Het leed van de pomphouder aan de grens is nog niet geleden: sinds de accijnsverhogingen aan het begin van dit jaar blijft een kwart van alle diesel- en LPG-tankende klanten weg.
Branchevereniging BOVAG heeft zijn offensief tegen de stijgende prijsverschillen met het buitenland al flink lang geleden ingezet, en een onderdeel hiervan was een peilmomentje na de eerste maand van 2014. Het resultaat: de afzet van diesel en LPG daalde vlakbij de grens met respectievelijk 24 en 27 procent t.o.v. januari 2013.
Echter: ook in heel Nederland liep de verkoop flink terug, er vloeide maar liefst 90 miljoen liter brandstof minder door de vulslangen. Damn you, Elon!
Ik heb er zelf een dubbel gevoel bij. De BOVAG preekt voor eigen parochie, en dus kunnen we deze taal van ze verwachten, maar de grens schuift wel steeds verder op. Het wordt voor steeds grotere groep voordeliger om in buitenland te tanken.
Echter: zoals deze twitteraar terecht opmerkt: over de grens tanken voor grensbewoners is niet iets van gisteren, en dat weet de Bovag ook maar al te goed. ’t zit hem trouwens in de combinatie: bijna niemand gaat voor alleen voor peut naar de oosterburen (ondergetekende groeide op in de NL-DE grensstreek, dus dat is even het uitgangspunt), da’s te marginaal. Maar koop er een paar kratjes bier en flesjes sterke drank erbij, en het tikt aan.
Ergo: de leegloop van tankers aan de grens is een opeenstapeling van factoren. Ja, het overheidsbeleid en de torenhoge accijnzen spelen hier een zeer grote rol in, en dat vinden ook wij een kwalijke zaak, maar aan de andere kant: een slimme ondernemer zit niet stil. Nederland is sinds jaar en dag een duur brandstofland, en een pomphouder aan de grens weet ook wel dat hij het op prijs niet gaat winnen van Duitsland. Voorheen met de diesel nog net, maar omstandigheden veranderen.
Even cru gesteld: als je hebt zitten te snurken en het water staat je nu aan de lippen als tankondernemer, dan kan je met je vingertje naar de overheid wijzen maar is het misschien reeël om ook een stukje schuld bij jezelf neer te leggen. Wie niet innoveert gaat ten onder.
Design_Driven zegt
Ik vind de landelijke daling veel opvallender. Waar komt die vandaan? Meer muesli auto’s, minder mensen met een baan of gaan ze nu zelfs in het midden van het land over de grens tanken?
Dit roept meer vragen op dan het antwoorden geeft.
sacha zegt
@sketcher: al die oldtimers op LPG die aan de kant gezet zijn? Die LPG daling is wel erg fors.
mashell zegt
@sacha: dat zou betekenen dat er inderdaad veel misbruik gemaakt werd van de klassieker regeling en de regering dus eigenlijk wel gelijk had. Dat laatste kan ik me niet voorstellen dus vermoed ik dat het probleem er eerder in zit dan er amper nog nieuwe auto’s geschikt gemaakt kunnen worden om LPG te rijden.
72bug zegt
@sketcher:
Wellicht dat de mensen het langzamerhand niet meer gaan pikken, zoals je in een reactie hieronder jezelf al afvraagt.
Ik woon zelf kort bij de Belgische grens, maar het op en neer rijden kost me toch snel 20 minuten, minstens.
Ookal is de LPG daar 10 cent goedkoper, vind ik het niet de moeite om op en neer te kachelen voor de 4 euro winst die ik kan maken op een tank…
toroloco zegt
Tolpoort aan grens overgang zetten.
Design_Driven zegt
@toroloco: u bent waarschijnlijk ambtenaar want dit is hun natuurlijke response. Voorstellen doen om nog meer naar binnen te harken. Dat er bijna geen koopkracht meer over is doet kennelijk niet ter zaken.
xenonlampje zegt
Tank al jaren in België, woon ook 2 kilometer van de grens af.
Design_Driven zegt
Overigens blijf ik zeggen dat het jullie (ik woon zelf niet meer in NL) schuld is, tot de automobilist zegt genoeg is genoeg blijft autorijden steeds zwaarder belast worden.
Ik betaal in het VK ongeveer het zelfde aan de pomp maar mijn wegenbelasting is 10% van dat van jullie.
Eerder woonde ik in België en ook daar was het veel goedkoper. Daar zouden ze deze prijzen nooit pikken.
Nederlanders zijn passivisten en zullen nooit in opstand komen tegen hun regering, dat weten al onze buur landen en ze lachen ons keihard uit.
