De welbekende Britse autopresentator Richard Hammond heeft een aardige collectie voertuigen opgebouwd, waarvan nu een achttal te veil aangeboden wordt. Een buitenkans!
Misschien wel het beste autoprogramma ooit gemaakt: TopGear. Als je van geniale autoreviews voor de meeste feiten en weetjes houdt, dan is TopGear absoluut geen aanrader. Houd je van autoreviews met een knipoog, bezopen challenges en een gouden trio om dit allemaal aan je te brengen, dan is elke aflevering van TopGear een feest.
Geld
Dat gouden trio bestaat uiteraard uit – wie kent ze niet – Jeremy Clarkson, James May en Richard Hammond. Alle drie presentatoren die onmisbaar blijken voor een autoprogramma ‘des TopGears’. Er komt dus veel geld bij kijken voor de BBC om hen in huis te houden, net als de zak geld die Amazon over de balk smijt om de heren nu onder contract te hebben. Een groot deel daarvan komt natuurlijk terug bij de heren zelf. Wat doe je dan? Juist: auto’s kopen.
Richard Hammond collectie
Vandaag richten we ons even op Richard Hammond. De 51-jarige Brit heeft zijn geld inderdaad besteed aan een flinke collectie auto’s en vooral motorfietsen. Dat laatste is toch wel één van de grootste passies van Hammond, want hij bezit een aantal bijzondere motorfietsen. Vijf stuks daarvan, samen met drie auto’s, worden opgenomen in een klassiekerveiling van Silverstone Auctions. We nemen ze even met je door, in willekeurige volgorde.
Porsche 911T (1969)
Laten we eens beginnen met een lekkermakertje voor de autoliefhebber. Wat is er beter dan gewoon een no-nonsense eerste generatie 911? Dit exemplaar is eentje uit 1969 maar wel uit het ‘1970 modeljaar’, hij komt namelijk uit Californië. Het modeljaar 1970 was het eerste jaar dat de Carrera profiteerde van een nieuwe 2.2 liter motor. Met 56.000 mijlen op de klok (90.000 km) nog een aardig fris exemplaar. De zilveren kleur is wellicht wat saai, maar het perfecte cleane uiterlijk met de welbekende Fuchs-velgen is dat absoluut niet.
Velocette KSS Mk1 (1932)
Een piekfijne motorfiets uit 1932, dat moet wel heel bijzonder zijn. Welnu, het is niet eens de oudste motorfiets die Richard Hammond uit zijn collectie haalt. Velocette is een merk wat vroeger in het Verenigd Koninkrijk sportmotoren in elkaar schroefde en de KSS (met de SS van Super Sport) en het was des tijds een zeer snelle straatversie van de KTT racemotor. Het ding kon bijna 145 km/u, erg snel voor 1932. Dit exemplaar van Hammond is gerestaureerd en is dus in perfecte staat.
Moto Guzzi Le Mans Mk1 (1977)
Motorfietsfanaten zullen de term goed kennen, maar ook als je er minder vanaf weet heb je de term ‘Cafe Racer’ wel eens gehoord. Deze sportieve soort motor kan op veel liefhebbers rekenen en die liefhebbers zullen deze Moto Guzzi Le Mans vast mooi vinden. De Le Mans-serie, helemaal deze Mark I, wordt steeds gewilder en deze rode uit 1977 is een piekfijn exemplaar. De Moto Guzzi Le Mans is een perfecte doorsnee sportmotor met 81 pk, maar dit goed bijgehouden exemplaar maakt het ook vrij snel een collector’s item.
Bentley S2 (1959)
Even iets wat lijnrecht tegenover een motorfiets staat: deze Bentley S2. Bentley was toen wat het nu ook is: zo’n beetje het meest luxueuze wat je op vier wielen gaat vinden. De bijzondere karakteristieke rondingen in het koetswerk, de bijzondere cabine met veel hout of het feit dat deze auto in de jaren ’50 al stuurbekrachtiging en zaken als volledige airco had. De S2 kreeg ook een V8 mee, voorgangers gebruikten een zescilinder. Dit exemplaar is twee kleuren blauw, met blauw leer binnenin. Hij is goed bijgehouden om in goede staat te verkeren met 63.000 mijlen (101.000 km) op de klok.
Sunbeam Model 2 (1927)
We hadden het net al over de oudste motorfiets in de collectie van Richard Hammond, maar die eer gaat naar deze Sunbeam Model 2 uit 1927. Yep, deze motorfiets is 94 jaar oud. Daarmee wordt deze Sunbeam geadverteerd als een goede motorfiets voor de Banbury Run, het grootste Britse evenement voor motorfietsen van vóór 1931. De Sunbeam is gerestaureerd en tijdig bijgehouden. Een bijzonder stukje historie en ook al is het een cliché: zo worden ze niet meer gemaakt.
