Groen is hot, groen is goed voor onze kinderen, groen is de voorwaarde dat onze wereld niet naar de verdoemenis gaat. Autofabrikanten zijn tegenwoordig ook dol groen en dan vooral op de groene milieulabels. In autoreclames worden ons groene auto’s aangeprezen, maar daar trappen we niet in.
Auto’s zijn over het algemeen nu eenmaal niet groen en consumenten vinden het dan ook nogal dubieus wanneer deze eigenschap aan luxe auto’s wordt toegedicht. Toch vindt bijna de helft van de reclamemakers dat het acceptabel is om producten mooier voor te stellen dan ze in werkelijkheid zijn. Slechts 9 procent van de consumenten is het hiermee eens. We storen ons tevens behoorlijk aan termen als ‘duurzaam’ of ‘volledig transparant’.
Maar ja, groen is wel een lekker makkelijke en korte afkorting voor “auto’s die een stuk minder dan gemiddeld schadelijk zijn voor het milieu”. Maar wellicht heb jij een andere suggestie? (bron: nrc)
Atenza zegt
Hoezo ergeren ze zich eraan? Gros rijdt toch in die hokken als de 107, C1, Aygo, Twingo, Spart en klasse hoger in die Bleumotion, Greenline en Ecomotive modellen van VAG met die herriemakende 1.6 TDI? En ook nog de 14% bijtelling variant van de Punto EVO. Lekker hypocriet dus.
pieter zegt
Ik vind (waarschijnlijk) net als de gemiddelde autoblog bezoeker de prius een afzichtelijke auto, en de meeste hybrides zijn of uber lelijk en saai of leuk en mooi maar duur. Volgens mij is het beter voor het milieu als iedereen begint met de verwarming lager te zetten zodat wij in onze r8 mogen blijven rijden.
Atenza zegt
@pieter: mwa ik vind de Prius (muv recht van achter) anders één van de mooiste uit z’n klasse. De meeste roepen dat ie lelijk is omdat dat stoer is om te zeggen..
L=Fred zegt
@Atenza: wat een onzin. Hij is gewoon lelijk!
Atenza zegt
@L=Fred: waarom? de III ziet er eindelijk normaal uit. Gewoon een strakke en licht dynamische auto met aflopend dak. Of mag dat alleen maar mooi zijn op een Audi ?
js zegt
Groene auto:
– elektrische wagen opgeladen op zuivere groene stroom
– auto op 100% echte biobrandstof (zoals PPO, biogas,…)
en zuinig met bovenstaande energiebronnen.
Geproduceerd met ecologisch verantwoorde materialen en groene energie.
Ben ik 100% voorstander van, wat niet moet zeggen dat een auto een saaie koekendoos moet worden!
Al de rest:
-marketing lulkoek die ze zouden moeten verbieden
EcoDriver zegt
De marketeers zouden juist prat moeten gaan op de rij-eigenschappen of sportiviteit van een auto. Veel mensen hebben negatieve associaties aks ze denken aan ‘groen’. Een fabrikant die het imo heel goed doet is bmw: ze hebben een sportief imago, maar ondertussen hebben ze wel de meeste ‘groene’ modellen in hun gamma
BB zegt
Supervette kleur voor deze R8!!!!!
BaySideBlueBoy zegt
@Dennis: Groener i.p.v. groen?
Citrofiel zegt
Ik erger me aan alle reclames, mag dat ook? ;)
@Dennis: “ook dol groen” -> op groen
Svenska Aeroplan AB zegt
Wat dacht je van ‘goedkoop’…
Is de enige reden voor die hypocriete bende om een groene auto te kopen! Kijk hoeveel Priussen er reden toen ze nog niet gepromoot werden door de overheid: stuk of ehmm 3?? DAT zijn de bikkels die de auto echt voor het milieu hebben gekocht…
Duncan zegt
Groene auto is allemaal nep. Natuurlijk als je veel pijn en moeite in een 1.4 met turbo (stop/start, lichten uit, spiegels in, banden hard, dempers laag) stopt, dan zal je best 4.5L/100km halen. Maar de praktijk? Die had er zonder al die bullshit misschien wel beter uit gezien met een goeie nette 1.6. Wat denk je dat er allemaal voor extra testen en onderzoek gaat zitten in al die nieuwe motortjes en als die turbootjes, accu’s en startmotoren over 10 jaar allemaal vervangen moeten worden? Ik noem ze “spieken tijdens het verbruiksexamen”-motortjes. Trouwens die nieuwe BMW’s lopen een stuk slechter omdat er gewoon op het randje gereden wordt. Comfort, levensduur en souplesse wordt uit de formule gestreept en het gaat alleen nog over pk’s en co2’s..
