CDA-kamerlid De Rouwe wil een zogenaamde aso-box introduceren. Net als het alcoholslot voor alcoholisten wil hij het kastje bij notoire verkeersovertreders in de auto laten installeren, waardoor hun rijgedrag zou moeten verbeteren. De bouwstenen voor een dergelijk apparaatje liggen al klaar.
“Net als het alcoholslot voor alcoholisten wil ik een beperkende maatregel voor deze notoire wetsovertreders, die zich niets aantrekken van de boetes die zij krijgen,” aldus kamerlid De Rouwe in De Telegraaf. Hij roept op tot onderzoek naar een dergelijke maatregel.
Volgens De Rouwe zouden weggebruikers veel last hebben van een groep van enkele duizenden automobilisten die meerdere malen over de schreef gaan, voor de rechter verschijnen, maar hun rijgedrag nooit verbeteren. Nadat ze tijdelijk hun rijbewijs kwijt zijn, mogen ze weer ongestoord achter het stuur stappen. Dat is niet de bedoeling inderdaad, maar ik kan een lijstje met problemen opratelen die wel wat meer prioriteit hebben.
CDA-Kamerlid De Rouwe geeft echter niet op. Snelheidsbegrenzers via satelliet per wegvak bestaan al, het registreren van bumperkleven en door het rode licht rijden moet straks ook kunnen, zo verklaart de CDA’er zijn plannen. Het apparaat moet bij een overtreding zorgen dat de auto stopt (vergelijkbaar met het alcoslot), of er moet na een proeftijd uitgelezen worden welke eventuele overtredingen zijn begaan. In het eerste geval kan ik me echter wel wat situaties voorstellen waarbij het levensgevaarlijk kan zijn om de auto automatisch te laten stoppen…
VVD’er De Krom vindt het veel te ingewikkeld: „Alles valt of staat bij een goede pakkans van aso-gedrag op de weg. Als dat goed is geregeld, hoeft dit allemaal niet.” VVD en PVV zijn huiverig. „Dit klinkt als Big Brother”, zegt PVV’er Madlener.
kon zegt
Net wanneer je denkt dat het niet gekker kan overtreffen ze zich zelf weer hé. haha
Ik ben een vrij agressieve bestuurder, maar bumperkleven, (vaak) rechts inhalen, doe ik niet. Het enige wat mij kan irriteren in het verkeer is als er iemand onnodig links blijft rijden terwijl ze weten dat ze fout zitten maar het puur doen om de bestuurder achter hun te irriteren. Ik rij graag door.
80-is-hard-genoeg zegt
Dit geldt ook voor Marokkanen. Een klein groepje Maro’s verstierd het voor een hele grote groep. CDA zou dat eerst eens moeten onderkennen en aanpakken.
Waxweazel zegt
Het initiatief is zeker niet slecht, maar de uitvoering ervan is niet zo simpel als men het voorstelt.
Allezins doet men er in Nederland tenminste iets aan om het rijgedrag van zulke verkeersagressors te verbeteren. Dat verdient tenminste een beetje sympathie.
timberleek zegt
ze hebben gelukkig wel door dat je niet iedereen zomaar kan laten stoppen.
rij je lekker op de snelweg. en haal je een keer rechts in. auto stil. oeps
verder is het wel weer big brother.
krijg je dan ook elk jaar een kaartje met welkom thuis. (van de vakantie) ze weten toch waar je geweest bent.
aso zegt
@autoblogger
Kijk, zo’n zinnetje van “asociaal rijgedrag is niet de bedoeling maar ik kan een lijstje problemen opratelen die wel wat meer prioriteit hebben” geeft precies aan welk probleem je veroorzaakt.
Er zijn namelijk altijd andere vraagstukken die ernstiger zijn (zoals de wereldvrede), maar dat wil niet zeggen dat je de minder urgente zaken niet hoeft aan te pakken.
Ik snap dat het je daar ook eigenlijk om te doen is: het van tafel vegen van de aanpak van wegpiraten want die maken een flink deel uit van je publiek. Maar zeg het dan gewoon eerlijk.
Eric zegt
Waxweazel:
Wat zeg je allemaal???
Emile_Benz zegt
Tss ’t moet niet gekker worden. Dat ze verkeersagressors aan willen pakken okee, maar laat snelheid daar aub uit, dat heeft niks met verkeersagressie te maken.
Rechts inhalen: aanpakken
Bumperkleven: aanpakken
Onnodig links rijden: aanpakken
Snelheid: hef die sneleidslimieten maar op!!! Is ’n beter idee.
KLG Trucker zegt
we worden geleefd op die manier… en politie wordt dan ook overbodig
ze moeten het gewoon net zoals in japan doen, snelheids begrenzers ingebouwd in de ecu van de auto
sjazz zegt
lekkere reacties hier…
de ene zit aso gedrag te propageren, de ander geeft in zijn naam al aan de 65 al gepasseerd te zijn (80 is hard genoeg) en geeft daarbij ook nog eens de schuld aan alle marokkanen.
Misschien een ideetje om allemaal een beetje anticiperend en verdragend te rijden. Dat betekent dus goed doorrijden als het kan en rustig rijden als het niet kan.
