What’s next? Afschrikwekkende plaatjes op auto’s?
Tabakswaren zijn een van de weinige legale dingen waar geen reclame voor gemaakt mag worden. Om die reden rijden de F1-auto’s van Ferrari nu rond met vage en foeilelijke Mission Winnow-reclame in plaats van met Marlboro-reclame. Er gaan nu echter stemmen op om niet alleen reclame te verbieden voor zaken die de longen vervuilen, maar ook voor zaken die het milieu vervuilen.
Greenpeace en nog een paar gelijkgestemde partijen zijn namelijk een actie gestart om een reclameverbod voor alles wat op fossiele brandstoffen loopt te bewerkstelligen. Ze willen onder meer een miljoen handtekeningen verzamelen in een jaar tijd. Dat is het benodigde aantal om het voorstel bij de Europese Commissie op de agenda te krijgen.
Dit idee komt niet zomaar uit de lucht vallen. Sterker nog: de gemeente Amsterdam – vooruitstrevend als ze zijn – heeft momenteel al een soortgelijk verbod. In metrostations is het sinds mei namelijk niet meer toegestaan om reclame te maken voor fossiele producten. Daar vallen dus ook benzine- en dieselauto’s onder.
De gemeente Amsterdam zal Greenpeace ongetwijfeld een groot plezier doen met dit reclameverbod, maar de milieuorganisatie wil meer. Ze willen dat de reclames niet alleen uit een handjevol Amsterdamse metrostations verdwijnen, maar uit heel Europa.
Volgens Greenpeace maken bedrijven – en ook autofabrikanten – zich massaal schuldig aan misleiding. Ze zouden zich namelijk allemaal groener voordoen dan ze zijn en dat is ‘greenwashing.’ Overigens wil Greenpreace niet alleen de misleidende reclames verbieden. Nee, álle reclames voor fossiele producten moeten verboden worden. Ook een reclame voor een Toyota Yaris Hybrid dus.
Shell is een van de grootste boosdoeners volgens Greenpeace. Daarom voerden milieuactivisten eerder vandaag actie bij Shell Pernis. Volgens de organisatie hebben “moedige activisten het hart van de vervuiling zo lang mogelijk geblokkeerd.” Gevoel voor drama hebben ze wel.
Als ze bij Greenpeace hun zin krijgen behoren reclames voor benzine- en dieselauto’s straks dus voorgoed tot de verleden tijd. In autoreclames zullen dan nooit meer ronkende motorgeluiden te horen zijn, Shell zal een Mission Winnow-achtige tactiek moeten bedenken om Ferrari te sponsoren en James Bond-films zullen zonder de Aston Martin-reclame nooit meer hetzelfde zijn.
Loek zegt
Ja wat zijn we ook slecht bezig hè, wij particulieren die geen nette EV kunnen betalen omdat die krengen nog steeds 10-15k duurder zijn dan een benzine-equivalent. Snap best dat GreenPeace de normale hardwerkende man helemaal kapot wil maken.
De Fiets zegt
Kun je dat uitleggen?
Loek zegt
@De Fiets: 2019. Ik hielp mijn vader, particuliere koper die boven modaal verdient, met het uitzoeken van een auto. De intentie was eigenlijk een EV, in het specifiek een Kona Electric. Dat was toen de beste ‘value for money’, 39 kWh versie was er toen nog niet.
Dan heb je het over 47.000 euro voor een EV, goedkopere EV’s toen ter tijd schoot je jezelf alleen maar mee in je voet. Uiteindelijk is het dus een Kona 1.0 geworden voor 25.000 euro. Bijna de helft.
De wil is er wel, maar de mogelijkheid om even twee keer zoveel geld als dat je hebt op te hoesten was er niet. En dat voor redelijk boven modaal. Je wordt gedwongen om jezelf of in een onpraktische EV te hijsen, of een dure. Voor zakelijk leasers is dat laatste nog enigszins voordelig, voor particulieren absoluut niet.
Dus prima dat kopers van benzineauto’s nu volgens GreenPeace in hetzelfde hoekje worden geschoven als sigaretten en andere vieze meuk, maar in het huidige klimaat hebben sommige mensen, het zijn er meer dan je denkt, gewoon nog niks aan een (te) dure EV. Dan kun je nog zulke groene intenties hebben, maar geen geld is geen geld.