Gregorius zegt
Ik vind groen schandalig.
De staat behandelt je als misdadiger als je een auto wil rijden waar 4 mensen (>1m80 in kunnen zitten en ook nog eens op een normaal luxe niveau.
BTW: Als ze mij de optie geven om een tweede auto te hebben (waar maar 2 mensen in passen), met de voorwaarde dat ik er maar 1 tegelijkertijd mag rijden; dan wil ik er best over nadenken om een lichtere kleinere en dus waarschijnlijk zuinigere auto te kopen.
Maar tot die tijd is het toch niet te veel gevraagd om jezelf met een beetje luxe te mogen verplaatsen? (ipv in een onveilig, lawaaiig, slecht zittend, spartaans hok zoals een 107 / polo of ongeveer alles uit Korea?)
Atenza zegt
@Gregorius: heb je toch zelf in de hand? Als mensen zo krenterig zijn als het aankomt op een autoleasen dan doen ze dat toch echt helemaal zelf.. voorheen waren auto’s niet goedkoper ofzo hoor
autogek123 zegt
@Gregorius: In een Prius pas je best met je 1.80. Mijn vent is 1.90 en pas goed. Alleen de passagiersstoel hebben we wat naar achter laten zetten. ;)
Gregorius zegt
@autogek123: nou moet ik zeggen dat ik nooit veel langer dan 35 euro in een Prius heb gezeten (taxi, op zich niet slecht), maar ik moet er toch niet aan denken om daar 100, 200 km in te rijden….. wat ik nog wel eens moet doen.
autogek123 zegt
@Gregorius: Achterin is het inderdaad wat krap, maar welke auto in zijn klasse niet. Het worden nooit MD S-klasses of BMW 7-serie’s. Voorin prima ruimte hoor. Hier een paar keer 1000km per dag erin gereden (vakanties) en stap dan nog fris uit de auto.
Het enige echte irritante aan de Prius vind ik de slechte ruitenwissers die bij de passagierskant een groot stuk niet wissen. Dus je krijgt een flink stuk dooie hoek bij regen.
lambo4all zegt
als ik een Hybride moet rijden dan de S400 Hybrid, en dan ALLEEN voor het brandstofverbruik (wat me minder geld kost) en neit omdat het zo goed is voor het millieu.
Atenza zegt
@lambo4all: op brandstofverbruik letten als je al een S-klasse kunt kopen is ook een beetje zielig..
majinstar zegt
Suggesties genoeg:
( geloof )Links ipv Groen
( betaal je ) Grijs ipv Groen
( trust on bio ) TOB ipv Groen
( make us rich ) MUR ipv Groen
( gebruik openbaar vervoer ) GOV ipv Groen
Faalhaas zegt
Ik doe tegenwoordig gras onder mn ruitenwissers, en je merkt het meteen.
Iedereen kijkt je aan omwille van je groene imago!
janklaassen zegt
donders vette Audi R8.
kleur zou ik persoonlijk niet kiezen.
V10 zegt
Ik denk dat heel veel mensen gewoon kijken naar de kosten, kijk ik wil ook wel in een v8 rondrijden maar de belasting plukt je gewoon helemaal kaal, dus daarom wil iedereen zo aygo c1 enz. lekker goedkoop, niet omdat deze auto’s zo prachtig mooi zijn of heerlijk rijden
killioq zegt
waarvoor de vrouw van de bissniss man in een volvo xc 70 naar de fitnis. stop mensen die altijd de auto voor 1 persoon gebruiken niet in een suv of limo. dan valt er pas brandstof te betalen, want heel veel mensen gaan elke dag in hun eentje naar hun werk en terug en hebben daar een astra station nodig.
werkverkeer heeft niet zoveel ruimte nodig, neem liever een grote 2de auto en ga in een punto ( of andere … ) naar je werk.
Atenza zegt
Trouwens, wel leuk om te zien weten.. voor 2007 had je die regelingen allemaal niet. De top 15 in NL zag er dan ook anders uit. In segmenten (A = Ka e.d. B = Fiesta e.d. C = Focus e.d. D = Mondeo e.d)
.
