
Op EV’s en plug-in hybrides zit veel subsidie in de vorm van BPM- en (nog) MRB-vrijstelling, maar daarnaast gaan ook de officiële prijzen van de stekkerbakken fors omlaag, behalve in Nederland. Hoe zit dat?
In een staaltje onvervalste boosheid trekken de roze buren van GeenStijl inzake de Ampera van leer tegen Opel Nederland. Een Komfort Edition kost in Nederland vóór BPM- en subsidiekorting 48.295 euro (incl btw). Maar in buurlanden België én Duitsland (en Roemenië en Amerika) heeft Opel de prijzen van Ampera’s onlangs verlaagd: daar doen ze slechts 39.900 euro (incl. btw) bij gelijke uitrusting. Bam, dat is dik 8k verschil op de consumentenprijs. Gelukkig is er de Nederlandse belastingbetaler die mag meebetalen aan al die subsidies: ‘hullie in het buitenland voeren forse prijsverlagingen door, maar Opel Nederland niet, omdat de overheid toch al flink meelapt qua subsidie, dus waarom zouden we onze winstmarge kapot maken?‘
Nu is het in één zin verenigd zien van de woorden ‘Opel’ en ‘woekerwinst’ (het concern heeft al geen 15 jaar winst gemaakt) al best gniffelwaardig, maar de vraag is of Opel zijn Ampera-klanten wel echt het vel over de oren trekt. Immers: een officiële prijs is één ding, maar we weten allemaal dat er de laatste tijd best wat korting te scoren is bij de Nederlandse dealers, hoewel deze onderling nogal kan verschillen.
Vanuit GM (het moederbedrijf van Chevrolet en Opel, die de Volt en Ampera maken) wordt zelfs nog flink richting de dealers gepusht om nog dit jaar wat extra exemplaren van de COTY 2012 te verkopen. Immers, zet er nu eentje op kenteken, en je rijdt vanaf 2014 nog wegenbelastingvrij. Dat voordeel vervalt per 1 januari a.s.
Even een beetje rondsnorren leert ons dat er in bepaalde gevallen wel degelijk royale rabatten worden verstrekt: deze meneer kreeg bijvoorbeeld 10 mille korting, zij het bij Chevrolet, waardoor de nieuwprijs op 38.000 euro uitkwam. Bam, dik 2k verschil op de consumentenprijs tussen ons en de buurlanden (waar hij 39.900 euro kost).
Maar goed, dit zijn specifieke gevallen, en wij willen graag de beleidslijn van Opel Nederland weten. Helaas kregen we de PR-manager niet meer te pakken (vrij logisch, op zo’n onchristelijk tijdstip) dus dat houdt u nog even van ons tegoed. Wel is het zo dat er in Nederland ogeveer 3x zo veel Ampera’s als Volts worden verkocht, dus de vraag is in hoeverre Opel veel hoger zit met zijn prijzen. Voor hetzelfde product heel veel meer betalen is niet zo Nederlands.
UPDATE: De Europese prijsverlaging voor de Ampera is specifiek doorgevoerd voor een geselecteerd aantal Europese markten en dan met name de markten waar geen of weinig overheidsstimulering aanwezig is. Dit om de introductie van elektrisch rijden aldaar een extra push/impuls te geven. Daarnaast is de reden dat Opel momenteel bij aanschaf van een Ampera al een maximaal klantvoordeel van ongeveer 11.500 euro kan bieden, bestaande uit gratis laadpalen etc. In relatie tot Europa bepaalt Opel Nederland zijn eigen prijsstrategie, op basis van de specifieke Nederlandse marktomstandigheden en de geldende concurrentiepositie.
aiai dat m ag niet hoor
Misschien moet de Nederlandse prijs nog verlaagd worden? ;-)
‘Niet elke importeur onthult gelijktijdig de prijs, hier zit soms maanden verschil tussen.’ (Sir Smokalot, 2013) http://www.autoblog.nl/nieuws/porsche-911-turbo-cabriolet-topless-hard-gaan-61877#comment-3266901
Of gaat dat alleen om nieuwe modellen? Anders zou de strekking / kop van dit artikel misschien moeten zijn: ‘Prijsverlaging Opel Ampera aanstaande?’
@mrr: http://youtu.be/6E7uq2e1N0U?t=9s
Las vandaag al het artikel op GS, werkelijk waar te gek voor woorden dat de Nederlandse overheid een half miljard euro (per jaar? claim: GeenStijl) mis loopt op belastinginkomsten voor deze ‘schone schijn’ op wielen. Meer genuanceerd: Pieter Omtzigts betoog tegen deze waanzinnige belastingconstructie (en pak dan vooral de cijfertjes van de Tesla er eens bij).
En dan wordt er tegelijkertijd een wet gelanceerd die een hele bedrijfstak de nek omdraait, door het opnieuw belasten van oldtimers, in het kader van ‘het milieu’ en ‘de belastingontduiking’, waarmee men zonder enige vorm van onderbouwing een ‘besparing’ van 133 miljoen denkt te kunnen bereiken…
@RRRobert: De half miljard was zeker geen claim van geenstijl: in maart dit jaar meldden wij dit al:
http://www.autoblog.nl/nieuws/plug-in-hybride-subsidie-bedraagt-meer-dan-een-half-miljard-57754
We zijn inmiddels een half jaar verder, dus die “rekening” is verder opgelopen.
