
De GR Yaris is met recht een enorm succes.
De Toyota GR Yaris is zo’n auto die links en rechts bijzonder vol lof krijgt. En verdiend. Het is zo’n auto die puur en alleen voldoet voor de liefhebber. Bij elke keuze lijkt men zich te hebben afgevraagd: wat zou de petrolhead willen? Het gaat om dan wel om de rauwe puristische petrolhead, niet de gelegenheidsleaser dit toevallig nu een snelle (PH)EV heeft. Ondanks dat de GR Yaris geen trage auto is, is de auto niet zozeer gebouwd voor snelheid in een rechte lijn. Waarschijnlijk is dit de meest geweldige auto om over de heuvels van Montalcino te knallen, op de Alfa Romeo 159 na, dan.
Maar wordt de auto een beetje verkocht? Jazeker! GTPlanet weet te melden dat er inmiddels al 310.000 exemplaren van verkocht zijn. Eh, GTPlanet? Het gaat (helaas) niet om echte exemplaren, maar digitale GR Yarissen. De Toyota kan namelijk sinds vorige maand gekocht worden ingezet populaire spel Gran Turismo Sport voor de Playstation 4. De Japanse studio achter Gran Turismo (Polyphony Digital) is gek op Japanse auto’s, dus de GR Yaris mocht niet ontbreken
De opgevoerde bejaardenlieveling heeft dus in korte tijd 310.000 fans erbij gekregen. Met recht is de GR Yaris een enorm succes. Digitaal, maar toch. In het echt is de auto overigens ook een groot succes. Het handjevol exemplaren voor Nederland is al lang en breed verkocht. Naast het feit dat je een Playstation nodig hebt om in de digitale GR Yaris te kunnen rijden is er nog een verschil.
In het spel krijg je namelijk de Japanse GR Yaris. Die is namelijk nóg wat leuker dan de onze. Die levert namelijk 272 pk en 370 Nm. Wij moeten het doen met 11 pk en 10 Nm minder. Ook betreft het de ‘Yaris RZ’, dus de uitvoering met de gesmede BBS-wielen, mechanisdche differentiëlen (op de voor- én achteras), Michelin Pilot Sport 4S banden, rode remklauwen, straffer onderstel en een sportieve motorafdekking.
Op papier is er een verschil irl niet want de auto doet stock gewoon 280pk en 375Nm op de dyno.
Zal me benieuwen wat hij gaat doen met een betere air intake en een goede uitlaat volgende maand als hij naar stage 2 gaat bij de tuner.
280pk en 375Nm op de dyno? Dat is zéér netjes. Ik vraag me dan wel af of de Japanse versie niet ook die pakweg 20pk en 5Nm extra doet ten opzichte van de opgegeven cijfers
Deze auto vraagt om een tune want die 230kph zit je zo op en bereikt hij praktisch in z’n 5 al.
Dus begrenzer eraf en vermogen opkrikken gaat aardig wat toevoegen op deze fantastische auto – I love it !
@Michel-GR: Je snode plannen klinken erg leuk. Heb je toevallig een IG waarop wij je proces kunnen volgen?
Nope doe zo min mogelijk aan Social media.
Whatsapp en wat forums en daar blijft het bij.
@Michel-GR: Jammer maar ik geef je groot gelijk. Veel plezier en succes met de GR!
@goodfellar1: good question !
haha wat een clickbait. Vet bakkie!
Sportieve motorafdekking…. hoe dan?
Go-fasterstickers op het luchtfilterhuis.
@towi1989: Waarschijnlijk carbon of plastic met een patroontje en wat welvingen…
Niet moeilijk, elke YT-er heeft er één. Als de hype gaat liggen verkopen ze hem massaal en kun je koopjes doen.
Dat is wel te hopen ja, dit is natuurlijk een klassieker in wording!
@ericc: Lees eerst het artikel anders.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Ben benieuwd of Toyota gaat besluiten meer dan 25000 echte GR Yarissen te bouwen of niet. Gezien de reacties en de pr zou het me niet verbazen als ze er meer van kunnen verkopen.
Doen ze ook die 25000 was het minimale wat nodig was voor het WRC.
Maar aangezien de auto daar dus waarschijnlijk niet voor gebruikt gaat worden zullen ze er vast wel meer bouwen.
@Michel-GR: ze zullen er vast wat op verdienen , ik hoop dat ze hem dan doorproduceren
De laatste zin klopt niet. De RZ heeft die genoemde uitrusting niet als standaard. Daarvoor moet je een RZ High performance uitvoering nemen.
Over een paar jaar een tweedehandsje op de kop tikken.
Digitaal 2e handsje? Op de kop tikken irl ? kost vermogen, dan heb je ook wat
@dhrr: Nope, ik ga dan wel voor de echte uiteraard.
Dit blok in de nieuwe corolla break (en twee jaar terug in de tijd) dan had ik hem wel gewild… :)