SimonMc zegt
“die boven modaal verdient”. Hoeveel verdient hij beneden dan?
pier zegt
Wat een onzinnige reactie.
mashell zegt
Ohh die zielige particulieren die geen nieuwe elektrische auto kunnen betalen… Een brandstof auto trouwens ook niet, die nemen ze gewoon tweedehands. En dat is prima en kan gewoon zo blijven. Greenpeace wil niet de hardwerkende man (de mijnen zijn al een tijdje dicht, niemand in Nederland werkt nog hard) kapot maken, zij willen juist zijn leefomgeving redden, zelfs als die domme man dat niet eens doorheeft.
por100 zegt
Waarom druipt de afgunst er dan vanaf?
techniekmeneer zegt
@mashell: Ga je schamen.
herve11f zegt
@mashell: Jij bent zeker lid van Greenpeace. Wat een arrogante houding.
mashell zegt
Donateur, ja. Normaal voor iemand die streeft naar een betere wereld, net als dat het normaal is voor iemand die alles kapot wil maken om lid te zijn van de VVD.
herve11f zegt
@mashell: wat doe je hier dan op een autoforum?
techniekmeneer zegt
@herve11f: Deugpunten scoren.
techniekmeneer zegt
@mashell: Betere wereld? Houd jezelf niet voor de gek jongen.
roadster zegt
Die particulieren moeten jouw subsidie gedrocht financieren. Als je zelf wat harder zou werken, was dat niet nodig en kon je hem zelf betalen.
mashell zegt
Maar ik kan toch best zelf mijn auto betalen? Hoef dat niet want dat doet mijn werkgever (en dus indirect ikzelf).
sportabgasanlage zegt
Ze zijn tegen reclame. Niet tegen de verkoop. Goed lezen.
Loek zegt
@sportabgasanlage: reclame moet mensen dwingen tot verkoop. Geen reclame = geen verleiding om te kopen. Maar zoals ik hierboven net al aangeef, dan moet je wel de keuze hebben. Niet verleid worden om te roken is een goed effect, maar niet verleid worden naar een auto die je wel kan betalen voor het groene alternatief wat je niet kunt betalen is geen goede zaak vind ik. Eerst dat groene alternatief kunnen betalen en dan het vieze alternatief bannen. Niet nu al mensen dwingen om dingen te doen die fysiek niet mogelijk zijn.
johanw zegt
ach jee het zogenaamde deugdvolk greenpeace….walgelijk volk dat zogenaamd de wereld verbetert met hun opdringerige wijze van wij weten het toch wel beter.
net als dat er nu ook al velden met begraven afgedankte windmolens in de natuur te vinden zijn…allemaal geen probleem want dat is groen toch.
autogeak zegt
Ik wil een verbod op greenpeace
Edge zegt
Greenpeace, dat zegt al genoeg. Het is verbazingwekkend dat ze überhaupt die naam mogen dragen en dat ze nog niet aangemerkt zijn als criminele organisatie. Heel erg vredig is het allemaal niet met al die militante acties als bezettingen, blokkades, inbraken en verstoringen van de publieke orde. Elk ander zou wellicht al opgepakt zijn en naar een psychiatrische inrichting gestuurd worden, maar als je roept dat het voor het milieu en klimaat is mag het blijkbaar.
mashell zegt
Greenpeace weet telkens aan de goede kant van burgerlijke ongehoorzaamheid te blijven. Doen ze best knap. Ik denk omdat hun acties erg gericht zijn op dat waar ze tegen protesteren en niet samenleving als geheel storen (zoals extinction rebellion en de protestboeren wel doen).
roadster zegt
Vandaar dat er gisteren 22 man van die club zijn opgepakt.
bpc zegt
Kunnen we geen miljoen petrolheads verzamelen voor een verbod op de ev?
SimonMc zegt
Goed geprobeerd ,BP
retetikker zegt
Ok.
Succes.
sportabgasanlage zegt
Op wat voor brandstof vaart die Rainbow Warrior eigenlijk? Eenhoorntranen?
kevertje zegt
Idd. de groene lobby is wel héél erg vergeten wat het woord vrijheid betekent. Het simplisme in al deze standpunten is hemeltergend. Misschien moeten we de reclames idd. vervangen door foto’s van het humanitaire en ecologische onheil dat de ontginning van lithium, kobalt, nikkel, kobalt, enz. annex de gerelateerde industrie aanricht. Of even in het groot tonen welk totaalvermogen we in Europa nodig hebben als alle transport en verwarming elektrisch moet. Denken dat dit ‘groen’ opgewekt en verdeeld kan worden, is waanzin.