Kawasaki Z900 A4 (1976)
Even geen bijzondere sportfietsen, pre-oorlog collector’s items of andere ongein: gewoon een mooie doorsnee motorfiets uit 1976. Deze Kawasaki Z900 wordt geadverteerd als één van de mooiste motorfietsen uit de jaren ’70. Dat wordt bijgestaan door de kleur ‘Kawasaki Diamond Dark Green’ met een goud-groene accentlijn over de benzinetank en het achterspatbord. De ‘Big-Z’ komt uit ’76 maar is in 1990 compleet gereviseerd en in eind 2009 gekocht door Richard Hammond als een cadeautje voor zichzelf en zijn collectie.
Norton Dominator 961 Street Limited Edition (2019)
De nieuwste motorfiets uit de collectie van Richard Hammond die te veil wordt aangeboden is de motorfiets met misschien wel de coolste naam die er is. De Dominator heeft ook nog ‘Limited Edition’ in zijn naam. Dit was net als de Kawasaki een cadeautje voor zichzelf, dit keer toen hij 50 werd in 2019. Het is de laatste uit een oplage van 50 stuks. De Norton Dominator Limited Edition heeft een met de hand gebouwde tank in glimmend aluminium, wat de motorfiets een algehele klassieke indruk geeft. Met een scala aan koolstofvezel onderdelen en dempers van Öhlins, is het een zeer serieuze racer. Door een Cafe Racer achtige stijl is het echter vooral een gefocuste motorfiets, geen krachtpatser (80 pk). Nieuw waren deze fietsen helemaal niet extreem duur (22.000 pond), maar nu worden ze steeds unieker en gewilder.
Lotus Esprit Sport 350 (1999)
Om toch nog even te eindigen met een auto, komt er nog even een heerlijk pareltje aan bod. De Lotus Esprit kennen we allemaal als Bond-auto en als range-toppende sportwagen van Lotus van de jaren ’70 tot 2004. De laatste series zijn nog gebouwd met een V8 achterin. Van de GT V8 versie kwam een speciale circuitversie: de Sport 350. Deze kreeg een scala aan modificaties mee om op een circuit nog beter te zijn. Een grote achtervleugel, lagere splitters, lichtgewicht magnesium OZ Crono-velgen: noem het maar op. De 3.5 liter grote flat-plane crank V8 levert 350 pk en schiet de auto naar 100 in 4,7 seconden. De Sport 350 is erg zeldzaam: er zijn er maar 48 van gebouwd. Eentje belandde in de collectie van Richard Hammond die er goed voor heeft gezorgd. Nu mag jij het doen.
tvklarenbosch zegt
De man heeft absoluut smaak
Jack zegt
Wat moet je met die ouwe meuk.
O plaat zegt
Een Bentley was niet het meest luxueuze dat te krijgen was in 59. Mercedes-Benz en zelfs Cadillac stonden een pak hoger op de ladder.
mpgc zegt
Een hamster met smaak 😄. Zou hij op die Norton wel de beentjes aan de grond hebben gekregen?
Dutchdriftking zegt
Fijne collectie. Erg benieuwd wat er achter blijft in de garage.
T16 zegt
2018, dus niet erg recente lijst van enkel de automobielen.
https://www.hotcars.com/25-pictures-of-richard-hammonds-stunning-car-collection/
2015 motoren collectie
https://www.autoevolution.com/news/james-may-and-richard-hammond-sell-their-motorcycle-collections-photo-gallery-94178.html#agal_10
thearchitect zegt
Tip: zoek op ‘Men and Motor’ op YT. Zie je Pre-Top Gear Hammond motorreviews geven. Jaren ’90 ergens schat ik ..
sabrerator zegt
Mooi spul, de man heeft smaak.
Doe mij die Norton maar.
Past bij het kadootje dat ik mezelf voor mijn 50e heb gegeven, een Triumph Daytona 900 in de enig juiste kleur, geel.
ericd zegt
Als ik er twee mocht kiezen: de 911 en de Guzzi.
Dieseltor zegt
@ericd: je bedoelt dat je die alleen mooi vindt?
kniesoor zegt
Kijkend naar het achterlicht vraag ik me af of deze LeMans wel een eerste serie is. Eén van m’n vrienden heeft een Mark I, uit 1976. Die heeft zo’n knolletje als achterlicht (dus niet een sigarenkistje als hier op de foto). En ook maar een heel klein kuipje, met een verticale fluoriserend oranje streep, rond de koplamp. En die heeft inderdaad 81 peekaa, de versie erna heeft er minder.
sudbina zegt
@amghans: lijkt mij ook een series twee en de buddy is niet helemaal origineel volgens mij..
De series 1 heeft de knippers achter ook tegen de buddy aan, waar de tweede series ze bij het achterlicht had zitten en dat zien we hier..
Dus een Le Mans I series 2. Het is geen Le Mans II in iedergeval.
MarcoM zegt
De pareltjes houdt hij zelf.
grandmasterb zegt
Die Lotus Esprit is nog steeds een mooi modern model, zeker in vergelijking met de Elise.