In algemeen onbeschaafd Nederlands:
* Voor de sufkutten onder ons: gassen met die bak! Dus geen 60 op de provinciale weg waar je 80 mag.
* Voor de asolullen onder ons: beetje dimmen he! Niet meer met 80 door een straat met veel kinderen binnen de bebouwde kom.
O ja… ik maak me trouwens ook wel eens een beetje schuldig aan beide. Dus ik pretendeer niet heilig te zijn.
Philip zegt
Heel goed, meteen invoeren. Laat dat tuig dat het lastig vindt zich aan de regels te houden, maar es voelen ipv dat alle automobilisten voor die paar idioten moeten boeten.
En het wordt ook meteen gerechtvaardigd door de verstandelijk gehandicapten hierboven. Als je werkelijk vindt dat snelheidslimieten maar eens opgeheven moeten worden, dan ben je toch werkelijk niet goed wijs.
AutoInformatief zegt
“Het apparaat moet bij een overtreding zorgen dat de auto stopt”
Dus stel dat er iemand met zo’n apparaatje over de snelweg scheurt met 180. Dan trapt dat automaatje hard op de rem en wordt er een gigantische kettingbotsing veroorzaakt?
Veiligheid über alles he!
F*ckbigbrother zegt
Die Sander de Rouwe komt hier uit Bolsward, als ik m binnenkort tegen kom in de kroeg breng ik t wel ten sprake…. Meer zeg ik niet, voor je het weet wordt je opgepakt in Nederland
Dat joch is helemaal gek geworden, want als de techniek getest is op zgn. aso´s is het een kleine stap om het in ALLE auto´s te installeren. Ze moeten over enkele jaren toch een kastje voor het rekeningrijden installeren, dus als je toch iets installeerd, waarom dan niet 2 vliegen in 1 klap?
Evert zegt
Philip, wat nou, meteen invoeren, over een verstandelijk gehandicapten gesproken!!!
Lekker tollerant zeg!!!
Als jij je er zo aan ergert, ga dan alleen nog maar in het openbaar vervoer zitten en vertoon je niet meer zelfstandig op de weg, hoef je je ook nergens meer aan te ergeren, toch?
De ideale oplossing voor jou, heeft niemand op de weg meer last van jouw ergernissen.
Per Gaaster zegt
Gewoon het rijbewijs voorgoed afnemen. Klaar.
Gregorius zegt
Even terug naar de ASO-box. Dat ding zal dus wel werken met GPS: leuk, maar stel dat ie snelweg leeg is en je gast even door; dat is het probleem niet, maar krijg je problemen.
Maar hoe kan die box registreren als je lang links rijdt of rechts inhaalt; het checkt toch geen andere auto’s? Daarnaast zijn er ook zat voorbeelden dat je technisch gezien met 80 of 100 rechts inhaalt, maar dat het niks met ‘het rechts inhalen’ te maken heeft.
G-krachten meten heeft ook niet zoveel zin. Iemand ideen waarom die box wel werkt?
Wat werkt beter: na overtreding 2 of 3 (dan pas ben je een notoire), een verplichte hele dure (en inkomens afhankelijk voor de rijkeren) verkeer opvoedcursus laten voordat ze het rijbewijs terug krijgen.
Wordt zo iemand gepakt zonder rijbewijs: nog hogere boetes en auto invorderen totdat deze persoon weer in aanmerking komt voor z’n rijbewijs.
Emile_Benz zegt
@ Philip: Dank je!!! :evil: Maar als je 150 rijdt waar je maar 100 mag, terwijl er (bijna) GEEN verkeer is, bega je toch ’n overtreding, dus wordt je er op afgerekend. Beetje zinloos om ergens ’n limiet te hebben als het rustig op de weg is…
Maar ach daar heb jij toch geen last van, want jij wordt altijd per taxibus met rolstoel en al naar plaats van bestemming gebracht. Niet kwijlend je tong uit je mond laten hangen hè! :twisted:
Texhnolith zegt
@Kon: als ik links zit met 140 en je gaat lopen bumperkleven ga ik echt niet voor je aan de kant ;) hekel aan mensen die als ik al boven de max snelheid rij gaan bumper kleven.
Ik kan in NL toch niet met 120 op de rechterstrook rijden dus zit er veel links. ik rij graag door maar niet absurd hard. Dus 140 max op m’n teller, zeker niet onder de 120 als ik links zit.
Zou ik een of andere eikel voor moeten laten gaan die persee 160 wil rijden ga ik niet eerst afremmen tot 100kmph om er rechts maar ff tussen te frotten. Dan wacht i maar tot er plek is voor mij om gewoon 120-140 te kunnen blijven rijden als ik naar rechts ga.
Jerudo zegt
Het is dus weer te moeilijk om de oorzaak van die agressie aan te pakken.
Als je niet de gehele dag in de file zou staan schiet je gewoonweg op in de auto en dan is gevaarlijk rijgedrag niet nodig, een betere verkeersopvoeding zou ook al helpen.
Natuurlijk brengt zoiets niet op en past het niet in de niets-mag-cultuur die in geheel europa heerst.
Wat is er trouwens verkeerd aan rechts inhalen?