ericc zegt
Ik wil een verbod op groeperingen en NGO”s zoals Greenpeace. Veel tamtam, veel commentaar maar met onderbouwde oplossingen komen !!! Nooit van gehoord. Trouwens, echte petrolheads hebben andere kanalen om op de hoogte te blijven van leuke auto’s.
redbeams zegt
@ericc: Wat ze nu groen vinden is over een paar jaar niet groen genoeg meer.
mashell zegt
Wat is dat voor rare gedachte? Dat je alleen een probleem mag signaleren als je ook de oplossing aandraagt? Daarmee kom je nergens want dat zijn heel andere talenten. Overigens vindt je de echte petrolheads aan de kassa van het tankstation.
flutterby zegt
Graag! Die kansloze reclame op YT hoef ik echt niet te zien.
hanso zegt
Ach, hier wat reclame voor Greenpeace dan…
https://joop.bnnvara.nl/opinies/schandalen-bij-greenpeace-topje-van-ijsberg
cossiekiller zegt
Nu nog reclame van Greenpeace op een F1 wagen en de cirkel is rond.
toniominestrone zegt
Zelf wel varen ouwe afgedankte c02 uitbrakende schepen.
raoufff zegt
Graag een reclameverbod voor Greenpeace, Frans Timmermans en de rest van die groene zooi!!
erwh zegt
Greenpeace, zucht.. een olieproducentje die 2% van de wereldolieproductie in handen heeft het “hart van de vervuiling noemen”. Ja zo gaan we echt problemen oplossen.
herve11f zegt
EV’s doen zich ook groener voor dan ze zijn. En dan? Wat is het volgende? Het zal nooit genoeg zijn voor die moderne hippies. De media is hier ook schuldig aan. Omdat die persmuskieten leven van vermeldingen waar een normale mens op klikt omdat hij denkt: Het zal toch niet waar zijn?
Zelfde met het “Zwarte Piet” verhaal alsook vandaag onze Belgische schrijver Herman Brusselmans die zijn mening uit over wie de nieuwe James Bond zal worden en daarbij afgeschoten word. Om van te kotsen deze boodschappen. Beter doodzwijgen die zever.
En hoe hypocriet zijn ze wel? Of waar denk je dat het geld vandaan komt waar al die NGO’s op draaien? Van sponsorgelden van bedrijven alsook van belastingsgeld van die bedrijven. Zagen ze de tak af waar ze op zitten.
techniekmeneer zegt
Ik wil een reclameverbod voor Greenpeace.
jippie zegt
Boeien, ik heb geen reclame nodig om te weten welke auto ik ga kopen. Voorlopig in elk geval zeker geen elektrische, dat laat ik graag aan alle anderen over.
MarcoM zegt
1 ding kan ik je verklappen, het gros van de greenpeace mensen laat zich riant vervoeren in…. jawel, geen of nauwelijks EV. Verbiedt dan ook vakantiereizen met het vliegtuig op radio en TV.
kubimazda3 zegt
Graag die verbod, dan besparen ze reclamen kosten en kan de prijs van autos omlaag. Ik weet de dealers toch wel te vinden.
hollow zegt
Weet er iemand precies hoe lang een EV mee kan gaan? Kan je daar ook 15-20 jaar lang mee rondrijden? Hoe lang eer de batterijen moeten worden vervangen en wat dan? Wat met die tweedehands EV van 8 jaar oud bv? Peperduur accupakket?
auto62 zegt
Zitten ze zelf in PLASTIC boten. FOEI!
Robert zegt
Dus… die quinoa kauwers van Greenpeace hebben nu óók de cancel cultuur ontdekt.
janstehouwer1954 zegt
@Pkbruut: heel goed idee. Trouwens varen hun schepen en bootjes op zonne-energie of zitten er galeislaven te roeien?
remco86 zegt
Zo’n verbod zou toch een hoop mensen raken, denk eens aan de advertentiepagina’s in autobladen. Autobladen zijn dan niet meer rendabel te maken. Evenals websites als Autoblog.
karhengst zegt
Een verbod op reclame voor fossiele producten gaat de lokale musea toch wel hard raken, om over de lokale tak van de SGP bij de volgende gemeenteraadverkiezingen maar te zwijgen.
gregorius zegt
Goed idee!
Wieweet zorgen de fabrikanten dan eens de hun E-auto;s er hetzelfde uit gaan zien als hun benzine auto’s. Dan maakt het niet uit voor welke versie je reclame maakt.
stekel zegt
Hoe noem je de urine van de hulk? greenpeace
dree16v zegt
Fietsen is gezond, eet meer fiets! Greenpeace slaat zoals gewoonlijk een beetje door…