Lees hier alle informatie over de GP van Japan 2024.
Het is tijd voor een van de mooiste GP’s van de kalender: Japan! De race waarbij alles net eventjes anders is dan normaal. Verplichte kost voor de liefhebber en veelal de favoriete GP voor veel coureurs.
In dit artikel zullen we alles met je doornemen wat je moet weten voordat de race begint, zodat je maximaal geïnformeerd aan de koffietafel verschijnt.
Agenda GP Japan 2024
Voordat we je gaan overladen met data, meningen en voorspellingen, hebben hier eerst de agenda voor je. Let op: er is een tijdsverschil, dus je dient op tijd op te staan!
5 april
- 04:30 – 05:30 | Eerste vrije training
- 08:00 – 09:00 | Tweede vrije training
6 April
- 04:30 – 05:30 | Derde vrije training
- 08:00 – 09:00 | Kwalificatie
7 April
- 07:00 – 09:00 | Race
GP Japan
De Japanse Grand Prix is een relatieve nieuwkomer in de Formule. De eerste race werd namelijk pas in 1976 gehouden. Dat was meteen een van de spannendste races ooit, toen James Hunt en Niki Lauda verwikkeld waren in een hevige strijd om de titel. Dat was op het circuit van Fuji, aan de voet van het gelijknamige berg. Wat wel grappig is, is dat iedereen lijkt te vergeten dat de race werd gewonnen door Mario Andretti (in zijn Lotus). Lauda staakte de race vanwege de hevige regen, waardoor de P4 van Hunt voldoende was om de titel binnen te halen. Een jaar later won James Hunt Japanse GP wél, maar het kampioenschap niet.
Vervolgens bleef het lang stil rond de GP van Japan. Pas in 1987 keerde de GP weer op de kalender. Ditmaal was Suzuka het strijdtoneel. Dat zou het ook lang blijven: tot en met 2006. In 2007 en 2008 reed men op het door Herman Tilke omgebouwde Fuji. Daarna, vanaf 2009 was het weer Suzuka. In 2020 en 2021 was er geen Japanse GP vanwege Covid-issues, maar vanaf 2022 is het weer vaste prik.
Het circuit: Suzuka International Racing Course
Is dit het mooiste circuit van de kalender? Waarschijnlijk wel, samen met Silverstone en Spa-Francorchamps. De baan is ontworpen door de Nederlander Hans Hugenholtz sr, destijds als een testbaan voor Honda dat zich aan het ontwikkelen als autofabrikant. De baan heeft een paar zeer unieke features. Het meest bijzondere is de overpass: het is een ‘8.’ Na bocht 9 gaat het circuit onder een tunnel door, waarboven het einde van het ‘rechte’ stuk zit. Leuk weetje: Hans Hugenholtz hield niet van saaie rechte stukken. Dus op start finishlijn zitten na er bijna geen rechte stukken in. Zelfs bij het lange ‘rechte’ stuk zit er een kromming in.
Dan even wat informatie over de baan. De coureurs rijden met de klok mee, tot bocht 9 dus, daarna tegen de klok in. Vanaf de extreem spannende 130R-bocht is het weer met de klok mee. De baan is vrij lang: 5,807 kilometer, dus het aantal raceronden valt mee: 53 stuks. Het ronderecord staat op naam van Sir Lewis Hamilton: 1:30.983. De detectiezone zit vlak na 130R en geldt voor het rechte stuk na de chicane tot bocht 1. Inhalen is niet makkelijk, maar absoluut mogelijk. Aanremmen bij bocht 1 of agressief de auto positioneren bij bocht 10 voor de hairpin. In de Spoon Curves zijn er meerdere lijnen mogelijk, waardoor je via de slipstream je auto kan positioneren voor de chicane. Die laatste is spannend, omdat je niet te dicht achter een voorligger wil liggen in de 130R-bocht.
GP Japan 2023: Wat gebeurde er vorig jaar ook alweer?
