Het regent op twee podiumkandidaten en een voormalig kampioen in Engeland.
Laten we beginnen met die voormalig kampioen. Je had natuurlijk al geraden dat het om Fernando Alonso gaat. Dat de Spanjaard weer een straf krijgt (dit keer voor het gebruiken van een extra Energy Store) mag geen verrassing heten. Pijnlijk voor McLaren in de thuisrace van het team, maar de man met de rollende ‘R’ zou met zijn trage bak normaal gesproken toch al niet zoveel kans maken op een aansprekend resultaat.
Valtteri Bottas en Daniel Ricciardo daarentegen zijn beiden wel bonafide podium-kandidaten. Bovendien hadden de twee het momentum goed te pakken. Niemand scoorde meer punten dan Bottas in de laatste vier races en Ricciardo haalde in Oostenrijk zijn vijfde podiumplek op rij binnen. En dat terwijl hun teamgenoten juist de nodige pech tegenkwamen in dezelfde periode. Maar zoals Johnny Cash al zei:
“You can run on…for a long time…”
Het noodlot heeft ook Bottas en Ricciardo nu ingehaald, want beiden moeten ongepland een versnellingsbak wisselen en verliezen daardoor vijf startplaatsen. Dat betekent niet alleen dat ze hun geijkte concurrenten in de race zullen moeten verschalken, maar ook dat ze meer kans hebben betrokken te raken in het gedrang bij de start. De twee pechvogels zullen het op dit moment zodoende ongetwijfeld eens zijn met Mark Webber, die onlangs pleitte voor het afschaffen van de gridstraffen ten gevolge van technische malheur.
Edge zegt
Ach, gelukkig voor die gasten zegt dat echt helemaal niks. De verschillen tussen de auto’s zijn zo groot dat je tegenwoordig gewoon vanaf plek 15 of 20 de race kunt winnen als je in een Mercedes zit, en terug naar plek 4-5 kunt rijden als je een Red Bull onder je kont hebt.
gregorius zegt
@edge: aan de andere kant. Hamilton had zonder de straf in Oostenrijk waarschijnlijk wel een 2e of 3e plaats gered, nu miste hij het podium.
mrrallycross zegt
@Edge: winnen gaat je niet lukken. Iedereen die niet in een Ferrari en redbull zit moet je wel kunnen pakken vanaf 15 of 20e plek
Erik zegt
Kan mij wel vinden in de visie van Mark Webber.
Bij technisch malheur dienen punten afgetrokken te worden in het constructeurs kampioenschap. Op het eind van het seizoen levert dat ook minder dollars op een wordt het team gestart, niet de coureur!
Erik zegt
@erik2907: gestart = gestraft
gregorius zegt
@erik2907: het nadeel daarvan, is dat men meer op heelhouden rijdt. Dan krijg je dat men er nog meer een beetje achter rijdt en alleen als men echt zeker is, gaat men de auto ervoor nog in proberen te halen.
lekbak zegt
@gregorius: Hoezo? Nu kosten de gridstraffen ook punten en dus geld aan het eind van de rit. Bij deze oplossing is elke race tenminste wel eerlijk.
Edge zegt
@erik2907: Dat klinkt leuk, maar dan zou je de krachtbronnen eigenlijk in een eigen klassement moeten zetten. Het zou flauw zijn om bijvoorbeeld Williams punten af te trekken omdat Mercedes een krachtbron levert die er na drie rondjes mee ophoudt.
basvspr zegt
Goed nieuws voor Max!
Barryyy zegt
@basvspr: want…? Max was 9 van de 10 keer toch sneller dan Ricciardo in de kwalificatie en was het uitvallen vanwege problemen, niet omdat hij niet langs Bottas of Ricciardo kwam.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
We zullen zien of Ricciardo er goed aan doet om de bak te vervangen, terwijl Max het niet doet…
berlinetta zegt
@svenska_aeroplan_ab: Het zou idd wat zijn als Max nu weer uitvalt en Ricciardo weer op het podium staat.
Gulli zegt
Ik hoop dat ze de koppeling van Max wel hebben gefixt, waarom levert dat eventueel geen gridstraf op trouwens?
trustmeiamanengineer zegt
RIC een nieuwe versnellingsbak, zul je zien dat die van Max in de race stukgaat….
Dutchdriftking zegt
Kansen voor Max! En het is hem nu eens gegund ook!
HZW zegt
Laten we hopen dat Max de finish weer eens haal en op het Podium beland.
Minimaal 3de moet mogelijk zijn lijkt mijn.
cossiekiller zegt
Leuk dat de reaguurders het toch nog eens over Max hebben. Die jongen wordt al genoeg genegeerd.