Er komen hardere maatregelen tegen bestuurders die met een slok op achter het stuur kruipen.
Hoewel iedereen en zijn moeder weet dat alcohol en verkeer niet samengaan is het nog altijd een groot probleem. Met alle gevolgen van dien. Een dronken bestuurder kan zichzelf, andere automobilisten en kwetsbare verkeersdeelnemers ernstig in gevaar brengen met soms fatale gevolgen. Nu is het nog zo dat een betrapte alcomobilist die in hoger beroep gaat tegen de uitspraak van een rechter nog mag blijven rijden. Daar gaat verandering in komen.
In een nieuw wetsvoorstel van minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid staat dat rechters de bevoegdheid moeten krijgen om direct een rijbewijs in te nemen van een beschonken bestuurder wanneer er een uitspraak is geweest. De rechter mag met deze nieuwe wet het rijbewijs maximaal vijf jaar invorderen. Gaat zo’n bestuurder met een ingevorderd rijbewijs toch weer rijden en de politie betrapt deze persoon dan kan hij of zij een celstraf krijgen.
Het is een maatregel om alcomobilisten harder aan te gaan pakken. De maatregel is niet alleen voor bestuurders die met een slok op rijden. Ook automobilisten met drugs in het bloed of wegpiraten zullen te maken krijgen met deze nieuwe wet.
Wie een rijverbod van meer dan twee jaar krijgt opgelegd moet verplicht opnieuw rijexamen doen. Men kijkt naar de totale geschiedenis van de overtreder. Bij wie bijvoorbeeld twee keer een jaar het rijbewijs is ingevorderd zal ook opnieuw examen doen.
Er komen volgend jaar sowieso hogere straffen voor ernstige verkeersmisdrijven. Nu is het nog zo dat rijden onder invloed maximaal drie maanden celstraf oplevert. Vanaf volgend jaar is het zo dat overtreders een jaar achter de tralies kunnen verdwijnen. (via NOS)
beast95 zegt
Prima, alcohol en meedoen in het verkeer gaat niet samen. Ronduit asociaal om anderen mee te nemen in het risico wat jijzelf vrijwillig neemt
ericd zegt
@beast95: Doe ook maar een verplichte tracker in de auto van degene die z’n rijbewijs is kwijtgeraakt, zodat de politie altijd kan checken wie achter het stuur zit. Bezopen achter het stuur zitten? Dan moet je ook wat beperkingen accepteren. Maatschappij moet immers tegen jou beschermd worden.
3246cm252kw zegt
@beast95: nee maar thc in je bloed van de vorige dag is bezopen ? om daar mensen voor te straffen.
Jochempie zegt
Uitstekend plan. Die mensen zijn een gevaar voor zichzelf en hun omgeving.
toniominestrone zegt
Prima, alleen is de ervaring met deze minister dat het vaak bij stoere woorden blijft.
VeniVidiVici zegt
@toniominestrone: Je weet toch wel dat een minister afhankelijk is van een coalitie en oppositie hè. Hij kan zijn plannen hebben, maar die moeten er dan wel doorheen komen. En aangezien de politiek hier in NL goed is in véél praten en Douwe Egberts rijk maken gaat het helaas erg lang duren voordat een plan ten uitvoering kan komen!
basbasbas zegt
@venividivici: als de minister eens in de wet keek zag hij dat je al celstraf krijgt voor rijden met ingevorderd rijbewijs. Zelfs lovs oriëntatiepunten schrijven het voor (2 weken) en geloof me: rechters leggen die op
arthurenz0 zegt
Goede plannen. Tijd dat dit eindelijk zo hard mogelijk wordt aangepakt. Ongelofelijk hoe makkelijk mensen er nu soms vanaf kunnen komen.
sollie1984 zegt
Ze mogen mensen met lachgas achter het stuur ook keihard aanpakken.
thomassnelweg zegt
@sollie1984: Klinkt heel populair, maar heb je het wel eens geprobeerd zonder andere verdovende lekkernijen? Ik heb een aantal keer als een malle van die balonnetjes lopen inhaleren en werd alleen een paar minuutjes een klein beetje wazig. Ik betwijfel of er ooit een degelijk onderzoek naar is gedaan. Uit onderzoek van de politie zou wel gebleken zijn dat er iets van 900 ongelukken per jaar zouden gebeuren met lachgas in het spel. Nou de politie die dat heeft gepubliceerd zat zeker aan de lsd of iets dergelijks. Stel dat er dagelijks iets van 90 ongelukken gebeuren waarbij de politie komt kijken, dan zou er zeker in 3 procent van de gevallen een vermoeden van lachgas zijn? Vast! Ze testen het niet eens. Hooguit vinden ze eens een keer patronen in een auto of is er een slimpie die het gaat vertellen aan de politie. Ik meld me graag aan als testpiloot voor een goed onderzoek op circuit of in een simulator.
