Ze proberen weer wat noodgrepen uit bij Tesla.
Af en toe is het ook net een klucht. Het nieuws rondom de elektrische autobouwer is mateloos interessant. Er gebeuren dingen die je bij andere merken niet ziet.
Soms zijn dat bijzondere dingen die je niet ziet bij General Motors, Volkswagen of Toyota. Denk aan dingen als vlammenwerpers, raketlanceringen en CEO’s die jointjes roken. Het merk weet zich dankzij een uiterst intelligent marketing-apparaat onder leiding van Elon Musk goed te onderscheiden.
Mede dankzij die tactieken heeft Tesla van de Model 3 een behoorlijk succes weten te maken. Naast het feit dat de Model 3 betaalbaar is en een acceptabele actieradius biedt, is het gewoon een ‘hot item’. Nadeel voor Tesla: niemand kijkt meer om naar de Model S en Model X. De verkoopcijfers kelderden enorm, ook in Nederland waar de auto’s tot voorheen altijd wel op een beetje meer populariteit konden rekenen.
Dus wat moet je dan doen? Simpel. Je creëert een grote actie omtrent die twee modellen, iets dat Tesla gisteren bekend gemaakt heeft:
BREAKING: All new Model S and Model X orders now come with ⚡ free ⚡ unlimited ⚡ Supercharging ⚡
— Tesla (@Tesla) 3 augustus 2019
Hiermee gaat de klucht omtrent het gratis laden bij de Tesla Suprchargers weer door. Helemaal in het begin was het gebruik van Superchargers gratis. Logisch, zo kon Tesla de verkopen een beetje stimuleren. Maar er moest een keer een einde aan komen. Volgens Musk was de situatie niet houdbaar. In 2017 werd de eerste limitatie bepaald. Kersverse Tesla-eigenaren kregen de eerste 400 kWh aan lading gratis. Daarmee kon je zo’n 1.500 km ver komen.
Tesla hoopt dat daarmee de verkopen van de Model S en Model X iets zullen stijgen. Die zijn namelijk gekelderd sinds de introductie van de Model 3. Het laatste kwartaal boekte Tesla een enorm verlies van 408 miljoen dollar. Dat komt mede door het compleet inzakken van de Model S en Model X verkopen. Die modellen waren in aantallen niet zo succesvol als de Model 3 dat wél is, maar er zat een veel hogere winstmarge op.
gekketurbo zegt
De kosten van SC gebruik zijn nou niet echt hoog en praktisch gezien kom je max 2 keer langs een SC. Gemiddelde mattenset bij de Duitse dealer die gratis weggegeven wordt, levert een hogere korting op…
evdw zegt
@gekketurbo: Je hebt gelijk maar toch klinkt het als een werelddeal, je hele leven gratis tanken…
lekkerlinksrijden zegt
Misschien kunnen ze wat met de prijs doen, oh wacht…….
rcolt zegt
De velgen onder die witte X zijn niet onaardig, weet iemand welk merk dat is?
Wouter24 zegt
@rcolt: Vossen NV2
stefan82 zegt
@rcolt: Van het merk Vossen.
tierelier zegt
https://i.ytimg.com/vi/vyTNkdMgI_I/maxresdefault.jpg
SpiderIV zegt
@tierelier: even gemist tussen al dat Tesla nieuws maar is dit het nieuwe Tesla-busje?
lekkerlinksrijden zegt
@SpiderIV: van een kinderlokker denk ik
bernoulli zegt
Model X ‘Oxxio’ Edition. Met ‘gratis’ iPad erbij
ericd zegt
Elon Mush zit vast in z’n early adopter mode: het maken en verkopen van relatief dure EVs aan mensen die graag iets nieuws willen. Tijd om de EV populair te maken onder een veel grotere groep, zonder dat er miljarden aan subsidies moeten worden gedokt. Want daar is Tesla van afhankelijk. Dat kan als je kleinere, lichtere EVs maakt. Die kunnen er best interessant uitzien. Zie smart-for-three.com
RiKe zegt
@ericd: het idee is leuk, nu nog een leuk voertuig. De getoonde “auto” is in mijn ogen onaantrekkelijk. Bovendien wordt er gezegd dat de auto best kleiner kan, daar ben ik het niet mee eens. Als ik in een kleine auto moet zitten (of klein/smal aan voelt) dan zit ik er echt niet op m’n gemak in. Dan wordt autorijden een veel zwaardere mentale taak waardoor de veiligheid in het geding gaat komen.
flutterby zegt
De marketing van Tesla doet weer wonderen. Gewoon maandelijks iets aanpassen en de media pakt het weer op en die arme traditionele autobouwers maar miljoenen investeren in reclames.
willeme zegt
@flutterby: Je bedoelt die arme autobouwers die wél winst maken?
stfu zegt
@willeme: zoals Opel 11 jaar niet heeft gedaan en Mazda ook jarenlang niet?
