De GP van Engeland 2021 staat te trappelen van ongeduld. Het belooft een spektakel te worden.
Het is niet alleen de bakermat van het voetbal, maar ook van de autosport. Althans, dat denken de Britten graag. Ondanks dat de sport groot geworden is in de F1, is autosport van origine een Frans fenomeen. Dat neemt niet weg dat de Groot-Brittannië een enorm belangrijk land is voor de autosport en F1 in het bijzonder.
De GP van Engeland op Silverstone is dan ook een bijzondere race voor veel teams. Renault, Mercedes, Red Bull, Haas, Aston Martin, Williams en McLaren zitten redelijk dicht bij dit circuit gevestigd. Kortom, een spannende happening voor velen! Voor dat we officieel losbarsten, eerst even de agenda voor de GP van Engeland 2021:
Agenda GP van Engeland 2021:
Vrijdag 16 juli
15:30 – 16:30 | Eerste vrije training
19:00 – 20:00 | Kwalificatie voor sprintrace
Zaterdag 17 juli
13:00 – 14:00 | Tweede vrije training
17:30 – 18:00 | Sprintrace
Zondag 18 juli
16:00 – 18:00 | Race
Nieuwe format GP Engeland 2021
Normaliter gaan we wat dieper in op de historie van de GP, maar vanwege het behoorlijk afwijkende programma behandelen we kort de baan (Silverstone) en leggen we je alles uit over het nieuwe format.
Het nieuwe raceweekend
Dan het nieuwe format. Om de GP-weekend als geheel interessanter te maken, heeft de FOM besloten dit jaar drie keer een trial te houden met een sprintrace. Het idee is vrij simpel. Normaal gesproken is de vrijdag een saaie testdag en wordt op zaterdag geoefend plus de kwalificatie. Ook daarbij kun je prima de eerste 45 minuten overslaan, want het is saaiheid troef. Mercedes en Red Bull kwalificeren met gele banden naar Q3, zodat ze in de race meteen langer door kunnen gaan. Dat houdt nu op.
Sprintrace
Op vrijdag is er eerst een uurtje trainen. Vervolgens is om 19:00 de kwalificatie. Deze moet gedaan worden op rode banden. Alle drie de sessies. Op zaterdag beginnen we wederom met een uurtje testen. Vervolgens is er om 17:30 de sprintrace. Deze zal bestaan uit 17 rondes. Hamilton en sceptici verwachten een treintje. Het kan echter ook spektakel opleveren. Dat is immers ook het geval met een herstart met nog 17 ronden te gaan.
De auto’s zijn lichter, er hoeft niet meer gestopt te worden en bandenmanagement zal iets minder een issue zijn. De uitslag van de sprintrace, is tevens de startopstelling van de race. De nummer 1 krijgt 3 punten, de nummer 2 krijgt 2 punten en de nummer 3 krijgt 1 punt. Daarnaast ontvangt de winnaar van de sprintrace de titel ‘pole position’. De gene die pole pakt in de kwalificatiesessie, zal deze níet krijgen. De race op zondag zal zoals gewoonlijk verreden worden.
Wat kunnen we verwachten met het nieuwe format?
Op zich is het idee van een treintje niet vreemd. Niemand wil onnodig risico lopen door al in de sprintrace averij op te lopen. De eerste race op Baku was immers ook erg saai. Voor George Russel zal het balen zijn, want de Williams (net als de Ferrari overigens) presteert over 1 ronde beter dan over meerdere ronden achter elkaar. Houd er rekening mee dat de sprintrace de helft duurt van een gewone kwalificatiesessie, dus het is zo voorbij.
Het is te prijzen dat de FOM nieuwe formats wil uitproberen en deze naderhand gaat evalueren. Misschien is het een enorm fiasco, misschien wordt het juist erg leuk. Voor de nerd is vrijdag de moeite waard, maar het is wel veel droge kost en weinig actie. Naast de GP van Engeland 2021 zal men dit format ook gaan testen op Monza (GP Italië 2021) en Interlagos (GP Brazilië).
