Op een gracht bij de Amstel zijn deze week nieuwe oplaadpunten voor elektrische auto’s gereserveerd. Dat is vanwege een nieuwe regel in Nederland-subsidieland: iemand die een elektrische auto koopt die krijgt twee jaar lang een gratis parkeerplek, inclusief oplaadpunt voor zijn/haar huis!
Dat schrijft het NRC dit weekend. Deze parkeerplaatsen zijn het resultaat van de Linkse lobby (PvdA en GroenLinks), de stad Amsterdam trekt er maar liefst 3 miljoen euro belastinggeld voor uit!
De betreffende grachtenpandbewoner (Alef Arendsen) heeft inmiddels twee min of meer vrije parkeerplaatsen voor zijn huis, waardoor ze tevens gebruikt kunnen worden voor de SUV (boodschappenwagentje waarschijnlijk, de Tesla is een beetje krap). Maar goed, wat de Tesla bespaart aan CO2-uitstoot, wordt dus ruimschoots goedgemaakt door de terreinwagen. En je kan gratis parkeren! Mooi he?
paul zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
G. de Groot zegt
Je kan niet zeggen dat deze maatregel niet de aanschaf van elektrische wagens zal bevorderen, dus petje af!
Jippie zegt
Is vast de auto van Felix Rottenberg. Of Marijke Vos. Vreselijke salonsocialisten zullen het in elk geval wel zijn.
Olleh zegt
En dat nu nog aan die domme parkeerwachters duidelijk proberen te maken.. Ik voorzie jarenlange rechtzaken m.b.t. parkeerboetes!
Hupke zegt
Als je niet naar het geld hoeft te kijken is zo’n tesla idd wel gemakkelijk. Gewoon altijd een parkeerplaats vrij en een geruisloos speeltje voor af en toe in het weekend.
Wel geweldige Bull-shit iemand in een Smart Roadster sportwagen. Die een lage Cw waarde heeft, die een kleine motor heeft en toch de meeste leasesletten nog naar huis rijdt. Is veel beter voor het milieu (zou het moeten zijn als je de CO2 zever gelooft) en leuker dan een tesla en die krijgt dan zo geen parkeerplaats.
Laurens zegt
Direct kortsluiten dat soort beleid, Zuid-Oost, iemand…
Edman zegt
Pfff, als je weet dat een parkeerplaats in de Gouden Bocht je al zo 3 ton kan kosten… Die linkse baardapen begrijpen ook weinig…
lincoln zegt
zouden ze dat in China ook doen ??
of komt dit alleen in communistische landen voor ..
kane_sting zegt
Is dit een wet om elektrische auto’s te bevorderen? Allemaal leuk maar nog steeds komt de elektriciteit van vieze stinkende centrales.
Amsterdam moet dat weggesmeten geld ergens anders in stoppen. Het milieu stoot ook zelf CO2 uit, als een auto het niet doet doet een vulkaan of wielrenner van de tour de france wel.
Sorcerer zegt
Ach, als je er een Tesla neer mag zetten is het prima toch? :D
Lijkt me een heerlijke auto. Wouter: ga eens snel testen!!!
integralechubasco zegt
Zo makkelijk om ‘de patriotten’ te verzamelen op een blog, je gooit gewoon iets dat met alternatieve energie te maken heeft op de site en hup komen ze uit hun loopgraf gekropen. Sta open voor verandering, mensen…
anders ben je snel oud en aan vervanging toe.
Laurens zegt
@integralechubasco: zegt de Integrale rijder… prima dat er wat gebeurt, maar toch niet op zo’n inteelt manier… lekker zelf betalen!
integralechubasco zegt
@laurens
vrije markt moet je bevorderen, laat maar komen die alternatieven, al dan niet meet wat stimulans. als het even meezit dalen dan ook nog de benzineprijzen hierdoor, kan ik in mijn integrale rond blijven rijden.
Emp zegt
@integralechubasco:
Dalende benzineprijzen.. hoe zie je dat gebeuren? Doordat er minder mensen benzine nodig hebben? Die paar mensen in Amsterdam maken geen verschil. Die 3 miljoen echter moet wel weer ergens vandaan gehaald worden. Waarschijnlijk uit de accijnzen die je betaalt op…. juist ja benzine.
