Het is juist steeds meer normaal geworden dat je moet betalen om te parkeren, in plaats van gratis.
Even de auto neerzetten om een boodschap te doen. Op plekken waar je voorheen misschien gratis kon staan, al dan niet met een blauwe parkeerschijf, moet je nu betalen. In steeds meer gebieden in Nederland is het noodzakelijk om te betalen als je de auto neerzet. Dat blijkt uit gegevens van databedrijf Spotzi, opgevraagd door BNR.
Gratis parkeren? Betaald parkeren!
Inmiddels is het zo dat betaald parkeren ter grootte van Ameland de norm is. De afgelopen 10 jaar namen het aantal plekken voor betaald parkeren gestaag toe. Het heeft met allerlei redenen te maken. Steden die bijvoorbeeld een gebied autoluw willen maken. (Hoge) Parkeerkosten zijn dan een manier om de automobilist te weren.
Een andere oorzaak is dat bewoners in sommige gebieden hun auto niet meer kwijt konden. Een recent voorbeeld is Noordereiland te Rotterdam. Dit gebied werd gebruikt door bezoekers aan de stad om de auto hier gratis neer te zetten. Vervolgens was het de Willemsbrug oversteken en je bent in het centrum. Voor nop. Maar ook het Noordereiland werd toen betaald parkeren, net als andere gebieden in Rotterdam-Zuid.
Het is slechts één voorbeeld van een greep nieuwe gebieden waar gratis parkeren verleden tijd is. Niet alleen in steden, maar ook toeristische plekken verdienen gemeenten aan betaald parkeren. De Zeeuwse kust bijvoorbeeld. Sinds 2013 zijn het aantal betaalde plekken toegenomen met 33 procent.
Amsterdam is de anti-auto hoofdstad van de wereld als het op parkeren aankomt. De hoofdstad rekent sinds april 2019 een tarief van €7,50 per uur op sommige plekken in het centrum. En ook de parkeergarages zijn niet goedkoop. 50 euro voor een dag parkeren aftikken is niet ongebruikelijk.
mikespek zegt
Zwijndrecht hebben ze juist een parkeer zone opgegeven omdat de ondernemers in dat winkelcentrum zagen dat veel mensen weg bleven ivm parkeerkosten. Sinds opheffing hebben alle winkels in het centrum meer omzet
3246cm252kw zegt
@mikespek: juist. Dat is beter! Of we wegenbelasting betalen om de auto alleen een rondje te mogen rijden en dan weer thuis te parkeren inderdaad….
cossiekiller zegt
Ik las eerst ‘normaal parkeren steeds minder normaal’. Met die headerfoto in het achterhoofd…
lecomte zegt
In sommige binnensteden kom ik eigenlijk privé al niet meer, alleen als het echt moet. Als gemeenten zo graag torenhoge tarieven willen vragen om te parkeren, een gebied autoluw wil maken of nog erger, je idioot grote rondjes laat rijden om de binnenstad heen om ergens te komen dan vind ik dat prima. Er zijn genoeg andere plekken om mijn geld uit te geven.
bmwe46m3balling zegt
Het gaat echt te ver dit. De parkeerkosten, brandstofprijzen, motorrijtuigenbelasting, 0,19 cent reiskostenvergoeding.
Ik snap dat we in Nederland niks te klagen mogen hebben maar dit gaat nergens meer over.
3246cm252kw zegt
@bmwe46m3balling: wel duidelijk toch hoe met onze belastingcenten wordt omgegaan? Het is altijd makkelijk beslissen als het niet je eigen geld is… geef het lekker allemaal weg aan economische vluchtelingen…. kunnen de hardwerkende NLers wel wat extra betalen en nog wel wat extra ohhh en nog wel wat extra… kijk als het nou eens goed werd besteed… willen wij naar Amerika emigreren of een verblijfsvergunning krijgen moeten we heen half miljoen euro ofzo meenemen… hier in ons sociale (eigenlijk nu echt asociale) Nederland kan iedereen die hier heen wilt en niet wilt werken lekker ze hand ophouden….
dree16v zegt
In de meeste gevallen vind ik de parkeertarieven pure diefstal. Daarnaast bevorderd het het winkelbezoek icm de hoge brandstofprijzen ook niet. Voor de kleine ondernemer niet bevorderlijk.
ghengiskhan zegt
Amsterdam de anti-auto hoofdstad van de wereld? Kom op jongens (m/v), hebben jullie al eens van Venetië gehoord? Je komt er niet eens in met de auto, om over parkeren maar helemaal te zwijgen.