Ik rijd gewoon de maximum snelheid en houd rechts. Dat er dan een aso links rijdt en vertraagt of te traag rijdt zonder reden is dan toch niet mijn schuld. Hij of zij steekt mij voorbij maar dan in de verkeerde richting.
Of kunnen jullie het niet hebben dat er iemand is die sneller kan rijden dan jij omdat hij een beter verkeersinzicht heeft?
Jerudo zegt
@ Texhnolith
Jij bent zeker en vast een Nederlander, in je beschrijving voldoe je helemaal aan het gedrag wat we hier op de Belgische snelwegen tegenkomen bij auto’s met een gele nummerplaat. ;-)
Als er 3 rijstroken zijn naast elkaar hoop ik dat je je argumentatie opzij gooit.
Texhnolith zegt
@Jerudo. Tuurlijk, zolang ik rechts of in het geval van 3 rijbanen op de middelste gewoon de max snelheid van 120 kan rijden ga ik echt wel aan de kant. Maar ik ga niet naar een lage snelheid als 90-110 terug zakken om iemand er voorbij te laten die 160 wil. ik rij zelf meestal 130-140 op de teller. dus ik zit al boven de max snelheid.
Ik heb een hekel om met 90kmph achter vrachtautos te hangen of mensen die niet harder rijden dan 110kmph, daarom zit ik veel links. (ik kom ampers tot nooit op snelwegen waar je 3 banen hebt).
Oi! zegt
Uiteindelijk heeft iedereen zo’n ding in de auto onder het mom van kilometerheffing. Enkele upgrades maken het mogelijk te berekenen of je door rood bent gereden of je rechts in hebt gehaald. Hardrijden weten ze al omdat het via GPS gaat.
Ik heb dan ook geen zin meer om alert te zijn en te sturen. Dan wil ik in een “auto” zitten die mij naar mijn bestemming brengt zonder dat ik daar omkijken naar heb.
Stuko zegt
Wel handig zo’n box… Gaap. Vooral als die box in je auto zit en je vervolgens een andere auto erbij koopt voor dagelijks gebruik..
Waxweazel zegt
Erik:
als je het niet snapt, herlees het dan nog eens ;)
Ik vraag me toch af, zijn jullie echt allemaal zo assiciaal in het verkeer zoals jullie hier (durven) typen ?
Naar wat ik nog altijd denk, is dat slechts een heel klein deel van de bestuurders echt te ver over de schreef gaat met hun rijgedrag. En juist deze bestuurders willen ze aanpakken, daar moet je gewoon respect voor hebben vind ik.
Eens 5sec te lang op het linkse vak rijden is niks, maar als er dan al iemand tegen je bumper zit te kleven… dat is pas associaal. Gun mekaar tenminste de tijd om naar rechts te gaan zonder het bumperkleven.
Als die bestuurder dan nog niet naar links gaat, dan mag je wel links inhalen :p
kon zegt
@Kon: als ik links zit met 140 en je gaat lopen bumperkleven ga ik echt niet voor je aan de kant hekel aan mensen die als ik al boven de max snelheid rij gaan bumper kleven.
Zo een typetje he? Jij bepaalt de regels niet.
Dan wordt jij gewoon rechts ingehaald, simpel.
Jerudo zegt
@ Waxweazel
Hoe komt het dat jij zoveel bumperklevers tegenkomt. Dat heb ik nooit. En als ik het zie aankomen dan anticipeer ik.
Misschien doe je iets wel niet goed?
Zoveel rijd ik niet op nederlandse wegen en als ik er rijd is het met de motor dus misschien heb ik geen recht van spreken en is het in nederland veel erger dan in belgië.
Dan moet ik dus terugkomen op mijn eerdere conclusie.
Je moet de oorzaak aanpakken, er is momenteel zo’n repressie van staatswege in het nederlandse verkeer dat de meesten dan maar agressief gedrag vertonen. Er wordt dus een omgekeerd effect gecreëerd.
Waxweazel zegt
Jerudo
Ik rij elke dag de E40 van Aalst naar Brussel ’s morgens en terug ’s avonds, in België dus ;)
Nooit om 16u30-17u eens gereden op de E40 van Brussel naar Gent ? dan weet je dat het bumperkleven doodnormaal is zelfs al rijdt de ganse snelweg max 90km/u door het teveel aan auto’s of gewoon omdat er bijna altijd een opstopping is aan de afritten. 90km/u max kunnen rijden en toch bumperkleven, dat zegt genoeg over het gedrag. Als de snelweg verzadigd is, dan is zo actie niet nodig. Maar toch gebeurd het dagelijks.
Btw, meestal moet ik niet aan kant gaan, want als er een beetje ruimte is, trek ik gewoon door naar 180 ;) zolang er ruimte voor is uiteraard.
Texhnolith zegt
@kon: Zo’n typetje? jij bent dus zo’n eikel die door me heen wil rijden omdat i 140 niet hard genoeg vind. sorry hoor. als ik rijd kan ik rechts niet 120 rijden omdat het er te druk is met van die 110 max rijders. dan ga ik echt niet voor jou in zo’n klein gaatje tussen die autos duiken zodat jij er voorbij kan.
