Veel exclusiever spul van Audi dan de A1 quattro is er niet, dus sla vooral je slag op een aankomende veiling!
Als je de naam ‘Audi A1 quattro’ hoort, denk je waarschijnlijk aan de topmotorisering van de A1 met Audi’s welbekende vierwielaandrijving. Technisch gezien heb je dan een punt. Maar daarmee doe je de Audi A1 quattro zoals hij echt is teniet.
De ultieme A1
De kleinste Audi, de A1, blijkt best te scoren. Maar naast een bekende rits motoren is er voor de petrolhead niks bijzonders aan. Geen S1 (die kwam pas na de facelift in 2014) en al helemaal geen RS1 (die kwam nooit) te bekennen. Dat verandert min of meer in 2011, wanneer de wereld de Audi A1 quattro te zien krijgt. Qua specificaties, zoals gezegd, is het inderdaad ‘gewoon’ een dikke A1, je krijgt de welbekende 2.0 TFSI met 256 pk en quattro. Verkijk je er echter niet op: daarmee kan de A1 naar de 100 km/u sprinten in 5,7 seconden en houdt het pas op bij 245 km/u. Een aangepast differentieel en sportievere veren maken bochten ook een feestje en schakelen gaat, zoals we dat zo lekker vinden, met een handgeschakelde zesbak. Visueel onderscheidt de auto zich door een RS-achtige bodykit, bijzondere witte velgen (en altijd een witte lakkleur), een grote spoiler en rode accenten in de koplampen. Leuk voor als je er eentje wil spotten, maar die kans is klein: er zijn maar 333 exemplaren gebouwd.
Boot gemist
Simpele statistieken leren ons dat de kans dat je een A1 quattro bezit extreem klein is. En als je een verzamelaar bent en je hebt er wél een, is de kans nog groter dat je hem stevig vasthoudt en nooit meer kwijt wil raken. We geven je geen ongelijk in dat geval, net als dat we je geen ongelijk geven als je er graag eentje wil hebben. Je hebt een kans: over een paar dagen opent een veiling voor een Audi A1 quattro.
Lokaal
En je hoeft er niet eens voor de halve wereld af te reizen, integendeel. De auto is terecht gekomen bij het Belgische veilinghuis Vavato in Sint-Niklaas. De A1 quattro in kwestie is eentje uit 2012, met 56.000 km op de teller. Het exemplaar in kwestie is origineel in België geleverd.
Verkijk je niet
Het goede nieuws is dat de veiling start over drie dagen en het startbod 10.000 euro is. Maar reken jezelf niet te rijk: veilingen kunnen hard gaan, helemaal als het gelimiteerd spul is. Dat deze Audi A1 quattro op de veilig van eigenaar wisselt voor precies 10.000 euro lijkt ons stug. Maar misschien weet je er nog een goed dealtje uit te slaan. Proberen kan door de pagina van de Audi A1 quattro in de gaten te houden. Wie niet van compacte sport-Audi’s houdt, kan zich misschien vinden in iets anders wat Vavato op diezelfde veiling aanbiedt.
grasvreter zegt
Zijn wel de leukere bommetjes dit. 5.7 seconden poh. en handgeschakeld! Vet.
zion88 zegt
@grasvreter: Lancia delta evo deed hetzelfde 30 jaar geleden…
saxoke zegt
@zion88: mijn Leon stationwagen doet dat zelfs met de (virtuele) labrador in het kofferbakje
Robert zegt
Even gegoogeld:
(Vertaald door Google) 17% meer veilingkosten 21% BTW …. op een auto geveild voor € 10.000 kost het u € 14.754.
Zo ligt het openingsbod dus al bijna de helft hoger als geadverteerd…
Ik kom nog wat addertjes onder het gras tegen. Voor biedingen boven de 4000 euro dien je een waarborg van 200 euro te hebben overgemaakt. Dat is dus alleen om een bod te kunnen uitbrengen. En verschillende klanten beklagen zich erover dat de firma Vavato niet heel erg vlot met terugbetalen is, indien je deze waarborg hebt betaald maar de bieding niet hebt gewonnen. Je zult dan e.e.a. telefonisch kenbaar moeten maken – en de website is weliswaar ook Nederlandstalig, als je ze opbelt zijn de meeste Walen er niet zo happig op om ook Nederlands te spreken.
escort77 zegt
@RRRobert: die extra kosten staan wel meteen volledig uitgeschreven en berekend, je weet dus precies waar je aan toe bent. Prima toch?
