De Jeep Grand Cherokee rijdt al tijden lekker rond op zijn eigen platformpje, maar papa Chrysler vindt het nu wel mooi geweest. Vandaag maakten ze bekend dat de auto op de schop gaat, en dat ze $1,8 miljard in de fabriek zullen investeren om er een nieuwe crossover te gaan produceren, gebaseerd op een platform dat met personenauto’s gedeeld wordt.
Eerder beet de nog grotere Jeep Commander al in het stof, en nu echt alle Amerikanen kleiner en minder gaan rijden lijkt het een logische stap om ook deze einzelganger het veld te laten ruimen. De nieuwe crossover zal vanzelfsprekend kleiner en zuiniger worden, en het is niet ondenkbaar dat er een vleugje Nissan in te vinden zal zijn.
Na de Compass en de Patriot wordt dit dus de derde compromis-Jeep. Ik vraag me af of de marketingbobo’s dit soort auto’s niet gewoon beter bij Chrysler en Dodge kunnen onderbrengen – wat heeft het immers voor nut om van Jeep een soft, sensibel merk te maken? The Marlboro Man gaat toch ook niet in een rookvrij kantoor zitten met een nicotinepleister op z’n schouder? (bron: detroitnews)
Met dank aan Arto voor de tip!
Thibaut zegt
een Grand Cherokee verkoopt toch redelijk goed?
ach, die Commander zal ik niet missen, deze wel:(
Matt zegt
Die Marlboro Man… Humor, Ruben :-)
Tinos zegt
Die Amerikanen ook… lekker blijven investeren in grote benzineslurpers. Want geloof mij maar, die nieuwe cross over wordt vast geen kleintje en al helemaal niet zuinig. Dat kunnen ze daar nog helemaal niet bouwen joh.
Of heb ik nu te veel vooroordelen?
RubenBaeten zegt
@Tinos: Ja.
RX-7/6 Owner zegt
jeeps zijn jeeps geen crossovers punt
Tinos zegt
@ Ruben Baeten: de Tesla. Tsja, die is inderdaad niet typisch Amerikaans. Wordt ook nog eens bij Lotus gebouwd…uitzondering die de regel bevestigd.
Stephan Tast zegt
Jammer van de Grand Cherokee. Ik heb er eens twee weken in gereden tijdens een vistrip in Canada, lekker luxe op de weg en een Rambo in de bush.
Bob zegt
Correctie!! .. de Commander heeft het overleeft en wordt nog steeds geproduceerd. Echter .. hij zal het naar vermoeden nog maar een paar jaar blijven.
“Rumors say the Commander will be deleted in a few years, but the Grand Cherokee platform will be used for the next generation Durango, in both standard and stretched versions – so the name Commander will be dropped, but the basic idea of a seven-passenger Grand Cherokee will live on. “
Citrofiel zegt
Dat hij een platform heeft waar slechts één auto op gebouwd wordt is natuurlijk onhandig, maar ik zie niet in waarom er niet gewoon een nieuwe Grand Cherokee kan komen op een ander platform? Volgens mij is het zo’n beetje de best verkopende Jeep…
@ Bob; Als je had doorgeklikt op het linkje onder ‘Jeep Commander’ zul je vinden dat daar ook staat dat hij pas halverwege 2009 zal verdwijnen. Ik moet echter toegeven dat de manier waarop het in dit artikel staat het nogal doet lijken alsof die niet meer geproduceerd wordt.
Bob zegt
@Citrofiel … idd .. het artikel geeft aan dat ie er niet meer is … ik vermoed dat de Commander eruit gaat als ie aan z’n normale ‘end of life’ cycle toe is.
De Explorer was ook een van de best verkochte Fords .. nu is dat ook niet meer het geval .. ik denk dat Chrysler er hier goed aan doet eigenlijk. Ze downsizen gewoon voordat de Grand Cherokee ten ondergaat.
paul zegt
vind het wel zonde toch een echte terrein beul! jammer maar die amerikanen krijgen hem eigen zooi nu wel mooi terug in hem gezicht gegooid met hun bigger is better! mooi niet dus!
Esprit_de_Flandre zegt
Jammer, de GrandCherokee is echt de mooiste Jeep die er tegenwoordig is. En een icoon. Wordt Jeep straks een gewoon personenwagenmerk?
Bert zegt
De Marlboro man is al lang geleden gestorven aan longkanker btw… . Als je de vergelijking doortrekt, is het nog zo dom niet van Chrysler.
Matt zegt
Ik heb mijn Grand Cherokee, na 7 plezierige jaren, vorig jaar toch maar de deur uitgedaan. 1 op 6,5 is niet meer te betalen (en verantwoorden) en dan hebben we het nog niet over het SUV-imago. Het is een mooie, stoere auto, maar het is wel te begrijpen dat hij nu de (andere) dinosauriërs achterna gaat.
Citrofiel zegt
@ Bob; Volgens het eerdere artikel, waarvan de bron http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=email_en&refer=us&sid=ac_.rO8dAugM was, zou het eerder zijn. Mij lijkt het echter ook wat vreemd. Ze kunnen beter de ontwikkelingskosten er nog uit proberen te halen.
Ik denk niet dat de Grand Cherokee zo snel ten onder zal gaan. Hij heeft tenslotte ook een diesel, wat in Europa voor betere mogelijkheden zorgt, en wat kleinere motoren dan jouw voorbeeld.
Luc zegt
Zo’n model laat je toch niet verdwijnen, volgens mij een van de beste verkopende modellen van Jeep.
niels zegt
waarom de grand cherokee ?
die is juist 1 van de beste van jeep
waar zijn ze tog me bezig amerikanen :(
laat de opvolger maar goed zijn
(grand cherokee owner)
Tombnolz zegt
Hallo? Wat is Jeep van plan zeg? Blijf eens Jeeps bouwen en ontwikkel desnoods een paar SUFjes, ERNAAST dan.
Mike Verdugt zegt
Die Amerikanen zijn bij JEEP al jaren het spoor bijster.
Verkeerde motoren in alle uitvoeringen.
Maar op opmerkingen daarover krijg je als antwoord, Yes but WE in the USA like big engines…..mooi, hun eigendunk wordt ook hun ondergang.
De nieuwe Grand Cherokees, toch een dure wagen, maar waar voor de afwerking het goedkoopste plastiek uit China wordt gebruikt. Stonden er in de oude Grand zetels in, vandaag de dag zijn dat ook van die korte jappen krappe stoeltjes.
Iedere week kom ik wel iemand tegen die vraagt of hij onze Cherokee kan kopen, denk dat er geen ander model van Jeep is waar dat gebeurd, en dan komen ze met een KJ uit die nergens op slaat, onder het mom van dat het SUV segment (boodschappen auto) belangrijk is. Ook de nieuwe Cherokee ziet er niet uit met dat belachelijke voorfront.
Jammer dat een ikoon als JEEP door al die halfslachtige modellen zijn waarde als echte 4×4 behoorlijk aan het verliezen is.
Mike Verdugt
Amerone bvba