Ik kan dan ampers meer naar links omdat daar wel iedereen 120 rijd. ik wil ook doorrijden maar laat me niet door van die vervelende mannetjes als jou aan de kant drukken. Ik rij al hard zat. ga geen boete riskeren door harder te gaan rijden omdat jij dat zo nodig wil.
Dus rechts inhalen word dan ook moeilijk.
Zoals ik al zeg. als ik rechts gewoon 120 minimaal kan rijden zit ik niemand in de weg. ik heb het over de eikels die gaan lopen kleven als het te druk is om rechts 120 te rijden die dan als ik al met 140 links zit gaan bumper kleven.
Dus moet maar aan de kant moet voor jou omdat jij je zonodig niet aan de regels kan houden? rot op zeg.
Jerudo zegt
@ Waxweazel
Kan je volgen, ik probeer het zoveel mogelijk te vermijden.
Ik probeer zo weinig mogelijk jobs aan te nemen in Brussel want ik moet van Gent komen.
Philip zegt
@ Evert & Emile_Benz: Aan jullie taalgebruik en kennis van de Nederlandse taal is al veel van jullie geestelijke gesteldheid af te lezen.
Ik vind het hoogst interessant dat je spreekt over toleratie. Welke kant je precies op wilt met deze opmerking is overigens onduidelijk. Misschien bedoel je dat te hard rijden maar gewoon gedoogd moet worden? Op plaatsen “waar het kan”?
Ik snap ook niet helemaal wat het probleem is. In Nederland is vastgestelde wetgeving wat betreft de maximum snelheid en dergelijke. Daar heb je je maar aan te houden. Anders kan je ook stellen dat het misschien wel verstandiger is om altijd door rood te rijden als het “lijkt te kunnen”. In combinatie met de hogere snelheid omdat het “lijkt te kunnen”, rij je die ene fietser misschien wel gewoon helemaal dood.
Ik vind het prima als je besluit je niet aan de wetten te houden, maar ga dan niet lopen huilen als er maatregelen tegen jouw asociale rijgedrag worden genomen.
Bovendien, door proleten als jullie, wordt de automobilist in het algemeen in kwaad daglicht gesteld, waardoor deze maatregelen sneller gaan gelden voor automobilisten die over het algemeen helemaal niet asociaal rijden.
Ik rijd ook wel eens te hard, meestal als ik even niet zit op te letten, maar ik ben me ervan bewust dat ik een overtreding bega. Ik zal dan ook niet moeilijk doen als blijkt dat ik een bekeuring krijg.
Als ik dan toch te hard wil rijden ga ik wel naar Duitsland. Laatst nog 250 aangetikt.
Texter zegt
Toekomstmuziek. Of het mooie muziek is valt nog te bezien. Als je alle functies bij elkaar optelt die nodig zijn om het weggedrag fatsoenlijk te registreren, dan kom je uit op alle benodigdheden voor een zelfrijdende auto. Het registreren van snelheid alleen doet me denken aan een ander falend beleid…
Jerudo zegt
@ Philip
Dus jij bent dubbel gevaarlijk. Je rijdt te hard en dan liefst als je niet aan het opletten bent. ;-) Lijkt me niet de beste combinatie.
Björn Borgmoer zegt
Ik zou het ook wel fijn vinden als de overheid een black-box in mijn meterkast installeert, zodat ze tenminste weten of ik niet teveel gebruik maak van de stadsverwarming. Er is altijd een kleine groep die het verpest voor de rest, en op deze manier kan de overheid de boel toch gezellig in de gaten houden.
Of misschien kan de overheid ook een black-box in mijn achtertuin installeren, zodat notoire grasmaaiers ook eens hard kunnen worden aangepakt op hun ongeoorloofde grasgemaai, geluidsoverlast en eventuele stroomverbruik.
Zucht…
Genotsknots zegt
Het is maar goed dat ik voor m’n motorrijbewijs bezig ben, ik heb echt gééén zin in zulke achterlijke acties!
Emile_Benz zegt
@ Philip:
Proleet = onbeschaafd persoon.
Ik ben, al zeg ik ’t zelf, een beschaafd persoon.
Ik vind ook dat bumperklevers e.d. aangepakt moeten worden. Ik ben het er alleen niet mee eens dat te hard rijden ook tot asociaal weggedrag gerekend wordt. Ikzelf rij meestal 130 à 140 op de snelweg, echter als er verkeer voor me opdoemt, pas ik mijn snelheid aan naar de snelheid die het overige verkeer heeft. Binnen de bebouwde kom daarentegen houd ik me altijd aan de max. Wanneer ik ’s nachts op de weg (lees: snelweg) zit en er (bijna) niks op de weg is aan overig verkeer, dan gaat ’t gas diep in.
Dit systeem zal dan ook die snelheden registreren en dit is nu dus mijn hekelpunt…
En naar Duitsland om ff te gassen, dat deed ik voorheen ook, maar woon nu vanwege m’n studie in de randstad i.p.v. aan de grens, dus dat is nu ff ’n stukkie verder weg. En ook daar worden de mogelijkheden door het verkeersaanbod steeds minder… :(
Erwin zegt
Ze zouden dom zijn om zo een apparaat te plaatsen, want dat levert ze minder inkomsten op. Je kan beter de notoire hardrijders juist boetes laten rijden en alles via de wet Mulder laten gaan zodat politie zich ook weer kan bezig houden met de dingen waarvoor ze betaald worden. Of hoort burgertje pesten hier ook bij?
