Het heeft even geduurd, maar het volgende F1-weekend is op komst en wel dankzij de GP van de Verenigde Staten!
Bijna een hele maand geen Formule 1: soms gebeurt dat. Tsja, ook al kan je er niet genoeg van krijgen, organisatorisch zijn er enorm veel redenen om even een pauze te nemen. Grappig genoeg hebben we maar vier races gehad sinds de zomerstop en duurde het ongeveer even lang als de zomerstop voor we weer mogen racen.
GP Verenigde Staten 2024
En de coureurs gaan weer met de banden op het asfalt, en wel op het Circuit of the Americas voor de GP van de Verenigde Staten in 2024! Tegenwoordig moet je specifieker zijn dan “F1-race in de VS”, want dat zijn er dankzij Vegas en Miami inmiddels drie. Toch blijft de GP van de Verenigde Staten altijd ‘het origineel’. In ieder geval van dit drietal. Het is de enige baan die er altijd ligt en niet halsoverkop van een paar straten gemaakt wordt. En het Circuit of the Americas in Austin, Texas waar de race wordt verreden, is inmiddels een icoon op zich, om wat voor reden dan ook.
Tijden
Datum | Tijd (tijdzone Nederland) |
---|---|
Vrijdag 18 oktober | |
Vrije Training 1 | 19:30 – 20:30 |
Sprint Shootout | 23:30 – 00:14 |
Zaterdag 19 oktober | |
Sprintrace | 20:00 – 21:00 |
Zondag 20 oktober | |
Kwalificatie race | 00:00 – 01:00 |
Race | 21:00 – 23:00 |
Resultaat 2023
De GP van de Verenigde Staten is altijd heerlijk lastig om te voorspellen. Eigenlijk kan je hier elk voordeel dat je als team hebt wel benutten door de vele complexe bochten maar ook lange rechte stukken. In 2018 won Kimi Räikkönen hem nog voor Ferrari! Toch staan alle ogen op Max Verstappen gericht, want die schreef de vorige drie edities op zijn naam. Of Max zijn vorm weer helemaal terug heeft en er een vierde van maakt, dat moet blijken. De momenteel meest potente rivaal van Max, Lando Norris, stijgt per jaar een paar plekken en werd vorig jaar tweede. Dat kan dus nog erg spannend worden.
Pos | Coureur | Punten |
---|---|---|
1 | 331 | |
2 | 279 | |
3 | 245 | |
4 | 237 | |
5 | 190 | |
6 | 174 | |
7 | 155 | |
8 | 144 | |
9 | 62 | |
10 | 24 | |
11 | 24 | |
12 | 22 | |
13 | 12 | |
14 | 12 | |
15 | 8 | |
16 | 7 | |
17 | 6 | |
18 | 5 | |
19 | 4 | |
20 | 0 |
De laatste loodjes
Na het weekend van de GP van de Verenigde Staten zijn we al weer bij de laatste vijf races van het seizoen aangekomen! Het wordt nog even een Amerikaans feestje met de GP’s van Mexico en Brazilië als eerst volgende races, waarna de derde en laatste GP in de Verenigde Staten gereden wordt in Las Vegas. Daarna gaan we nog terug naar waar het seizoen begon: het Midden-Oosten, met Qatar nét voor de GP van Abu Dhabi waar het seizoen zal eindigen. De strijd is nog niet gestreden.
Grand Prix | Circuit | Datum |
---|---|---|
Mexico | Autódromo Hermanos Rodriguez | 25 okt – 27 okt |
Brazilië | Autódromo José Carlos Pace | 01 nov – 03 nov |
Verenigde Staten | Las Vegas Street Circuit | 22 nov – 24 nov |
Qatar | Losail International Circuit | 29 nov – 01 dec |
Verenigde Arabische Emiraten | Yas Marina Circuit | 06 dec – 08 dec |
sinaasboom zegt
Bedankt weer voor het overzicht, ik denk dat er een foutje staat bij de tijden van de race/ kwalificatie?
Johanneke zegt
Norris zou hier topfavoriet moeten zijn, goede downforce baan. Heel benieuwd of Maxie op zijn minst 2e kan worden. Ze hebben 4 weken gehad om aan de auto te werken.
Richmond zegt
Maar dat heeft iedereen gehad. Dus iedereen zal updates brengen.
Johanneke zegt
Ik denk dat er meer uit de RB te halen valt dan uit de mclaren. Als het andersom is wordt het heel makkelijk voor Norris.
Richmond zegt
Het weekend is ook lekker begonnen. Gisteren kwam de Fia met een pers bericht dat ze het vermoeden dat een niet nader te noemen team met de rij hoogte speelt van de auto tijdens parc Ferme. Ze hadden geen bewijs of klachten ontvangen. Ze reageerden op eigen vermoedens. Hierom hebben ze een aanpassing gedaan in de regels om te zorgen dat het niet meer kan.
