Vrijzinnige Partij.
Al deze partijen behalve de VVD pleiten ervoor om autorijden duurder te maken om zo het gebruik van onze geliefde voitures te ontmoedigen. Volgens politiek links/midden zullen we vaker op de fiets moeten stappen en gebruik moeten maken van het openbaar vervoer. Da’s net alleen goed tegen filedruk, maar ook het milieu is erbij gebaat.
We hebben specifiek GroenLinks erbij genomen omdat deze partij niet alleen pleit voor rekeningrijden, maar daarnaast ook nog eens de autobelastingen wil verhogen. Overigens zijn meer partijen voorstander van kilometerheffing, maar de tarieven lopen nogal uiteen. Zo rekent de PvdA 3 cent per kilometer voor personenvervoer en 20 cent voor vrachtwagens, maar zit GroenLinks daar weer boven met respectievelijk 3,1 en 25 cent plus zoals gezegd belastingerhogingen.
Verder wil GL (net als de ChristenUnie en VVN) af van de maximumsnelheid van 130 km/u op snelwegen, moet de snelheid op autowegen omlaag van 100 naar 80 km/u en wil de partij dat alle binnensteden 30-kilometerzones worden. We willen verder niemands stemgedrag beïnvloeden, maar dergelijke plannen gaan wellicht wat ver. Overigens is VVD de enige partij die meer asfalt op de agenda heeft staan.
Foto: Lambo in de drukte, @estefanosangoerphotography via Autojunk
Jochempie zegt
Mensen moeten waar enigszins mogelijk thuis gaan werken. Dat geniet je maar in het weekend van het asfalt. Maar ja, dan loopt de regering weer brandstofaccijns mis, en dat kan natuurlijk niet..
lekbak zegt
@Jochempie: stimuleer het inhuren van lokale bedrijven, lost al de helft van de fileproblematiek op. Ik zag laatst in Rotterdam (waar ik met het ov naar toe ging) een aannemer uit Leiden. Een paar uur later was ik in Leiden en daar zag ik een aannemer uit Rotterdam bezig.
Ook kan Jesse Klaver wellicht beter het gebruik van plastic verpakkingen ontmoedigen. Die tube tandpasta hoeft echt niet nog eens in een plasticje te zitten hoor!
Owja, pakketpost kan ook veel efficiënter gedaan worden. Meer gebruik maken van ophaalpunten en niet 20 verschillende koeriers alle adressen langs sturen.
Maar de beste oplossing is dat alle groenlinks stemmers een half uur hun adem inhouden.
Jochempie zegt
@lekbak: De vriend van een nicht van me vertelde dat hij momenteel elke ochtend om 4 uur naast z’n bed staat omdat hij een aanneemklus heeft in Den Helder… Hij woont in Velp! WTF…
Erik zegt
@Jochempie: allemaal niet zo vreemd, lokale bedrijven zijn door de economische crisis steeds verder van huis af gaan zoeken naar opdrachten om het hoofd boven water te houden, en ja, dan ga je van Velp naar Den Helder.
blo3to3t zegt
@Jochempie: heeft ie niet van hotels gehoord ?
Mas zegt
@lekbak: Zodat vervolgens de hele wijk einde van de middag met de auto naar het ophaalpunt moet rijden…. Ideaal!
lekbak zegt
@Mas: vanuit je werk ff langs het ophaalpunt in de wijk rijden is vaak nauwelijks om. Maar eigenlijk ben je hartstikke gek als je dat met de auto doet.
kobus1967 zegt
@jochempie: ik werk thuis, helaas moeten de spullen die ik produceer ook over de weg naar de winkel waar de groenlinksers hopelijk ook kopen, dat gaan we dus doorberekenen.
pomoek zegt
@kobus1967: dat is toch de bedoeling? Omzet min kosten: winst?
blo3to3t zegt
@Jochempie: precies, net zoals ze willen dat iedereen stopt met roken, maar toch ook weer niet want ja.. dan lopen ze een hoop accijns mis.
Edge zegt
Wat hebben ze nu weer gerookt bij GroenLinks? Meedenken met de fileproblematiek moet kunnen, maar de automobilist keer op keer financieel pakken niet. Verzin eens wat nieuws, Jesse!
viezefreddyw zegt
@edge: Wat ze gerookt hebben weet ik niet, maar ik wil het ook!
bmwfreak038 zegt
@viezefreddyw: hoezo ik wil het ook, dus net als vroeger jan modaal geen auto en de rijke stinkers nog meer stinken van het geld. Hoezo ze willen de kloof tussen arm en rijk alleen maar tot de realiteit brengen
pomoek zegt
@bmwfreak038: volgens mij mis je een paar woorden in je laatste zin inclusief de punt.
bmwfreak038 zegt
@pomoek: je begrijpt wat ik bedoel neem ik aan, ik weet alleen niet welke woorden je zegt dat ik zou missen?
banaan7 zegt
@viezefreddyw: roken is ook niet goed voor het milieu! Foei freddy!
str8six zegt
@Edge: ik heb wel een idee voor Jesse, stap op een raket met je hele boevenbende en laat je naar de maan schieten.
viezefreddyw zegt
@str8six: Weet je wel hoeveel CO2 zo’n raket uitstoot? Daar gaat Jesse natuurlijk nooit op stappen.
lekbak zegt
@viezefreddyw: een duikboot werkt ook als je naar de maan wilt hoor. Met name een bakstenen duikboot, als je die lanceert midden op de noordzee. Echt waar hoor!
olivier420 zegt
@Edge: Het is heel simpel, bij GroenLinks zitten mensen die nooit met de auto gaan en elke vorm van realiteit daardoor hebben verloren / nooit gehad.
Man man man
rufctr01 zegt
Het openbaar vervoer zit nu al een groot drama, er is nu al geen plek in sommige treinen. En de meeste bedrijven zijn niet goed bereikbaar, zitten op grote industrieterreinen waar geen bus naartoe gaat.
