Extra reden om je Model 3 die extra cool te geven.
Actieradius, het blijft een heikel punt. In een land als Nederland, waar je lang niet altijd een actieradius van veel meer dan 300 km nodig hebt voor binnenlandse ritjes, is de vraag of die range-anxiety nou wel zo’n groot tegenargument is. Als je dat elimineert, wat is dan de angst bij een elektrische auto? Irrationele petrolhead-onderbuikgevoelens? Veranderingsangst? Helemaal met de Tesla Model 3, die je een Standard Range Plus-model met bijna 410 km actieradius aanbiedt, lijkt er in de echte wereld weinig te zijn wat een benzineauto wel kan en een Model 3 niet.
Als voorstander van de ‘alle-beetjes-helpen-mentaliteit’, is er een manier om je Tesla Model 3 net even dat kleine beetje verder te krijgen. Je moet er twee dingen voor doen: 1) zeker weten dat je van je leasemaatschappij wat modificaties mag doen aan de auto en 2) even bij KW langs. Dit bedrijf, gespecialiseerd in vering, presenteerde recent hun modificaties op de Model 3. Duur is het setje niet, 2.000 euro valt op de Model 3 best mee.
De subtiele aanpassingen hebben echter meer functie dan alleen visuele oogstreling. Door de verlaging kan de actieradius van de Model 3 namelijk toenemen met zo’n 7 procent, zo blijkt uit onderzoek van NextMove. Nemen we even die 409 km die Tesla opgeeft (WLTP), dan wordt dat net geen 438 km met de KW-veerset. Zo heb je ineens een reden om tuning toe te passen.
Overigens, door het partnerschap met BBS krijg je deze dikschiff-velgen, maar wij kunnen ons voorstellen dat de welbekende ‘aero-velgen’ misschien nog wel wat extra kilometers erbij zetten. Voor wie dus verantwoord wil tunen: je Model 3 verlagen is het devies.
lekkerlinksrijden zegt
Het minimalistische interieur is voor mij wel een issue. Ik vind het gewoon afgrijselijk en daar zit je meest naar te kijken. Dus nee nog even wachten op een EV die een groot bereik heeft( 400km, echt) en een mooi interieur en exterieur en geen suv/crossover
kisman zegt
@lekkerlinksrijden: polestar 2 of de VW ID3 (en dan niet de 1st Edition)
lekkerlinksrijden zegt
@kisman: eerst allemaal zien en dan pas geloven. Plus, wat kost dat?
pignon zegt
@lekkerlinksrijden: polestar 2 kun je al configureren. Vanaf €40k. Introductieversie €60k
boomhauwer zegt
@pignon: slechts 60.000€.
pignon zegt
@boomhauwer: je hebt gelijk; het is niet weinig. Maar wel beschikbaar. En je weet: beter te duur, dan niet te koop
suzikubelona zegt
@lekkerlinksrijden: Plek genoeg voor upgrades iig: https://images.app.goo.gl/f5wuVqpNzwj8Bmhm6 ?
lekkerlinksrijden zegt
@suzikubelona: en nog steeds niet mooi
suzikubelona zegt
@lekkerlinksrijden: Ik had het meer over wat er op het dashboard ligt. ?
oneeeeeschade zegt
@lekkerlinksrijden: model 3 rijdt ik 450 km mee, echt
woudloper zegt
@oneeeeeschade: is “ik” een Scandinavische kennis van je misschien?
911targa zegt
@woudloper: ??
tjorque zegt
@lekkerlinksrijden: ik vind dat interieur net perfect… doe mij maar cleane lijnen…
lekkerlinksrijden zegt
@tjorque: ja dat kan en als jij er blij van wordt prima toch. Ik heb liever een interieur zoals de nieuwe BMW 3-serie
tjorque zegt
@lekkerlinksrijden: kijk, vrijheid! We mogen er nog steeds zelf wat van vinden en dat openlijk verkondigen ?
marcelve zegt
Model 3 AWD Long Range; 455 km gereden op een lading van Limburg naar Noord Holland en terug; verbruik 143 Wh/100 km. Ikzelf vind het interieur een verademing maar dat is persoonlijk.