Jochempie zegt
Goed plan! Iemand mag best weten dat zijn belasting naar iemand anders heen gaat, als ze geen elektrische auto aanschaffen.
Laurens zegt
@Jochempie: gratis parkeren, krijg ik er ook een gratis grachtenpand bij…
OT: egocentrische idioten, dat GL, alleen maar voor de bühne…
mashell zegt
Het had veel erger geweest als de parkeerplaats werd ingenomen door een THINK City. Er een Tesla parkeren is het juiste te doen met deze regeling. Neemt niet weg dat de hele regeling natuurlijk tamelijk absurd is.
lamdi zegt
deze regeling is alleen nuttig voor de binnenstad van amsterdam.. vrij domme regeling dus aangezien hier over t algemeen veel rijke mensen wonen die daar vast wel misbruik van gaan maken..
bevorder het dan door subsidie op de auto te geven of geld te geven als ze niet met hun auto de stad in komen.
Relief zegt
@lamdi
Dus als je rijk bent, maak je automatisch misbruik van alle regels? Jezus wat een kortzichtige debielen hier.
gordelroos zegt
Zie ook de test op top-gear: 100 km met de Tesla en de batterij is leeg. kan je hem 16 uur niet meer gebruiken. Pseudo-vooruitgang, schijnfatsoen en hypocrisie, ofwel: als je echt makkelijk wil uitgeven, neem dan andermans geld
Rutger zegt
Wat een gezeik zeg. Wat verwacht je dan? Fantastisch dat er iemand aan het pionieren is. Natuurlijk moet de gemeente hier faciliteiten voor bieden.
Oli4k zegt
Klinkt eigenlijk wel goed die regeling. Ik zou best een een elektrische auto willen hebben voor woon-werk verkeer, maar voor de deur parkeren hier is altijd weer een probleem. Wat heb je aan een elektrische auto als je hem niet kunt opladen? Doe mij maar zo’n plek voor de deur! Lijkt me ook nog eens geweldig om de gezichten van buurtbewoners te zien :-)
integralechubasco zegt
@Emp
monopolieposities zijn nooit goed geweest voor geen enkele markt… ook niet de brandstofmarkt. hoe meer alternatieven hoe beter dus. Dus als het aanbod stroom, aardgas, etc, etc stijgt dan daalt de benzineprijs… Zolang het niet aangeboden wordt omdat wij schapen alles geloven wat de politiek ons voorspeelt, zal er niks veranderen. Dus elke vorm van aanbod (al wordt het op politiek niveau gereguleerd) is een goed begin.
boygeorge zegt
@integralechubasco: Que Pasa
Alef Arendsen zegt
Hi all,
@Jippie nee, niet de auto van Marijke V. of Felix R. Gewoon een Amsterdammer die een coole auto wil rijden en ook nog iets wil doen voor het milieu.
Amsterdam heeft een probleem met de luchtkwaliteit en heeft zich tot doel gesteld enkele tienduizenden auto’s in de stad te hebben rondrijden in 2015. Onderdeel hiervan is inderdaad dit parkeerbeleid. Daarnaast krijg je bij de oplaadpunten in de stad op dit moment ook nog eens gratis stroom (de kosten voor de stad vallen overigens mee, een volle batterij kost ongeveer een tientje).
@gordelroos je hebt je feiten niet helemaal op een rijtje. Ik rij nu een half jaar in de Tesla (inmiddels 13.000 km op de teller) en rij er gemakkelijk 250 tot 300 kilometer mee. Op dit moment is de auto onderweg (zonder mij overigens) van Amsterdam naar Leeuwarden en vanavond rijdt ie terug naar Utrecht, bijna zonder op te laden. Overigens was de TopGear test niet helemaal zuiver en zelfs Clarkson gaf dit toe: http://www.autoblog.com/2008/12/25/clarkson-fires-back-over-top-gear-tesla-controversy/. Ik zou zeggen: kom een keer langs in Amsterdam, dan laat ik je ervaren wat elektrisch rijden echt is…
@lamdi beetje kort door de bocht… De maatregel is beschikbaar voor heel Amsterdam, niet alleen voor het centrum. En de parkeerproblematiek is niet alleen beperkt tot het centrum. Overigens is de elektrische auto natuurlijk geen oplossing voor het parkeerprobleem, laat dat duidelijk zijn.
