Dit jaar zal de GP van Spanje leuker zijn, dankzij veel meer snelheid! En hopelijk meer inhaalmogelijkheden.
Voor veel Nederlandse autosportfans is de GP van Spanje een heel bijzondere. Het is namelijk de eerste keer dat een Nederlander een F1-race won. Dat was in 2016, alweer ruim 6 jaar geleden. Maar ondanks die goede herinneringen moeten we wel eerlijk zijn: De GP van Spanje is eigenlijk niets aan. Dat heeft alles te maken met het circuit Catelunya-Barcelona.
Met toerwagens of superbikes is de baan geweldig, maar voor de Formule 1 is de baan eigenlijk ietsje te smal en en technisch. Zo kon Verstappen ook zijn eerste race winnen. Räikkönen kon er namelijk in de bochtensecties niet voorbij en het rechte stuk is te kort om goed gebruik van de DRS te kunnen maken.
Vanaf 2023 is de GP van Spanje leuk
Maar goed nieuws voor mensen die graag een leuke race zien met veel inhaalacties, de GP van Spanje gaat dit jaar wél leuk worden! Ze gaan namelijk de baan aanpassen voor dit seizoen. Heel kort door de bocht: er worden twee bochten uitgehaald en vervangen door een bocht.
De derde sector gaat namelijk op schop. De GP van Spanje zal dit jaar een stuk leuker zijn om te kijken. Waar je moet de toerwagens deurklink aan deurklink kunt rijden door de chicanes, is het met een Formule 1 een saai stuk waar niet ingehaald kan worden.
De baan zal het langzame stuk nu overslaan, waardoor het laatste gedeelte een lange bocht is. Dit heeft als voordeel dat een achterligger veel dichter achter zijn voorganger kan rijden op hoge snelheid.
Dat heeft weer een voordeel voor het opkomen van het rechte stuk, want als het goed is, is er nu wél mogelijkheid om in te halen hierdoor. Nu is bocht 1 op Barcelona-Catelunya geen lekker bocht om te veel via de binnenkant aan te snijden, dus we zijn benieuwd hoe het gaat uitpakken.
Goedkeuring FIA
De nieuwe lengte is 4.657 kilometer, tegenover 4.675 km van de oude layout. Daarnaast verwachten we ook veel snellere rondetijden, nu dit langzame gedeelte opgeheven is.
De laatste chicane is al een tijdje een doorn in het oog van de FOM en de organisatie van de Spaanse GP. De GP van Spanje staat bekend als een saaie baan met weinig aansprekende races. Al langere tijd probeerde men de laatste chicane te verwijderen.
De goedkeuring van de FIA is echter mét de chicane. Dus speciaal voor deze kleine aanpassing moest de baan opnieuw gehomologeerd worden. Zijn er dan ook nadelen? Nou, eigelijk niet. Nou, eentje dan. Je kon altijd aan de laatste sectortijden zien wie de race erna ging winnen.
De GP van Monaco komt na de GP van Spanje. Het langzame stuk in Spanje was altijd een goede indicatie van Monaco. Wie dus snel door sector 3 ging, maakte goede kans op te scoren op Monaco. Maar ja, als dat het enige nadeel is. De GP van Spanje wordt dit jaar op 4 juni verreden, voor het eerst in lange tijd ná Monaco.
Meer lezen? Dit is de Formule 1-kalender voor 2023!
volvov7025t zegt
Leuker dan in 2016 wordt het niet.
Edge zegt
Sterker nog; Verstappenfans mogen deze layout dankbaar zijn. Het was juist de chicane waarin Verstappen net dat beetje extra afstand kon creëren waardoor Raikkonen met zijn DRS tekort kwam voor een inhaalmanoeuvre op het rechte stuk. Als ze toen deze layout hadden gebruikt, was Verstappen sowieso gepasseerd door Raikkonen, en wellicht ook nog wel door Vettel.
z3cabby zegt
Ik pak er vanavond gelijk even mijn Carrera racebaan bij om het uit te proberen.
flyerbunch zegt
Gezien de huidige wagens zal dit geen nadeel zijn..
viezefreddyw zegt
Ah, ze hebben gekeken naar de afgelopen week op Gran Turismo Daily Races.
sollie1984 zegt
Euh is dit niet gewoon teruggaan naar de lay-out van voor de verbouwing?
sportevo zegt
Volgens mij wel: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/03/Circuit_Catalunya_1995-2003.svg/1280px-Circuit_Catalunya_1995-2003.svg.png
gregorius zegt
ja, 100% zeker de oude layout.
En met machines die op hoge downforce dichter bij elkaar kunnen rijden (sinds een paar jaar dus), is dit een leuke ontwikkeling.
De snellere coureur die ‘er-achter’ rijdt, zal in bocht 12 kunnen volgen en op het rechte stuk erlangs. Terwijl een langzamer iemand geen free-pass krijgt.
Dus een goede ontwikkeling.
Gulli zegt
Zullen we anders de rest van de bochten er ook maar uit halen? Vertraagt alleen maar. Het schijnt dat een kombaan pas écht snel is, doen we dat toch?
Davion zegt
Jep, terug naar voor de verbouwing van zoveel jaren geleden, toen gedaan wegens enkele zware crashes in de laatste bocht voor het rechts stuk onder het mom van ‘veiligheid’, schone zaak dat deze chicane er terug uitgaat.
Towel986 zegt
Eindelijk! Gewoon lekker de lay-out van halverwege de jaren 2000, dikke prima