Loek zegt
@thomassnelweg: zal best, maar ongelukken waarbij lachgas invloed had op de concentratie gebeuren wel en kunnen dus grotendeels voorkomen worden. Gewoon geen narcotische middelen achter het stuur nemen. Niet recht praten wat krom is zodat je met een ballonnetje in je muil kan rijden.
thomassnelweg zegt
@720s: Ik denk niet dat ik nog balonnetjes ga kopen, zonde van de centen.
sollie1984 zegt
@thomassnelweg: ik heb nog nooit geroken of gedronken, dus die onzin hoef ik ook niet te inhaleren. Je geeft zelf aan een paar minuten wazig te voelen na gebruik. Wazig voelen en rijden gaan niet samen. Het verschil tussen leven en dood is vaak een fractie van een seconde. Dus ongeacht de onderzoek van welke instantie dan ook boeit mij niet, maar dat spul hoort niet achter het stuur!
katoenboer zegt
@sollie1984: helemaal mee eens! Even off-topic en puur uit nieuwsgierigheid: je hebt nog nooit gedronken of nog nooit na een drankje achter het stuur gaan zitten?
sollie1984 zegt
@katoenboer: ja dat klopt. Ik heb nog nooit een druppeltje alcohol gedronken en/of drugs (in welke vorm dan ook) gebruikt.
jeroen82 zegt
@thomassnelweg: Begrijp ik het nu goed en probeer je het gebruik van lachgas i.c.m. autorijden goed te praten door te zeggen dat het maar kort werkt? Zo ja, sorry maar dan vind ik je een enorme droeftoeter en zou je naar maar mijn idee eens goed na moeten denken of jij wel in het verkeer deel zou moeten nemen. Verdovende middelen, hoe kort werkend ook, HOREN NIET IN HET VERKEER!!!
thomassnelweg zegt
@jeroen82: Wellicht ben ik inderdaad een enorme droeftoeter haha. Los daarvan zou ik het zonde vinden als er aandacht door politie en campagnes wordt besteed aan middelen die geen schade veroorzaken, wat hoe dan ook ten koste gaat van aanpak van alcohol en andere drugs. De politie en sire hebben maar een beperkt budget. En ik rijd zelf lekker gewoon nuchter dus neem gewoon deel aan verkeer zonder gezeik. Even verder nadenken over prioriteiten zouden meer mensen moeten doen.
j05b zegt
@thomassnelweg: de roes vsn lachgas is kort. Echter neem je meerdere balonnen dan ben je echt na het gebruik nog wel een tijdje wazig.
Helaas is het niet aan te tonen dus lachgas kan nog wel eens een groot probleem gaan worden als controle op sndere middelen strenger gaat worden.
thomassnelweg zegt
@j05b: Kan meevallen want de meeste mensen die lachgas gebruiken combineren dus die vallen bij controle op andere middelen ook vaak door de mand.
j05b zegt
@thomassnelweg: Dat is niet per definitie waar. Het klopt dat lachgas populair is om te combineren. Maar om te stellen dat de meeste mensen die lachgas gebruiken altijd gecombineerd hebben lijkt een te snelle conclusie.
Het valt me trouwens ook op dat veel gebruikers zich onthouden van drank en andere drugs. Blijkbaar mag lachgas wel? Dit kan ik overigens niet onderbouwen maar is iets wat me recentelijk opviel bij een avondje in de stad.
bartsss zegt
15 jaar afpakken en €50.000 boete moeten ze doen. Dan laten ze ’t wel.
mashell zegt
@bartsss: alcohol maakt mensen naïef, die denken ach ik kan nog wel rijden. Helemaal geen enkele straf schrikt daarom af, het probleem is alleen met een hogere pakkans tegen te gaan.
lekbak zegt
@mashell: dat is ook maar half waar. Als je hun rijbewijs afpakt mogen de helemaal niet meer rijden, dat maakt de kans dat ze met de auto naar een feestje gaan al een stuk kleiner. Want dat laatste doen ze wel nuchter.
mashell zegt
@lekbak: omdat de pakkans zo laag is, ben ik bang dat rijbewijzen intrekken helemaal geen zin heeft, men past het gedrag niet aan en rijdt gewoon ongestoord verder.
rhellema zegt
@lekbak: als die personen het al geen probleem vinden om met teveel alcohol achter het stuur te stappen denk je dan echt of het ze iets kan schelen als dat rijbewijs afgepakt is? Aso’s verander je niet met dit soort middelen. Als je zekerheid wil dat ze niet in de auto stappen na gepakt te zijn met teveel alcohol dan moet men ze opsluiten gedurende de tijd dat ze het rijbewijs kwijt zouden zijn. Heeft veel meer impact.
ghost zegt
Hij vergeet lachgas en drugs, alcohol is natuurlijk nummer 1, maar lachgas is een snel toenemend probleem en drugs was er altijd al, alleen de middelen om het te meten waren langzaam, al is dat inmiddels beter aan het worden.
