De groei van elektrische auto’s in Nederland gaat onverminderd door.
Onduidelijke toekomstige regelgeving, hoge aanschafprijzen, minimale stimulatie. De markt van de particuliere elektrische autoverkoop staat nog altijd in de kinderschoenen. Veruit de meeste EV’s worden door de leaselullen (leuk woord) gereden. Die laatste groep zie je echter soms ook weer terugkruipen naar een benzineauto als het 5-jarige contract voor een EV is afgelopen en de werkgever het toestaat.
Allemaal van tijdelijke aard, want de groei van elektrische auto’s in Nederland gaat keihard door. Dat is de conclusie van de onderzoekers van ElaadNL. Het rapport Elaad Outlook Personenauto’s uit 2021 heeft een update gekregen met bijgeschaalde verwachtingen tot 2050..
We zitten nu in 2024 en ElaadNL verwacht een beperkte groei van EV’s tot en met 2030. Als reden zeggen de onderzoekers dat afnemende stimuleringsmaatregelen en de beperkte beschikbaarheid van betaalbare EV’s zorgen voor minder interesse.
Na 2030 moet het helemaal goed komen. Europese regelgeving, de komst van betaalbare modellen en dalende batterijpakketprijzen zijn de speerpunten in deze verwachting. Toch is het niet zo vanzelfsprekend. Wie zegt dat autofabrikanten massaal betaalbare elektrische auto’s gaan aanbieden tegen die tijd? Het A-segment is uitgestorven en ook het B-segment begint steeds dunner te worden. Minimaal 30.000 euro lappen voor een beetje elektrische auto lijkt het nieuwe normaal. Ik moet het nog zien dat er tegen die tijd allerlei betaalbare EV’s op de markt zijn.
10 miljoen EV’s
Met de toenemende groei verwacht ElaadNL dat het Nederlandse wagenpark in 2044 zal bestaan uit 10 miljoen elektrische auto’s. Om al die EV’s opgeladen te krijgen zijn er volgens de analisten zo’n 4,3 miljoen laadpunten nodig. Dat geeft ook meteen aan hoe belangrijk dit rapport is. Netbeheerders, gemeenten en provincies gebruiken onder andere dit rapport om toekomstig beleid te bepalen.
Energienet
De volgende grote uitdaging ligt bij het energienet. Al die elektrische auto’s aan de lader vraagt enorm veel. Anno 2024 geeft het zelfs nu al problemen, zoals in Utrecht. Netbeheerders, gemeenten en provincies moeten samen kijken hoe elektrisch auto rijdend Nederland kan laden zonder dat de boel plat komt te liggen.
Dus. Conclusie. De komende jaren dipt de markt van de elektrische auto een beetje door onduidelijke regelgeving, weinig fiscale stimulatie en hoge aanschafprijzen. Maar daarna gaat het helemaal jekko, aldus ElaadNL.
Foto: Lotus Eletre via wouterjeuring op Autoblog Spots
geenidee1975 zegt
“Op luchtkastelen bouwt men geen toekomst”, zoals mijn moeder altijd zei als ik weer eens een ongefundeerd blabla-verhaal op hing over de toekomstige stijging in mijn schoolcijfers…
mashell zegt
Dat weet jij, dat weet ik maar dat weet de meerderheid van het volk niet. Van de vier formerende partijen zijn er drie die hun verkiezingsprogramma niet door het CPB hebben door laten rekenen en van vierde die dat wel deed hebben we nog €1000 te goed. Met andere woorden het volk is extreem gevoelig voor populistische nonsens.
petroldrinker zegt
Een rapport wat wss betaald is door de EU om deze onzin te promoten en jullie vallen er ook voor
hondafiel zegt
Wij van WC-eend, adviseren…
audirs3 zegt
@petroldrinker gedurfde uitspraak, mag je wel met bewijzen komen als je zulke claims doet. Zo ontstaat er nepnieuws.