Misschien slimmer om thuiswerken meer te promoten…
b00st zegt
@rufctr01: volle treinen? Maak treintickets onbetaalbaar!
hehe zegt
@b00st: Overvol land? Maak leven onbetaalbaar
gwnbmw zegt
@hehe: is t al…
shogun zegt
@hehe: ze zijn op de goede weg!
Jochempie zegt
@rufctr01: Uiteraard! De enige mogelijkheid om het fileprobleem werkelijk op te lossen is voorkomen dat mensen de weg op gaan!
bassx zegt
@Jochempie: of zorgen dat mensen minder lang onderweg zijn kan al een heleboel helpen. Thuiswerken zorgt weer voor een slechtere economie.
coffeecup zegt
@bassx: hoe dan?
Erik zegt
@rufctr01: in Almere rijden de bussen wel naar alle industrieterreinen.
bmwfreak038 zegt
@erik2907: geloof me dan gaan ze straks openbaar vervoer onbetaalbaar maken
jpoers zegt
@rufctr01: inderdaad probeer in Zeeland maar eens ergens te komen met het openbaar vervoer. Als het al lukt kost het minimaal het 3/4 voudige aan reistijd tov fiets/auto.
marinepower zegt
@jpoers: 3/4 van de tijd is toch sneller? Iets met 75%.
pechweg zegt
Het openbaar vervoer stimuleren? Laat die knakkers van GroenLinks maar eens een weekje met de NS reizen, dan piepen ze wel anders..
jeanwillem zegt
@pechweg: Dan doen ze al. Het OV in de grote steden in de Randstad is prima. Alleen heb je mensen die in de wonen in de rimboe en daar is het OV niet geweldig nee.
lekkaah zegt
@jeanwillem: LOL! ik weet niet waar in de randstad jij zit?
fiestacruizer zegt
@jeanwillem: De auto wordt onbetaalbaar, en het ov onleefbaar.
Stijnson zegt
@jeanwillem: Ik woon in Utrecht en werk in Amsterdam. Randstad dus. Als ik met de trein ga duurt het gemiddeld 50 minuten. Zelfs na de spits zitten de treinen vol. Pak ik de auto dan duurt de reis gemiddeld max 25 minuten. Scheelt de helft. Enige nadeel is 100km/ h op de A2, maar dat neem ik voor lief
rhellema zegt
@stijnson: als jij iedere dag over de A2 van huis naar werk en retour rijd dan weet ik wel zeker dat je bijna iedere dag in de file staat. ‘S morgens staat het bijna iedere dag van Breukelen tot Amsterdam vast en ’s avonds standaard stilstaan voor de tunnel bij Leidsche Rijn. Zodra je in één van die files staat ben je ook 50 minuten onderweg.
karhengst zegt
@rhellema: behalve dat hij in de file zit, met alleen z’n eigen muziek, zonder het gekakel van anderen aan te hoeven horen. Nee, een klein beetje file is echt geen straf als het OV het alternatief voor moet stellen en je een beetje fatsoenlijke auto hebt.
Stijnson zegt
@rhellema: Ik rijd over t algemeen net na de spits. Of er voor. Leidsche Rijn tunnel heb ik geen last van, omdat ik de Zuilense Ring pak.
rhellema zegt
@stijnson: ik had even je uitspraak “zelfs na de spits zitten de treinen vol” verkeerd geïnterpreteerd. Net na de spits reizen over de A2 dan is die 25 minuten inderdaad haalbaar. Maar in de spits…wat een drama die A2 :))
sjonniedeluxe zegt
@pechweg: Iets zegt me dat ze dat al doen
dare2think zegt
@pechweg: De tunnelvisie van Groenlinks beperkt zich blijkbaar uitsluitend tot de stad (want ze hebben de illusie dat het OV afdoende is). Omdat ze toch al zelf met OV reizen, geeft dat precies aan waar ze nooit komen: het platteland. Tja, dan heet je partij Groenlinks. Jesse, je bent dr niet kla vur!
wijsneus zegt
@dare2think: Het geweldige aan ons bestuurlijke systeem is dat de tunnelvisie van één partij nooit in zijn geheel uitgevoerd gaat worden (gelukkig). Gelukkig hebben wij de VVD en PVV die op dit gebied wel tegengas (pun intended) bieden. En als uitkomst hebben wij een compromis waar iedereen wel mee kan leven.
evian zegt
@wijsneus: Correctie, een oplossing waar niemand mee kan leven. Dat is het mooie aan democratie, we willen allemaal wat anders en uiteindelijk kiezen we voor iets waar niemand wat aan heeft.
kara zegt
” alle binnensteden moeten 30-kilometerzones worden. ” hou op man zelfs de scooters, elektrische fietsen gaan sneller.
fanboy zegt
@kara: Mwah als je in een van onze oude steden over de grachten loopt is 30km/u al vrij hard.
Die binnensteden gaan nog meer autoluw worden, om een keer de auto er volledig eruit te schoppen.
banaan7 zegt
@kara: en normale fietsen!
fanboy zegt
Tja leuk de VVD, maar overal meer asfalt neerplempen en geen verhoging van autobelastingen geloof ik eigenlijk weinig van. Daarnaast denk ik niet dat het helpt.
Ik blijf me dagelijks verbazen over hoeveelheden mensen die in lange files aansluiten, terwijl ze de trein zouden kunnen pakken. Ik snap dat OV langzamer is, maar als je bijna iedere dag een half uur extra kwijt bent in de file dan moet je toch ook de trein kunnen pakken (in de randstad)
Rekeningrijden vinden we allemaal niet leuk natuurlijk, ik ook niet, maar het zal wel de onnodige mensen uit de spits krijgen, wat genoeg verschil kan zijn voor soepele doorstroming.