Even later komt Red Bull met een reactie dat zij besloten hebben, in overleg met de FIA, om het onderdeel dat de rijhoogte op afstand kan veranderen, te verwijderen. Maar ze hebben het nooit gebruikt.
sportevo zegt
Om welk team het dan ook gaat (maar blijkbaar is het Red Bull), je gaat toch niet toegeven dat je al ik weet niet hoe lang de afstelling van de auto onder parc ferme regels aanpast. Dan zijn de rapen gaar want dan heb je simpelweg gewoon de boel bedonderd.
lekkerlinksrijden zegt
Wat ieder team doet/probeert in de F1 om te winnen, is altijd al zo geweest en zal altijd zo blijven
harrie zegt
Sowieso niet op afstand, maar door een monteur fysieke vanuit de cockpit.
Red Bull claimt echter dat het onderdeel (niks illegaals an sich, gewoon iets om de rijhoogte af te stellen) niet bereikbaar is als de auto geheel gemonteerd is, en dus ook niet gebruikt is/kan worden onder parc ferme.
Dat ze toch iets hebben moeten wijzigingen, zou kunnen zijn dat de FIA het dat laatste niet helemaal eens is. Of het ooit gebruikt is onder PF, is vraag twee.
Ander gerucht gaat dat ze hier op Singapore al op gewezen zijn en daar sowieso niet hebben kunnen gebruiken, en daar was Max best rap op een circuit wat Red Bull niet ligt.
Richmond zegt
Bij elke update moeten teams de specificaties uploaden naar de Fia en dat kunnen teams ook van elkaar zien..en blijkbaar heeft toen een team (of meerdere) vragen erover gesteld en zo is het balletje gaan rollen. Dit kwam aan het licht in Singapore.
chrisvis zegt
Na het asymmetrisch remmen nu dit weer…van een potje vals spelen zijn ze bij Red bull niet vies. In 2021 krijgt MV de titel cadeau doordat de heer Masi een loopje nam met de regels, het jaar erachter waren het de (effectief illegale) vleugels geloof ik en dan nu dit weer. Zo begint er toch een redelijke smet op de huidige (en toekomstige) titels te komen…
Autofanaat1990 zegt
Wen er maar aan, iedereen in de F1 speelt vals:
MB met de illegale bandentest
Ferrari met de fuelflow sensor
Mclaren met Spygate en, dit jaar met de flexwings (wat RB ook een tijdje had maar dan is het wel valspelen?)
Aston Martin/Racing point die de complete Mercedes kopiëren.
Enzovoorts.
Kortom niet meer mauwen over 2021 het is wat het is. Je kunt er niks meer aan veranderen. Over het hele jaar genomen was die titel voor Verstappen gewoon terecht.
chrisvis zegt
Oh nee het is me niet om 2021 te doen, hetgeen ik bedoelde is dat er dan wel altijd een bepaald aura rond je titel blijft hangen. Zie maar naar Schumacher met de modus 13 op zijn Benneton, da heeft altijd blijven hangen dat ze daar een illegale launch controle hadden…
Van de illegale bandentest van Mercedes die heb ik blijkbaar even gemist, maar die hebben idd ook de grenzen al opgezocht met hun DAS was het geloof ik, Ferrari en de fuel flow sensor daar zou intern een straf besproken zijn (had eigenlijk veel meer gevolgen moeten hebben want dat was overduidelijk dat er daar een loopje met de regels werd genomen) maar niemand heeft ooit geweten wat. Maar wat u verteld over spygate verdient toch enige nuance. Mclaren is daar toen dik door het slijk moeten gaan, een boete van 100 miljoen dollar(wat in 2007 pakken meer was dan nu) en een schrapping van alle punten in het constructeurskampioenschap hebben toen bijna geleid tot het failliet van mclaren en als ik het me goed herinner zelfs het ontslag van Ron Dennis. Niet verwonderlijk dat Brown nu zo gepikeerd reageert op andere teams. En AM denk ik nu echt niet dat een kopie is van Mercedes, beetje zoals Red Bull en visa cash hun verhaal. Hetgeen me wel stoorde was die snelste ronde van Ricciardo in zijn laatste race, dat zijn echt dingen die je ziet als inmenging van een ander team kunt zien. Om nog even terug te komen op het verhaal van de winst, die zijn altijd bij mclaren door de obligatoire tests geraakt maar het verschil bij Red Bull was dat die dat niet deden…alleszins prettig weekend and enjoy the trippelheader
harrie zegt
Inderdaad, iedereen zoekt de mazen van de wet op, dat is het mooie van de sport.
Wat wel bijzonder is, is dat er nogal inconsequent op gereageerd wordt.
Soms wordt er direct op gereageerd, maar waarom McLaren en Mercedes nog steeds met die voorvleugel mogen rijden kan ik eigenlijk niet anders verklaren dan politiek en/of kunstmatig de spanning in het WK terugbrengen.
fapfap zegt
Red Bull was van het gebruik van asymmetrische remmen vrijgesproken..