Die borg van 200 is ook niet gek, voorkomt een hoop grapjassen.
Robert zegt
@escort77: die waarborg snap ik helemaal. Maar dat trage terugbetalen getuigt van slecht ondernemerschap. Het lijkt er dan namelijk op dat ze het erop gokken dat sommigen het er bij laten. Want laten we eerlijk zijn, zo’n online veiling is volledig geautomatiseerd, dus dan zou zo’n retourboeking toch ook peanuts moeten zijn.
slickrick zegt
@escort77: zou mooi zijn als Marktplaats deze regel zou hanteren. Voordat je biedt even Eur 200 overmaken ……
Zou het leven een stuk eenvoudiger maken, zonder al die idioten die niks te doen hebben behalve overal op te bieden
flow82 zegt
@RRRobert: de veilingkosten, btw en btw over de veilingkosten zijn normaal. Niet alleen voor autoveilingen, maar voor allerlei soorten veilingen. Ook in Nederland. De waarborg is ook niet raar. Het werpt een drempel op voor mensen die niet serieus (genoeg) zijn. Wat het laat terugbetalen betreft, dat is natuurlijk ontzettend slordig en slecht ondernemerschap.
wimof zegt
Denk je dat ze het kunnen?
kevertje zegt
Ik heb één keer met zo’n A1 als vervangwagen gereden. Een gewone natuurlijk, maar toch redelijk uitgerust. Er was echt niets aan die auto dat me kon bekoren. De speciale zetels en het opgepept motortje zouden me daarbij niet van gedacht doen veranderen, denk ik zo.
polleke71 zegt
@Kevertje: dat is de geen beleving optie. Zit standaard op vrijwel iedere Audi.
Heb ook als voorloopster een A3 2.0 FSI gehad. Allemaal heel strak en mooi afgewerkt maar enige beleving, fun ho maar
tampie zegt
In Uithoorn staat er gewoon één te koop. Voor 47.990 hoef je geen veiling af te wachten.
bierbuik zegt
@tampie: echt joh, bij de Maas dan neem ik aan? Van de week maar even een kijkje nemen dan
bernoulli zegt
@tampie: scherp!
joki zegt
Ik weet niet wat een Yaris GR nieuw kost, maar ik denk dat die leuker is.
SvenskaAeroplanAB zegt
Het is geen echte ‘A1 Quattro’… Dat was een concept met de 5-cilinder motor. Daarna zijn bedrijven deze gaan namaken, maar de basis is een gewone A1
stalensnuitje zegt
Staat bij mijn in de buurt ook een replica, heel netjes gedaan, maar dan gewoon als 122pk 1.4
Loek zegt
@SvenskaAeroplanAB: de concept was de A1 Clubsport Concept, was volgens mij een Worthersee-speciaaltje met die vijfcilinder en veel te veel pk. Deze A1 quattro lijkt er optisch op maar is door Audi uitgebracht. Die Clubsport heeft iemand vgm wel ooit als replica kit gemaakt.
vacano zegt
Niet mijn ding. Doe liever veilingen met Vavato dan met BVA Auctions!
Wat een bende prutsers.
Mijn borg blijft gewoon bij hen omdat ik vrijwel continu veilingen volg en biedingen uitbreng
dilbert zegt
Dat model was niet voor AWD voorzien, de vloer achter werd voor deze versie extern aangepast (bevestigingen aangedreven achteras). De knop van de schakelpook (en vele andere delen) was speciaal voor dit model en erg duur.
Een echte image-builder en tevens min of meer een prototype voor de latere AWD modellen van de A1.
Als ik me niet vergis, kostte deze ~ 50.000 € in Duitsland.
Ik denk er nog met plezier terug aan mijn tijd bij Audi Brussels!
bernoulli zegt
Ik zou voor de latere S1 gaan. Beter betaalbaar en minder opzichtig.
saxoke zegt
Ondanks dat ik het een gedrocht van een auto vind, hoort ie toch thuis in mn virtuele droom garage.
SimonMc zegt
Huh, ik ben van Sint-Niklaas.
Als er iets is wat ik kan doen voor mijn mede-autobloggers, moet je het maar zeggen ;-) .
fmgarcia zegt
@SimonMc: Akwasi in November op zn muil slaan.
SimonMc zegt
Zeg nooit nooit .
civicfk3 zegt
Als je hem gaat gebruiken, is een S1 dan geen betere keuze?