Waxweazel zegt
De meesten vergeten hier toch wel de echte (en de goede) reden van zulke aparaten te laten plaatsen bij verstokte verkeersagressors.
Het bevorderen van de veiligheid van de medeweggebruikers !
De overheid wil die mensen proberen te beschermen voor zulke verkeersagressors. En is het niet dit wat telt ?
Texter zegt
@Erwin: er zijn zo’n 8 miljoen auto’s in Nederland en het gaat maar om een paar duizend wegpiraten…Ik denk dat financien zich dan meer zorgen maakt om de kilometerprijs, waarbij 5.5 miljard per jaar niet meer rechtstreeks in de schatkist verdwijnt maar ook echt uitgegeven moet worden aan infrastructuur.
Super zegt
weer een reden om te emigreren, het lijstje wordt nu wel erg lang.
weer een stapje dichter bij 1984 en verder nog meer belastinggeld naar non-problemen.
hubert zegt
@Texhnolith,
Dus als jij besluit om te hard te rijden (140max) mogen anderen dus niet harder?
Tenzij het jou uitkomt om naar rechts te gaan zonder al te veel snelheidsverlies en ze jou dus kunnen passeren?
Dan vraag ik me af wie hier de ergernis opwekt, degen die jou voorbij wil of jij die jouw snelheid aan andere wil opdringen.
Ik zou zeggen, kijk eens wat vaker in de binnenspiegel en zoek gewoon af en toe een plekje op op de rechter rijbaan zodat anderen jou voorbij kunnen.
Jij bent niet de enige die harder dan 120 wil rijden, maar blijkbaar bepaal jij de maximum snelheid voor iedereen.
kon zegt
Tex, je spreekt jezelf tegen jonge
“jij bent dus zo’n eikel die door me heen wil rijden omdat i 140 niet hard genoeg vind.”
“Ik kan dan ampers meer naar links omdat daar wel iedereen 120 rijd.”
Ik haat zulke koppige mensen als jou, als ik links rij en ik zie iemand met ongeveer 160 op mij afkomen, en als ik zelf 140 rij, dan ga ik wel even uit de weg hoor. Je gaat mij niet vertellen dat er nooit een gaatje vrij is op de rechterrijbaan, slechts een klein gaatje is voldoende voor de gemiddelde bestuurder om eventjes naar rechts uit te wijken.
*btw: Ik ben niet zo een aso dat als iedereen 120 op de linkerbaan rijdt, en de omstandigheden niet anders toe laten, dat ik er dan gewoon doorheen ga raggen hoor. ;)
Texhnolith zegt
De max snelheid blijft 120kmph. Ik rijd daar ook boven.. zeg 130-140 idd.
Sochtends wanneer ik dus op de snelweg zit en het druk is kan ik die snelheid dus niet behalen op de rechter strook.
Daarom zit ik links. Naar rechts gaan betekend snelheid minderen en er achter frotten. Daar heb ik echt geen zin in omdat mijn snelheid dan dus weer dusdanig laag is om naar links te gaan waar het ook druk is. Ik ben niet iemand die em vol voor een andere gaat gooien.
Als iemand me dan constant op m’n bumper gaat hangen zie ik ook echt geen reden meer om voor hem/haar moeiten te gaan doen om hem voorbij te laten. Wil iemand harder rijden dan ik en gaan ze dan gewoon op een normale afstand van mij zitten ga ik wel aan de kant zogou ik dat kan.
Wat ik dus zeg is dat ik een hekel heb aan bumper klevers op het moment dat ik niet of amper naar rechts kan en al 140 rijd. Dan kunnen ze van mij part kapot vallen :) Ik laat ze echt wel voorbij als ik ze met 160 aan zie komen en een normaal gat vind om naar rechts te gaan.
Ga je mij lopen kloten door constant op m’n bumper te hangen dan hoeven ze van mij niets te verwachten meer. Ik ga dus echt niet sneller ook al is het vrij voor me neus omdat ze dat achter me willen. als ik naar rechts kan dan doe ik dat wel.
kon zegt
Weet je wat goed werkt tegen die stoere bumperklevers.. Eens HARD remmen.. vaak gedaan, helpt altijd.. ;)
Emile_Benz zegt
@ kon: en toen kon je ’n nieuwe bumper bestellen?… :roll: :wink:
Texhnolith zegt
mwa me auto is me te veel waard om dat risico te lopen. Tis niet alsof ik ff naar de dealer ga van fix em ff.. niet de meest standaard auto. Keer me remlampen oplaten lichten werkt goed zat. helaas niet altijd.
Ik ben, al zeg ik het zelf, redelijk sociaal in het verkeer. maar ga mij lopen irriteren dan geef ik gelijk toe dat ik zelf ook een klootzak in het verkeer kan zijn. Bewaar afstand ook al wil je er voorbij. dan laat ik je er echt wel voorbij mits ik zinnig naar rechts kan.