Author zegt
Klopt wat je zegt, maar een half uur extra in je eigen (lease-)auto is stukken aangenamer dan een half uur extra staand in een propvolle trein waarvan je niet weet of ‘ie het blijft doen.
dare2think zegt
@fanboy: Ik heb een auto en ja, ik woon/werk in de Randstad. Mijn strategie is: zet de auto buiten de stad op een P+R en bypass met OV de files. Misschien heb ik dan wel een persoonlijk belang, maar waarom is er geen manier om deze manier van file-ontduiken te stimuleren en te belonen ipv nóg meer geld naar de bodemloze put ‘OV’ te laten stromen?
peug206 zegt
@dare2think: is maar net waar de file staat. A7 bij groningen staat het soms al ver voor de p+r stil, om daarna zo door te kunnen rijden naar het centrum.
cazzo046 zegt
@peug206: Een file in Groningen… Seriously???
peug206 zegt
@cazzo046: tja ze rijden hier ook al spontaan van de weg af, dus dan wil er wel eens wat anders blijcen staan
baklava zegt
@cazzo046: Een van de drukste knooppunten van Nederland en een van de grootste steden van Nederland, dus ja, ook daar zijn files.
peug206 zegt
@fanboy: halfuur extra in de file kan ik nog beter met de auto dan het ov… is nog sneller. Ik doe momenteel dagelijks 20min in de file, en dat scheelt me 40 min per reis als ik bussen+overstap reken. Om nog maar niet te spreken over de aansluitingen op werk/schooltijden. Auto bespaart me dus per dag ruim een uur.
Edge zegt
@fanboy: Je hebt gegarandeerd een comfortabele zitplaats, is de temperatuur altijd naar wens en heb je geen last van de stank van de opgewarmde shoarma die de buurman staat op te eten of de gangsterrap die de andere buurman keihard draait. Daar betaal ik met alle liefde iets extra’s voor, zowel in geld als in reistijd.
pjjmv zegt
@edge: Amen. Vergeet het stukje flexibele rechtstreekse verbinding met eigen schema niet.
wijsneus zegt
@fanboy: Ik zou elke dag weer de file inrijden als ik een leasebak met tankpas had. Als het alternatief een treinkaartje (€10 per dag) en een kilometervergoeding van €0,19. Bovendien is de tijdswinst vaak maar zeer beperkt, zeker als je niet in buurt van het station werkt en woont. Tenslotte is het gewoon comfortabeler en flexibeler met de auto. Ik heb trouwens niks tegen het OV maar in de buitengebieden is het vaak niet reëel. Een busdienst is te duur om de hele dag leeg rond te laten rijden met een acceptabele frequentie.
fanboy zegt
@wijsneus: Dat is natuurlijk een onzinnige vergelijking. Je neemt die leasebak, of je kiest voor het OV, waarbij de baas natuurlijk ook betaald. Voor de prijzen van een leasebak kan een jaarabbonement op alle trajecten van de NS wel uit. Maar realistischer is een maandabbo op je traject, en de rest van het verschil krijg je er als salaris bij.
Jij denkt als je Nee zegt tegen die lease auto dat je dan niks krijgt?
Wel klopt het dat er in veel bedrijfstakken een norm is van lease auto’s, en als je die eenmaal hebt, is het OV al helemaal niet logisch meer om te kiezen nee.
bmwfreak038 zegt
@fanboy: zegt ie met een dikke portomonnee
vvti zegt
Laat mensen op verschillende tijden werken , ikzelf zou graag van 11uur ’s morgens tot 14:00 ’s middags willen werken (uiteraard tegen de huidige salaering)
dare2think zegt
Dé rem op de economie: Groenlinks. Het OV moet dan zeker de gaten gaan dichten? Zonder 100% garantie op überhaupt een zitplek zeker. Drrrroom lekker verder. 450 auto’s zijn met elkaar betrouwbaarder dan één trein…
ruudbmw zegt
Zijn ze nou zo dom of lijkt het maar zo? Rondom Rotterdam en Den Haag mag je maar 80 op de snelweg en je ziet wat dat opleverd… juist meer uitstoot etc… iedereen gaat remmen en op trekken en gas geven en remmen enz want ja er hangen ook camera’s voor controles enz. En het autorijden ontmoedigen.. gaan we weer terug naar de middeleeuwen ofzo? Auto’s zijn niet de boosdoenders hoor. Kijk maar is in de haven wat voor tankers daar aanmeren.. en de kolencentrale om elektrischetijd om te wekken voor elektrische auto’s… als je echt het millieu wil verbeteren pak het dan aan bij de bron.. groen links.. stelletje achterbakse boomknuffellaars
pomoek zegt
@ruudbmw: Het gaat hier om het fileprobleem. Niet om CO2 uitstoot. Met andere woorden: Hoe zorg je ervoor dat files oplossen. Meer asfalt, wat de VVD wil en afgelopen jaren heeft gedaan, werkt tenslotte niet. Files zijn gewoon toegenomen.
ruudbmw zegt
@pomoek: fileprobleem en het millieu-gekakel is onderdeel van elkaar. Nederland is gewoon overbevolkt, zeker in het westelijke deel van het land. Dus aan die files moet je maar gewoon wennen dan. Het auto rijden ontmoedigen/duurder maken gaat er toch nooit doorheen komen. Wat logischer nadenken daar in Den Haag kan misschien wel wat helpen.
pomoek zegt
@ruudbmw: Natuurlijk dat kan ook. Maar het lost het fileprobleem dus niet op. Lijkt me juist/zinvol als de politiek hier wel over nadenkt in plaats van dat ze zeggen: Tja…
ruudbmw zegt
@pomoek: tuurlijk moeten ze nadenken. Alleen ze denken na in hun eigen wereld en niet in die van de hard werkende mens. Het autorijden ontmoedigen/duurder maken is niet de aanpak van de bron.
pomoek zegt
@ruudbmw: hoe zou jij het fileprobleem dan oplossen?
