Met deze groene Carrera GT ben je lekker bijzonder bezig. En het ziet er ook nog eens geweldig uit, nietwaar?
De Porsche Carrera GT is een van de meest tot de verbeelding sprekende moderne klassiekers in de categorie supercars waar je oprecht een beetje bang voor bent. De combinatie van een mislukte Formule 1-motor en falend Le Mans-chassis leverde uiteindelijk dit meesterwerk op.
Een klein ‘smetje’: veel was er niet te kiezen bij de Carrera GT. Tegenwoordig heeft Porsche enorm veel mogelijkheden om je auto helemaal naar wens aan te kleden. Dat was met de Carrera GT niet echt het geval. Er waren een paar exterieurkleuren en een paar interieurkleuren. Dat was het wel. Ook was er maar één setje wielen, met centerlock-naven, dat dan weer wel.
Groene Carrera GT
Gelukkig is er tegenwoordig aftermarket een hele hoop mogelijk. In dit geval is Porsche centrum aan de slag gegaan met een Carrera GT. En nee, de auto is niet standaard gebleven. Maar de upgrades evenaren minimaal de fabriekskwaliteit en gaan er waarschijnlijk wel overheen. Dus er is geen reden om je zorgen te maken dat de auto minder is geworden, integendeel.
Bij Porsche Centrum Gelderland hebben ze 6 maanden aan dit project gewerkt. In eerste instantie is daar die kleur: Olive Green. Dat is een heel bijzondere tint, daar meeste groene kleuren wat donkerder zijn. Het is overigens geen simpel wrapje, neen! Het is een Claritycoat-system. Daarmee kun je de auto spuiten in elke kleur die je maar wilt. Daarnaast is het ook een extra beschermende lak.
En als je het helemaal zat bent aan het einde, dan kun je het gewoon weer verwijderen en keert de originele lak weer terug. Voor de restwaarde is dat wil ideaal. Als je kijkt op hun website, dan zie je alleen maar hele exclusieve sportwagens, dus we gaan er vanuit dat dit niet voor 699,95 euro voor elkaar is.
Zelfde chassis als auto Nick Heidfeld
Vervolgens is het chassis onder handen genomen. Net als Nick Heidfeld heeft Porsche Centrum Gelderland gekozen voor een schroefset van KW. De KW Variant 5 (V5) is specifiek voor de Carrera GT ontwikkeld, evenals de HLS4-kit. De KW V5 is de schroefset die je op veel manieren kunt afstellen naar wens. De HLS-4 kit zorgt ervoor dat je de neus omhoog kan doen bij drempels.
Verder zijn daar nieuwe velgen van de firma HRE. Dat is een bijzonder exclusief velgenmerk dat als een van de weinigen een setje (eigenlijk 2) heeft voor de Carrera GT. Vanwege de aparte maten en de naven zijn er niet veel fabrikanten die iets in de aanbieding hebben voor de Carrera GT. Zonder montage is de KW V5 kit al snel 20 mille en de HLS-4-kit zo’n 13 mille. De wielen zijn een paar duizend euro per stuk.
Nieuw interieur
De velgen lijken ons de HRE522M velgen te zijn. Deze staan ons inziens in het zilvergrijs iets beter dan dit zwart, maar smaken verschillen nu eenmaal. Bij HRE kun je kiezen uit 69 verschillende kleuren voor je velgen, dus er zit altijd wel iets van je gading bij.
Dan gaan we verder met het interieur, want dat is ook bijzonder gaaf gedaan. In plaats van de bekende zwarte bekleding (of rood), is er nu gekozen voor een combinatie van donkerbruin leer met pepita-stof voor de zittingen. Het is bijzonder fraai gedaan.
Wat de totale kosten zijn gewest voor de ombouw: geen idee. Bij elkaar zal het zeker wel richting de ton gaan, als het niet meer is. Maar ja, als je er een betje voorzichtig mee bent zal de waardestijging de komende jaren zijn werk doen en is het dus min of meer ‘gratis’. Deze groene Carrera GT is sowieoso een heel tof voorbeeld hoeveel je met een paar eenvoudige doch goed uitgewerkte modificaties kunt bereiken.
Met dank aan Mark Wegh en Porsche Centrum Gelderland!
Check hieronder de Carrera GT van Nick Heidfeld, met hetzelfde chassis:
En check ook onze rijtest met de Carrera GT:
Meer lezen? Check dan hier onze Porsche Carrera GT-special!
fisto zegt
Het blijft een gave wagen, zeker de Zagato variant. Maar deze kleur, deze velgen, en de kleur van de velgen maken een erg stijlvolle auto in mijn ogen vrij ordinair. Niet mijn cup of tea dus.
pignon zegt
Bij mij is dat dus precies andersom. Ik erken de status als bijzondere auto, naar vind hem niet fraai. Deze kleurcombinatie maakt er toch weer iets aantrekkelijks van.
p993 zegt
Wat is de zagato variant?
Loek zegt
@p993: Zagato maakte een versie met vast dak en een bijna fastback-achtige daklijn achter. Zijn er maar een stuk of 2-3 van volgens mij.
flyerbunch zegt
Smaken verschillen, maar die sound blijft in elk geval ook uniek..
MaartenD zegt
Wat een beauty
golf1985 zegt
Afgelopen week eentje in het zilver zien staan in een loods bij porsche centrum gelderland. Gewoon lekker in het zilver met de originele wielen. Doe mij die maar!!!
p993 zegt
Pfoe, of je die kosten er nog uithaalt vraag ik me af. Originaliteit is toch vaak ‘king’ naarmate de jaren verstrijken.
Maar ik denk dat het de eigenaar daar niet om gaat. Die wil gewoon genieten van een gepersonaliseerde carrera gt. En geef hem eens ongelijk…
Otua zegt
Dat hebben ze netjes gedaan, je zou echt niet zeggen dat dit een auto is van 20 jaar oud!