Het circuit: Silverstone
We beginnen met het circuit waar het allemaal moet gaan gebeuren: Silverstone. Het is een van de oudste circuits van Europa. Samen met Monza staat de baan ook al erg lang op de kalender. Silverstone als circuit is geweldig. Er zijn enorm veel snelle bochten, waar een Formule 1-auto uitstekend tot zijn recht komt. De baan is dan ook favoriet bij veel coureurs, samen met Suzuka. Inhalen op Silverstone is gelukkig behoorlijk goed mogelijk.
Resultaten 2020
Voor de broodnodige context kijken we even naar de vorige GP van Engeland. Let wel: dat was níet de laatste keer dat we op Silverstone reden. Dat was namelijk de 70th Anniversary GP die Max Verstappen won. Dat weekend kwam echter een weekje later.
Wie pakte pole tijdens de GP van Engeland 2020?
Lewis Hamilton, uiteraard. Hij zette een tijd neer van 1:24.303. Dat was bijna een volle seconde sneller dan de tijd van Max Verstappen, die zich als derde kwalificeerde. Dat waren nog eens tijden!
Wie reed de snelste ronde tijdens de GP van Engeland 2020?
Dat was niemand minder dan Max Verstappen. In de eindfase van de GP had Bottas een klapband, waardoor ze bij Red Bull adviseerden om voor nieuwe banden te gaan (en zo de P2 te consolideren. Hamilton bleef doorrijden en had ook last van een kapotte band. Hij wist ternauwernood Verstappen voor te blijven. In de laatste ronde (52), reed Verstappen 1:27.097, een absoluut ronderecord dat nog steeds staat.
Hoe zag het podium eruit tijdens de GP van Engeland 2020?
Lewis Hamilton won de race met drie banden, Verstappen volgde op de voet. Charles Leclerc werd een (wederom) verrassende derde.
Welke banden neemt Pirelli mee voor de GP van Engeland 2021?
Naast een nieuwe opbouw qua weekend, is er ook een opbouw qua band. Tijdens de GP van Azerbeidzjan bleek dat de Pirelli-banden spontaan konden klappen. Dat lag volgens Pirelli aan alles, maar niet aan Pirelli. Toch heeft Pirelli ineens nieuw type banden dit weekend met een sterkere wang. Wellicht ook met de GP van Engeland 2020 in het achterhoofd.
Van die banden worden de C1, C2 en C3 compounds meegenomen. Dat zijn de hardste banden mogelijk. Tijdens de vorige race, de GP Oostenrijk 2021, reed men nog met C3, C4 en C5. Dus de rode band dit weekend, is net zo hard/zacht als de witte band van het afgelopen weekend. Let op: Mercedes is dit seizoen altijd sterk geweest met de harde compounds!
Wat is de weersvoorspelling voor de GP van Engeland 2021?
Tsja, eigenlijk maakt dit niets uit. Zoals ons huis-meteoroloog @jaapiyo weet te vertellen: het blijft toch wel droog. Het is af en toe bewolkt, maar verder zonnig. Er is nauwelijks kans op neerslag én er is niet veel wind. Kortom, hetzelfde weer als altijd bij de Britse GP.
Wat zijn de kansen voor Max Verstappen voor de GP van Engeland 2021?
Het is even koffiedik kijken. De afgelopen 5 races heeft Red Bull gewonnen en Mercedes niet. Op basis van ‘die lijn’ zou je kunnen zeggen dat Verstappen hier ook zal zegevieren. Echter! Zó langzaam was Mercedes niet. In Monaco reed Bottas op P2 voordat het fout ging met zijn rechtervoorwiel. De GP van Azerbeidzjan heeft Hamilton zelf weggegooid door zich te verremmen en tijdens de GP van Frankrijk wist Verstappen ook nog maar net Hamilton te verschalken met anderhalve ronde te gaan. Oostenrijk is een typische Red Bull—baan, dus niet echt representatief voor Silverstone is het niet.