Volgende verkiezingen wordt er gewoon weer op de zelfde prutsers gestemd. Ik ben tegen one-issue partijen maar een partij van transport (auto en OV) zou mijn stem hebben
mashell zegt
@sketcher: toen ik in 2004 en 2005 nog in het VK woonde was ik “amazed” dat diesel en benzine evenveel kosten. En ze daar nog belastingen met een taxdisc voor de voorruit regelden.
Design_Driven zegt
@mashell: Diesel is inmiddels duurder dan benzine, die taxdisc is er nog steeds maar die verdwijnt binnenkort. Mij maakt die disk niet uit, heb er een mooi houdertje voor en betaal maar 240 voor mijn diesel Discovery voor het hele jaar.
reistje zegt
@sketcher: Er was hier vanmorgen een opstand, nou nou 30 man die weg gingen toen het ging regenen.
Anyways ik tank zelf vrij vaak in Belgie, en dat is meer als stille opstand dan als besparing aangezien ik van de 15 euro die ik overhoud 8 euro oprijd naar Belgie en terug…
Maar party voor transport, ik ben voor!
mashell zegt
Toen ik vorig jaar december via Denekamp naar Nordhorn reed stonden er bij een tankstation vlak voor de grens gewoon rijen van Duitsers te wachten om diesel of LPG te tanken. Dus wellicht is het “probleem” nu niet zo zeer de tankvlucht vanuit Nederland naar Duitsland maar het wegvallen van de extra Duitse klandizie die de Nederlandse tankstations genoten doordat de accijns hier jarenlang lager waren! Ik twijfel echt of we hier wel met een serieus probleem van doen hebben. Door de lage tankstationdichtheid in de grenstreek (dus gebrek aan concurrentie) en de tankgasten uit Duitsland denk ik dat hier in Twente er eigenlijk al lang een oplossing voor het “probleem” is.
Arvado zegt
Schiet lekker op dan, die accijns verhoging moet meer geld opbrengen. Maar als vervolgens een kwart in het buitenland gaat tanken heb dat natuurlijk geen nut.
sacha zegt
@littledevil9: wel voor her buitenland. Die krijgen opeens nog meer BTW en accijns uit Nederland. Zonder dat ze er iets voor hoeven doen ook nog.
StijnB zegt
@sacha:
Beter een goede buur dan een verre vriend! Bedankt trouwens jongens!
endofline zegt
Haha, de politiek leert het nooit.
Kijk eens goed hoeveel buitenlandse platen er rond rijden. En zeker bij de trucks. Die laten de pompen in jullie kikkerlandje nu gewoon links liggen en rijden gewoon door tot in Duitsland of Belgie. Vergeet niet dat een truck 150-800 liter kan tanken. Dat zijn andere hoeveelheden dan enkele wagens van grensbewoners.
aikon1694 zegt
Kwestie van pompen of verzuipen…
TDI-goeroe zegt
autorjden in NL is in vergelijking met buurlanden crimineel duur. Aanschaf, houderschapsbelasting, BTW en accijnzen op.Vvergelijk dit met bv D, B of nog mooier, Lux. en je valt steil achterover.
mashell zegt
@TDI-goeroe: onze loonbelasting, is hoewel hoog, wel lager dan de buurlanden. Ook zijn bedrijven in Nederland nogal goedkoop uit. Tja, dan moet het geld ergens anders vandaan komen.
frans1 zegt
Als pomphouder innoveren, maar juist al die producten die je verkoopt, zijn in het buitenland goedkoper! Een wasstraat met toeters en bellen, een inpandige supermarkt, je moet maar net ruimte en geld hebben. Ik vind het een lastige.
Daling van de brandstofconsumptie is misschien wel een gevolg van de stijgende werkloosheid? Minder woon/werkverkeer en ook minder te besteden in de vrije tijd.
De politiek is “penny wise, pound foolish”
azenomei zegt
Dit is precies wat ik al eerder zei. Onderemer, onderneem iets en ga niet zitten wijzen naar de overheid en hopen dat alles goed komt.
azenomei zegt
@azenomei: Ondernemer moet dat zijn……
pomoek zegt
Hoorde ook op de radio over dit onderzoek. ik blijf erbij, het heeft wat mij betreft een te hoog “wij van wc-eend” gehalte. Maar zelfs als het zo is: Het is wel erg simpel om het belang van de pomphouders nu zo op een voetstuk te hevelen.
cthijs zegt
Wat een onzin dat de pomphouder moet inoveren.je staat er benzine te verkopen waarvan je niet weet wat je er volgende week voor moet vragen.want dan is er weer een of andere belasting overheen gekomen.daarbij komt ook nog dat de pomphouder er niet zo veel aan verdient maar de overheid