Meer dan af en toe wordt geroepen: “Wat de ogen van een Chinees zien, dat maken z’n handen na”. Een uitspraak die vaak van toepassing is wanneer we kijken naar ontwerpen van Chinese auto’s. Je kunt daar op verschillende manieren mee omgaan. Je kunt je groen en geel ergeren aan de kopieerwoede van de Chinezen, of je kunt denken: ach laat ze maar, want kwalitatief wordt het toch nooit wat. Een Griekse rechter heeft zo zijn eigen “weloverwogen” argumenten om een claim van Daimler over de Noble Smart kloon te verwerpen en geeft de Chinezen vrij spel om voor de Griekse markt nog veel meer te klonen.
Het Chinese Shuanghuan Automobile wil de Noble in Europa op de markt brengen en dat tot ongenoegen (eufemisme) van Daimler. Daimler (en waarschijnlijk iedereen die ogen heeft) kan zich niet aan de indruk onttrekken dat de Noble verdacht veel op de Smart Fortwo lijkt en daarmee is Shuanghuan Automobile volgens de Duitsers dus in overtreding. Daar is de Griekse rechter het niet mee eens en hij heeft daar een aantal argumenten voor.
De rechter meent dat bij de aanschaf van een auto niet enkel naar het uiterlijk wordt gekeken, maar ook vooral naar technische eigenschappen, zoals bijvoorbeeld de motor. De technische eigenschappen van de twee modellen zijn behoorlijk verschillend. Bovendien heeft de Smart z’n motor achterin en wordt hij van achteren aangedreven, terwijl de Noble de motor voorin heeft en van voren wordt aangedreven.
Verder is de Noble een halve meter langer en heeft twee extra stoelen, dus ook daarom zullen consumenten de twee modellen volgens de rechter niet snel door elkaar halen. Het feit dat de twee auto’s op het eerste gezicht zoveel op elkaar lijken zit ‘m met name in de aard van het beestje. Beiden auto’s vallen namelijk in dezelfde categorie van mini-auto’s.
Dus als we even een conclusie trekken, dan mogen de Chinezen volgens de Griekse rechtbank iedere auto klonen, zolang ze er maar voor zorgen dat de technische specificaties voldoende afwijkend zijn.
De Noble komt volgens de Griekse importeur China Motors in de tweede helft van dit jaar in Griekenland op de markt. (via: carscoop)
Relief zegt
Op zich zit er wel een logica in de redenering van de rechter, maar er bestaat ook ziets als bescherming van een design-idee.
En als consument gaat het vaak om de eerste indruk en daar speelt design een veel grotere rol in dan techniek.
yassin zegt
tijd van schaamteloos kopieren door chinezen is voorbij zei mijn docent …
minimarcos zegt
haha,
die reclame op de zijkant
“smarter than the rest”
briljant!!!
Stefan-Venema zegt
Lol, op de zijkant: “Smarter ….. than the rest”
Bitch Fight!!
RDS zegt
*fellali F431 met diesel motor gaat bouwen*
HUMMFREAK zegt
Nou, alle nep Louis Vuitton tasjes weer uit de kast, ze lijken erop, maar de kwaliteit is toch anders!
Donkervoort zegt
Zit er eigenlijk geen soort van copyright op design? Zoiets is toch te belachelijk voor woorden!
en dan ook nog “SMARTer than the rest” er op durven zetten, bah…
EFB zegt
Vind het wel meevallen hoeveel hij op een smart lijkt, ik bedoel.. de achterkant lijkt op een kleinere versie van de Lupo, en de voorkant oogt heel vrolijk en is nog een soort van orgineel, voor een auto dan….
daarnaast is deze auto hartstikke handig hoor, past zowaar een wasmachine achterin, en bij een smart past dat toch niet helemaal….. (autorai)
maar t blijft lelijk…..
Brammer zegt
Ik vind net zoals de mensen die voor mij gecomment hebben dat ze wel humor hebben, “smarter”.. :D
VivelaFRANCE zegt
Wat een bélachelijk oordeel van de rechter!!! Er bestaat ook zoiets als design! Dus wanneer iemand iets op de markt brengt met dezelfde merknaam, dan mag dat, de inhoud kan immers hetzelfde zijn!
