Dus eigenlijk heel asociaal en kortzichtig.
Het grootste gevaar tijdens een economische crisis is dat consumenten en bedrijven hun hand op de knip houden. Er ontstaat dan een sneeuwbaleffect, waardoor de crisis nog erger wordt. Zo zijn de uitgaven in de horeca 6,1% gedaald. Daardoor kan die gezellige coffeeshop-baas bij jou om de hoek even geen cash vrijmaken voor een nieuwe Cayenne Turbo en moet dus blijven rijden in zijn schadebak. En daardoor hebben de Nederlandse autodealers het zwaar.
BMW probeert het nog leuk, volgens hen zorgt de economische crisis dat bedrijven hun wagenpark op maatschappelijk verantwoorde wijze gaan beheren. Zo zou de inzet van zuinige auto’s met een groen milieulabel zorgen voor kostenvoordelen. Slechte zaak natuurlijk, want die zuinige auto’s zorgen voor crisis bij de oliemaatschappijen, roken hun banden in nog 5 jaar erdoor heen en zijn veel te betrouwbaar. Dat schiet economisch gezien dus niet op en geld moet rollen, dus wat suggesties voor leuke G-labels van fabrikanten die wel een hart onder de riem kunnen gebruiken: waarom geen leuke Opel Vectra OPC, Cadillac XLR-V, Escalade, Maserati Quattroporte of Dodge Viper. Wouter Bos (hoe heet de Belgische Wouter Bos eigenlijk) zal je dankbaar zijn en indirect wij ook allemaal.
Heliview: Economische crisis stimuleert groen rijden
De economische crisis blijkt voor bedrijven een extra stimulans om hun wagenpark op maatschappelijk verantwoorde wijze te beheren. De inzet van zuinige auto’s met een groen milieulabel zorgt namelijk ook voor kostenvoordelen. Kostenbesparing op het wagenpark wordt in deze tijd dus steeds belangrijker gevonden dan het groene imago hiervan. De economische crisis heeft daarmee dus een positief effect op het milieu. Dit is de belangrijkste conclusie uit het jaarlijkse onderzoek van onderzoeksbureau Heliview in opdracht van BMW Group Nederland.
Voor het onderzoek ondervroeg Heliview 300 beheerders van wagenparken naar de manier waarop zij maatschappelijk verantwoord ondernemen. Onder de wagenparkbeheerders bleek verder dat BMW in 2009 de meeste bekendheid geniet als merk met groene labels, Toyota volgt op de tweede plaats. Bij bedrijven met grote wagenparken is groen rijden de norm geworden, zo concludeert Heliview. Het aanschaffen van een auto met groen A-, B- of C-label is de meest populaire maatregel op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ook hybride auto’s, lagere bijtelling en het aanschaffen van een auto onder de ‘slurptax’-grens zijn populair.Diederik Reitsma van BMW Group Nederland: “Het onderzoek toont aan dat maatschappelijk verantwoord ondernemen echt op de agenda van wagenparkbeheerders staat. Dat is goed nieuws, want BMW heeft in Nederland de meeste modellen met een groen milieulabel. Naast milieubesparende technieken, speelt de berijder echter ook een grote rol in zuiniger rijden. Daarom ondertekenen wij vandaag een officiële samenwerking met ‘Het Nieuwe Rijden’, een initiatief van SenterNovem en de ministeries van Verkeer en Waterstaat en VROM.”
Door onder meer een standaard Start/Stop systeem en Schakelindicatie worden BMW rijders ondersteund in de techniek van ‘Het Nieuwe Rijden’. Mede hierdoor ligt de gemiddelde CO2-uitstoot van in Nederland verkochte BMW’s lager dan het marktgemiddelde.
Benz.. zegt
Tja, op zich niets nieuws onder de zon lijkt mij… ;)
jappelflap zegt
Is er geen mooi intro plaatje van een treehugger ofzo?
jzaero zegt
Vind ik ook, gewoon vol gas en roken met die bandjes !
Autogek zegt
Wouter moet maar eens een man of vrouw gaan huren voor wat “lichaamsbeweging”. Want alles wat hij schrijft leest alsof Wouter flink wat te kort komt. Zowel in zijn broek als in zijn hart en hoofd. ;)
Ferdinand1 zegt
Ja… was het maar zo makkelijk voor iedereen!
jah zegt
is wouter bos minister van verkeer? dan kan je daar in België Etienne Schouppe tegenover zetten denk ik…
Eric zegt
Mijn auto is hybride, het verbrand benzine en……. rubber :D
mastertjen zegt
Wouter Bos is minister van Financiën.
Bij ons worden de financiën beheerd door Didier Reynders, al kan je evengoed zeggen dat ze niet beheerd worden.
wilco zegt
Ach, als ze zuiniger rijden vind ik dat juist verantwoorder dan zuipbakken rijden. Dan kan iedereen tenminste langer autorijden ipv die paar gekken die een auto die 1 op 4 loopt kunnen betalen. Dat is pas asociaal.