E34M5Touring zegt
@stfu: Maar die hebben wel meer dan 2 kwartalen winst gemaakt in hun bestaan. Onzinargument dus.
flutterby zegt
@willeme: Haha, ja nog wel dankzij decennia aan investeringen waar ze binnenkort niets meer aan hebben. Alleen de lasten van verkeerd ingerichte fabrieken, aanvoerroute, inkoopkanelen, verkeerd personeel (ook de onderzoekers) en productiemachines. Nu kan je mij niet geloven, maar de CEO van VAG heeft dit al eerder benoemd.
Waarom denk je dat ze altijd riepen dat een EV geen oplossing was? Ze moeten bijna hun hele productielijn én proces versneld afschrijven! Dat gaat ze miljarden kosten, nog los van de investering in nieuwe apparatuur (die Tesla nu al achter de rug heeft).
alexepstein zegt
@flutterby: Diesel en Benzine gaan nog lang niet weg…
flutterby zegt
@alexepstein: in 2030 is het in de westerse wereld en China wel over hoor. Zoek maar is op hoe lang een motorblok zoals de 1.5 dCi van Renault al gemaakt wordt. Er worden nu al geen nieuwe motoren ontwikkeld, hooguit verbeteringen op bestaande blokken.
alexepstein zegt
@flutterby: Marketing?, het is een rage. Zelfs als mensen pech hebben staan ze met een dikke smile te vertellen over hoe geweldig een tesla is..
flutterby zegt
@alexepstein: kun je na gaan hoe geweldig ze zijn! (Het bedrijf geeft aanzienlijk minder fans dan de auto’s)
flutterby zegt
@alexepstein: oh ja, een rage is de heilige graal onder marketing..
Dutchdriftking zegt
Als het werkt? Doen!
dawwg zegt
Nou nou, 1500km aan gratis laden; dat is nog geen 2x een brandstof tank vullen. Oke oke, het is beter dan de 12.5L brandstof die je tegenwoordig mee krijgt (ipv een volle tank) na het aftikken 50K, maar het is natuurlijk een lokkertje van niets; 100 euro extra korting * gaap * gaap *
paulmj zegt
@dawwg: het is niet 1500km, zoals bij de eerdere referral code maar onbeperkt zolang jij de berijder en/of eigenaar bent van de auto.
jag1960 zegt
Heel relevant nieuws, want wat Willeme, Jaapiyo etc even misten, was het nieuws deze week dat EV rijders het meeste accijns betalen van alle autorijders, nl maar liefst 170% op de kWh. Daar gaat het fake news van de “subsidie slurper”.
duderuud zegt
@jag1960: ICE auto’s betalen bergen aan belastingen of was je BPM, accijnzen en houderschaps belasting vergeten? Denk dat de gemiddelde benzine- of dieselrijder ietsjes meer afdraagt dan een EV rijder.
911targa zegt
@jag1960: ik snap dat je het vuurtje wil opstoken, maar in 1960 was het rekenonderwijs zodanig, dat ik weet dat u beter weet!
Jantje_555 zegt
collega van me heeft een Model 3 en hij haalt hier 250km mee, in de winter denkt hij aan een 200km te zitten. Rijdt ermee zoals iedereen met een leasewagen rijdt. Gebruikt de airco en dergelijke en zeker met dat warme weer is het leuk instappen in een frisse auto. Maar actieradius in theorie is 400km en nu dus 250 in praktijk met niet veranderde rijstijl
petervee zegt
Heb begin april een gebruikte model S gekocht mede om de gratis supercharge functie. Ben kosteloos naar zuid Frankrijk gereden en ter plaatsen ook nog een 2000km zonder dat het me een cent aan stroom heeft gekost. Vanaf april 20dzd Km gereden en ongeveer 400 euro aan regulier laden uitgegeven de rest via superchargers.
johnwaters zegt
Gratis elektriciteit? Komt die dan zomaar uit de lucht gevallen?
dirk_huisman zegt
Beste mensen,
Het maakt mij niet uit of je elektrisch of op fossiele brandstoffen rijd, maar zeg aub niet “tanken” dat is net zoals een vegetarisch hamburger, misschien lekker maar geen hamburger.
Trouwens een ev heeft geen eens een brandstoftank.
mashell zegt
@dirk_huisman: houd toch op met zeuren over een vergetarische hamburger. Of een hamburger nou van rund, varken, kip, gerecycelde schoenzool (ook McDonalds verkoop immers iets wat ze hamburger noemen) of soja gemaakt is dat maakt niet uit.