Maar liefst vier DRS-zones in Australië. Dat belooft wat voor de gevechten tussen Max Verstappen en Charles Leclerc.
Een Formule 1-race moet geen saaie optocht worden, daar is eenieder het over eens. Mede daardoor zijn de auto’s volgens nieuwe regels ontworpen dit seizoen. Dit lijkt het gewenste effect te hebben. Als Max Charles niet inhaalt, dan haalt Charles Max wel in. Er was de afgelopen twee races geen gebrek aan inhaalacties.
Komend weekend zal dit er niet minder op worden. Dan keert de Formule 1 eindelijk weer terug naar het thuisland van Ricciardo. Het is twee jaar geleden dat het Formule 1-circus daar voor het laatst is neergestreken, maar het is drie jaar geleden dat er ook daadwerkelijk geracet is.
In de tussentijd heeft het circuit een paar aanpassingen ondergaan, waardoor er meer inhaalmogelijkheden zijn. Dat is geen nieuws. Wat wel nieuws is: er is nu officieel een extra DRS-zone bijgekomen. Dat betekent dat er maar liefst vier DRS-zones zijn. Dat is nog nooit eerder vertoond.
De extra DRS-zones is toegevoegd op het rechte stuk, voorafgaand aan bocht 9 en 10. Ondanks het feit dat we nu op vier DRS-zones zitten, zijn er maar twee detectiezones. Als je daar goed zit als achtervolger kun je daar dus meteen twee DRS-zones lang van profiteren.
Dit alles betekent dus dat Verstappen en zijn Monegaskische rivaal nog meer gelegenheid hebben om stuivertje te wisselen. Een optocht gaat het in ieder geval niet worden, aanstaande zondag in Melbourne.
harrie zegt
Iedereen: DRS werkt te goed met deze auto’s
FIA: Hold my beer
ghini zegt
@harrie: idd
cloverleaf zegt
4 x DRS.. meine gute.. dat is echt teveel!
vaakbenjetebang zegt
Zet die vleugel dan meteen de hele ronde open, of laat de keuze de hele ronde lang aan de coureurs. Dit is wel een beetje heel erg veel van het toch al niet zo goede.
wildbeest zegt
@vaakbenjetebang: benieuwd hoe zo’n auto de bocht doorgaat met de vleugel open 😬😬😬
vaakbenjetebang zegt
@wildbeest: Ik ook! Zou een extra dimensie toevoegen aan de race. Kan het wel, of kan het niet? Durf je wel, of durf je niet? En brengt het dan ook wat?
Richmond zegt
@vaakbenjetebang: kan niet, de auto gaat dan rechtdoor in de bochten door gebrek aan downforce
BloodSeaker zegt
Ben ik niet zo zeker van, gezien de downforce nu grotendeels komt van de aanzuiging van de bodem met het circuit. De grip zal minder zijn, maar denk wel dat je gewoon de bocht door kunt
sander1980 zegt
Whoop Whoop! Kan bijna niet wachten. Wordt weer een geweldige race denk ik. 🙌
ghini zegt
We zijn de weg naar het einde van F1 ingeslagen. Dat we naar al die mensenrechten schendende landen gingen voor het geld was al een stap, nu komt Amerika daar met zoveel mogelijk races bij want daar zit geld, Netflix en hun fictie is belangrijker dan werkelijkheid, en dan het inhalen..
flyerbunch zegt
Binnenkort kijken we nog enkel naar DRS racen?
pomoek zegt
Zo’n beetje de helft van het circuit is dus een DRS zone geworden. Hoewel ik juist een grote fan van DRS ben, voor 2011 kon je rustig tijdens de GP een uurtje wegdutten, je miste niets, wordt dit wel erg veel. Als je dus de beschikking over DRS krijgt zal de ingehaalde auto niet de mogelijkheid hebben weer terug in te halen na bocht 10.
Aangezien Leclerc nu al aan het uitdenken is hoe hij hier tactisch voordeel uit kan halen voorspel ik een Italiaans feestje in Melbourne.
minimarcos zegt
“Aangezien Leclerc nu al aan het uitdenken is hoe hij hier tactisch voordeel uit kan halen voorspel ik een Italiaans feestje in Melbourne.”
Max had er toch uiteindelijk een antwoord op, dus dat kan best een vermakelijke race worden,
maar of het de weg is die we in willen slaan, mwah, het komt nu wel erg kunstmatig over…
Gulli zegt
Uiteindelijk ja. Na drie keer bot vangen in Abu Dhabi en daarna twee keer in Djeddah had hij het truukje eindelijk door.
Gulli zegt
Vorig seizoen was al een baan aangepast om de bochten minder scherp te maken en zo meer snelheid in de race te houden. Nu weer extra DRS zones. Zullen we anders gewoon op een oval gaan rijden? Heb je ook geen last meer van die vervelende langzame bochten.