BMW brodudes bezigen binnenkort niet meer de gevleugelde tekst get out my grill, maar get my grill out.
Het lijkt erop dat de nieuwe M3 niet ontsnapt aan de grillen van BMW’s designers. Na de facelift van de BMW 7-serie en de komst van de X7 dachten we dat het niet mogelijk was, maar het kon toch nog: op de nieuwe 4-serie wordt de grille nóg prominenter dan op de dikke BMW’s met ‘7’ in de naam. Destijds dachten we echter nog dat de nieuwe BMW M3 aan deze danse macabre zou ontsnappen, maar inmiddels zijn we daar niet meer zo zeker van.
Na het lezen van wat verontrustende berichten op het internet, zijn we namelijk nog eens nauwkeurig op zoek gegaan in onze archieven naar hints over het potentiële formaat van de nieuwe M3-grille. Hoe meer we dat deden, hoe groter de vrees dat BMW de nieuwe M3 daadwerkelijk op een extreem zoutrijk dieet heeft gezet. Kijk en huiver.
Deze M3 lijkt nog gewoon de setup te hebben van de nieuwe generatie 3-serie, met behoorlijk forse doch niet gigantische nieren. Maar kijken we naar andere spyshots, zien we een andere plaatje.
Dit gapend gat in de neus lijkt rechtsstreeks afkomstig te zijn van zustermerk Rolls-Royce. Verder is er nog de uitgelekte foto op basis waarvan we concludeerden dat de 4-serie inderdaad een grille krijgt die lijkt op die van het 4-serie concept.
Zoomen we in op de foto, dan zien we echter dit:
Dat is dus gewoon de post-Hofmeisterknikectomie daklijn van de huidige 3-serie sedan. Toeval dat die twee auto’s achter elkaar staan op de productielijn? Of is de auto met giga-grille waarvan we aanvankelijk vermoedden dat het een 4-serie was dan stiekem ook een 3-serie?
Het zou in ieder geval niet zonder precedent zijn dat BMW de M3 sedan de neus van zijn coupé-broer meegeeft. Voor wat het waard is; persoonlijk vind ik de grille op de 4-serie concept best te pruimen. Zolang ze ‘m maar maken van mooi materiaal is zo’n grote grille helemaal oké.
Het probleem ontstaat als het allemaal een beetje plasticky wordt en niet zo welvend vormgegeven als op concepts. Als je bij de aanblik verwacht een gezellig gekakel van een zwikje Barnevelders te horen, dan is de lol er wel een beetje vanaf in mijn ogen.
Zou jij het tof vinden als BMW de M3 van zijn mindere broeders differentieert met een mega-grille, of koop je als dat gebeurt een Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio (rijtest)? Laat het weten, in de comments!
toyotafortuner zegt
Ik heb sowieso liever een Giulia Q
SpiderIV zegt
@toyotafortuner: idd geen enkele twijfel
neymar zegt
@toyotafortuner: Italiaans kwaliteit boven BMW ????
Jansen zegt
@toyotafortuner: exact mijn gedachte
skinny058 zegt
@toyotafortuner: ik niet. Oude meuk.
tanzanitef30n zegt
@toyotafortuner: maar het gat tussen willen en kunnen is heel erg groot helaas…
tenaci zegt
Eerlijk gezegd zal het me een zorg zijn. Na de e39 en de e46 ben ik het een beetje kwijt geraakt met het Beijerse merk.
isn1981 zegt
@tenaci: e90 en e60 kon ik nog redelijk hebben daarna ben ook ik het kwijt.
rhellema zegt
@isn1981: @tenaci: tja, dat hoort bij ouder worden, terugvallen op oudere types!
theblazerunner zegt
@rhellema: E82 coupe, E63 coupe en huidige 4-serie vind ik ook nog wel mooi
Maar die enorme nieren is echt zum kotzen
zlover zegt
@rhellema: Nou ik ben jong en heb het ook.
