Wat kost dat nou, zo’n 20 jaar oude Porsche? Het antwoord zal je verbazen.
De Porsche 993 – oftwel een 911 van 3 generaties geleden – is een veelgezochte, waardevaste auto. In tegenstelling tot sommige modellen van de 996-reeks die erna kwam moet je voor een 993 flink je portemonnee trekken en die paarse flappen laten knisperen. Gierige mensen kunnen dus beter even verder shoppen.
Van de 993 werd in 1995 ook een GT2-versie gemaakt: tegenwoordig staat dit bekend als de 911 Turbo, maar dan met alleen achterwielaandrijving, maar in de tijd van de 993 was het een homologatiemodel om deel te kunnen nemen aan de BPR Global GT Endurance Series. Onder de kap ligt een zescilinder bi-turbo met 430 pk, en er werden er in totaal niet meer dan 57 exemplaren van gebouwd. Dit weerhield een tuner overigens niet om er eentje knake-hard te tunen, maar enfin.
Het Polar Silver over Black-exemplaar uit 1996 dat veilinghuis Gooding later dit jaar op Amelia Island gaat verhameren is echter volledig origineel, en heeft slechts 36.000 kilometer op de klok. Dan weet je dat deze 911 die af-fabriek gepopnageld is een duur geintje gaat worden.
Hoe duur? Tussen de $950,000 en $1,250,000 naar schatting. Ja, serieus. Yikes.
Marijn90 zegt
Holy shit wat een heerlijke wagen. Iemand die een miljoen aan me voor kan schieten?
tupperware zegt
@Marijn90:
Alleen als je eerst een hele goede levensverzekering afsluit waar ik de begunstigde van ben, anders ben ik binnen 24 uur 1 miljoen armer..
berlinetta zegt
@Marijn90: Alleen als je echt belooft dat ik het terug krijg. Wat is je rekeningnummer?
xiran zegt
@marijn90: tuurlijk, dan moet je wel wat klusjes opknappen.
jrk68 zegt
Gelukkig kan ik hem niet betalen….
Naast zo’n ding staan kwijlen is veel beter voor je levensverwachting dan er daadwerkelijk mee gaan rijden, maar als er 1 auto een NSFW waarschuwing verdient dan is het de 993 GT2 wel….
sacha zegt
@jrk68: eerder NSFL
fejjie zegt
Er was ook gewoon een 993 turbo hoor.
erwh zegt
@fejjie: inderdaad en een Turbo S.
sir_smokalot zegt
@fejjie: Wat ik probeerde te zeggen was dat de GT2 onder de 996 en 997 gewoon een smaakje 911 was, maar dat ie is begonnen puur en alleen ter homologatie voor een GT-raceklasse.
guusboum zegt
@fejjie: zelfs een enkel exemplaar met vierwielaandrijving, als ik mij niet vergis.
baasbas zegt
@guusboum: Ik durf wel te stellen: meer dan een enkel… of wacht, allemaal eigenlijk :-)
guusboum zegt
@baasbas: die generaties nog niet toch? De nieuwere vanaf 996 sowieso wel 4wd..
ko3n zegt
@guusboum: jawel de 993 turbo had ook al 4WD
screamgt zegt
Dit is hoe een Porsche zou moeten zijn, wat een heerlijke wagen. Instant buy als ik er de centjes voor zou hebben.
ablogjunk zegt
Dan kan je nog zo’n Porschofiel zijn, dit gaat werkelijk nergens meer over!
medemblikker zegt
Mooiste Porsche Ever.
philipf zegt
Hoeveel zijn er van gebouwd?
tupperware zegt
@philipf:
50 met het stuur aan de goede kant + 7 met het stuur aan de berijders kant..
philipf zegt
@tupperware: is er wel een goede kant? Stuur rechts rijdt ook heerlijk hoor
berlinetta zegt
@philipf: Waarom zou het anders rijden met het stuur aan de rechterkant (afgezien van het feit dat het even wennen is)? Het is niet zo dat je dan opeens een compleet andere auto hebt.
fejjie zegt
@philipf @berlinetta: Het probleem is dat je dan niet meer kan voorbij steken omdat je niet langs je voorganger kan kijken. Dus op de openbare weg heeft een rechtsgestuurde auto een groot nadeel, zeker met zo een vermogen onder je rechtervoet. Op het circuit maakt het niet uit natuurlijk.
spykerboy zegt
@fejjie: valt wel mee hoor, ik tij met een rechtsgestuurde toyota supra, en bij voorbij steken kijk je gewoon rechts langs je voorganger of er iets aankomy en ga je er zo langs. Enige nadeel is parkeergarages etc. Alleen neem ik de supra toch niet mee naar dat soort locaties dus dat scheelt
rennsport6 zegt
@philipf: weet jij wat lezen is?
philipf zegt
@rennsport6: ik lees er gewoon 5x overheen. Je hebt helemaal gelijk. Sorry, gaat het?
rikus zegt
@philipf: volgens de tekst die bij het plaatje hoort: 57 exemplaren.
bsxc2 zegt
Voor die prijs nog niet eens mint (zie leder)
baasbas zegt
Haha, ammenooitniet. Grootste nadeel: geef je zoveel geld uit, kan je er weer niet mee rijden.
