De weldoeners uit Maranello bouwen deze extra Arie echter niet zomaar.
Tijdens een top met Italiaanse en Duitse bewindvoerders die niet geheel toevallig bij Ferrari plaatsvond, heeft het merk bekendgemaakt dat er één extra LaFerrari zal worden gebouwd. Da’s dus afgezien van de LaFerrari Spider die nog moet worden gebouwd.
De extra coupé (nummertje 500) gaat onder de hamer en de opbrengsten van deze veiling komen ten goede aan de slachtoffers van de aardbeving die vorige week in Italië een hoop slachtoffers maakte. Best een nobel gebaar dus, van de mannen van Ferrari.
Overigens is dit niet de eerste keer dat Ferrari alsnog besluit om één extra gelimiteerde supercar te bouwen. Bij dergelijke auto’s hanteren de Italianen het “bouw precies één exemplaar minder dan dat je kunt verkopen”-principe. Bij de Enzo zou het merk ook een extra auto hebben gebouwd voor Zlatan Ibrahimovic. Maar daar kan collega @WillemE je alles over vertellen.
Dank aan @edge voor de tip!
mercedesclk350 zegt
Dan ben je genaaid als je vorig jaar “de allerlaatste Arie” hebt gekocht.
viezefreddyw zegt
@mercedesclk350: Ach, valt wel mee joh. Die dingen zullen nu niet een euro minder waard worden omdat er één exemplaar extra gebouwd en geveild gaat worden. Misschien ben ik wel te goed van geest, maar ik vind het een mooie actie van Ferrari.
mercedesclk350 zegt
@viezefreddyw: goed bedoeld van Ferrari, daar niet van. Maar een auto met een bijzonder chassisnummer (lees: eerste of laatste) levert vaak iets meer op dan elke andere. Bij een hypercar betekent dat meestal anderhalf miljoen meer. Dus dan wil je niet graag vorig jaar voor 5 mil+ “de laatste” hebben gekocht met dit nieuws.
viezefreddyw zegt
@mercedesclk350: Dat is ook wel weer waar inderdaad. Ach, moeten ze de boel maar niet als investering zien en er gewoon mee knallen. Daar heb je hem tenslotte voor toch?
mercedesclk350 zegt
@viezefreddyw: Er zijn mensen die een hypercar kopen, hem in de garage zetten, dan met de Mansory Range Rover naar de miljonairsclub gaan om er even over te pochen en vervolgens na een paar jaar voor het dubbele verkopen. Als je in de markt bent voor een LaFerrari, ja, goed idee. Maar echte petrolheads gaan er in rijden, inderdaad.
baap zegt
@mercedesclk350: Dan moet en zal je vast gecompenseerd worden.
gregorius zegt
@mercedesclk350: dan is dit juist extra mooi.
Op het moment je extra veel geld over hebt omdat je de laatste of de eerste hebt; dan heb je simpelweg te veel geld.
(ja ja, afgunst, ik weet het etc).
julianvanrijn zegt
@mercedesclk350: of ze maken een speciaaltje waardoor de laatste ‘normale’ laF nog steeds met nr 499 de laatste is
mercedesclk350 zegt
@julianvanrijn: Ja en we noemen hem LaFerrari Aarbeving Editie.
mrrallycross zegt
Ze moet hem veilen. Dan krijgen denk ik schrikbarend veel geld bij elkaar.
ukbob zegt
@mrrallycross: tip, onder de titel staat ook nog een heel verhaal.. Echt eens lezen, wordt je blij van!
chrisschilder zegt
@mrrallycross: dat gaan ze ook doen
Dutchdriftking zegt
Mooi verhaal toch?
rs6issnel zegt
@dutchdriftking: Ja, ik vind van wel. Jij ook?
jobberns zegt
@dutchdriftking: lekker kort ook
lekbak zegt
Goede zaak. Dit levert meer geld op dan domweg de bouwkosten van een laffe arie te doneren.
En ach, die investeerders moeten niet zeiken. Het is een auto, geen pakket aandelen.
factchecker zegt
@lekbak: Het is een publiek geheim inmiddels. Zelfs personeel van dealers weten dat de getallen die Ferrari geeft niet kloppen. Een exact getal is gissen, een klein groepje grote verzamelaars heeft een aparte regeling met Maranello, zoeken op chassis-nummer registers zal nooit sluitend bewijs kunnen geven.
Jochen zegt
Er zijn toch sowieso meer dan 499 coupés gemaakt en verkocht ?
Daar zijn de freaks al lang achter gekomen a.d.h.v. chassisnummers èn het ontbreken van het nummer van de serie (namelijk altijd 1/499)
dromedaris zegt
Moest ik een multi-miljonair of miljardair zijn zou ik deze sowieso kopen ongeacht de veilingswaarde. Good karma!
davidw zegt
@dromedaris: met een miljoentje ga je het helaas niet redden voor deze jongen.
dromedaris zegt
@davidw: een multi-miljonair kan toch 999,99 miljoen hebben?
freeze zegt
Nummer 500?! Komt er dan ook een plaatje in met dat nummer of toch maar niet omdat er al meer dan 500 LaFerrari’s zijn gebouwd?
cossiekiller zegt
De ‘opbrengst’ gaat naar de slachtoffers. Is dat de winst op de auto of het hele bedrag? Ferrari kennende…
C220AMG zegt
Ik zag in de foto eerst een hele mooie “slr stirling Moss” achtige interpretatie
potver7 zegt
Best wel krom dat er zelfs bij sommige multimiljonairs van deze wereld weer iets van waarde tegenover moet staan voordat ze iets doneren aan het goede doel. Hopelijk worden ze ook verplicht om de winst bij doorverkopen (grotendeels) af te staan aan de slachtoffers van de aardbeving…?
hoonigan247 zegt
Nog een gedrocht erbij
spotter474 zegt
Spant de 499’ste toch gewoon een rechtzaakje aan.
scaglietti612 zegt
Ferrari heeft dit al eens eerder gedaan met een F430. Zo’n speciale zilveren F430 met gouden velgen en een unieke gouden racing-stripe. Maar op autogespot staat er ook een donkergrijze met rode scuderia strepen en rood interieur. Daarbij stond er een foto bij van het ‘detication’ plaatje met daarop: ‘A generous gesture for helping the region Abruzzo’.
Dit is de eerste:
http://www.autoblog.com/2009/05/13/ferrari-to-auction-off-special-f430-for-abruzzo-earthquake-relie/
en dit is de 2de:
http://www.autogespot.com/ferrari-f430-1/2012/08/28
Hebben ze blijkbaar 2 van zulke speciale F430’s gemaakt ofzo? Mooi gebaar om de laatste geproduceerde F430 te laten veilen en nu doen ze het weer met de Laferrari.
pinut187 zegt
Zlatan moet deze gewoon kopen. Zlatan is baas!