ruudbmw zegt
@pomoek: daar is het nu toch al te laat voor. Lees: dit land is overbevolkt, zeker in het westelijke gedeelte. Kan de overheid wel belachelijke bedragen gaan eisen voor auto rijden maar Henk moet toch brood op de plank krijgen om voor zijn vrouw Ingrid en 2 kinderen te voorzien van het nodige. Gezinnen werken nu meestal al met zijn tweeën wat natuurlijk voor nog meer verkeer zorgt maarja.. moet toch geld worden verdiend hè. De overheid gaat hier bar weinig tegen kunnen doen.
pomoek zegt
@ruudbmw: Daar ben ik het gewon niet mee eens. Files zijn een oplosbaar probleem. Maar dat zal tot op zekere hoogte pijn doen. Meer en beter openbaar vervoer, stimuleren thuis werken en werken op andere tijden helpt wel degelijk. En ja, het duurder maken van het autorijden ook, zeker in de spits. Er zullen zeker mensen zijn die volkomen afhankelijk zijn van hun auto. Maar dat geldt zeker niet voor iedereen. Ooit eens gehoord dat 10% van de mensen in de ochtendspits particulieren zijn die een dagje uit zijn. Als je alleen al die mensen uit de file haalt scheelt dat een flinke slok op een borrel.
ruudbmw zegt
@pomoek: het OV verbeteren zie ik niet 123 gebeuren. Verdiend de staat te weinig aan.. thuiswerken is een optie voor mensen met een kantoorbaan, maar meer dan de helft van de mensen, die ook in de file staan naar hun werk hebben een beroep waarbij je niet thuis kan werken. In mijn werkkamer een auto in elkaar schroeven of iemand opereren? Nee dankje. En dit zijn dan 2 voorbeelden van de duizenden.. maar als meer mensen met een kantoorbaan thuis kunnen werken is dat natuurlijk prima. En 10% van de mensen in de ochtendspits zijn gewoon mensen die bijv. een dagje uit doen? 10% is veel, daar schrik ik wel van.
shogun zegt
@pomoek: Volgens mij maken wij het File probleem groter dan het is.
Daar waar veel mensen bij elkaar gaan wonen heb je nou eenmaal last van dat soort dingen.
de randstad is gewoon een grote volle bedoeling, en daar horen Files bij. niet dat er niet nagedacht mag worden over een oplossing, maar focus dan je oplossing ook op de gebieden waar het probleem heerst.
Ben het eens met het wisselende tijden werken en meer thuis werken, ook opties zoals de plaatselijke ondernemer het werk laten doen vind ik mooie. maar auto rijden nog duurder maken dan het al is, is in mijn ogen geen oplossing.
pomoek zegt
@shogun: oké heb je een punt net als @ruudbmw. Als je files als een gegeven ziet betekent d at dus ook geen nieuw asfalt.
bmwfreak038 zegt
@pomoek: files zijn niet te voorkomen, het is een gegeven, het wordt gewoon drukker op de weg, zeker nu je ookal met 17 mag beginnen met lessen, ook die getallen zijn explosief gestegen. Als ze dit doorvoeren wat groenlinks wil zullen ze de gevolgen ook moeten aanvaarden dat jan modaal -en daar zijn er toch het meest van- niet kan auto rijden puur door kosten die al niet misselijk zijn.
reistje zegt
Maar goed dat ze ook voor hoge uitkeringen zijn want als autorijden nog duurder word is naar je werk rijden het niet meer waard….
hammerman zegt
Als Groen Links zijn zin krijgt dan krijg je dit:
– Het gepeupel blijft thuis.
– Jan Modaal gaat op de (brom)fiets.
– De rijken gaan met het OV.
– De superrijken rijden in een Porsche, Ferrari, Lamborghini, Aston Martin of iets dergelijks.
Wordt genieten, alleen maar mooie auto’s op de weg! ;-)
shogun zegt
@hammerman: ik verwacht het tegenovergestelde.
als auto rijden nog duurder wordt dan het al is, verwacht ik veel C1’tjes, Aygo’s en dat soort troep wat nog op het laatste beetje profiel, aan vervanging toezijnde remmen en met snerpende riemen doorrijdt tot de volgende APK omdat de wegenbelasting en KM heffing die maand ook nog betaald moet worden.
Joepie!!
dakarbemo zegt
autobezit is in NL al schandalig duur zeker als je dat vergelijkt met de stelling de vervuiler betaalt. Deze al zotte belasting voor de autorijder heeft tot nu toe niet echt de oplossing bedacht. Ik moet ook gewoon naar mijn werk. Tja en dat lukt gewoonweg niet zonder auto. Zeker als je bekijkt naar betrouwbaarheid en bereikbaarheid van het OV. Mijn OV reis zou 4x zo lang zijn als mijn rit in de auto. In theorie leuk bedacht, in de realiteit schandalig stom.
shogun zegt
@dakarbemo: precies, ik zou met het openbaar verboer anderhalf uur onderweg zijn, mits alles rijd en optijd is minimaal 30 minuten ben ik aan het lopen.
in diezelfde 30min ben ik met mijn auto op m’n werk.
Misschien als het openbaar vervoer betaalbaarder wordt, dat er dan meer mensen met het openbaar vervoer gaan. de auto nog duurder maken heeft denk ik weinig zin.
pomoek zegt
@shogun: files zijn voor jou dus geen probleem.
shogun zegt
@pomoek: Af en toe, niet dagelijks. Als ze er zijn is het altijd een probleem.
Het openbaar vervoer wordt in dit soort discussies vaak gebruikt als alternatief, terwijl dat het niet is.
Het openbaar vervoer aantrekkelijker maken door andere methodes van reizen duurder te maken vind ik verkeerd om redeneren.
