Terwijl de camera’s gisteren in het begin vooral op Charles Leclerc en later op Lewis Hamilton en Max Verstappen gericht waren, gebeurde er bijna een vreselijk incident tijdens de wedstrijd.
Monaco is niet alleen een mini-land. Het stratencircuit is ook zeer compact. Een rondje is zo gedaan en dit heeft als nadeel dat marshalls zeer snel te werk moeten gaan. Gisteren reed Ferrari-rijder Charles Leclerc zijn band lek. Vervolgens reed de coureur met een dermate hoge snelheid door dat er schade aan zijn auto ontstond. De carbon fiber onderdelen vlogen in het rond. Aan de marshalls te taak om deze troep op te ruimen.
Naar aanleiding van de lekke band kwam er een fysieke safety car naar buiten. De marshalls kregen zo wat meer de tijd om de baan op te ruimen. Terwijl de televisiebeelden het treintje , met aan kop Lewis Hamilton, lieten zien. Gebeurde er ergens anders op het veld een bijna vreselijke aanrijding.
Sergio Pérez had een pitstop gemaakt en reed het circuit weer op. Bij het uitrijden van de pitstraat staken net twee marshalls het circuit over. De auto van Pérez was inmiddels behoorlijk op snelheid, maar een aanrijding kon gelukkig worden voorkomen. Eén van de marshalls weet nog net door te lopen, terwijl de ander blijft wachten. Bovendien ging de coureur van het gas en trapte hij het rempedaal in. Het moment deed denken aan Kyalami, 1977. Tom Pryce die twee baancommissarissen op een vergelijkbare wijze tegenkomt en met zijn auto Frederik Jansen van Vuuren op tragische wijze aanreed. van Vuuren was op slag dood en ook Pryce liet het leven door een brandblusser die tegen zijn hoofd kwam.
Op de boordradio was de reactie van Pérez goed te horen. What was wrong with those marshalls? I nearly killed them. Het scheelde inderdaad een haartje en de FIA mag gaan analyseren wat hier precies is misgegaan. Check het moment van Pérez gister tijdens de race hieronder.
After this incident, I’m just very happy with the outcome of my day. That we all can go back home safe and sound with our families. For the safety of the marshals I hope it never happens again! 🙏 #MonacoGP #Checo11 pic.twitter.com/PP8Me3Frlz
— Sergio Pérez (@SChecoPerez) May 26, 2019
gertjan2012 zegt
Gelukkig is het goed afgelopen, maar feit blijft wel dat je onder de SC je tempo moet verminderen / er rekening mee moet houden dat er werkzaamheden op de baan zijn.
rob5nismo zegt
Wel flippen als je dit overkomt zowel coureur als marshall
alfapeter zegt
Niks onverwacht, het is dan ook een stratencircuit.
Hubert zegt
Bij de GP van Amsterdam kun je punten scoren door scootertjes plat te rijden.
duckmefaddy zegt
Sorry hoor, maar wat dachten die marshalls dan? Daar ligt verdomme een zebrapad vlakbij, gebruik die dan ook!
Hubert zegt
@duckmefaddy:
Precies, en ook links, rechts en dan weer links kijken voordat je oversteekt.
duckmefaddy zegt
@hubert: Perez heeft wel geluk dat er toen niemand stond te lazeren, hij ging me ook een partij haastig daar.
Dutchdriftking zegt
Na aanleiding van het artikel het ongeval van Tom Pryce opgezocht. Dat is er toch ook een die je niet kan verzinnen…..
Jochempie zegt
@dutchdriftking: Onthoofd door een brandblusser, en Jansen van Vuuren werd door de centrifugaalkracht uit elkaar gereten. Bizar ongeluk inderdaad.
loutervanplezier zegt
Perez is een ‘lul met vingers’, hij ziet dit ver genoeg van te voren al aankomen, wat te zien is op de beelden, maar afremmen is er niet bij, dan ben je een ongelofelijke ‘lul met vingers’, in mijn ogen. Hoe fout de stewards ook zijn, de veiligheid voor jezelf en de stewards heb je soms ook zelf in de hand.
pomoek zegt
@loutervanplezier: hij ging van het gas af en trapte op zijn rem. Ik denk dat het altijd het slimste dat te doen en gewoon rechtuit te blijven rijden of te stoppen. Met voetgangers vaak genoeg meegemaakt dat het niet slim is om uit te wijken tenzij je geen andere optie meer hebt. Als Perez naar links had gestuurd had hij de marshal waarschijnlijk aangereden.
snorrie zegt
Het is ook niet zo slim van die marshalls om 10 meter na het zebrapad over te steken.