Overigens is vanaf eind van het jaar de elektrische auto voor veel meer mensen bereikbaar: de Nissan Leaf en de Mitsubishi i-MiEV zijn veel beter geprijsd als de Tesla. Zonder bijtelling en met een aantal subsidies (die uiteraard, zodra de prijzen van de auto’s nog verder dalen zullen gaan afnemen) rij je een Nissan Leaf voor dezelfde prijs als een Volkswagen Golf (even rekening houdend met een zakelijk leaserijder that is).
Overigens is het ideaaaaaal om overal in de stad te kunnen parkeren. Je mag naast de parkeerplaats voor deur, ook gebruik maken van parkeerplaatsen in de rest van de stad.
groet,
Alef Arendsen
p.s. kleine disclaimer: ik hou me bezig met elektrisch vervoer bij thenewmotion.com. Vandaar wellicht enigszins bevooroordeeld.
Laurens zegt
@Alef Arendsen: oh, jij bent het die met dat ding door de stad scheurt… 1 kWh = 400 gram CO2…
Geert Schoots zegt
Overal oplaadpunten werkt gewoon niet, electrische auto’s zullen niet werken als je niet heel snel weer op pad kunt als de accu leeg is.
Tankstationhouders zouden moeten investeren in heel snel vervangbare accu’s(draagbare cilinders) bijv.) die je met een soort statiegeld systeem aan klanten meegeeft en die eventueel thuis ook kunnen worden opgeladen.
Laurens zegt
@Geert Schoots: als je Alef dwingt, de auto te verplaatsen als de accu vol is, krijg je misschien een redelijke omzet aan kWh per laadpaal, en zou een commercieel bedrijf de dure investering (via een flinke opslag op de stroom) misschien nog wel terug kunnen verdienen. Het huidige business model van een bedrijf als dat van Alef draait 100% op subsidie, met als klant die ene “groene” grachtenbewoner die net zo goed op de fiets naar het station kan, hoeft de rest niet zo lang rond te rijden op zoek naar nog schaarsere parkeerplaatsen… wat schiet het binnenstadklimaat daarmee op :-)
integralechubasco zegt
@laurens
hou je rekening met hoeveel CO2 het kost om olie te derven, raffineren, logistiek etc etc?
denk het niet… afschuiven dat electriciteit meer CO2 kost is kort door de bocht.
Laurens zegt
@integralechubasco: tuurlijk wel, en zit gewoon in de kostprijs, dus reken maar uit, 30-40 ct per liter ongeveer, de rest is al CO2 heffing… ik zeg nergens dat het meer CO2 kost overigens (als Alef rustig rijdt (rustig…) stoot hij ongeveer 130 gram/km) uit, maar dat de factor kosten nooit in rekening gebracht wordt, is zo’n typisch goedkope linkse truc, ze kunnen daar echt niet rekenen… en of ze dan wel visie hebben toont de geschiedenis ook niet aan…
Alef Arendsen zegt
@laurens even wat feitjes op een rijtje, want die 130 gram/kilometer, dat ga ik alleen halen als ik continue 180 zou rijden, wat in Nederland niet mag. De Tesla rijdt op 1 kWh stroom 5 kilometer (en dan rijd ik normaal, niet extreem rustig). 1 kWh stroom uit het gemiddelde Nederlandse stopcontact (grijze stroom, dus geen groene stroom) resulteert idd in ongeveer 413 gram CO2 (voor details, zie [1]). Dit komt dus overeen met ongeveer 82,5 gram CO2 per kilometer. Voor minder snelle auto’s is dit uiteraard wat minder. Gebruik je groene stroom (en dat doe ik), dan is de uitstoot uiteraard nog (veeeel) minder. Natuurlijk is er nog niet genoeg groene opwekkingscapaciteit in Nederland, daar moeten we dan ook hard aan werken (stem daarvoor a.j.b. GroenLinks). Zelfs die 82,5 gram is ongeveer 70 gram minder dan de gemiddeld in Europa verkochte auto (zie [2]). En ten overvloede, dat is dus gebaseerd op *grijze* stroom.
Op het gebrek aan rekenkunde ga ik maar niet in.