HDM zegt
Die rechter zal ook wel afwijken. Schele ogen, schuimende kwijlbek en zo, vrolijk in z’n stoel dansend…
Citrofiel zegt
De Griekse automarkt is maar klein (15.592 auto’s in februari), en er worden weinig Chinezen verkocht (9 in totaal in februari), dus daar hebben we weinig van te vrezen. Wat wél van belang is, is dat het oordeel van deze rechter door rechters in andere landen wellicht als voorbeeld wordt gebruikt… :?
Pieter_H zegt
Wie schiet naar me als ik zeg dat ik het een leuk uitziend autotje vind?
Esprit_de_Flandre zegt
4 man in zo’n klein ding? Waaw! Als je daar een botsinkje mee hebt moeten ze ook niet meer proberen de slachtoffers eruit te peuteren, het wordt vast zo compact dat het direct als doodskist kan dienen.
hamid zegt
die naam ook Nobel hahaha is dat niet een knipoog naar de smart toe?
Tombnolz zegt
Tsja… Ik treed de rechter toch bij hoor. Niemand met een beetje kennis ter zake zal ‘m niet voor een Smart houden. En dan inderdaad die technische verschillen, motor voorin, voorwielaandrijving, 4 zitplaatsen…
Uiteraard is er bescherming van het design, maar is de vorm van de Smart wel gepatenteerd? En zoja, vindt iedereen dat deze er dan zo erg op lijkt? Ik bedoel, ooit is er ook iemand komen aandravan met de break, mogen de andere merken dan geen breaks maken omdat het er in grove lijnen toch op lijkt?
Kopiëren mag niet, inspiren van mij wel. Maar misschien werd er in dit geval inderdaad nét ietsjes teveel gekopieer;
slappehap zegt
Inclusief kroon.
Peter zegt
Bizarre uitspraak. Dus je kan gewoon een kloon van een willekeurig apparaat op de markt brengen als er intern maar andere componenten worden gebruikt? Dus de deur staat nu bijvoorbeeld ook wagenwijd open voor Chinese takkiejakkie iPhone-klonen, kopieën van dure stereo-apparatuur met minderwaardige componenten en Lolex-horloges… goede uitspraak van deze “rechter”.
Supra1981 zegt
Zo lang de Chinezen niet tegen worden gehouden gaan ze op deze manier lekker door. Het is wachten op de eerste Ferrari en Lambo kloon.
Lijkt mij als designer juist een prestatie om iets nieuws te ontwerpen en geen copy – paste auto.
W115 zegt
Lelijk ding, hier verspilt Brabus gelukkig geen tijd aan
Danny zegt
ik koop liever een Toyota iQ ! die heeft ook 4 zitplaatsen
Emile_Benz zegt
Vergelijkingsmongolen…
Natuurlijk is die auto anders…
Andere kwaliteit van gebruikte materialen
Slechte afwerking (of goede, als er kinderen aan gewerkt hebben…)
Meer zitplaatsen
Andere Badge
Score 0 bij crashtests
Minder luxe
Vincegail zegt
Liever de Engelse Noble:
betere foto:
Jeroen zegt
Hmm, ook al vallen ze in hetzelfde segment, je kunt toch wel meer veranderen dan alleen de lichten?
Turbo zegt
Wij zijn gedrilt met het idee van design, copyrightbescherming en andere vooral beperkende en betuttelende regelgeving. Daar doen de Chinezen niet aan, en zie hoe hard zij groeien.
Hier mag je niet eens een krant op de straathoek verkopen zonder vergunning, terwijl in China elk goed idee opgepakt kan worden en ten goede van de hele bevolking ingezet kan worden. Dat is pas vooruitgang.
Uiteraard kan dit veel genuanceerder, maar we moeten wellicht onze eigen vastgeroeste gedachten van bescherming en betutteling tegen het licht houden. Wil jij een Ipod voor €99 die al 3 jaar geleden is uitgevonden, of eentje van €10 (en ja, de gemiddelde consument kan echt prima van nep onderscheiden, de boevenproducten daargelaten)?
Speed zegt
Die griekse rechter is gewoon omgekocht door de chinezen :D
JanC zegt
Ach hij krijgt geen NCAP rating en ook de motoren voldoen niet aan de emissienormen. Kortom, zal niet zoveel verkocht worden.
9000cse zegt
Ik kan me de woede van Smart/Mercedes best wel voorstellen.
Iets anders is natuurlijk de reactie van de consument. Die krijgt meer keuzemogelijkheden. En in dit geval zal Noble het toch moeten hebben van de “prijskoper”. Iemand, die een nieuw autootje wil hebben, dat niet veel mag kosten.