Ja ik rij veel links. maar zorg altijd voor voldoende afstand. ook al rijden ze links minder hard dan ik zelf wil, dan wacht ik gewoon netjes tot ik er voorbij kan.
jinxed zegt
Rechts inhalen vind ik geen overtreding, als de ruimte op de rechterbaan voldoende is om in te halen, dan had de auto op de linkerbaan ook gewoon kunnen terugvoegen. Van bumperklevers heb ik nauwelijks last, zodra er een sneller iemand aankomt, en de ruimte is er, dan ga ik gewoon naar rechts. Dit doe ik ook als dit betekend dat ik even van het gas af moet, van 120 naar 110 omdat iemand aankomt met bijvoorbeeld 170, waarom zou ik hem dwingen om 50 km af te remmen? Alleen omdat het niet mag? Kom nou ik ben geen politieagent.
Texhnolith zegt
Rechts inhalen vind ik levensgevaarlijk.. je verwacht het gewoon niet omdat je weet dat het niet mag. Al vaker bijna een ongeluk gehad omdat ik naar rechts wou gaan (inc richting aangeven ja) en dat er dan toch iemand nog inhaalt
Rechts inhalen hoef geen probleem te zijn mits het legaal zou zijn en de regels er goed voor waren. Dan hou je er ook gewoon rekening mee voor je naar rechts gaat.
Super zegt
@kon
doe ik ook wel eens maar wat nog beter werkt is aan je handrem trekken, dan zien ze je remlichten niet en zitten zo opeens heel erg dichtbij, schrikken ze nog erger… (is natuurlijk niet zonder risicos maar goed)
Texhnolith zegt
Hoe goed zullen vlammen uit je uitlaat werken? Binnekort wat meer vermogen en me catalysator er ook nog tussen uit.. (heb al een open uitlaat vanaf m’n turbo) Terug schakelen als er 1 dicht op je zit. vlam eruit. zal wel werken denk ik :)
jinxed zegt
@Texhnolith
Als je goed in je spiegels kijk weet je toch dat er eerst iets achter je reed, die daarna naar de rechterbaan is gegaan? Hoe verrassend kan dit zijn? En waarom ga je niet gewoon naar rechts wanneer het kan? dan voorkom je dit probleem, ik wordt bijna nooit rechts ingehaald, wanneer dit wel gebeurt, dan weet ik dat het door mijn rijstijl veroorzaakt is.
Texhnolith zegt
@Jinxed
Omdat ze al rechts achter me reden en ineens besloten gas te geven terwijl ik naar rechts wou om iemand voorbij te laten? Weet ik wat hun bezielde. Ik ga er niet van uit dat als ik net iemand voorbij gereden ben dat hun dan ineens gas gaan geven en em langs me trekken/voorbij willen.
jinxed zegt
Heb je toch niet goed in je spiegels gekeken ;)
Texhnolith zegt
Zat je naast me ofzo? Ik haal iemand in, wacht tot ik hem in me binnenspiegel zie voordat ik naar rechts ga. Als hun dan ineens het gas in stampen kan ik daar weinig meer aan doen.
jinxed zegt
Zie je toch in je rechterspiegel als je wil terugvoegen? Het blijft een zeer vreemde aktie natuurlijk, ik maakte dit zo’n 10 jaar geleden regelmatig mee, ik had toen een oude Kever, en sommige mensen willen gewoon niet ingehaald worden door zo’n apparaat.
Emile_Benz zegt
@ jinxed: ooit van ’n dode hoek gehoord?… :roll:
Waxweazel zegt
weet eigenlijk iemand nog waarover dit artikel ging ?
of zitten jullie maar op te scheppen en te zeiken over andersmans rijgedrag ..?
als ik dit allemaal lees ben ik juist heel blij dat zulke GPS-ControleBox wordt ingevoerd, vooral voor die hier op autoblog.nl
onmiddellijk een pak assiciale bestuurders vantussen ;)
Het gaat om veiligheid in het verkeer en niet agressief mekaar uitdagen op de snelweg.
Sjeuf335 zegt
Dat meen je niet!! Waar moet dat heen mensen… Hoe kunnen mensen dit een goed idee vinden? En als je nou eens in een spoedgeval zit? Dit gaat echt te ver :S
Thom zegt
@ Sjeuf335
Chippie in je rechter bil misschien, kunnen ze gelijk checken waar je uit hangt. Ook handig voor je ID, rijbewijs, pinpas, keyless-go etc. Als de overheid je dan niet zo leuk meer vind, schakelen ze de chip uit en kan je niets meer, zelfs geen boek huren bij plaatselijke bibliotheek. Ideaal toch :)
sebastianchubasco zegt
als iemand expres voor mijn neus blijft hangen dan haal ik gewoon rechts in en dan kan hij ook nog een dikke vinger van mij krijgen. mafketels…
kon zegt
@Emile_Benz
Jij hebt duidelijk weinig ervaring. Als iemand jou van achter ramt dan is diegene de schuldige, dat kan je mooi laten taxeren.. Heb ik al 2 keer gedaan vriend ;)
Emile_Benz zegt
@ kon: dat weet ik ook wel, maar je zit dan wel met de rotzooi…
Emile_Benz zegt
moet je weer laten maken enzo, krijg je 1 of andere gare leenauto (ze zullen me echt niet ’n C63 AMG meegeven, als ik daar met ’n gehavende W123 aan kom zetten… :roll: )
daytona zegt
leuk bedacht alleen het kost te veel geld.De staat moet wel heel dom zijn om daaraan geld uit te geven.Er zijn mensen die dat geld hard kunnen kunnen gebruiken in Nederland.Ik vind dat de persoon in kwestie het boxje moet betalen en alle kosten die er aan verbonden zijn.Wat niemand kan betalen natuurlijk omdat zuks de hele tijd gecheckt moet worden door een Koos Spee.Dit is een nutteloos idee die zo naar de prullenbak gaat.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ik dacht: ik ga eens de namen opnoemen van de reageerders hier die van mij direct zo’n box mogen krijgen…
Ben na zo’n 20 sjonnies gestopt!!