Dan nog even je andere argument rondom ons business model. We krijgen inderdaad een aantal subsidies. Voor het overgrote deel echter, zijn we gefinancierd door een aantal private investeerders en Stichting DOEN. We zijn zeker niet alleen bezig met de invoering van elektrisch vervoer voor grachtenpandbewoners in Amsterdam. We zijn betrokken bij allerlei projecten op Texel, in Utrecht, op Vlieland. Nogmaals, vanaf eind van het jaar zijn goedkopere en meer functionele auto’s beschikbaar. Misschien moet je daar eens naar kijken. Google maar eens op Nissan Leaf.
Voor de rest is er bij de invoering van nieuwe technologie altijd een periode waarin de kosten hoger zijn en de functionaliteit enigszins beperkt, vergeleken met alternatieven. Dat was zo bij de DVD-speler, de computer en de mobiele telefoon en dus nu ook met de elektrische auto. Dit zal veranderen als iedereen zegt dat hij of zij mee wil werken aan een beter milieu en ook elektrisch wil gaan rijden. Dat er nu al een groep mensen is die de stap alvast wil zetten juich ik alleen maar toe.
Als laatste: elektrische auto’s lossen het parkeerprobleem inderdaad niet op, maar dat is ook niet het doel van de gemeente Amsterdam. Het doel is de luchtkwaliteit te verbeteren en dit is één van de manieren.
[1] http://www.ce.nl/publicatie/achtergrondgegevens_stroometikettering_2008/936
[2] http://www.transportenvironment.org/Publications/prep_hand_out/lid:513
Alef Arendsen zegt
@integralechubasco lifecycle-analyses lopen bijna altijd op een eindeloze discussie uit wat mij betreft. Wie rekent de oorlog in Irak mee, wie de productie van de zonnepanelen, et cetera.
Als ik naar het nieuws kijken, dan wordt ik toch behoorlijk onpasselijk van de beelden die ik zie over de ramp in de Mexicaanse Golf. En als ik dan advertenties zie als deze (http://twitpic.com/1ut6n8) dan wordt ik helemaal gek. Of de advertentie nu nep is of niet, de manier waarop we met z’n allen met deze planeet bezig zijn is behoorlijk dramatisch te noemen. Voor mij al reden genoeg om elektrisch te gaan rijden, met duurzaam opgewekte stroom.
groet,
Alef
Laurens zegt
@Alef Arendsen: als de kostprijs van de EV voldoende daalt, tot een niveau dat de meerkosten ten opzichte van het alternatief (in jouw geval een al heel zuinige Lotus Elise) in verhouding staat tot de CO2 besparing, en de functionaliteit van de apparaten ook enigszins vergelijkbaar is, ben ik ook wel voor. Maar dat punt is nog zover weg, en wordt absoluut niet bevorderd door early adaptors. Het zwakke punt van de EV is namelijk de accu, die zit in allerlei apparatuur (telefoons, laptops) wat er voor zorgt dat de verdere ontwikkeling van de accu via voor de gebruiker wel meerwaarde hebbende apparaten gestimuleerd zal worden. Tot het moment dat de accu voldoende ontwikkeld is (voor automotive een jaar of 20) is het zuiniger maken van bestaande ICE techniek het meest kosteneffectief. We kunnen als land het beperkte investeringsbudget aan heel wat betere ideeën om het milieu te verbeteren, uitgeven. En vooral, de auto laten staan…
Dat je als aanvullend argument voor de EV een geen enkele permanente schade opleverende tijdelijke olievervuiling noemt, is goedkope demagogie.
Leuk dat je in een Tesla rijdt, voor jezelf vooral…
Cantago zegt
Een gratis parkeerplek? Dat is gewoon discriminatie! Ik zie hier GEEN ENKEL voordeel in voor het milieu? En op andere vlakken ook niet! Wie legt mij dit even uit?
Laurens zegt
http://www.nu.nl/economie/2273358/daling-co2-uitstoot-nederlandse-bedrijven.html deels recessie, deels efficiëntere productie.
Dat soort cijfers haal je nooit met de EV, want auto’s stoten maar 8% van de totale CO2 hoeveelheid uit, laat de EV dat met 30% verlagen (want 1 kWh = 400 gram CO2). Per EV 3 laadpaaltjes, dat is alleen daarvoor al 21 miljard, bijvoorbeeld een kerncentrale kost veel minder, doet meer qua CO2 reductie en levert ook nog eens heel goedkope stroom.