Feit is dat in het verleden de verkoop van EV’s alleen maar toenam. Ook is in het verleden de prijs relatief afgenomen, het bereik toegenomen en zijn er ook veel meer model types beschikbaar gekomen. Dus het ligt volledig in de lijn der verwachting dat die trend zich voortzet. Maar ja, dat wel een “petroldrinker” kennelijk niet horen. Maar de “paardenkeuteleter” heeft honderd jaar geleden ook het loodje gelegd tegen superieure technologie…
waterisnat zegt
Heerlijke reacties die de burger moed geven dat niet iedereen van collectivistische kolder houdt.
smokin zegt
“Groei van de verkoop” denk ik. Alhoewel het mij ook wel is opgevallen dat die elektrische auto’s zelf ook steeds groter worden.
krisp zegt
Wereldwijd werden er in 2023 28% meer BEV’s verkocht, en in 2022 was de groei 55%. Ja, de groei gaat wat trager, maar zet ontegenzeggelijk door. Welke dip hebben we het dan over?
pomoek zegt
Logisch dat de overheid er voor kiest de stimuleringsmaatregelen af te bouwen. De kosten om het “wagenpark” te vergroenen zijn te hoog en kunnen beter aan andere initiatieven worden besteed. Meer “bang for your buck” als het ware, beter je schaarse subsidiegeld besteden aan méér co2 reductie elders.
Het probleem is dat dit dus die vergroening afremt. Er is een andere zienswijze op mobiliteit nodig. Meer inzetten op duurzaam vervoer, lopen, fietsen OV en eventueel deelauto’s. Deze vormen van mobiliteit hoef je niet goedkoper te maken. Maak gewoon dat wat je niet wil duurder. Het (veel) rijden met een ICE auto.
En dat is het werkelijke probleem dat we op dit moment hebben in Nederland. De politieke wil en durf ontbreekt. Zelfs bij linkse partijen. Zonder visie en beleid zijn we als het hier om gaat afhankelijk van toevalligheden en de markt. Dat een autofabrikant besluit om EV’s aan te bieden voor weinig of zoiets. Of dat Qatar besluit om toch geen gas te gaan leveren aan Europa of OPEC het op zijn heupen krijgt en de prijzen voor fossiel omhoog schieten.
We wachten al véél te lang met het mobiliteitstransitie. Zodanig dat het nu inderdaad extreem lastig wordt om dat voor elkaar te krijgen.
rulefollower zegt
Als de gasprijs omhoog gaat, gaat de stroomprijs ook omhoog. En dat werkt voor de elektrische wagen versterkt nadelig. Dat hebben we gezien met de hoge stroomprijzen, toen was een km elektrisch een stuk duurder dan een km benzine rijden.
JelmerS zegt
De kW/h prijs uit je eigen stopcontact word sinds een paar jaar gedomineerd door een enorm deel belastingen. De overheid heeft hier ook voldoende tools om e.e.a. te stimuleren naar elektrisch (daarmee ook direct stimuleren van warmtepompen etc.) Het is te bizar voor woorden als je kijkt wat de energie belastingen zijn voor grootverbruikers van stroom.
chrisvis zegt
En als je de bestaande cijfers erop nahoud blijkt dat er in januari een serieuze terugval is in de verkopen tov december(bron autoweek). 1 en ander heeft te maken met de subsidies die bij jullie niet meer gegeven worden. Bij ons in België zijn de cijfers ondanks dat er tijdelijk wel subsidies gegeven worden ook niet denderend en in Duitsland is er ook een daling in de verkoop van ev’s maar wel een stijging in de verkoop van benzines en diesels(wel een krimp in de totale verkoop). Dus ik denk dat ze hun prognoses beter kunnen bijstellen en afgaan op cijfers ipv op wat giswerk met statistiekjes
gekketurbo zegt
Het is inderdaad veel slimmer om trend data van 30 jaar te baseren op de verkoopdaling in Januari 2023…
chrisvis zegt
30 jaar geleden was zo ongeveer de periode waarin we in België uit onze benzines werden verdreven en met de nodige kortingen op allerhande naar diesels werden gedwongen, want dit was pakken beter voor het milieu, naderhand kregen we voor dezelfde reden de kleine turbo motors op benzine en nu gaat elektriciteit ons redden van de ondergang??? Op 30 jaar kan er veel gebeuren maar vroeg of laat komen ze bij de overheid wel weer tot het besef dat er ook nadelen aan vast hangen (laadinfrastructuur, capaciteit van het net, 12 miljoen jobs die rechtstreeks enonrechtstreeks aan de automotive industrie hangen in de eu, ed) en dan springen ze wel weer op een andere kar…
cdlop01 zegt
In Duitsland 54% minder Bev’s verkocht als gevolg van afschaffen stimulerende maatregelen…… . Ik dacht dat we juist een EV gingen rijden om ons klimaat te redden?????? Of is het toch vanwege de lage bijtelling, en andere financiele voordeeltjes, de mogelijkheid een grotere auto te kunnen leasen dan de buurman?