Van mij mogen ze dit morgen invoeren. Het is bedoelt voor de echte ‘draaideur-apen’, niet als je 1x te hard rijdt. Maar mensen die dat na 5 flinke boetes nog steeds doen: plak er maar zo’n doosje in hoor!!
sebastianchubasco zegt
@Svenska Aeroplan AB
heb jij minder dan 5 boete’s op je naam? dat is een vermelding waard bij een officiele instantie…
xjs678qr zegt
zeer gevaarlijk precedent. Binnen enkele jaren rijd je 51kmh waar 50kmh is toegelaten en wordt zo’n spionage-bak ingebouwd… De tweede optie biedt wel mogelijkheden tot hacking lijkt mij zo …
kon zegt
Een dikke trekhaak voorkomt al veel werk hehe
Emile_Benz zegt
@ kon: …en die heb ik (nog) nie :wink:
pim zegt
technische vooruitgang is natuurlijk mooi, maar soms vraag ik me af of het niet is doorgeschoten allemaal…
Sjeuf335 zegt
Mensen geen reden tot paniek! Wat door de mens gemaakt word , kan ook weer worden gekraakt!
Cheers
Rick dos zegt
“Net als het alcoholslot voor alcoholisten wil hij het kastje bij notoire verkeersovertreders in de auto laten installeren, waardoor hun rijgedrag zou moeten verbeteren. De bouwstenen voor een dergelijk apparaatje liggen al klaar.”
Ik weet het niet hoor……maar is voor dit soort mensen niet de beste en enige remedie dat de rijbewijs levenslang wordt ingevorderd?
Een rijbewijs is toch een bewijs van een bepaalde bekwaamheid? Overduidelijk dat ze die bekwaamheid niet bezitten. En ik zou graag als ik op de A4 zit van dat soort onbekwaamheid gevrijwaard blijven….
Of is dat weer te simpel gedacht en moeten we hier wat moeilijker bij gaan kijken om tot de conclusie te komen dat het antwoord ook wel simpel als effectief kan zijn?
9000cse zegt
Voorbeeld:
Plaats delict: A27, vanuit Vianen richting Gorinchem, ter hoogte van Meerkerk.
Situatie: Ik rijd met +/- 130 km/u (GPS-weergave) voorbij aan een rij van ca. 20 vrachtwagens, die met normale snelheid en een onderlinge afstand van ca. 30 à 35 meter rijden. Voordat ik de rij vrachtwagens nog niet eens half voorbij ben, nadert er een Renault Mégane met zéér hoge snelheid met zijn richtingaanwijzer naar links en al dreigend met nerveus knipperend groot licht. Uiteindelijk zijn die niet meer te zien, omdat de Renault schijnbaar op mijn trekhaak zit.
In mijn achteruitkijkspiegel herken ik vier opgewonden petjes, die het charmante hoofddeksel vormen van vier niet te miskennen kopjes van Noord-Afrikaanse afkomst. Op zich heb ik daar niet zoveel moeite mee, maar ik raak toch wel geirriteerd, wanneer ik zie, dat er duidelijk halsafsnijdende bewegingen worden gemaakt en er heftig gebruik wordt gemaakt van zowel het uiterst linkse als rechtse deel van de linker rijstrook.
Aangezien ik ervan overtuigd was, dat ze waarschijnlijk niet dwars door me heen zouden rijden, ben ik eerst aan de kolonne vrachtwagens voorbijgereden en toen naar rechts gegaan. Hier werd ik op mijn asociale gedrag afgerekend. Ze reden me voorbij, sneden me zodanig de weg af, dat ik op de vluchtstrook terecht kwam, alwaar ze me bijna tot stilstand dwongen. Daarna gingen ze er als de weerlicht vandoor. Bij het eerstvolgende tankstation ben ik toen maar een kop koffie gaan drinken om wat van dit avontuur te bekomen.
Maar waar het om gaat is: Wat zou het fantastisch geweest zijn, als zoiets door een of ander apparaat geregistreerd zou kunnen worden. Zulk gedrag mag van mij geregistreerd en zwaar bestraft worden. Het liefst met intrekking van het rijbewijs.
900T-R zegt
Philip schreef:
“Ik snap ook niet helemaal wat het probleem is. In Nederland is vastgestelde wetgeving wat betreft de maximum snelheid en dergelijke. Daar heb je je maar aan te houden. Anders kan je ook stellen dat het misschien wel verstandiger is om altijd door rood te rijden als het “lijkt te kunnen”. In combinatie met de hogere snelheid omdat het “lijkt te kunnen”, rij je die ene fietser misschien wel gewoon helemaal dood.