Als ik een ruige 993 wil schaf ik wel een Turbo chassis aan en ga ik langs RUF of Manthey om er iets moois van te maken. Kost een ‘fractie’ en je kan er nog mee rijden ook.
bietje zegt
Leuke auto, interessant dat hij zeldzaam is, maar dat is in mijn ogen ook het enige wat m bijzonder maakt en in die prijscategorie zijn er veel auto’s die ik liever zou kopen.
jaapiyo zegt
@bietje: Idd. En als je een 993 wilt met popnagels in de flank kan je ook langs bij RWB.
bietje zegt
@jaapiyo:
En laat ik RWB nou helemaal de bom vinden :-)
gtwillem zegt
De auto is geweldig, 3 ton zou ik er nog over hebben. Voor 1 miljoen mag iemand anders hem parkeren.
supersim200 zegt
Heeft een nsfw label nodig.
bietje zegt
@supersim200:
En laat ik RWB nou helemaal de bom vinden :-)
bietje zegt
@bietje: excuus, per ongeluk verkeerde plek
991gt3rs zegt
Beter dan dit word het niet. Er staat er overigens ook al een tijdje 1 te koop in Duitsland voor €890.000,- in de heerlijke kleur speedgelb. http://suchen.mobile.de/auto-inserat/porsche-993-gt2-32-900-km-leder-mannheim/205003720.html
camber24 zegt
Bruut. Erg bruut. Maar 1 mio? What the hell man. Kan daar genoeg ander leuk (klassiek) spul voor bedenken. Maar ben dan ook meer een liefhebber van Italiaanse schonen, uit de jaren 60/70.
Of……. Een F40. Hou je nog wat over ook.
macchina zegt
Hoe kan deze auto 1000 km minder(!) hebben gelopen in 2013 dan in 2006? Dan reed ie elk jaar -110 km ofzo. Zie distributieriem stickers
berlinetta zegt
@macchina: Achteruit rijden.
Ram-G-maN zegt
Dat is een dure manier om aan zelfdoding te komen.
Een miljoen voor The Widowmaker. Werkelijk van de zotte.
Ik heb veel liever een atmosferische 964 Rauh Welt Begriff in Martini livery.
tombe zegt
@AutomotiveDesigner: it’s better to burn out then to fade away :-)
subarufan zegt
@tombe: *than. Nu leest het nogal krom ;)
bofkont zegt
Heerlijk! dit soort wagens moet je pamperen en alleen uit laten op zeer mooie droge dagen.
RobUSA zegt
Blijft voor mij er goedkoop uitzien sorry.
Die popnagels, die overdreven vleugel, die kleur.
rika zegt
De prijzen slaan nu helemaal door, denk dat de huidige eigenaar dat ook wel inziet. Denk dat de nieuwe eigenaar er nauwelijks meer aan kan verdienen.
Kans is groot dat deze zeepbel eens gaat knappen.
sydney zegt
Herringerd iemand hier zich nog de cover van Autovisie met de gele 993 GT2 en dame op de voorplaat?
mrrallycross zegt
Wat een geweldige auto!
dracae zegt
OOOO mijn favoriete 911 aller tijden… Het enige 1/18 model dat ik nog heb staan…
norge zegt
Droom auto.
commentaar1 zegt
Ik kan het niet betalen maar mag ik zeggen dat ik dit soort bedragen alleen begrijp bij iconische auto’s.
bofkont zegt
@commentaar1: Dat is deze wagen dus!
Dutchdriftking zegt
kwijl!
rufctr01 zegt
Gaaf! Een miljoen is wel heel veel!
jorden zegt
Bij v/d akker staat een 996 GT2 met 25 duizend km voor 125.000. Om deze 1miljoen kostende 993 eff in een perspectief te plaatsen… Wat een geld zeg!
Tonnie zegt
Wtf. Ik had deze geile auto als speelgoedwagentje, voorlopig blijft t dus daarbij.
Hupke zegt
De 993 is de eerste 911 met acceptabele technologie voor de ophanging, de modellen ervoor gebruiken zaken die een misdaad tegen het menselijk vernuft zijn. Toch ziet die er lang niet zo leuk uit als de 964.
bassen zegt
@Hupke: Vertel.
Hupke zegt
@bassen:
9elfjes voor de 993 gebruikten een simpele enkele trailing arm ophanging vanachter. Iets dat letterlijk overgeërft is van de kever. De veer is een torsieveer en de demper een gewone. Er is niets mis met een trailing arm suspension op een wagen zoals de kever uit de ’50s of op een ford ka. Een enkele trailing arm is licht, simpel, goedkoop en relatief robuust. Op een goedkoop en traag stadwagentje dus precies wat je wil.
Op een luxe/sport wagen wil je net iets meer, zeker wanneer de concurrentie al mijlen verder staat qua technologie. Op een sportwagen wil je niet enkel goede controle over je veerkracht en demping maar ook over hoe de indrukking van je wiel de spoorbreedte, spoorlengte en camber veranderd.
De afbeelding hierboven toont de achter ophanging zoals die in een 911, kever, corsa,… zit.
De beweging die je hier maakt is cirkelboog, je hebt dus niet veel te kiezen qua verandering in spoorlengte, breedte en camber.
Bij 911jes vanaf de 993 heb je multilink, daar is de beweging van het achterwiel dus een stuk complexer, en beter instelbaar. Het is daar dus mogelijk om ervoor te zorgen dat het wiel bij iedere indrukking beter op de weg ‘past’ en je hebt bijgevolg meer grip.
Hierboven een afbeelding van de ophaning van een 993.
sparks zegt
Ik heb er zo een zien rijden een paar jaar geleden.
Komt wel heel erg bekend voor deze versie.
lamborghinipower zegt
zelfs het schaalmodel is exclusief:http://www.phillymint.com/ErtlShopCart/21914.htm
bassen zegt
@lamborghinipower: DIe heb ik dan wel.
bassen zegt
993 GT2 deed 4 a 5 jaar terug nog 200 duizend.