Voor de mensen die geen alternatief hebben voor de auto (lees: zo’n beetje iedereen van buiten de randstad)
creeer je zo eerder een probleem dan je er eentje oplost.
blijkbaar staan mensen nog altijd liever in de file, dan ze in het openbaar vervoer zitten.
pomoek zegt
@dakarbemo: Dus méér investeren in een beter openbaar vervoer zou ik zeggen.
shogun zegt
want het is tenstlotte nog niet duur genoeg….
reistje zegt
Nu we het toch over politiek hebben. Ik was eventjes heel blij toen ik zag dat er een politieke partij bestond met de naam “Nieuwe wegen”. Met die naam ging ik er meteen van uit dat het een partij was die op kwam voor de automobilist, dan wist ik meteen waarop ik moest stemmen.
Maar helaas bleek het gewoon een ongelukkige naam te zijn…
robert110 zegt
Waarom laten ze die files nou niet gewoon links liggen? Je kan het gewoon niet meer oplossen tenzij je heel het land opnieuw zou inrichten.
Het is niet de schuld van de automobilist of van het OV, Nederland is gewoon verkeerd verdeeld.
mashell zegt
@robert110: en waarom zouden we het land niet opnieuw inrichten? Een vestigingstop voor bedrijven in de randstad bijvoorbeeld invoeren. Dat maakt de bedrijven die zich daarna elders vestigen een stuk bereikbaarder.
awesome zegt
Je kunt het duurder maken, maar dan betalen Henk & Ingird gewoon de verzekering niet meer.
De auto is een must have voor stellen als deze.
E34M5Touring zegt
Dat die Pechtold nog tijd heeft om dit soort shit te verzinnen. Tussen al z’n twitterfitties door. #Oenlinks.
hammerman zegt
@e34m5touring: Pechtold is van D66! Dat wordt nog wat als je op 15 maart gaat stemmen…. ;-)
E34M5Touring zegt
@hammerman: Ok Wilders dan.
4punt8turbo zegt
Nou ik kan je een ding zeggen, de km-stand fraudeurs zullen het erg druk gaan krijgen!
Tuono zegt
Stimuleer de motor(scooter) als vervoersmiddel voor forenzen.
gregorius zegt
Idee. Boek de reisvergoeding die de werknemer nu krijgt gelijk de staatskas in.
Kan je zien hoe snel bedrijven liever mensen in de buurt hebben en hoe werknemers liever in de buurt willen werken.
Daarnaast, een werknemer die 10 minuten op zijn fiets heeft gezeten is over het algemeen productiever dan eentje die een uur in de file (of zelfs in de trein) heeft gestaan.
vonklausenburg zegt
Het is logisch dat ze zo denken bij de GL. Heb nog nooit zo crypto-communist in een liefhebbersauto gezien. Dikke middelvinger voor links. Hier gaat de keuze op VVD of FVD vallen.
imba zegt
@vonklausenburg: De VVD is een crimineel (Demmink) clubje voor de rijken en tegen de armen/jan modaal.
Een partij van alles privatiseren wat los en vast zit. Ik zou niet verder kijken dan FvD, VNL, Geenpeil en misschien de PvdD.
vonklausenburg zegt
@imba: Dat kan zijn, maar ik kijk liever naar standpunten en ideologie. Elke politicus is per definitie niet te vertrouwen. De “hang” staat op dit moment ook in het voordeel van FVD.
martijn11 zegt
Als of autorijden in Nederlands al zo goedkoop is…
Ram-G-maN zegt
Gewoon wegenbelasting en bpm afschaffen en de accijnzen op Europees niveau afstemmen, afhankelijk van BNP van de lokale overheden, en pisduur maken. Ik hoef geen spionagekastje in mijn auto om mijn km-stand door te geven, en er hoeven ook geen ANPR camera’s boven de snelwegen te hangen. Mensen die in een zuipschuit rijden doen hun recreatieve ritten over het algemeen toch in weekenden. Men zal ook eerder geneigd zijn om zuiniger te rijden. Je kunt zo een hele collectie aan auto’s bezitten en toch op een betaalbare manier je behoeftes vervullen. Tot zo ver mijn utopische anekdote wat toch niet gerealiseerd kan worden omdat men liever niets Europees wilt regelen en de PVV-volk toch alles liever naar de kl*te zien gaan.
Ram-G-maN zegt
@automotivedesigner: *het PVV-volk
b00st zegt
@automotivedesigner: De meest logische oplossing inderdaad! Is hier eigenlijk ook maar enig nadeel aan? Heel goedkoop te verwezenlijken en effecten op zowel korte als lange termijn. Er gaat mss wat meer rode diesel verhandeld worden maar das ook maar in de marge…
jack_abarth zegt
@b00st:
Ook dat van de rode diesel zal wel meevallen, dat is al een aantal jaren niet meer verkrijgbaar in Nederland dus je we hebben het hooguit over een paar grensstreekbedrijven.
lekbak zegt
@jack_abarth: de binnenvaart draait nog op rode diesel. Alleen toegestaan voor beroepsvaart, en kost de laatste jaren tussen de 30 en 40 cent per liter.
Ideaal om de generator op de hobby boot op te laten draaien dus. Want ook de handhavend organisaties zijn vergeten dat wij er nog mee varen ;-).
cazzo046 zegt
@automotivedesigner: Zo simpel is het.
e1000bmw zegt
@AutomotiveDesigner: gewoon een “Femke Halsema ” doen; een oude (Mercedes) diesel van >40 jaar oud…
…op slaolie.
bluedust zegt
File probleem’n? Poar neem’n
lekbak zegt
Als ze dit doorvoeren dan is er reëele kans dat ik iets minder vredelievende actie ga voeren. Dit kan toch niet. Er ìs helemaal geen openbaar vervoer op het platteland. Fietsen is net zo min reëel als het om boodschappen gaat.
Tijd dat iemand die Jesse Klaver bij z’n oren pakt en mee naar het platteland sleurt. Dan jakker ik de woning van die hufter wel vol met stront. Toe toch verdomme eens normaal.
e1000bmw zegt
@lekbak: reed jouw W123 op benzine of diesel…?
lekbak zegt
@e1000bmw523i: die kan nog steeds rijden, en dat doet die op benzine. Helaas mag dat niet meer van de apk keurmeester, maar dat gaan spoedig weer veranderen.
pomoek zegt
@lekbak: JK is geboren in Roosendaal. Die weet heus wel hoe een weiland eruit ziet. En een koe.
lekbak zegt
@pomoek: Roosendaal is een plaats met 70.000+ inwoners. 80% van de inwoners daar heeft nog nooit een koe van dichtbij gezien, laat staan dat ze er enig verstand van hebben.
