Dat is althans de mening van een retailspecialist.
Michel van Roon van CRM Automotive Retail bindt keihard de strijd aan met gratis okkazieportalen. Van Roon meent dat deze sites alleen zichzelf dienen en niet de autohandelaren die er hun piekfijne schadebakken producten op aanprijzen. Bovendien zijn de gratis sites volgens van Roon de doodsteek voor de betaalde okkaziesites, die volgens de okkaziegoeroe wél bruikbare leads opleveren.
In Nederland zijn er volgens de gratis-hater inmiddels 150 websites waar je een gerse okkazie op kan vinden. Maar zijn eigen ervaring leert Michel dat de gratis sites vrijwel geen leads opleveren. Deze sites parasiteren volgens hem dus op de content die autobedrijven hen aanleveren. Bezoekers van de sites worden namelijk wel gebombardeerd met advertenties waar de gratis-cowboys geld voor krijgen.
Van Roon roept zijn beoogde doelgroep dan ook op om te stoppen met het adverteren op het groeiende aantal gratis sites. Autohandelaren zouden namelijk beter bediend worden door in zee te gaan met betaalde sites. Als deze groot en sterk zijn hoeven ze ook minder geld te vragen van hun betalende leden om te overleven. Zijn pleidooi op LinkedIN check je hier. Beoordelen of je van Michel zelf een auto zou kopen kan overigens op het gratis portaal Youtube, waar hij eind vorig jaar een Mitsubishi Outlander probeerde te verkopen.
imarinos zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
tjongejongejonge zegt
Je kan er wel je diesel op zetten!
stamp zegt
Wij van WC eend??
granlusso zegt
Doodsteek voor de betaalde okkaziesites?
Als de leads van de gratis sites toch ruk zijn, dan komen de handelaren vanzelf wel weer naar de betaalde sites, lijkt me.
Dit pleidooi is dan eerder om handelaren te behoeden voor zinloze tijdverdrijving door auto’s op websites te plaatsen die de focus op hun eigen reclame-inkomsten hebben in plaats van het verkopen van de op hun website aangeboden content.
Ten tweede: als die reclame-inkomsten van die gratis site goed zijn, dan moeten die leads toch ook in orde zijn lijkt me?
gove zegt
@granlusso: als je altijd gefaald hebt in het autovak zoals deze beste man ga je gewoon poep lullen en hopen dat iemand luisterd en in je bullshit gelooft
moveyourmind zegt
Als de gratis sites geen kopers opleveren en de betaalde wel…
a. De gratis sites overleven want autoverkopers hebben een hekel aan kopers over de vloer.
b. De betaalde sites maken gehakt van de gratis sites want autoverkopers willen kopers over de vloer om auto’s aan te verkopen.
c. Brommers kieken is onmeunig veul leuker dan autosites afschúmen.
stamp zegt
Grateloze websites hebben één groot voordeel: ze kosten niet duur.
Esprit_de_Flandre zegt
Geld vragen om een zoekertje te plaatsen? Klinkt als een heel ouderwets en achterhaald businessplan. Maar dat wordt dan natuurlijk verantwoordt met: “tis voor de kwaliteit”…
toyotaprius zegt
@moveyourmind: zoals we hier zeggen: “Zej ferrem poeitn onder eere pisbak.”
raoufff zegt
Dan moeten alle vrijmarkten op Koningsdag ook worden verboden!!!
sjeemsbond zegt
Die michel heeft niet veel kaas gegeten van online marketing. Een portaal starten en daar wat occasions op knallen in 1. Maar om centjes te verdienen aan die advertentie inkomsten heb je traffic nodig. Wens je veel succes om hoog in de zoekresultaten te komen op keywords zoals bijvoorbeeld de namen van autofabrikanten. Die vent maakt zich druk om niks.
hplh zegt
Als deze groot en sterk zijn hoeven ze ook minder geld te vragen van hun betalende leden om te overleven.
Haha.. of ze worden nog machtiger en kunnen de prijzen omhoog gooien
kauwsjotel zegt
Autoblog, Toy toy toy
karhengst zegt
Gers?
Orichy zegt
Fixed
henk_he zegt
@Orichy: [gers]
Rotterdams dialect voor tof, cool, gaaf, leuk…enz.
Voorbeeld: Die auto is echt gers.
toyotaprius zegt
Overigens waarom een gratis occassion site gebruiken als je toch al bij JetCars kan. Kopen!?
ihrte zegt
Wat een kalf die Michel, iets met vraag en aanbod.
henk_he zegt
Wil hij nou auto’s verkopen of advertenties? Ik ben de weg kwijt.
w0o0dy zegt
@henk_he: maakt hem echt geen zak uit als het maar geld oplevert en niet teveel inspanning (=lees werk) kost.
Edge zegt
Nou is vier auto’s niet bepaald een goede sample size, maar alle vier de auto’s die ik heb gehad (en de laatste nog steeds heb) heb ik opgesnord via gratis occasionwebsites
ikleesookoverautos zegt
Volgens die gratis-hater zijn er inmiddels 150 websites? Ook een beetje overdreven lijkt mij.
lekbak zegt
Alsof betaald altijd goed is. Marktplaats is stervensduur en levert bijna alleen maar onzin reacties op…
550maranello zegt
Het gaat elke site om het geld (of data, maar dat is ook geld). Of het nou van betalende auto adverteerders komt of advertenties maakt geen reet uit. En de adverteerder wil dat zijn auto opgemerkt wordt, via de site, gaspedaal, google of whatever. En mijnheer van Roon wil zijn uren verkopen aan autobedrijfjes of misschien wel auto sites…tja