Prima politiek dit overigens, niet van die CO2-onzin discussies.
emping zegt
@ghost: De maatregel is niet alleen voor bestuurders die met een slok op rijden. Ook automobilisten met drugs in het bloed of wegpiraten zullen te maken krijgen met deze nieuwe wet.
Niet vergeten dus.
stfu zegt
@ghost: vind je de C02 discussies onzin omdat het niet in joow straatje past of omdat het invloed heeft op jouw leven? Want dingen wegwuiven omdat het je niet aan staat is wel lekker makkelijk.
mashell zegt
@stfu: dat wegwuiven is precies wat de regering met de klimaat en stikstof gedaan heeft en daarom kreeg ze van de rechter de deksel op de neus.
j05b zegt
@ghost: als ze het gewoon drugs of verdovende middelen noemen is het klaar. Alcohol is drugs, lschgas is drugs et etc.
Dutchdriftking zegt
Kijk, er komt de laatste tijd een boel onzin uit Den Haag, maar dit is een goed idee.
wigoo zegt
Ze kunnen beter de pakkans verhogen, die is de laatste 10 jaar flink gedaald door reductie mobiele controles.
Die reductie snap ik trouwens niet, want als ik zo om me heen kijk op de weg zouden die agenten makkelijk hun eigen kosten terug kunnen verdienen.
Forza zegt
@wigoo: dit. Straffen verhogen is allemaal leuk, maar wat boeit het als je niet wordt betrapt?
stephane8200 zegt
@forza: dit en het feit dat mensen die al zo handig zijn om met alcohol achter het stuur te kruipen een rijbewijs sowieso zien als een overbodige luxe. Dus waarom zou je dan niet zonder rijbewijs gaan rijden.
Overigens, het aantal mensen dat omkomt in het verkeer als gevolg van alcoholgebruik is de afgelopen jaren bijna verdrievoudigd. Dus er is iets nodig:
https://www.ad.nl/binnenland/aantal-verkeersdoden-door-alcohol-sterk-gestegen~a1594e12/?referrer=https://www.google.nl/
lekkerlinksrijden zegt
@wigoo: vanuit het management worden prioriteiten gesteld, dit staat blijkbaar niet hoog op het lijstje. Dus meer blauw erbij en op straat, oooh wacht ff dit horen we al 20 jaar
marc94 zegt
Wat mij betreft gaat de grens naar de 0 promille. of 0.1 of een andere zeer lage waarde zodat je niet na een hoestdrankje je rijbewijs kan leveren, maar geen enkel drankje kan drinken.
kminne zegt
Wat mij betreft wordt het woord ‘maximum’ uit dit wetsvoorstel geschrapt en wordt 12 maanden de standaard straf.
Dickie zegt
@kminne: zoals hierboven ook al paar keer gezegd is kunt elke straf bedenken wat je wilt maar als er niet op gecontroleerd word heeft het nog geen nut.
Bij ons in het dorp is het politie bureau paar jaar geleden verdwenen kunt nu net doen wat je wilt want politie is er toch niet.
RiKe zegt
Rijbewijs intrekken moet niet alleen makkelijker worden bij rijden onder invloed, maar ook bij bijv. bewust asociaal rijgedrag, terugkerend asociaal rijgedrag, en brake checkers (hierbij direct).
emping zegt
@Het is een maatregel om alcomobilisten harder aan te gaan pakken. De maatregel is niet alleen voor bestuurders die met een slok op rijden. Ook automobilisten met drugs in het bloed of wegpiraten zullen te maken krijgen met deze nieuwe wet.
Wegpiraten dus ook.
fmgarcia zegt
Opzich geen straf. Ik word ook een dagje ouder en sommige katers lijken wel 3 maanden te duren, dus..
lekbak zegt
@fmgarcia: heldere sterke drank is de manier om katers te voorkomen. Puur uiteraard, geen mietjesmixen. Hoe denk je anders dat die Russen het doen?
berlinetta zegt
@lekbak: Nou, ik ben aflopen juni in Oekraïne geweest en de wodka heeft me daar anders helse katers bezorgd. Ook mooie avonden, dat wel.
lekbak zegt
@berlinetta: bij het ontbijt weer een dubbel shot lost dat wel op. Maar ik heb zelf nog nooit echt een dikke kater gehad van heldere sterke drank. Kratje bier is een halve week brak, liter jenever doet me nu net zoveel als een kratje bier toen ik 18 was (bak koffie, sloot water en een stevig ontbijt verder is alles opgelost).