Maargoed, die Klaver heeft al bewezen dat hij niet snapt hoe de wereld werkt. Hij maakt soms zulke domme opmerkingen dat ik echt niet snap waarom hij zo populair is. Hij snapt niet eens dat een heel land tot stilstand komt als vervoer voor burgers onbetaalbaar word. Er zijn genoeg andere groene dingen waar heel veel winst valt te behalen waar ik nog nooit iemand van welke groene beweging dan ook over heb gehoord. Een aantal daarvan kan je al lezen in andere reacties van mij bij dit stuk.
Daarbij: Jesse Klaver zijn levensdoel is premier worden. Zijn doel is macht, al van kleins af aan. En zulke mensen zijn gevaarlijk. Het premierschap is geen doel. Het mag geen doel zijn en het kan geen doel zijn. Het is een middel, een middel voor het verbeteren van dit land. Denk daar maar eens goed over na, want volgens mij doen de meeste Nederlanders dat veel te weinig!
pomoek zegt
@lekbak: ik ben geen fan van Jesse Klaver. Ben het denk ik wel met jou eens wat betreft mensen die macht als doel hebben. Of dat op Jesse Klaver van toepassing is. Geen idee. Maar als je dat soort dingen zegt zul je het vast wel kunnen bewijzen. Maar zeg eens eerlijk: ben je wel eens in Roosendaal geweest?
lekbak zegt
@pomoek: Jesse Klaver heeft zelf gezegd dat hij altijd al premier wil worden, en de laatste tijd loopt hij heel vaak te verkondigen dat dat zijn doel is. Mark Rutte wist ook op de basisschool trouwens al dat hij premier wilde worden, dat is net zo’n kwaaie. Bewijs heb ik niet voor je liggen, dan zou ik eerst duizenden uren aan interviews moeten kijken. Maar het is meermaals gezegd.
Wat Roosendaal betreft, ik ben er eens langs gereden. Aangezien ik me kan herinneren dat het geen klein dorpje is heb ik ff op Wikipedia gekeken en daar staat 76000 inwoners. Dat is gewoon een grote plaats. Als ik zou wedden op 99% ipv die genoemde 80% zou ik waarschijnlijk zelfs nog goed zitten. Feit is dat groenlinks een hoop domme dingen roept over natuur en de agrarische sector omdat ze veel teveel met hun hart spreken. Dat werkt niet, de natuur is geen menselijke familie en een vogel, varken, koe of muis zijn geen mensen. Dat vergeten ze nogal vaak. Ook slaan ze economisch de plank vaak mis, waaronder dat waar dit artikel over gaat.
pomoek zegt
@lekbak: Bedankt voor je antwoord. Het is helder. Ik denk echt dat je moet uitkijken met het door elkaar halen van feiten en meningen. Dat groen links de plank economisch volledig mis slaat is gewoon een mening en geen feit. Bij het doorrekenen van de verkiezingsprogramma’s kwam bijvoorbeeld naar voren dat bij GL de koopkracht stijgt, net als de werkgelegenheid en dat de inkomensongelijkheid daalt. Als je kijkt naar de houdbaarheid van de overheidsfinanciën wijkt GL eigenlijk niet af van de andere partijen. Een partij als de SP of de VP wijken juist sterk negatief af.
lekbak zegt
@pomoek: dat groenlinks economisch de plank mis slaat is een mening. Dat ze op het gebied van natuur etc de plank misslaan is een feit. Ik kom uit een boerenfamilie en ben opgegroeid naast een nationaal park. Het kwaad wat partijen als groenlinks hebben gedaan met dat natuurgebied is enorm, puur omdat ze het niet zakelijk genoeg bekijken. De agrarische sector net zo. Je kùnt niet met je gevoel over dat soort dingen oordelen.
Nou is dat van pvdd maar kalfjes bij de moeder laten is op alle vlakken pure dierenmishandeling. Dingen zoals globalisatie, waar groenlinks ook niet op tegen is, zijn ontzettend slecht voor het milieu. Niemand die ik dààr over hoor. Maar de auto’s, de makkelijkste slachtoffers, worden aangepakt. Terwijl transport absoluut noodzakelijk is voor het functioneren van een land. Verpakkingsmateriaal is tegenwoordig allemaal plastic. Vroeger zat de yoghurt in glazen flessen die gewassen werden en weer gebruikt werden. Nu zit het in karton met plastic binnenkant. Hoor ik niemand over.
Groenlinks was gister zo verontwaardigd over dat de vvd uitkeringen wil verminderen. Volgens Klaver gaat het nu weer beter dus moeten we die mensen ook meer geven. Asociaal noemt hij het. Ik noem het asociaal dat hij nog mee geld van werkenden af wil pakken om aan niet werkenden te geven. Een alleenstaand iemand met modaal inkomen kan niet eens een woning betalen in de randstad. En die moet dan nog meer geld aan een bijstandsmoeder geven die lekker gesubsidieerd woont? Ga toch weg man. De gehele denkwijze van die lui klopt voor geen meter! (mening, maar eigenlijk ook een feit ;-)
Dutchdriftking zegt
Wanneer gaan we dergelijke partijen royeren?