Dutchdriftking zegt
Eigenlijk best mooi….
jaapies zegt
Ach! Laten we het als iets positiefs zien, in tijden van elektrificatie zet BMW toch nog in op grote luchthappers. Zolang er maar een zes in lijn achter ligt!
HIM zegt
De “Mensen ”kopen het toch wel… toen Bangle los ging kwam er een hoos een negatief commentaar en ze verkochten als warme broodjes. Nu is het ontwerptaal van soef de haas en ook hier gaat hetzelfde gebeuren. De puristen bepalen niet de markt.
smex zegt
Weg met die grote grillen, wat zou het toch mooi zijn als autofabrikanten weer terug gaan naar de tijd van mooie verhoudingen.
isn1981 zegt
@smex: Hou die gedachte vast en vertel het je vriendin/vrouw/man/vriend dat hij/zij terug moet naar de oude verhoudingen. Ik denk dat je daar meer kans maakt dan bij de fabrikanten. ?? blijven lachen
phaeton zegt
Good ol’ Alwood heeft in 2011 wallpapers van die smakelijke 328 retro concept op Autoblog gelinkt. Destijds gebruik van gemaakt en zeker zo’n twee jaar gehouden. Schitterend. Echter die neus gaat op een 330i niet werken. Maar ongetwijfeld dat het doorgang vindt. De A4 heeft ook dat formaat neus en bij de 7 is-ie er al, dus 7>5>3… Jup. Zonde.
RiKe zegt
Het is sowieso niet meer een merk wat ik serieus neem sinds een paar jaar, en helemaal toen ik die mega gril zag. Wat een verschrikking met die steeds groter wordende gaten! En dan de iX3 met de gril van een Kia, net als de Z4….
kniesoor zegt
De motoren van m.n. auto’s met hoge vermogens hebben flinke hoeveelheden lucht nodig (als ‘voedsel’ voor de motor, voor koeling etc). Dus dat de voorzijde van dergelijke auto’s een grote gatenkaas is, is logisch. Of bescheiden(er) gemotoriseerde auto’s ook zo’n gatenneus zou moeten hebben . . . wat mij betreft niet. Dus als het functioneel is bij de M3 : vooruit met de geit. Maar de reguliere 3-serie liever met een wat bescheidener neus, ter voorkoming van ’potsierlijk’.
nicolasr zegt
Het hoort erbij. Mijn nieuwe elektrowaggie heeft een grille die net zo groot is als mijn hele vorige auto… Maar zonder (nep)grille was de e-Tron net zo lillek als en Hyundai Kona.
Ergo, ik vind grote grilles mooi, zolang ik er zelf wat aan heb.
En daarmee is de discussie gesloten. Fijne kerst. Met je hoofd.
RiKe zegt
@nicolasr: Jij ook fijne dagen he, met je blije bakkes
moveyourmind zegt
Het design van nieuwe BMW’s ligt niet altijd even makkelijk op het netvlies, maar het gekke is dat ik na enige gewenning ze vaak toch mooi ga vinden. En veelal juist door de dingen die ik in eerste instantie juist niet mooi vond.
e38ossie zegt
@moveyourmind: volledig eens. Begin de X7 en huidige 7 serie ineens te waarderen omdat ze indrukwekkend overkomen.
Dutchcarwizard zegt
Bah
tjorque zegt
BMW’s worden een beetje te vrouwelijk in de verkeerde zin, naar mijn mening…
Enorme grillen en onlangs dat studiemodel met een enorme kamelenteen in de motorkap…
skinny058 zegt
Bangle reacties all over again, and in the end BMW wins.
laarhovenn zegt
BMW was altijd mijn favoriet. Heerlijk rijdende, strakke auto’s. Helaas maken ze nu de ene gedrocht na de andere….
mashell zegt
Het zou natuurlijk kunnen zijn dat ze de koeling van de motor voor de M4 testen in een drie serie koets. Of de motor bijvoorbeeld niet onderkoeld raakt door de grote hoeveelheden koude lucht door de mega grille.
e1000bmw zegt
Met een kentekenplaat ervoor zie je er niks meer van…