Zet de Noble € 500,- goedkoper naast de Smart en niemand zal kiezen voor de Noble. Zeker niet, als de crashtests weer hopeloos Chinees blijken uit te pakken en mensen over een half jaar de publiciteit zoeken vanwege slechte kwaliteit.
Het kaf zal best wel weer door de markt van het koren worden gescheiden.
mashell zegt
Er stond laatst op deze site een artikel over de slechte kwaliteit van huurauto’s http://www.autoblog.nl/archive/2009/05/19/kwaliteit-huurautos-op-vakantie-vaak-slecht.
Als deze wordt toegelaten dan zal dat nog wel even zo blijven?
Kan die EU niet wat doen? Bijvoorbeeld bij de Europese typegoedkeuring eisen dat over over het ontwerp geen twijfel mag bestaan.
erik van ingen schenau zegt
Er wordt door rechters nogal verschillend gedacht over het clonen van auto’s door Chinese fabrikanten. Wat opvalt is dat rechters in de vestigingsstad van de fabrikant altijd uitspraken doen in het voordeel van de fabrikant. (BMW, Munchen; Fiat, Turijn; Shuanghuan, Shijizazhuang). Speelt de zaak zich op ‘neutraal terrein’ dan zijn de uitspraken wisselend. Ik heb een overzichtje gemaakt op mijn website van alle bekende zaken: http://www.chinesecars.net/index.php?page=59
mr.rogers zegt
Alsof de autoindustie zelf niet kopieert. Wanneer de ene fabrikant met een overbodig model (lees suv, mpv e.d.) op de markt komt, doet de ander dat ook. Verder lijken alle auto’s op elkaar omdat ze eerst door de windtunnel zijn geweest. Ook zijn er modellen die precies hetzelfde zijn maar een andere naam hebben en dan zijn er nog die fabrikanten die meerdere merken in hun bezit hebben (b.v. de volkswagengroep). Over kopieren gesproken….
BTW is Daimler bang voor een beetje concurentie? Het is toch een berdijf? Dan wil je toch “eerlijke” concurentie? Dan krijgen ze het een keer en dan krijgen we dit gezeur. De tijd zal uitwijzen wie het beste product heeft, als dat de noble is dan zal de smart beter moeten worden, simpel zat.
Trouwens, hebben de jappen niet hetzelfde gedaan? Die kopieerden toch ook alles wat los en vast zit? Je moet ergens beginnen. Over 30 jaar maken die chinezen misschien wel producten die beter zijn dan dat europa maakt (b.v. toyota).
Waarschijnlijk zal het zo zijn dat het een typisch chinees product is. Daarmee bedoel ik dat je het sneller weggooit dan dat je er plezier van heb, net als bij chinees eten. Wat die rechter verder zegt is niet zo interessant, beroep of hoger beroep kan de boel nog veranderen. Is het ook niet zo dat kopieren een vorm van vleierij is?
MrKC zegt
Heupgordels op achterbank –> kansloos voor EG-typegoedkeuring, hooguit grijze import!
JanC zegt
Erik, interessant overzicht. Autoblog zou er goed aan doen vaker eens bij jou te informeren, aangezien jij wel de guru bent wat betreft kennis van Chinese automerken.
JanC zegt
@mr. rogers:
Japan begon, net als (Zuid-) Korea met het in licentie bouwen van auto’s, zoals Ford’s Granada, Opel (of GM)’s Kadett, in het geval van Hyundai en Daewoo, Renault werd in Japan in licentie gebouwd door hino (nu: Toyota). Hun eigen ontwerpen waren weliswaar duidelijk gebaseerd op de merken die ze in licentie bouwden, of simpelweg voortzettingen van wat ze al bouwden.
Maar desalnietemin, de eerste Hyundai naar eigen ontwerp leek erg op de Ford Granada. Daewoo’s Nexia leek erg op de Opel Kadett.
autoblogger zegt
@JanC: goeie tip!
We krijgen soms een nieuwsbrief van Erik en houden het in de gaten;)
BananaFlip zegt
Hij onderbouwt het wel goed, maar dat weegt nog niet op tegen de exterieure looks.
JanC zegt
@erik: als ik jouw overzicht bekijk valt het ook op dat het merendeel van de zaken in China wordt afgewezen door de Chinese rechtszalen.
Thijsj zegt
Ik vind het veel op een toyota IQ lijken.. ik vind dat er meer mototkap op zit dan een smart..