Groen vervoer moet wel booming business zijn in Nederland, zou je zeggen. Toch liggen elektrische deelscooters nu aan de ketting.
Je kent ze wel, de groene deelscooters van Go Sharing in je favoriete binnenstad. Ze verschenen opeens op verschillende straathoeken en zoefden je vervolgens voorbij op het fietspad, samen met senioren op e-bikes. Vasthoudend aan je oude Gazelle Primeur, ondervond je aan den lijve hoe stilstand achteruitgang betekent. De nieuwe groene wereld liet je opeens stof happen.
Net als in het geval van EV’s zou je zeggen dat het niet te stoppen is, deze ontwikkeling. Maar, kennelijk ligt dat toch wat gecompliceerder. De deelscooters van Go Sharing hebben namelijk sinds vrijdag iets gemeen met Russische jachten. Ze liggen namelijk aan de ketting. Financiële problemen bij moedermaatschappij GreenMo zijn de oorzaak. Vorige maand werd er zelfs een faillissement uitgesproken.
Het Algemeen Dagblad bericht dat Go Sharing de scooters (en fietsen) leaset van GreenMo. Door het faillissement van de laatste, is een probleem ontstaan met de verzekering. Het is echter nog niet per se het einde van Go Sharing. Het bedrijf zegt te werken aan een oplossing met een nieuwe partner voor de leaseconstructie en -dientengevolge- verzekering. In de tussentijd mogen de scooters echter niet rijden. Voor gedupeerde klanten is er een restitutieformulier op de website van het bedrijf.
Go Sharing is sinds 2019 actief in Nederland, echter dat ook in de nieuwe wereld niemand graag spullen deelt met andere mensen bleek vorig jaar al. Het bedrijf trok zich toen namelijk al terug uit 33 van de 45 gemeentes waarin het actief was. Tevens kreeg het bedrijf een tik op de pols van de reclame code commissie. Dit omdat het niet zo groen zou zijn als het claimde. It’s not easy…being green…
kniesoor zegt
Al dan niet tijdelijk ‘No Go Sharing’ dus.
welkom101 zegt
Geld dit ook voor de fietsen?
Flutterbear zegt
Nope
racerx zegt
Eerder zag je enkel die scooters nog overal rondslingeren, sinds januari zijn daar losse helmpjes bijgekomen…
hondafiel zegt
Als ik de strooiscooter accounts bekijk op Instagram dan verbaasd mij telkens weer dat zo’n bedrijf zo lang kan blijven bestaan. Ik kan mij niet voorstellen dat deze vorm van verhuur duurzaam is.
tenaci zegt
Klote dingen. Blij dat ze uit Amersfoort weg zijn. Ook lang niet zo duurzaam als je denkt. In eigendom gaan ze veel langer mee want bij deze krengen gold eens te meer ‘don’t be gentle, it’s a rental’. En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat ze bij bosjes in de fik gestoken werden.
rwdftw zegt
Als je door de iets minder goede buurten van bijvoorbeeld Schiedam loopt, dan zie je waarom GreenMo eraan onderdoor is gegaan. Het lijkt op een Demolition Derby en de onderdelen liggen overal. Go Sharing least die dingen alleen maar, dus het risico is voor GreenMo. De levensverwachting van zo’n electrische scooter is op papier 3.8 jaar, in werkelijkheid een maand of 4.
Robert zegt
Al in de jaren zestig van de vorige eeuw bleek dat deelvervoer (witte fietsen, witte karren) niet werkt. De reparateurs kunnen gewoon niet op tegen de hoeveelheid werk die de huurders/gebruikers veroorzaken met hun deelvoertuig.
Bij ons hebben er ook Go Sharing scooters en fietsen gestaan en binnen drie weken waren alle stallingsplaatsen permanent leeg, want geen voertuigen meer over. Dus die aankondiging dat o.a. in onze stad de ‘dienstverlening’ werd stopgezet was feitelijk al niet meer dan een bevestiging van een praktijksituatie die op dat moment al maanden effectief was.
mashell zegt
Ahh. De bekende stapel aan BVtjes zodat er één failliet kan gaan en de rest met een schone lei kan door modderen.
Flutterbear zegt
Nou blijkbaar niet.. Als je leasemaatschappij failliet gaat zal de curator of de auto of het contract moeten verkopen. Als bestuurder of gebruiker betekent dat mogelijk gewoon inleveren (of zoals hier, geen verzekering..). De ombouw van 25 km scooters naar met plek voor de helm ging al erg traag. Persoonlijk pak ik liever de fiets.