Reken maar dat ze erbij Mercedes op gebrand zijn om terug te slaan. Sowieso arriveert Mercedes met een enorm aantal updates voor de auto’s. Of het voldoende zal zijn, moet de tijd leren. Onze inschatting is dat het verschil tussen de twee teams minimaal zal zijn. Op details zal het weekend beslist worden. Wat dat betreft is elke dag nu spannend dit weekend. Om de hoofdvraag te beantwoorden, Verstappen is sowieso podium-kandidaat en maakt een reeële kans om te winnen. Dat geldt ook voor de getergde Lewis Hamilton. Volgens de wedkantoren maakt Max Verstappen de meeste kans om te winnen.
Waar kan ik de GP van Engeland 2021 volgen?
Uiteraard wil je ook weten hoe je deze actie kunt volgen. Simpelweg afstemmen op RTL5 is er niet meer bij tegenwoordig. Er zijn grofweg drie manieren om de race te volgen:
Ziggo
Het makkelijkste is kijken via Ziggo. De zenden namelijk de kwalificatie, sprintrace en de race uit op hun open kanaal (nummer 14). Heb je geen Ziggo, kun je ervoor kiezen om wel een Ziggo-pakket te nemen. Bij een compleet abonnement kun je ook de vrije trainingen en dergelijke zien. Houdt er wel rekening mee dat de F1-rechten aan het einde van het jaar verlopen en overgaan naar een nieuwe partij. Mocht je geen Ziggo of Ziggo pakket hebben, je kan voor 3,99 euro een race kopen en deze via je je mobiele device streamen. Betalen kan simpel met IDEAL, dus in principe kun je alles met de smartphone regelen.
F1TV
De gaafste manier om alles te volgen is F1TV. Hierbij kun je namelijk écht alles volgen. Van begin tot het eind. Je kant ook elke taal uitkiezen. De voorbeschouwingen zijn redelijk goed, de nabeschouwingen zijn soms ondermaats, alhoewel de gast-coureur daar veel invloed op heeft. De analyses van Palmer zijn dan weer van topniveau.
Streams
De laatste optie is om te streamen. Er zijn diverse sites die de race op, eh, extra-legale wijze, aan de man proberen te brengen. Als het gaat om virussen, malware en andere programmeerbare ellende moet je er niet aan beginnen, maar als je even ergens de race moet volgen, kan het een uitkomst zijn. De kwaliteit is niet denderend, maar ja, daar is ‘de prijs’ dan ook naar.
Wereldwijd toegang tot de beste gratis en betaalde officiële F1-streams
Het is dus niet altijd makkelijk een goede Formule 1-stream te vinden. Wil je wereldwijd toegang tot de beste legale F1-streams? Of je nou in Nederland of in het buitenland bent, de website VPNoverview (gerund door Nederlanders) heeft handige instructies waarmee je toegang krijgt tot de beste betaalde en gratis F1 streams.
Voorspelling GP van Engeland 2021
De Autoblog-redactie is voorzien van niet één, niet twee, maar maar liefst drie coryfeeën die F1 ademen, slapen, eten en drinken. Deze heren weten alle ins en outs van de sport. Hun voorspelling is als volgt:
Wouter:
- Verstappen
- Hamilton
- Norris
Hamilton heeft zes van de vorige zeven races op Silverstone gewonnen, maar seizoen 2021 bleek weerbarstig voor de Brit van de Duitse renstal. Wellicht kan de Nederlandse-Vlaamse-Monegask van het Oostenrijkse team roet in het eten gooien. Mercedes neemt upgrades mee, maar Hamilton is er zelf nog niet gerust op dat die genoeg zullen brengen. Dan zetten we de oranje bril zeker nog niet af en zetten we Max gewoon weer op 1.
Wouter, neemt altijd penalty’s.