Context, context, context. Oftewel, alle resultaten van het vorige jaar.
Kwalificatie
Je gaat het nooit geloven, maar Max Verstappen pakte hier de pole position. Bijzonder was zijn voorsprong op de nummer 2, bijna 6 tienden. Ook bijzonder was dat McLaren het goed deed met Piastri op 2 en Norris op 3. De snelste Mercedes was meer dan 1,1 seconde langzamer dan Max Verstappens Red Bull. Herbeleef hier de complete sessie met het verslag van ons politieke geweten!
Snelste raceronde
Ja, serieus: Max Verstappen dus! In ronde 39 reed hij 1:34.183.
Race en podium
Het was geen spannende race. Verstappen reed weg bij iedereen en finishte bijna 20 seconden voor de nummer 2 (Norris) en meer dan 36 seconden voor de nummer 2 (Piastri). Lees hier het complete verslag van onze Jaap!
GP Japan 2024: wat we al weten
Ondanks dat er nog geen meter geen gereden is (afhankelijk wanneer je dit leest, uiteraard), zijn er natuurlijk al veel dingen die we wel weten.
Stand bij aanvang
Ja, Max Verstappen leidt het kampioenschap, maar het verschil met de rest is niet zo groot. Dat komt natuurlijk door zijn uitvalbeurt afgelopen race (GP Australië). Verstappen heeft 50 punten, voor Leclerc (47), Pérez (46) en Sainz Jr (40). Qua teams is de strijd tussen Red Bull (97) en Ferrari (93) erg ‘spannend’ te noemen.
Welke banden neemt Pirelli mee voor de GP Japan 2024
De hardst mogelijke compounds. Dus wit (hard) is C1, geel (medium) is C2 en rood (soft) is C3.
Welke strategieën zijn er mogelijk voor de GP van Japan 2024
De pitlane is erg lang en ze rijden met de hardste compounds. Je zou gokken op een eenstopper, maar die kan nog best lastig zijn. Zeker aan het einde van de tweede stint wordt het lastig om de snelheid erin te houden.
Dankzij het ontbreken van veel rechte stukken, moeten die banden constant werken, wat leidt tot slijtage. We moeten even zien hoe de lage temperaturen een rol gaan spelen (daar komen we zo nog eventjes op terug).
Weersvoorspelling GP Japan 2024
Dan komt nu het meest bijzondere: het weer. Voorheen was de GP van Japan altijd in het najaar. Als de races in Europa waren geweest, ging het circus langs Japan. Nu is het vroeg in het seizoen en dat is te merken!
- Vrijdag: bewolkt, droog, maximaal 16 graden,
- Donderdag: bewolkt, droog, maximaal 18 graden
- Zondag: bewolkt, af en toe een bui, 20 graden.
Kansen Max Verstappen GP Japan 2024
Nou, we zijn benieuwd! De RB20 is een uitstekende raceauto en Verstappen verkeert in blakende vorm! De afgelopen twee seizoenen won hij hier ook al en met een enorm verschil. Het weer gaat ook niet uitmaken, want in 2022 was het heel erg nat en vorige editie nog droog.
Men spreekt links en rechts over kleine haarscheurtjes in de succesformatie van Red Bull. Denk aan de machtsstrijd bij het moederbedrijf, de digitale seksuele escapades van Horner en de uitvalbeurt vorige race. De overspeed is echter dermate groot, dat Red Bull alsnog de winnende formatie is. En Pérez zien we niet snel winnen, die komt op technische ‘open’ circuits veel minder tot zijn recht dan op stratencircuits.
Verrassing GP Japan 2024
Carlos Sainz is overduidelijk de man in vorm. De twee races dat hij reed, was hij sneller dan zijn teammaat. Maar dat is dus niet echt een verrassing. Het klinkt gek, maar met wisselende koude weersomstandigheden doet Lance Stroll het hier altijd erg goed. Ook moet je Lewis Hamilton in de regen nooit onderschatten.