Toen ik mijn eerste DS5 Hybrid4 ging rijden vond ik dat interieur ook mooi maar na 9 maanden Tesla zou ik toch niet meer terug willen.
evdw zegt
Ik heb die van mij ook voorzien van een ander onderstel en daarmee enkele centimeters verlaagd maar ik geloof er weinig van dat dit 7% extra range zou betekenen.
Ik ben ook wel benieuwd naar de theorie hierachter waarom het verlagen van je auto zou leiden tot een lager verbruik.
marvin1608 zegt
@evdw: lager frontaal oppervlak doordat je wielen verder verscholen zitten in je wielkasten.
jack_abarth zegt
@marvin1608:
Dat lijkt mij wel redelijk vergezocht. Dan hebben we het over ca. 45cm2 per cm verlaging. Dat is ongeveer de afmeting van een pakje peuken.
jack_abarth zegt
@marvin1608:
Ps, het zal wellicht meehelpen maar denk niet dat het de grote besparing levert.
evdw zegt
@marvin1608: Die mindering in oppervlakte is zo minimaal, dat gaat echt geen 7% meer range opleveren.
peug206 zegt
@marvin1608: verminderde werveling onder de auto, oftewel een gereduceerde drag. Hierdoor is er minder luchtweerstand. Ik heb alleen geen idee hoe dat eruit komt te zien, want het kan ook een verhoging zijn van de weerstand als de lucht er niet meer onderdoor kan komen. Zal met wat modelletjes vast uit te rekenen zijn wat de ideale hoogte nu is.
b00m3rang zegt
@marvin1608: het gaat vooral om de hoeveelheid lucht die onder de wagen door gaat. Frontaal opp telt wel mee maar lang niet zoveel.
mpgc zegt
@evdw: zoals peug206 al aangaf, het gaat voornamelijk om verminderde werveling onder de auto. Werd bijvoorbeeld ook op de efficient dynamics versies van de BMW 3 serie en andere “lage bijtellings” auto’s toegepast.
ticoooo zegt
@mpgc: Waar is Adrian Newey als je hem nodig hebt?!?!
VeniVidiVici zegt
EV rijders zijn naïeve idealistische mensen. Meer zeg ik er niet van.
evdw zegt
@venividivici: Nee ik zou inderdaad ook niet maar niets meer zeggen als deze domme poep uit jouw pen komt.
VeniVidiVici zegt
@evdw: Ik heb hier een hand met 5 vingers en daarvan steek ik de middelste nu naar je omhoog. Doei!
pindakoning zegt
@venividivici: hoogstaande reactie, chapeau! Toevallig een getuned Japans hok?
VeniVidiVici zegt
@pindakoning: Ach, kunnen niet de hele dag hoogstaand doen hè. En nee, aan zulke Aziatische pauper hokken met flits ledjes doe ik niet.
jpoers zegt
@venividivici: goed geargumenteerd. Gelukkig een persoonlijke mening. Vermoed ook dat je met regelmaat mee hebt gereden in diversen elektromobielen.
VeniVidiVici zegt
@jpoers: Ja inderdaad mee gereden en het beviel me, op de snelle acceleratie na, voor geen meter!
fanboy zegt
@venividivici: En dan komt er toch zo’n elektrohok voorbij gezoeft die je niet bij kan houden, en dat allemaal tegen veel lagere kosten en hoeft vrijwel nooit maar de garage.
VeniVidiVici zegt
@fanboy: Alsof je weet wat ik rij haha…
hans33sw zegt
@venividivici: veni vidi fietsie?