Michael:
- Verstappen
- Pérez
- Hamilton
Uhh, @willeme, wil je nu ook een voorspelling voor de Sprintrace, of alleen voor de ‘echte’ race? Formula 1 just got complicated… Wat was er mis met de oude set-up? Gewoon een lekkere kwalificatie met wat opgebouwde spanning door de verschillende fases tijdens quali en dan aan het einde gewoon een paar echt spannende minuten…
Michael, stopt altijd de penalty’s.
Voor de race op zondag zet ik in op Max, Sergio en dan Lewis. Dat lijkt de meest waarschijnlijk uitkomst als er geen grote fouten gemaakt worden door de hoofdrolspelers. Aan de andere kant hebben de Engelsen best zin om een keertje WEL de prijs te pakken. Misschien als Sergio weer zo goed is in Penalties aankomend weekeinde, dat Lewis dan op de tweede plek kan eindigen…
Jaap:
- Hamilton
- Norris
- Bottas
Football kwam niet naar huis, maar de F1 wel. Dit weekend rijden de coureurs weer eens op Zilversteen, de baan waar het ooit allemaal begon ruim 70 jaar geleden. Voor veel teams ligt het circuit lekker dichtbij de thuisbasis. Dat is dus eindelijk een keer geen geklooi op het vliegveld voor de stafleden. Hoewel…Silverstone was natuurlijk ooit…ach laat ook maar…
Jaap, veroorzaakt altijd de penalty’s.
Hamilton wint ‘m voor Perez en Verstappen, die zich na een tikkie van Bottas na de start een weg terug door het veld moet vechten. Hebben de Britse fans ook weer eens wat te juichen.
Autoblog zal verslag doen van de kwalificatie, sprintrace én de race.
Johanneke zegt
Als we de klapband van Baku even meerekenen als winst voor Verstappen (als in vorm vs Hamilton) dan heeft Max de laatste 5 races gewonnen. Hij is de absolute favoriet voor nu. En reken maar dat hij enkel een treintje gaat rijden als hij voorop rijdt. Rijdt hij niet vooraan, dan gaan we actie zien. In het middenveld gaan we sowieso actie zien tijdens de sprintrace.
Maar dit is de beslissende race voor een spannend seizoen. Als Max deze race wint door snelheid en klasse, dan weten we dat hij kampioen wordt, en waarschijnlijk nog wel 10 races wint dit seizoen. Wint Hamilton, dan weten we dan Mercedes ook nog in staat is Red Bull af te troeven. Wat niet in het voordeel van Mercedes spreekt is dat ze na een uurtje al moeten qualificeren, terwijl ze met allemaal aero updates komen deze race.
pomoek zegt
Banden, updates, en recente historie: deze baan is voor LH44.
quincy zegt
Dit is het race weekend waaraan we het restant van het seizoen kunnen afleiden. Alhoewel het nieuwe model dit weekend het beeld misschien wat vertekend, doordat dit voor teams ook nieuw is.
Off-topic: Zijn er F1 enthousiaste mede Autobloggers die het tof vinden een keer digitaal tegen elkaar F1 te rijden (je hebt in Utrecht een mooi plek waar dat kan, wat dan centraal ligt… alleen @edge moet ver rijden 😜)? Gekke vraag misschien, maar mij lijkt het wel eens grappig. Misschien iets om vanuit Autoblog te organiseren?
Johanneke zegt
Lijkt mij gezellig, maar heb nog nooit een F1 game gespeeld. Denk dat ik vooral een obstakel voor anderen zal zijn.
quincy zegt
Ik ben er afgelopen weekend geweest met een vrijgezellenfeest. En zelfs zij die nog nooit hadden gereden kwam goed mee met de hulpsystemen die er zijn. Als de groep groot genoeg is (minimaal 15 uit mijn hoofd), kan je zelf een baan kiezen. Dan zou je ook een aantal keer dezelfde baan kunnen doen in verschillende vormen (langere vrije training, kortere kwali en race en dan de tweede keer andersom) om zo ervaring op te doen.
lekkerlinksrijden zegt
@Johanneke: er is ook een Mazespin nodig
rollingstoned zegt
@willeme “De GP van Azerbeidzjan heeft Hamilton zelf weggegooid door zich te verremmen”
Ja als als als. Als Verstappen toen geen klapband had gehad had hij hem met overmacht gewonnen ;-)
willeme zegt
@rollingstoned: Klopt! We kunnen de Tom Coronel-klassieker van stal halen: als mijn tante een piemeltje had, was het mijn oom geweest.