2007
A = 2x
B = 6x
C = 6x
D = 1x
.
2010.
A = 8x
B = 3x
C = 4x
.
En dan is in 2007 2 van de C-segment auto’s een midi-MPV. Goh hebben we de ruimte opeens niet meer nodig sinds we vreselijk krenterig zijn geworden..?
Gregorius zegt
@Atenza: De vraag is: komt het door het afschikbewind van de staat: dat we het nu echt niet meer willen/kunnen betalen.
OF
Omdat het door “kleinere” verschillen vroeger wel te betalen was.
Ik ben bang voor het eerste.
NL wil het beste leerlingetje uit de klas worden, terwijl in de (veel grotere) landen om ons heen de top 15s er toch echt anders uitzien!
Atenza zegt
@Gregorius: hier hoeven we natuurlijk ook minder ver te rijden. Maar ik denk idd dat het schrikbewind is en de pers die alles wat groot is wil bestempelen als politiek incorrect. SUV’s waren vanaf zo ongeveer 1998 hip en zeker met de stoere en grote Sorento betaalbaar. Nu ‘mag’ het allemaal niet meer en zijn het opeens CUV’s (crossovers).. hoop marketinggeblabla want bv de Touareg is wel lager geworden maar het blijft een SUV.
.
Ik snap alleen echt niet dat mensen massaal in die kleine dingen rijden en al helemaal niet in die rot VAG herriebakken. Alleen maar omdat ze goedkoop zijn.. nou laatste jaren ging het toch juist om comfort, stilte en mooie materialen?
AMG Powerrr zegt
Fisker Karma (L)
steven simons zegt
Er zijn kleuren die je weinig tegenkomt.
Maar waarom wil bijna iedereen eigenlijk een rode ferrari ?
Maakt een gele een ander geluid ?
Tom zegt
Er is niets mis met groene auto’s, zolang ik er maar geen heb.
Beetje Verward zegt
Hoe minder groene auto’s hoe meer de mensen die er eentje heebne profiteren van de fiscale voordelen. Dus ga vooral door met bashing……
De prius van de huidige generatie is overigens een van de mooiste auto’s in zijn klasse.
Wat ik wel stom vind is dat ze hem niet onder de merknaam Saab hebben uitgebracht. Dan was het volgens de meerderheid hier van een pure, eigenzinnige en functionele schoonheid.
steven simons zegt
@tom
Als er een dag komt dat er nog alleen groene auto’s rijden
, haal je dan je fiets van stal ?
Tom zegt
@steven simons:
Sowieso!
Cantago zegt
Ik kan me daar ook kapot aan ergeren! Vooral aan die Toyota reclames, wij zijn zuinig blablabla, maar dan moet je als een oud wijf door het verkeer! Als je in een Prius een beetje gas geeft dan ben je met een E92 M3 nog zuiniger uit:S
meneersander zegt
Ik heb inderdaad ook niet het idee dat zo’n linkerbaan Prius erg zuinig is…
Beetje Verward zegt
Maar een TSI’tje ook niet. Die verbruikt dan gemiddeld 1 op 13 terwijl die snelle Prius dan nog altijd 1 op 17 doet.
studiokloen zegt
Alle aandacht en problematiek die er rondom het uitstoten van CO2 gassen door auto’s is allemaal zwaar overdreven. Dit is waarschijnlijk een van de grootste marketing trucs in jaren.. het is puur om ons meer bewust te maken, maar vooral om de economieen en industrieen op gang te krijgen/houden…
Als je kijkt dat in nederland gezien… de vleesindustrie al voor 18% verantwoordelijk is voor CO2 uitstoot, terwijl de transportsector verantwoordelijk is voor 13%…
Bodemverwerking is een door de mens veroorzaakte zware CO2 belaster… in finland tot wel 62% van hun totale uitstoot.. Maar een vulkaanuitbarsting laat Al Gore meteen terugkruipen in zn holletje.. 150.000 tot 300.000 TON CO2 PER DAG….
dus waarom al dat groene?
ik snap het echt niet… wel is het interessanter om een 1.4tje te rijden waar toch 170pk uit komt… maar die oude motoren.. en helemaal in het hogere segment.. houd alsjeblief die cylinders!
rechercheur zegt