spykerboy zegt
Ik stem op de partij die de auto’s en minst wilt gaan belasten en of het goedkoopste wil houden van de groepen. nou was ik uberhaupt niet van plan communistisch (lees links) te stemmen, dus zal wel weer Veel Vrije Dagen (VVD) worden deze keer…
mashell zegt
Hoezo wil de VVD het autorijden niet duurder maken? Op de snelweg rijdend in je dure leaseauto wordt je nog steeds opgehouden door van die particulieren die menen dat het een goede idee is om met bijvoorbeeld een 1995 Opel Astra in de spits op de linkerrijstrook te rijden. We moeten echt het autorijden zo duur opmaken dat die slome particulieren van de snelweg verdwijnen. Blijkbaar is Groenlinks de enige partij die voor ons leaserijders opkomt.
e1000bmw zegt
@mashell: ff dimmen hè! Er zijn ook particulieren die wel doorrijden met hun oude schroothoop. ;)
roelfinus zegt
Ik zal even een opsomming maken van de GroenLinks-plannen:
– Invoering kilometerheffing vracht-, bestel- en personenauto’s (GEEN verlaging of afschaffing MRB, zoals de andere partijen die voor kilometerheffing zijn wel bepleiten) + 7,2 miljard
– Verhoging (een bijna verdubbeling) van de BPM + 1,1 miljard
– Afschaffing vrijstellingen BPM en MRB (voor taxi’s ed) + 1,1 miljard
– Verhoging assurantiebelasting op de autoverzekering van 21% naar 25% + 0,1 miljard
Verder uiteraard de reeds bestaande BPM-inkomsten à 1,6 miljard, de bestaande MRB inkomsten à 5,5 miljard en de inkomsten uit de brandstofaccijnzen à 7,8 miljard en een hele bult assurantiebelasting over autoverzekeringen.
Met GroenLinks dus een verhoging van de autobelastingen à 9,5 miljard, bovenop de bestaande 14,9 miljard.
Ik word er echt beroerd van.
roelfinus zegt
@roelfinus: En dan ben ik de verhoging van de fiscale bijtelling van 22% naar grofweg 28% (gezien de verwachte meeropbrengst in de doorrekening) nog vergeten.
roelfinus zegt
@roelfinus: En de afschaffing van de onbelaste reiskostenvergoeding à 19 cent de kilometer (900 miljoen)
Man man man het houdt niet op.
redneck zegt
Dat er nog mensen zijn die Groen Links serieus nemen: heel eng…….
Veel schreeuwen maar nergens een oplossing voor.
redneck zegt
Dat er nog mensen zijn die Groen Links serieus nemen: heel eng…….
Veel schreeuwen maar nergens een oplossing voor.
lekbak zegt
@redneck: die Jesse Klaver zelf is eng. Net zoals Mark Rutte een jochie die als levensdoel heeft om premier te worden. Maar premier worden is nooit een doel, het is een middel voor het verbeteren van het land.
Mensen die als levensdoel hebben om premier te worden moet je opsluiten. Die zijn met hun machtslust een gevaar voor de democratie en voor het land.
e1000bmw zegt
@lekbak: helaas zie ik Klavertje toch premier worden. Hopelijk wordt dat niet werkelijkheid, maar ik vrees het ergste.
cazzo046 zegt
VVD.dus.
hight96 zegt
Lekker simpel, we zijn nota bene al één van de duurste landen van Europa…
desjonnies zegt
Ik ken er geen eentje van Groen Links die werkt.
Niet één.
Hun motto moet zijn : “Nederland gidsland, naar de kleaute toe “
merken zegt
Waarom passen ze dit niet toe tijdens hun campagne, met paard en wagen of met de fiets campagne voeren… Ik denk dat ze dan zo genezen zijn ?
desjonnies zegt
@merken:
Als we allemaal nog te paard zouden gaan, stond je tot je middel in de paardenstront, dat vergeten al die politiek correcte groenen !
e1000bmw zegt
Ik zou bijna op Hiddema stemmen, ware het niet dat dat sowieso een verloren stem zal zijn…
Dat wordt dus geen E39 maar een E12, @viezefreddyw …
viezefreddyw zegt
@e1000bmw523i: Net zo goed een fraaie auto. Misschien wel de fraaiste…
lekbak zegt
@e1000bmw523i: gewoon op hem stemmen. Als je het niet probeert komt die partij er sowieso niet. Als je op iemand stemt waar je het eigenlijk niet mee eens bent krijg je later spijt als die persoon het weer eens verneukt. En mocht het een troost zijn: ik stem met je mee op fvd. En ik doe mijn stinkende best zoveel mogelijk mensen rond mij mee te krijgen.
slickrick zegt
Maakt niet uit op wie je stemt, de wegenbelasting gaat elk jaar verder omhoog…..als GL aan de macht komt misschien iets sneller zelfs.
Ik heb het vaker gezegd hier, zoalang we dikke files hebben zal de regering auto rijden duurder maken, de mensen betalen toch…..dikke pech, gewoon meer geld gaan verdienen…..of belasting ontduiken….of allebij, dat is het beste
baasbas zegt
Het punt wat nog niemand gemaakt heeft en waar de stelling van GL ook aan voorbij gaat:gemiddeld gezien zijn we echt niet van gisteren met z’n allen. Niet teveel commentaar lezen onder nu.nl berichten of hart van Nederland kijken. .. maar het valt echt wel mee. De stelling van GL gaat er vanuit dat iedereen voor zijn lol in de file staat?? Iedereen staat in die file omdat het alternatief gewoon niet goed genoeg is. Sim-pel. In plaats van gedrag dwingend te stimuleren kan het ook omgedraaid worden. Mensen stappen vanzelf uit de auto als het alternatief goed is.
O wacht dat levert geen geld op
pomoek zegt
@baasbas: waar een wil is is een weg. Waar geen wil is is een wet.
baasbas zegt
@pomoek: Dat vind ik persoonlijk een dooddoener. In sommige gevallen ontkom je er niet aan, zoals afval op straat gooien. Er is een alternatief voorhanden (de afvalbak) maar het heeft een drempel. Een blikje in je hand houden tot je bij een afvalbak bent is meer moeite dan gewoon laten vallen. Het alternatief nog eenvoudiger makkelijker maken dan ’terplekke laten vallen’ is onmogelijk. Dus dat gedrag dien je dwingend te corrigeren met een bekeuring.