VeniVidiVici zegt
@hans33sw: Kijk… jou zou ik nou op een feestje uitnodigen voor de goede humor ;-)
fanboy zegt
@venividivici: Dat hoef ik ook niet te weten. Want het lijkt me sterk dat je een auto hebt die in een paar seconden naar de 100 knalt. En dan zo op autovlog je tijd zit te verdoen met onzin reacties.
moveyourmind zegt
Mag nog wel iets wilder, een paar mooie dikke zijskirts en een bumperspoiler bijvoorbeeld. De Tesla 3 kan best wel wat hebben qua tuning.
Snap trouwens niet dat Tesla zelf niet wat meer op de optielijst zet. Is een mooie manier om wat extra geld in het laatje te brengen.
kempenaer zegt
@moveyourmind:
Ja paar dikke spoilers erop dat zal hem goed doen.
mrtrex zegt
@moveyourmind: ik snap het wel. Het lukt ze nauwelijks om de auto’s afgewerkt te bouwen, varianten zijn zo minimaal mogelijk. Alle extra mogelijkheden maken het nog lastiger om ze in groot genoeg volume te bouwen.
notsobig zegt
@moveyourmind: Dikke japstyle eronder met een speaker erin voor wat neppe herrie!
fanboy zegt
@notsobig: Dan heb je het over een Duitse speaker van BMW of Audi
Dutchdriftking zegt
Die BBS wielen zijn wel een enorme verbetering!
tge1 zegt
Het feit dat je geen zeggenschap meer hebt over de motorisering en eventuele aanpassing naar eigen inzicht eraan vind ik het allerbeste argument om geen electrisch voertuig te willen. Een beetje tunen, turbootje op een motor sleutelen, noem maar op…, is toch gewoon leuk voor de liefhebber? Wat kan je nu met zo een accubak doen behalve klinisch snel zijn en naar een gigantische tablet lopen turen om de eerstvolgende laadpaal maar niet te missen. Voor de sleutelaar is dit maar een triestige toekomst.
vaakbenjetebang zegt
@tge1: Welnee. Aan een reguliere 2019-auto sleutelen is vaak ook al kloten van de bok. Het wat dat betreft leuke spul is al veel langer geleden gebouwd en ook dat komt niet meer terug.
fanboy zegt
@tge1: De andere elektrische auto’s zien iets meer open, en daar wordt wel degelijk aan gesleuteld. Nissan Leafs worden opgevoerd. Of natuurlijk accucapaciteit bijgezet.
Je kunt ook zelf je elektrische scooter (jeugdsentiment) bouwen, of natuurlijk elektrische auto als je meer poen en tijd hebt. Dan is het helemaal leuk knutselen, dan stel je zelf je accu samen en bepaal je zelf wel hoeveel volt en ampere je erdoorheen jaagt.
pignon zegt
@tge1: Huh? Waarom zou ik een turbo op mijn auto zetten? Die zit er al op. En sleutelen? Het liefst zo min mogelijk, want hij is er om te rijden. Niet iedere auto is een hobby-auto. Zelfs niet voor de autoliefhebber. De meeste zijn gewoon om van A naar B te komen.
tge1 zegt
@pignon: Dan is zo een auto op batterijen ideaal voor jou!
pignon zegt
@tge1: klopt! Maar ook ik
moet eerst centjes verdienen voor ik het uitgeef. Ik wacht dus nog even ?
rickthestig zegt
En gaat ie dan ook sneller? Ik heb nog nooit iemand z’n auto zien tunen om hem zuiniger te maken. Rare jongens daar bij Tesla.
flutterby zegt
@rickthestig: ik hoor anders standaard bij chiptuningboeren dat die ook echt zuiniger wordt.
tierelier zegt
@flutterby: Alleen doen mensen het daar voor vermogen. Dat hij zuiniger wordt is mooi meegenomen.
lekbak zegt
@tierelier: nee hoor. De schraapdiesels van afgelopen jaren werden soms meer dan 15% zuiniger van een goede tune. Ik ken zat particulieren die alleen vanwege verbruik zijn gaan tunen. Een vriend van me ging met een C3 dieseltje van 1:18 naar 1:24. Zelfde woon-werkverkeer.
frederik zegt
@lekbak: Ja maar ten koste van fijnstofuitstoot.
fanboy zegt
@rickthestig: Moet je eens even zoeken op hypermilen modifications.
kempenaer zegt
Er is geen angst voor een electrische auto, wat een onzin.