Matt zegt
Oorlog is ook goed voor de economie, dus kom, laten we een paar miljoen Noord-Koreanen om zeep gaan helpen.
Autogek zegt
Ik had het over Wouter de schrijver van het artikel. ;) Alles wat hij schrijft is tegen milieu vriendelijke auto’s.
Laue zegt
dus wat moet ik nu doen voor een beter millieu.
vragen..vragen…vragen…
Hupke zegt
@ wouter
Is wouter Bos zo’n soort bekende belegings adviseur? Want dat zou in België dan Paul D’hoore zijn.
BananaFlip zegt
Precies, dat heb je weer eventjes mooi geschreven Wouter.
Van dit soort berichten krijg ik ineens weer een adrenalineschok.
BananaFlip zegt
@ Hupke
Wouter Bos is in Nederland Minister van Financiën.
Dus… wie is dat in België?
lambo zegt
@ Bananflip
die heet Didier Reynders en die is volgens mij al net zo erg :-)
Laurens zegt
@matt
misschien beter België veroveren? Alhoewel het erop lijkt alsof in ieder geval de Vlamingen ons met open armen willen ontvangen, eindelijk weer een “regering” :lol:
VonStroke zegt
@Laurens: Heb je wel een regering nodig? Ik merk geen verschil. (toch in België niet)
badidea zegt
Duh, lijkt me nogal logisch. Mensen die niet elk jaar de nieuwste TV kopen en de oude wegdonderen, zijn zeker ook slecht voor de economie?
Als we allemaal 100% “groen” zouden leven, wordt het begrip “de economie” betekenisloos. Al moet ik zeggen dat ik nu eigenlijk ook niet weet wat “de economie” is.
bmw zegt
@Laurens: Vlaanderen heeft al zes jaar een stabiele regering. Je doelt waarschijnlijk op de Federale Regering?
Je bent wel heel erg optimistisch over die open armen. Als je komt om ons te veroveren, kan je een schop onder je kl krijgen ;-)
davidxkr zegt
Als er veel vraag is naar “groene auto’s” en daarmee minder naar “olie”, dan lijkt me dat 1 industrie er op vooruit gaat en 1 er op achteruit. De balans is misschien anders, maar in het totaal plaatje is niks veranderd.
bmw zegt
ah ja, on-topic, banden oproken in de buurt van voetgangers is ook beter voor de economie, krijgen ze lekker ziektes van. Allemaal mooie voorbeelden om aan te tonen dat onze definitie van “economie” aan herziening toe is.
BaRa zegt
Wouter Bos heet in België Jos Bosmans.
BaRa zegt
@Laurens: als je asiel wilt, mag je binnen. Anders kan je beter die denkbeeldige lijn op de landkaart respecteren.
lincoln zegt
“de economie” wordt ook maar te pas en te onpas gebruikt ..
weet iemand nog wel wat het betekent ??
super zegt
wat een geleuter weer. ja, minder geld uitgeven is slecht voor de economie, maar daar geeft het dus niet voor waar mensen geld aan uitgeven, of ze het nu aan zonnepanelen, tofu-plantjes, zonatura producten, holistische massages of autos met v8-en uitgeven maakt niets uit.
007 zegt
@ lamboo
even erg als die wouter bos?
zo lijkt mij het toch niet als ik hoor hoe die nederlanders over wouter bos klagen ;p
bij ons hoor ik minder mensen klagen over onze didier (;
ons beleid is volgens mij weinig verandering in de belastingsstructuur maar ik vind dat niet zo slecht (geen vermogensbelasting en bpm en dergelijke en het bankgeheim blijft bestaan zodat we toch niet in een soort ‘de staat weet alles’ land wonen)
Oly zegt
wouter bos moet gewoon een keer op het vliegtuig worden gezet en dan wel een ENKELTJE naar NOORD KOREA kijken of ie dan nog terug komt. en ja we moeten natuurlijk meer rijden en meer verbruiken maar waarvoor worden de benzine prijzen dan weer zo f*cking duur terwijl de prijzen van een olie vat dalen. ik zeg we worden gewoon zoals altijd weer genaaid door je eigen regering en dat is geen kameraad. (wouter bos)
Citrofiel zegt
Groen = weinig uitstoot = weinig verbranding = weinig verbruik = goedkoop = slecht voor de economie. D’oh! Simpel oorzaak-gevolgmodelletje. :roll:
Citrofiel zegt
Of wacht, correctie. Goedkoop is niet het goede woord. Het blijft even duur, maar je gebruikt er minder van. Daarbij hoeft goedkoop niet slecht te zijn voor de economie, als de vraag elastisch is. Minder vraag is misschien een betere woordkeuze.