Het is voornamelijk om aan te geven dat de erg slechte reaultaten van Hamilton in de juiste context gezet dienen te worden.
Ja, Verstappen heeft een top-reeks aan races gereden. Maar op Silverstone, met updates en een getergde Hamilton en een teammaat die in dienst rijdt van ‘m: ik zie ‘m eigenlijk wel pole pakken en winnen, met een klein gaatje op Red Bull.
quincy zegt
Tot zover is de Mercedes op de rechte stukken (zelfs dat krankzinnige lange rechte stuk in Baku) nog niet sneller geweest dan de Red Bulls. Dus ik ben heel benieuwd naar de updates van Mercedes en in hoeverre ze die in één korte vrije training goed genoeg kunnen testen. Wat dat betreft misschien niet het beste weekend om die te testen. Van wat ik begrijp mag er vanaf de kwalificatie vandaag niets meer aan de auto gewijzigd worden.
rollingstoned zegt
@willeme Mercedes heeft slechts één VT om al die updates te testen én af te stellen, dus dat loopt wel los denk ik. Daarbij lijken Mercedes en Hamilton sowieso veel moeite te hebben met het afstellen van de auto, zie voorgaande races ;-)
willeme zegt
@rollingstoned: ik hoop uiteraard dat jij gelijk hebt. Maar ergens blijft het knagen dat Mercedes nog een beetje reserve over heeft en pas later zijn tanden laat zien. Ongeveer nu dus ;-). Sowieso was Mercedes niet véél langzamer dan RB. Het scheelt een beetje. Dus met de updates, de snelheid die ze hadden en een scherpe Hamilton, denk ik dat ze nu voor 140.000 toeschouwers keihard gaan terugslaan.
rollingstoned zegt
@willeme Nou Verstappen zet het hele veld maar mooi even op 7 tienden ;-)
willeme zegt
@rollingstoned: op de momenten dat het erop aankomt is Hamilton altijd ‘ineens’ heel erg snel ;-).
rollingstoned zegt
@willeme Nou inderdaad ;-)
Maar wel dankzij de tow van Bottas.
willeme zegt
@rollingstoned: en uiteindelijk heb jij gelijk!! Verstappen controleerde de race uitstekend, volgens mij (ga de race zo nog eens terugkijken!)
zesinlijn zegt
Alinea’s gewisseld voor het ’ter perse gaan’…? Er zit een bijzondere volgorde in.
willeme zegt
@zesinlijn: de volgorde is altijd hetzelfde met de voorbeschouwing ;-).
rollingstoned zegt
Maar goed. Als Red Bull en Verstappen het momentum weten vast te houden dan gaat dit echt wel een flinke (mentale) klap worden voor Hamilton en Mercedes ;-)
Joost zegt
We gaan het morgen wel zien, maar toch ben ik benieuwd: hoe start de sprintrace? Gewoon lichten uit en gaan, als in de gewone race?
En wie bepaalt dan de startopstelling? De kwalificatie van vanavond?
Is het uiteindelijk dan niet meer van hetzelfde? MB en RBR vooraan. Een McLaren in de buurt plus een AT. Misschien een Ferrari. De Hazen, Alfa’s en Williams (behalve die van Russell) strak achteraan.
Denk dat Russell dan wel iemand is om in de gaten te houden :)
rollingstoned zegt
@Joost Klopt, de Q van vanavond bepaald de startopstelling van de sprintrace. En de uitslag van de sprintrace bepaald de startopstelling van de race zondag.