Het biedt gewoon niet wat de moeite waard is.
Steriele beleving, goedkope uitstraling, veel te zwaar, ondermaatse actieradius en traag laden en dat tegen een prijs die absurd hoog is door die milieu onvriendelijke accu’s waar in Congo mensen onder slechte omstandigheden grondstoffen moeten winnen.
bmohnee zegt
@kempenaer: ja waarom moeten we nou Congo ook nog kapot maken, laten we lekker in Nigeria rommel blijven maken
mrbigstuff zegt
@kempenaer: Beleeeeeeeving. Hou ‘s op. Weet niet waar jij je in voort beweegt maar ‘t zal vast niet een en al beleeeeeeeeving zijn.
Je bedoeld dat de prijs van die 1,6jes van eender merk wel zijn gerechtvaardigd?
Oh, en Shell veroorzaakt geen ellende in andere landen bij winning van olie? Think again.
tge1 zegt
@kempenaer: Het heeft niet zoveel zin om dat te zeggen. Ondanks dat ik het wel met je eens ben vinden de meesten het wel prima dat er straks, misschien, alleen maar automobielen rondrijden met accu’s die allemaal precies hetzelfde doen en waar je geen zeggenschap meer over hebt. Lekker communistisch en door alle opgedrongen electronica lekker controleerbaar.
fanboy zegt
@tge1: Bij andere merken dan Tesla is er wel meer zeggenschap hoor. En mensen gebruiken ook losse Tesla componenten in andere projecten, ook de hobbyist.
Maar ik denk dat je bedoelt dat je nog niets van de techniek begrijpt.
Er zijn mensen die bij de goedkope beperkte EVs er een accu pack bij zetten. Tuurlijk, heeft ook zijn nadelen. Maar er kan zeker nog geknutseld worden. Is alleen een andere generatie.
humpyourdog zegt
Ja, welke angst speelt er eigenlijk? Vraag het eens aan je collega Jaapiyo…
w0o0dy zegt
Als je flink grotere wielen/band combo eronder slingert (flink grotere afrolomtrek) en de snelheidsaanduiding kan aanpassen in de boordcomputer (zodat die weer de juiste snelheden weergeeft) kom je waarschijnlijk op een grotere winst dan 7%. Koppel is toch mega hoog dus qua acceleratie zal het niet zo’n probleem zijn. Wat het gaat doen icm de ESP en abs dat durf ik zo niet te zeggen maar valt te testen.
tjorque zegt
Op die ene foto zijn de bakstenen en velgendief netjes weggeshopt ?
potver7 zegt
En waarom zou dit alleen bij een Model 3 werken, en niet bij een willekeurige andere auto?
curbeater zegt
Ik ga elk jaar met mijn dieseltje op vakantie naar Oostenrijk; 1 keertje tanken bij vertrek en hoppa, een 10 uurtjes later op bestemming zonder te moeten stoppen! 1000km, Zalig! Ik wil niet eerst mijn vakantie zitten uitstippelen omdat mijn auto maar 400km range kan halenen dan nog met alle miserie met de laadpalen; defect of bezet! Heb dit reeds meermaals gezien dat de palen ofwel niet werken of er een andere staat te herladen! Begin dan maar te gaan zoeken als je nog maar 10km range hebt en het volgende punt is 40km weg! Weten jullie hoeveel het kost als je de batterijen van je elektrische brol leeg rijdt? Zolang er WERELDWIJD!!!! niet wordt opgetreden tegen de vervuiling; zie ik niet in waarom ik te veel moet betalen voor een veredelde rc wagen die trouwens helemaal NIET milieuneutraal is!
fanboy zegt
@curbeater: Echt, wie zijn die mensen die 1000km willen rijden zonder te stoppen. Ik snap er geen zak van. Is ook lekker gezond.