Maar Amsterdam dient inderdaad gemeden te worden als de pest, dat dan weer wel.
Dutchdriftking zegt
@ghengiskhan: Dat ben ik toch niet met je eens. Afgelopen najaar nog in Venetië geweest, gewoon over de brug geparkeerd. Voor een hele dag was ik 20 euro kwijt. Dat lukt zelfs in een provinciestad als Haarlem niet meer.
raoufff zegt
@dutchdriftking: met de boot of de auto?
faalhaas zegt
@ghengiskhan: Vorig jaar geweest en inderdaad 20 eypo voor de hele dag over de brug.
potver7 zegt
Inmiddels is het zo dat ook buurgemeenten noodgedwongen betaald parkeren invoeren om overlast van ‘parkeertoeristen’ in te dammen. Zelfs in het Amsterdamse Bos (dat ligt dus níet in Amsterdam!) moet je tegenwoordig betalen omdat die parkeerplaatsen anders vol staan met auto’s van mensen die helemaal niet geïnteresseerd zijn in dat ‘bos’.
DeWitteCondor zegt
@potver7: klopt. Ik reed er regelmatig doorheen als het rondom Zuidas weer eens helemaal vaststond. Als je daar parkeert en je tovert een vouwfietsje uit de wagen of je pakt de tram zit je zo in A’dam Zuid.
wjeurs zegt
Foto bij dit artikel ziet er qua proporties heel vreemd uit. Dacht eerst een Z4, maar die heeft een heel ander front, daarna dacht ik een 4 met normale grille, maar is gewoon een 8 met wat vertekend perspectief
sportabgasanlage zegt
Als ik ergens in ’t centrum moet zijn, pak ik zoveel mogelijk de fiets of OV. Met de auto is te duur geworden en ook al te vaak teruggekomen bij een beschadigde auto. Aan mij zullen ze niks verdienen iig.
potver7 zegt
“Inmiddels is het zo dat betaald parkeren ter grootte van Ameland de norm is.”
Ik snap ‘m niet…
marinepower zegt
@potver7: je bent niet de enige, ik heb het na diverse keren lezen ook opgegeven.
RiKe zegt
Betaald parkeren is wel een hele goede manier om klandizie uit je winkelstraat te houden
spacemoon24 zegt
Ik kom niet graag in Amsterdam, maar ik moet zeggen dat ze wel een goede oplossing hebben als je met de auto naar de stad wil. Parkeren bij een P R buiten de binnenstad, voor €5,50 voor 2 personen een tram/metro kaartje voor de hele dag en maar €1 parkeerkosten. Als je zo graag auto’s wilt weren uit de binnenstad, zorg dan voor een goed alternatief zoals dit.
Joel_D zegt
Is overigens niet alleen in Nederland. In Duitsland rukt het ook steeds verder op. Ik ben nu in Oberstdorf. Op de meest afgelegen plekken staan betaalautomaten.
seatleon zegt
Soms dient betaald parkeren een functie om autoverkeer te beperken. Daar kun je niet echt tegen zijn is mijn idee. Vaak combineert dit ook goed met een gratis parkeerplaats aan de rand vd stad met een goed ov-verbinding naar het centrum.
Waar het misgaat is als het wordt gebruikt als begrotingsinstrument. In Haren werd het ook gebruikt de begroting te dichten. Je zag meteen een waterbedeffect waarbij mensen ervoor kozen om (als ze niet naar Groningen gingen) kleine boodschappen te doen in dorpen met gratis parkeren. Ondernemers klaagden steen en been, maar kregen niks voor elkaar. Afschaffen was namelijk niet te betalen. Ondertussen werd er wel een nieuw gemeentehuis gebouwd (natuurlijk). De burger als melkkoe.