Het mobiliteitsprobleem is een stuk ingewikkelder dan dat. Er is feitelijk al een ‘straf’ op autogebruik. Het is duur én je staat in de file. Het nog duurder maken is mij gewoon te dom en een omgekeerde redeniring. Andersom: alternatieven beter maken en mensen kiezen als vanzelf de beste optie. Ik zie lokaal steeds meer mensen de elektrische fiets pakken. Ik woon niet in de stad, het openbaar vervoer is knudde op zijn best. Het is gewoon krom dat een overheid eerst iedereen stimuleert om vooral te gaan werken, beide ouders graag en dan daarna besluit dat de enige manier om er te komen exorbitant duurder gemaakt dient te worden.
evian zegt
Ik lees hier veel lof voor de VVD, maar past hun filosofie niet bij dat fantastische privatiseren waardoor het hele openbaar vervoer 1 grote bende is geworden. Er zijn heel veel mensen waarvoor het OV geen oplossing is, maar er zijn ook heel veel mensen waarvoor het OV wel een oplossing is. En deze groep in het OV krijgen is de uitdaging. Ondanks dat ik een voorstander ben van zo snel mogelijk het milieu verbeteren (wat serieus het gaat echt hard naar de kloten op dit moment) denk ik niet dat autorijden duurder maken de oplossing is. Je raakt hiermee de verkeerde mensen. Als we nou eens beginnen met het OV beter en goedkoper maken dan komen we misschien ergens. Ohja en vooral veel investeren in autonoom wegverkeer, want als iedereen met een korte afstand en de zelfde snelheid achter elkaar zou rijden zijn er een stuk minder files.
2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt
Waarom stappen we niet met z’n alle op de motor?
Die van mij loopt 1:20, kost een 10tje per maand aan belasting, onderhoud is goedkoper dan een auto, geen APK, wint alle stoplichtsprintjes en ik rijd in de spits altijd heerlijk tussen de file door.
lekbak zegt
@2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel: ssssssstt!!!
pomoek zegt
@2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel: ik ben voor. Sint het aantal verkeersdeelnemers flink uit: minder files.
pomoek zegt
@pomoek: euh, Sint is dunt…
karhengst zegt
Het schrappen van 130 km/h als maximumsnelheid kan ik me ook wel in vinden. Nooit gedacht dat ik het op automobiel vlak ooit eens zou kunnen zijn met GroenLinks.
motorrijdergsa zegt
en ik denk ook dat de transporteurs de heffing per kilometer zullen doorberekenen. Dus het leven wordt duurder voor iedereen. En de auto’s uit het buitenland moeten die een vignet kopen bij de grens? Ik denk dat de haven van Rotterdam dan snel een plezeierjacht wordt. Alles zal uitwijken naar hamburg of Antwerpen. Toegegeven het is wel beter voor het milieu.. iedereen werkloos dus de wegen zijn leeg.
mrrallycross zegt
Flikker op jesse klaverblad
xenonlampje zegt
Het OV?!?!!? Heeft er iemand recent in een lijnbus gezeten? In die rit van 20 minuten ben ik 5 jaar ouder van de stress geworden. Doods angsten sta je uit met dat rijgedrag van die prutsers.
pomoek zegt
@lekbak: ik weet niet over welk nationaal park je het hebt. Dus daar kan ik niets over zeggen. Wat ik wel weet is dat GL nog nooit in de regering heeft gezeten. Ze hebben dus nooit echt de gelegenheid gehad hun mening onverdund in beleid om te zetten. Groen Links is niet tegen globalisering maar wel voor eerlijke handel. Dat het slecht is voor het milieu is waar.Feitelijk zijn er echter weinig partijen echt tegen globalisering. Dat je niemand hoort over verpakkingen: Dat zou kunnen. Ik weet dat er wel degelijk een discussie over wordt gevoerd waar GL in deze deze aan jou kant staat. Ben het niet met je eens dat de auto een makkelijk slachtoffer is. Ik houd van autorijden en techniek. Maar de kosten van autorijden overstijgen de directe kosten die ik/wij maken als autorijder(s). Het gaat nu concreet over files. Die brengen economische schade toe. Goed om dan na te denken over hoe we dat kunnen beperken. Zorg er bijvoorbeeld voor dat mensen nadenken voordat ze de auto pakken. En een alternatief vervoermiddel nemen. waardoor het aantal files afnemen. Over de hoogte van uitkeringen heb ik niet echt een mening. Wel ben ik het met Klaver eens dat je solidariteit toont. Dat een alleenstaand persoon geen woning kan kopen in de randstad vind ik eerlijk gezegd een minder groot probleem dan een bijstandsmoeder die niet in staat is haar kinderen gezond en gelukkig te laten opgroeien. Je laatste opmerking is toch echt een mening, maar dat weet je zelf ook wel.
730ld zegt
F*ck die hele Groenlinks. Nog meer autobelastingen. Ik betaal mij al blauw en nu erger ik mij nog GROENER.
Zijn ze van de pot gerukt? Opdoeken, die hele partij.
djbos zegt
Jammer al die negatieve reacties over GroenLinks. Ik vind het een mooie partij met een progressieve en duurzame toekomstvisie, waar een ambitieuze jongen aan het roer staat die Nederland probeert te overtuigen van zijn opinie. Zo zou politiek moeten zijn. Niet je hele partijprogramma baseren op de wil van grote groepen (uit belang van de PVV, PvdA, DENK, 50-plus en vast nog meer partijen zal ik geen namen noemen), maar streven voor een ‘good cause’.
kees55 zegt
De werkenden in de file moeten blij zijn:
Niet-werkenden zullen met rekeningrijden de spits mijden, files worden dus minder
Werkenden kunnen doorrijden en krijgen de kilometerheffing via de belasting weer terug!
Daarmee moet je als werkende autorijder toch blij zijn?