Ik heb een buurman die trouwens gewoon met zijn Tesla naar Zwitserland op vakantie is gegaan, totaal geen probleem. Je zegt waar je naar toe wil en hij doet automatisch de laadstops erbij. Hoef je niet overna te denken.
Maarja verandering he
curbeater zegt
@fanboy: kijk vriend, dat uwen buur met zo een overbetaalde rommelbak naar Zwitserland rijd, boeit me niet! En dat ik er voor kies om 1000 km te rijden aan 1 stuk; is mijn zaak! Dit doe ik maar 1 keer op het jaar en niet continu! Zaak is; een elektrische gezinswagen is te duur voor de gewone werkende mens! Dat is een feit.
fanboy zegt
@curbeater: De gewone werkende mens (niet de gemiddelde Autoblog reageerder) heeft tegenwoordig een leasebak. Zakelijk of prive.
En als je dan ziet dat een BMW i3 (die te duur is voor wat je krijgt) net zo goedkoop in de leaseprijs uitkomt als een VW Polo dan weet je dat elektrisch rijden goedkoop is over tijd. En met de prijzen die naar beneden gaan, dan komen die leaseprijzen vanzelf ONDER de leaseprijzen van de brandstofauto’s uit. Dan hoef je ook niet zoveel meer met bijtelling percentages te regelen.
Het omslagpunt is er bijna. Ze mogen trouwens best nog iets duurder zijn in aanschaf, want ze schrijven veel minder af en de rest werd er goedkoper van. De gemiddelde turbodiesel is/was duurder dan de benzine versie, maar die werd ook gekocht omdat die uiteindelijk goedkoper rijdt dan de benzine.
Ik ken overigens ook iemand die een Model 3 particulier nieuw heeft gekocht. Kan ook nog eens mega goedkoop laden. Garagebezoekjes zijn vrijwel niet bestaand. En die Teslas schrijven absoluut niet hard af. Goede situatie dus, vrijwel geen kosten meer.
Maar ik vind het ook niks dat hij dan gaat verkondigen tegen iedereen dat je elektrisch moet gaan rijden omdat je anders een dief bent van je eigen portomonnee. Ja alsof iedereen even 50.000 euro in een auto kan stoppen of kan leasen.
Nu en volgend jaar komt er tenminste betaalbaar spul aan, bijvoorbeeld van VW/Seat of Honda.
curbeater zegt
@fanboy: blablablabla lease blablabla goedkoop blablabla elektrisch! Dieselpower baby.?
fanboy zegt
@curbeater: Sorry, ik heb nu in meerdere elektrische auto’s gereden, ik vind diesels langzaam.
20klepper zegt
Iets met een aap en een gouden ring…
Man dat je zo’n ding überhaupt wilt rijden én ook nog eens extra geld er tegenaan gaat gooien.
Zat vanmorgen op de snelweg achter zo’n figuur die denkt dat alles vanzelf gaat, slingert alle banen over, telefoon in de hand. En dan klagen als ze vast onder een vrachtwagen zitten…
Zulke troep haalt het hele autorijden weg
mcshine zegt
Nog een maandje en dan krijg ik mijne, ben nog nooit zo benieuwd geweest naar mijn nieuwe auto. Heb dan ook al wat snelle auto’s gehad, maar dit is gewoon echt een hele nieuwe wereld. En ow ja, ééntje mét een rood streepje onder “Dual Motor”…
model3a4procent zegt
€ 2000,00 (is dat incl. de velgen?) is toch gewoon een hoop geld, en niet snel terugverdient met 7% meer bereik…
Maar eerlijk is eerlijk: ik vind dat hij er mooier uitziet met de verlagingsset.