De Volvo V60 Plug in Hybrid kost in Duitsland ook € 57.995,- NL 63.995,- Antwoord van Volvo: Je mag blij zijn dat je er 1 mag bestellen…. En ja ik heb hem al en ja hij is zn geld waard! Jij bent tenslotte degene die hem koopt.
@mbfanatic: zijn niet vrijwel alle auto’s in Duitsland goedkoper dan in Nederland?
@mashell: Dat komt door de bpm en deze is op deze auto’s niet van toepassing…
Dat wordt importeren dus.
@lexlfa: Je kan hem importeren, dat heeft alleen geen zin, er zit enorm veel subsidie op de Opel Ampera waardoor aanschaffen in Nederland aantrekkelijk maakt.
Zakelijk voorbeeld:
ZZP/Eenmanszaak
Aanschafprijs Opel Ampera € 48.295,00
BPM € 0,00
BTW 21% € – 8.381,78
Prijs exclusief BTW € 39.913,22
Besparing inkomstenbelasting bij tarief 42% (*)
KIA (***)= 28% x € 39.913,22 x 42% € 4.693,79
MIA (****) = 36% x € 39.913,22 x 42% € 6.034,88
VAMIL (*****) = 75% x € 39.913,22 x 42% € 12.572,66
Netto kostprijs na belastingvoordelen € 16.611,89
De marge op de auto lijk veel vanwege de aanschafprijs, maar dat is het niet, de auto is een enorm dure auto in productie, GM is bezig met een VOLT/AMPERA facelift/opvolger die +/- 10.000 euro goedkoper zal worden, dus dan zal de consument/zakelijke klant dat terug vinden in de prijslijst.
De kortingen kunnen inderdaad oplopen tot 10.000 euro, dit betreffen voorgeregistreerde auto’s (auto’s met een kenteken), hierdoor ontstaat een korting vanuit de importeur.
Als geef je de A(a/m)pera een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding.
Draai het eens even om. Al jaren verdienen de fabrikanten per auto in Nederland minder door de BPM. De uiteindelijk consumentenprijs moet niet te hoog zijn, dus de fabrikant en importeur doen elk een duit in het zakje.
Nu pakken ze ook gewoon even terug wat ze al jaren in Nederland hebben mis gelopen.
Als we even in dit artikel de BTW, BPM en alle andere bedragen mee gaan rekenen is het:
A: overzichtelijker
B: eerlijker
En daarbij, dit zijn allemaal leasebakken, dus who cares, jij iig niet want je rijd 0%,
@m4ple: Waarom lease? Het is voordeliger om hem op de zaak te kopen vriend….
@mbfanatic:
Ik wil geen accupakket kopen, leasen kan ik nog wel inkomen, daarom ga ik ervanuit dat de meesten hem leasen,… 0% enzo
Als ik bij de autodealer ga hier in België, dan krijg ik ook gewoon heel makkelijk 10% korting hoor… Nu is dat nog geen 10k korting, maar na die min of meer default korting zitten ze dan ook wel weer rond de 35k natuurlijk.
Europese consumentenprijzen vergelijken is als appels met peren vergelijken.
Kijk voor de gein maar eens naar het prijsverschil met onze zuiderburen op bijvoorbeeld een Maserati GranCabrio of de nieuwe Astra OPC, die is om te janken zo groot.
Nederland is en blijft gewoon een fiscaal duur land dus voor het prijsverschil op de Ampera kunnen we niet direct onze vingers in de richting van Opel Nederland wijzen en al helemaal niet naar de dealers, zij mogen namelijk officieel niet eens korting geven op de Ampera.. (prijsbeleid van hogere hand).
Perfect beleid overigens waarmee BMW op dit moment een van de weinige automerken is die wél winstgevend zijn. De Nederlandse autobranche blijft elkaar maar kapotmaken doordat dealers auto’s tegen absurd hoge kortingen (soms zelf tegen verlies!) in de markt pompen.
@raul88: de Duitse autobranche is niet veel gezonder hoor. 30% van de BMWs worden niet aan klanten verkocht maar aan dealers. Die zetten een zwarte 320d (want die raak je altijd wel kwijt) in de showroom, en geven daarop wat korting (want niet echt helemaal nieuw). Zo wordt het beleid van “hogere hand” (teveel eer voor een importeur) omzeild.
Dit gebeurde eerder dit jaar ook al toen Opel bij de Zafira Tourer de CDTI 130pk motor liet vervangen door de nieuwe 1.6 CDTI 136pk…
Bij import moet je toch aanspraak kunnen maken op dezelfde subsidie als bij een door de Nederlandse importeur geleverde Volt/Ampera? Is dezelfde subsidie van toepassing op een jong gebruikt exemplaar.