audirs3 zegt
@cdlop01 Dat was in NL toch ook altijd als je december met januari ging vergelijken? Nog snel voor 1 januari auto’s op kenteken zetten. Ik snap de nieuwswaarde er niet van.
cdlop01 zegt
Echter met het verschil dat wij nog volop subsidie (en etc) hebben op de BEV’s en in Duitsland afgeschaft per 01-01……
PunicaOase zegt
Die ‘goedkopere’ EV’s die eraan komen zijn veelal kleinere auto’s, bijv. Renault 5, MINI, ID2, die zijn niet voor iedereen geschikt, (namelijk) te klein en als ‘tweede boodschappenkar’ voor de meesten weer veels te duur.. Aanbod/aanschaf blijft dus een dingetje schat ik in..
gekketurbo zegt
Gemiddelde nieuwe Golf of Polo is ook niet meer onder €30k te krijgen. De verschillen tussen ICE en EV zijn post corona/inflatie veel kleiner…
William zegt
Dat lijkt mij een zeer onafhankelijk en objectief rapport :-)
audirs3 zegt
@William wat insinueer je? Feit is dat in het verleden er jaar op jaar zowel nationale als wereldwijde groei van de EV verkopen is geweest. En de techniek en het model aanbod wordt jaar op jaar beter. Dus je hoeft niet helderziend te zijn om in te zien dat die trend zich voortzet.
alfamail2018 zegt
zie de clip van Harry’s Garag, waarin hij uitlegd waarom hij terug een Range Rover Sport DIESEL heeft gekocht na een hybride en EV…
de man is een autoriteit in autoland dus zijn verhaal zegtbwel wat…
gekketurbo zegt
Muah, Harry’s situatie is redelijk uniek. Hij koopt een grote dikke auto privé en doet veel aanhanger werk. Dan is de EV vooral in de UK niet echt handig. Hier in Nederland zijn de prijzen voor EV’s en PHEV’s door bpm enigszins gunstig. In de UK zijn diesel en benden auto’s significant goedkoper in aankoop prijs voor particulieren. En veel problemen zijn tijdelijk of makkelijk te zeilen. Hij heeft het over hoge afschrijving, terwijl range rover afschrijf koning is. Vooral een diesel. Of batterij reparatie, daar zijn specialisten voor die enkel een module vervangen om je batterij te fixen. Het zijn alleen dealers die het liefst enkel de hele batterij willen vervangen. En degradatie is ook voor de meesten een non issue; veel mensen zullen op L2 laden en niet op de L3, waardoor degradatie in perken blijft bij de meeste moderne batterijen.
Ik vind Harry fantastisch, maar hier is ie wel een beetje de oude zure man die tekort door de bocht is…
audirs3 zegt
@alfamail2018 Maar zijn verhaal gaat nauwelijks op voor de Nederlandse markt, waarbij er bij vrijwel elk pompstation wel een snellader is te vinden. En houdt ook geen rekening met modernere EV technieken, zoals 800V laden. Dat is echt een dag en nacht verschil. Ook vertrouw ik zulke ‘influencers’ voor geen enkele meter, wie zegt dat hij geen forse korting heeft gekregen bij de RR dealer?
RutgerK zegt
De gemiddelde forenzen leasebak heeft genoeg aan 70km range in de winter voor woon-werkverkeer. Dat is 20 kWh in een slecht geval. Zelfs met een 1 fase lader thuis lukt het om dat in 12 uur redelijk verspreid weer terug te laden.
Als je het dus hebt over de gemiddelde forens dan zijn auto’s met een 35-40 kWh accupakket ruim voldoende voor 90% van de kilometers. Die kleinere auto’s zoals de e208 rijden beter en comfortabeler dan de 308 van een paar jaar geleden dus daar zie ik ook niet echt een probleem in.
audirs3 zegt
Eens, het enige wat ik nog mis in de kleinere auto’s is snellere en duurdere laad techniek. Het zou mooi zijn als merken als Hyundai en VAG de >250kw laadsnelheden van de duurdere modellen (Ioniq 5, Taycan) in B en C segment auto’s gaan plaatsen.