
De GR Corolla belooft een prettig bommetje te worden.
Toyota is lekker bezig met het uitrollen van zijn gamma aan GR-modellen. Er zijn twee coupé’s, de GR Supra en de compleet nieuwe GR86. Daarnaast is er uiteraard de GR Yaris.
Hoe gaaf die auto’s ook zijn, er mag nu wel een Toyota Gazoo Racing-model komen die iets bereikbaarder én praktischer is. De huidige line-up is vrij prijzig en met maximaal drie deuren te krijgen.
GR Corolla geruchten
Gelukkig worden de geruchten de GR-versie van de Corolla telkens hardnekkiger. Die auto moet een beetje als een doekje voor het bloeden dienen voor sommige markten die de GR Yaris níet hebben gekregen. Ook is die Yaris wel erg gelimiteerd. Sommige landen kregen slechts een handjevol toegewezen.

Meer dan 300 pk
Gelukkig meldt het Japanse Car Sensor dat het goed gaat komen met de Toyota Corolla GR. Aanvankelijk werd aangenomen dat de motor uit de Yaris (een 1.6 driecilinder met turbo) iets geknepen zou worden of hetzelfde vermogen zou leveren. Maar volgens de Japanse publicatie heeft Toyota als doel gesteld om meer dan 300 pk uit blok te halen. Tuners als Litchfield hebben al bewezen dat dat niet zo’n heel groot probleem is.

Aandrijflijn GR Corolla
Dan de aandrijving. Voorheen werd aangenomen dat de GR Corolla enkel voorwielaandrijving zou krijgen. Met 257 pk is dat ook net te doen, maar met 300 pk is vierwielaandrijving geen overbodige luxe. De GR Corolla moet het systeem van de GR Yaris krijgen, inclusief de torque-split. Op zich is de keuze hiervoor niet helemaal onlogisch. Ten eerste is de markt voor dikke C-segment Hot Hatches groter en lucreatiever dan B-segment hatchbacks. Daarnaast kan Toyota zo de investeringskosten van de aparte techniek uitsmeren over twee modellen.
Goedkoper
Want daarmee komen we bij nog een geweldig punt. de Toyota GR Corolla wordt namelijk goedkoper dan de Yaris. Althans, wereldwijd. Het is even afwachten wat de Nederlandse prijs wordt (hier moet nog CO2-slurptaks worden afgetikt), als de auto überhaupt naar Nederland komt.
Qua prijs moet je ongeveer denken aan de Hyundai Veloster N of een Ford Focus ST. Dat zou in Nederland alsnog rond de 50 mille zijn, ongeveer de vanafprijs van de GR Yaris.
Via: The Drive.
Meer lezen? Kennen jullie deze 13 vlotte Toyota’s nog?
Toyota is in mijn ogen goed bezig om bepaalde delen van de automarkt ook goed te van bedienen. Eindelijk komen ze met leuke sportieve versies van hun (over het algemeen) saaie modellen (hoewel k de nieuwste Corolla best een aardig modelletje vind)
In Belgie en Duitsland kost de Yaris ongeveer 36 000 en 33 000 euro. In Nederland 55 000.kan me haast niet voorstellen dat de Corolla hieronder komt qua prijs.
Zou wel kunnen omdat het belastingstelsel anders is.
De Corolla wordt langer dan de Yaris, en als de uitstoot hetzelfde is, hoef je bij de Corolla minder belasting te betalen.
Deze gekke regel mogen ze van mij snel veranderen.
Nederland heeft maar 8 stuks Yaris GR gekregen en Duitsland 2000 stuks. Andere landen weet ik niet.
Maar ook in Duitsland is het een moeilijk verhaal als je er een wil kopen.
Wel is het zo dat de Yaris GR zijn eigen speciaal ontworpen wrc body heeft, wat de Corolla GR vermoedelijk niet zal krijgen waardoor hij ook goedkoper kan zijn dan de Yaris GR.
De vraag is of de Corolla GR veel zwaarder gaat zijn dan de Yaris GR en of dat in rijplezier gaat merken.
Nee we hebben er 10 gekregen waarvan 1 als demo dient voor de pers ed.
Zou erg fijn zijn als hij daadwerkelijk komt. Lekker bezig Toyota!
De Yaris GR is toch een soort homologatie model?
@Van: een homolegatie model van een rally auto die er niet is gekomen.. Gewoon een leuke rallybak voor op de openbare weg!:)
Kijkend naar de prijzen van de ‘normale’ Corolla, zal een GR met 300pk, etc. minimaal EUR 50K zijn. Voor dat bedrag kopen mensen hier alleen BMW’s, AUDI’s, etc. ook al is die Corolla veel sneller.. gaan we dus net zo vaak zien als die Focus ST.. helaas!
Tja… een Golf R met 320pk en 4WD, volgens mij dus een hele directe concurrent, begint bij 65.490,-. Waarschijnlijk zal een kale Corolla GR minimaal even “rijk” uitgerust zijn als die Golf. Als het ze dan lukt om die vanaf 50k aan te bieden, hebben ze toch een heel scherp aanbod denk ik zo.
@ar156sw: eens, maar ook die Golf is een zeldzaamheid, dat is meer mijn punt.. en dat vind ik jammer.. dit soort snelle hatchbacks en stations zijn in NL heel erg duur geworden..
@punicaoase: Da’s inderdaad waar.
@punicaoase: ho ho, op dit moment zijn die nog zeldzaam. Zodra ze op de tweedehands markt komen dan worden ze bij bosjes geïmporteerd door de petjes en drugsdealers (vaak zijn dit dezelfde personen) om met DSG geknetter als malloten over de Coolsingel te slalommen inclusief de lachgas ballonnen
1 Europa toch? En toch zulke krankzinnige verschillen in auto prijzen… Niet zo heel gek dus dat ons wagenpark gemiddeld steeds ouder en ouder wordt. Niemand kan meer een nieuwe betalen!
Ik vind de nieuwe Corolla echt wel een leuke auto om te zien. Je ziet ‘m hier natuurlijk vooral als hybride leasebak rijden, en ik ben bang dat zo’n GR voor Nederland een zeldzame verschijning zal worden.
Om te zien ja, om te rijden toch liever de Focus. Ik had de 1.8 hybrid business, maar wat een rumoerige wagen vol eigenaardigheden.
Lekker hoor! De Corolla rijdt al best fijn als 2.0 hybride. Laat maar komen!
Voor mij een Corolla break 1.6 Turbo 4×4 GR phev aub.
265 benzine pk’s voor buiten de stad en binnen de stad lekker elektrisch zoeven en aan de lader op de oprit.
Een keer iets anders dan de zoveelste Duitse Hot Hatch.
Laat maar komen.
Kan me niet voorstellen dat ze hem voor rond de 50K kunnen aanbieden. Eerder 60-65K.
hopelijk ook in 3 deurs versie. Manueel en tailhappy AWD zal wel goed komen denk ik