Uiteraard rij ik de hele dag niet na zo’n avond. Zaterdag zuipen is niet eerder dan maandag pas weer rijden.
fmgarcia zegt
@lekbak: Je hebt helemaal gelijk. Zodra ik aan de borrel ga en dan met voorkeur gewoon ketel. Dan is er weinig aan de hand de volgende dag. Alleen word je zo vreselijk lam??
bmw2coupeeigenaar zegt
@berlinetta: U bent dan ook geen Rus / Voormalig Sovjet he :-). Oekraïne heeft mooie natuur. Dan heb ik het natuurlijk niet alleen over de bosgebieden. Een avondje uitgaan kost ook geen geld. Ik kom daar z’on 5x per jaar. Een Nederlandse middenmoot kan zich een decadente levensstijl veroorloven. De eerstvolgende keer ga ik misschien met de 2er daarheen.
mashell zegt
En het “Keihard aanpakken” fiasco gaat maar door. Telkens zwaardere straffen gecombineerd met een lage pakkans en dan maar afvragen waarom het niet werkt.
chriscross zegt
En terecht, harder dan hard aanpakken. Maar is er ook ooit naar het stukje vermoeidheid gekeken? Lastig te handhaven maar vermoeid achter het stuur kan gelijk staan aan een halve bak bier
rutger97 zegt
@chriscross: alleen soms moet je wel. Ik werk zelf in de onregelmatige diensten. En dan zit je inderdaad half dood achter het stuur in de ochtendspits maar je moet toch thuis komen voor je kan gaan slapen
MartijnGizmo zegt
In de ruim 18 jaar dat ik m’n rijbewijs bezit, heb ik welgeteld één keer in zo’n apparaat mogen blazen. Nou zal dat misschien anders zijn als je vaak ’s nachts of op ‘disco-routes’ rijdt, maar volgens mij zit het hem niet alleen in de straffen, maar ook in de pakkans…
fmgarcia zegt
@MartijnGizmo: Die is inderdaad zo klein geworden! Ik kom uit regio Loosdrecht tot Amsterdam en daar stonden er tot 10 jaar geleden elk weekend wel een paar. Weet zeker dat het mensen vaak heeft weerhouden om te rijden.
mashell zegt
@martijngizmo: een alcohol controle is me een keer of vijf overkomen in de laatste 20 jaar maar het aantal controles lijkt steeds kleiner te worden. Het vergt veel tijd van de politie en met alle andere zaken die ze keihard moeten aanpakken komen ze er gewoon niet meer aan toe. Net als aan flitsen in 30 km/h zones, bij geopende spitstroken, controleren op gevaarlijke ladingen, bumperkleven aanpakken. Het verkeer is inmiddels eigenlijk nagenoeg vogelvrij.
E550 zegt
@martijngizmo: Ik rijd vaak op ‘Disco-routes’ in Amsterdam (en Utrecht) en heb 1x mogen blazen in 12 jaar tijd.
turbotoll zegt
Goed.
En nu die zombies die op hun telefoon zitten te klooien nog aanpakken.
Echt een ziekte.
lekbak zegt
@turbotoll: tijd voor een bloederige Sire campagne. Lekker zonder blurren laten zien wat voor een moordwapen een auto is. Een ton aan staal met 30kmh is al een enorme hoeveelheid energie, en dat mag men best beseffen.
100% concentratie, of niet rijden wat mij betreft. Bonus is dat het gelijk een derde van de bevolking ongeschikt maakt voor een auto.
rs18011 zegt
Los van deze regeling vind ik dat onze minister wel denkt alles op te lossen met zwaardere straffen. Zo werkt het niet. Maar goed ook niet geheel verrassend van een minister met 0.0 ervaring met justitie en afkomstig is van een groot accountancy kantoor.
gandini zegt
Dacht ik even dat “grapperhaus” weer zo’n Duits woordgrapje was zoals Autoblog wel vaker doet in de titel, blijkt het dus echt een minister te zijn… Zo goed ben ik dus op de hoogte van de Nederlandse politiek.
scrmeagle zegt
Ik neem altijd een Sjauf als ik alcohol gebruikt hebt. Heerlijk idee ook voor het thuisfront. Voor die paar tientjes neem ik geen risico.
E550 zegt
In Nederland overlijden er jaarlijks 30 mensen door alcohol in het verkeer. Dat is ontzettend laag. Waar hebben we het over?
turbobrick zegt
Ja tuurlijk…. Roepen ze al jaren en er gebeurd NIKS !
Straks krijgen we dezelfde beloftes mbt het zwaar straffen van geweld tegen hulpverleners rond oud en nieuw en weken erna lezen we de zware taakstraffen.
Het boeit ze geen ene reet. Handhaven kost geld en de staat investeerd alleen in zaken die geld opleveren zoals straks de max. snelheid van 100kmh en de vele trajectcontrole systemen waar opeens heel snel geld voor is.