(…)
Ik rijd ook wel eens te hard, meestal als ik even niet zit op te letten, maar ik ben me ervan bewust dat ik een overtreding bega. Ik zal dan ook niet moeilijk doen als blijkt dat ik een bekeuring krijg.
Als ik dan toch te hard wil rijden ga ik wel naar Duitsland. Laatst nog 250 aangetikt.”
Hypocrisie van de eerste orde. Het snelwegenetwerk in Duitsland is zeker niet veiliger dan dat in Nederland (want verouderd, met korte in/uitvoegstroken in geaccidenteerd terrein en meestal maar 2×2 rijstroken) , maar daar vindt de politiek dat het mag dus hup,.250 km/h. Het mag immers, dus het kan. Meer automobilsten die in Nederland het gore lef hebben om ’s avands laat op een lege snelweg 130 km/h te rijden waar ze 120 mogen hebben het aan zichzelf te danken als ze bekeurd worden, geven autrijders een slechte naam, moeten hard worden aangepakt et cetera.
Feit: Natuurwetten zijn overal hetzelfde, ongeacht wat de politiek vindt of wil. Mijn persoonlijke opinie: mensen die niet in staat zijn om een gepaste en veilige snelheid voor een bepaalde situatie te kiezen zonder dat er een bord staat dat verteld hoe hard ze mogen (moeten) rijden, hadden nooit hun rijbewijs mogen halen. Het bepalen van een juiste en veilige snelheid voor een beplaade situatie is bij uitstek een verantwoordleijkheid die bij de bestuurder hoort – in dichte mist ‘mag’ je nog steeds 120, maar kan 50 al te veel zijn.
Wie vindt dat 250 km/h in Duitsland onder bepaalde omstandigheden ‘kan’ en in Nederland onder vergelijkbare omstandigheden een criminele daad van de hoogste orde is, moet eens bij zichzelf te rade gaan.
marcel zegt
Ok, het is nu officieel: We mogen vanaf nu dus echt NIETS meer!
Nederland is GEEN vrij land meer!!!
lincoln zegt
@9000cse .. vind ik ook .. lekker registreren die handel ..
ja .. registreren .. dat kunnen we wel .. om dan tot de conclusie te komen dat de registratie wel weer heeeeeel stigmatiserend is om mee te nemen in een onderzoek ..
o,ja .. en nog bedankt voor je vertrouwen in de overheid ..
laurens sneujink zegt
Deze box is gewoon te koop bij PowerLog.nl Dit is een elektronische dyno logger met een afwijking van 0,5%. Dit logt, of geeft aan derden door wat het rijgedrag, lees gebruikte pk’s, is
Gebruik je veel pk’s heb je aso rijgedrag. Gebruik je er weinig, rij je normaal.
Wordt al jaren toegepast in de Dutch Supercar Challenge om te kijken of er auto’s zijn die te veel vermogen aan boord hebben. http://www.powerlog.nl
Super zegt
@900T-R
Ik voel met je mee, iets dergelijks is me zelf ook vaak genoeg overkomen. Maar met technologie ga je echt geen asociaal/intimederend/aggressief gedrag voorkomen. Het enige wat helpt tegen aggresieve marrokanen in mijn ervaring is om zelf nog aggresiever terug te reageren, dat zijn ze gewend; als een marrokaan in marrokko iets uithaalt wordt hij keihard aangepakt door zijn straat/dorp/omstanders/politie etc. Omdat dat in nederland niet gebeurd denken ze dat ze een vrijbrief hebben om te doen wat ze willen en gaan ze zich steeds erger gedragen. (ik generaliseer omwille van het argument, natuurlijk zijn er positieve uitzonderingen) Er zijn nog steeds meer nederlanders dan marokkanen in nederland, als nederlanders elkaar te hulp schieten is het probleem zo onder controle maar vaak zijn nederlanders te bang om elkaar te hulp te schieten.
9000cse zegt
@ lincoln
Je hebt gelijk! Registreren om der wille van onderzoek naar het gedrag van bepaalde bevolkingsgroepen is ook niet wat ik bedoel. Uiteraard bedoel ik registreren met het oogerk om sancties op te kunnen leggen.
Dat het in bovengenoemd geval “Noord-Afrikanen” betrof mag dan sigmatiserend overkomen, het was een feit en dan geef ik dat weer.
Voor wat betreft mijn vertrouwen in de overheid: Ik heb er te weinig mee te doen en/of ervaring mee op gedaan. En ik behoor tot diegenen, die tegenover onbekenden een onpartijdige houding aanneemt, totdat ik er door hun toedoen toe gedwongen wordt die houding aan te passen.
lincoln zegt
@9000cse .. nou nou .. stigmatiserend ben je voor mij niet hoor ..
hoor wel meer van dat soort verhalen ..
dus dan weet je van te voren dat als de statistieken 1 kant op wijzen dat er nix mee gedaan wordt ..
tis niet dat die lui op tijd op werk moesten zijn ofzo ..
9000cse zegt
@ lincoln
LOL! “tis niet dat die lui op tijd op werk moesten zijn ofzo ..”