Wat zeggen de wedkantoren over de GP van Japan 2024
Goh, Max Verstappen schijnt favoriet te zijn (5/18). Dan komt er een hele tijd niets. Dan nog niets. En dan op nummer 2 is er Pérez (14/1) en Carlos Sainz plus Charles Leclerc, die beiden op (16/1) staan.
Waar kan ik de GP van Japan kijken?
Het aantal mogelijkheden om de races te bekijken lijkt te groeien met de dag!
Viaplay
Je kunt alsnog alles via ViaPlay bekijken, uiteraard. Voor 15,99 per maand heb je de streamingdienst met het wonderlijke pakket aan budgetseries, oude films, spelletjes en sport. Voor de 15,99 krijg je je overigens óók F1TV.
F1TV
En zo hebben we een bruggetje naar F1TV. In principe is het pakket dat Viaplay aanbiedt interessanter, maar mocht je écht nooit iets anders kijken dan F1 en F1-gerelateerde programma’s, dan is het nog altijd een puike optie.
VPN
In sommige landen wordt de F1-races uitgezonden. Niet alleen op TV, maar op de websites van die zenders. Daarvoor moet je wel in dat land aanwezig zijn. Met een VPN kun je dat voor elkaar krijgen. Dan log je in via Luxemburg (RTL Luxembourg) of Oostenrijk (ORF) en dan kun je gewoon alles zien. Misschien niet verstaan, maar wel bekijken.
Grand Prix Radio
Op de radiozender van Olav Mol kun je wel alles verstaan. Olav Mol spreekt namelijk Nederlands plus Joehee-Joeho!!
Voorspelling GP Japan 2024
Op de redactie op het hoofdkantoor lopen drie heren rond die Formule 1 ademenen en alles weten over de sport. Daarnaast hebben we ook Jaap, Michael en Wouter die hun voorspelling geven over de race.
Jaap
- Verstappen
- Pérez
- Leclerc
Potverdrie, alweer vroeg opstaan voor een race. Enfin, vorige keer was het in ieder geval de moeite waard, want eindelijk won iemand anders dan Max Emilian. Het kampioenschap is daarmee op papier opeens spannend. En wie weet, gezien alle #ophef binnen Red Bull en upgrades van Ferrari, zou het opeens wel de ‘wende’ kunnen inluiden, niet?
Jaap, begrijpt de logica van Clintel
Nein! Natuurlijk niet. Net als na het echec van Singapore vorig jaar, wint Max gewoon dik. Checo wordt zonder schade aan de vloer tweede en Leclerc derde. Je las het hier eerst.
Michael
- Sainz
- Leclerc
- Pérez
Zullen we dan de Ferrari mannen het voordeel van de twijfel geven? Voor de spanning in het kampioenschap zou dat niet gek zijn. Max bleef achteraf gezien best koel onder de technische malheur van de afgelopen race. Maar wat als het hem een tweede keer achter elkaar overkomt. Dan gaat Jos toch erg ongemakkelijk op zijn stoel draaien en eist hij het hoofd van de verantwoordelijke. Het zou zo maar kunnen natuurlijk. Hier komt mijn verrassende voorspelling. Die me hopelijk wat hoger gaat brengen in dit klassement
Michael, begrijpt de psyche van Ons Jos.
Wouter
- Verstappen
- Pérez
- Sainz
Om maar aan te haken bij mijn collega Jaap: dat uitgesteld kijken is zo gek nog niet. Vooral omdat de races in de basis totaal niet spannend zijn. De Red Bulls worden 1 en 2, tenzij Perez het verkloot. Of tenzij Max zijn rem sloopt in ronde 1, dan wordt het nog spannend.
Wouter, begrijpt.
Autoblog zal sowieso verslag doen van de kwalificatie en de race!
quincy zegt
Mooie voorbereiding Autoblog! Dank je wel!
Mijn laatste race via F1TV Pro, daarna is dat tijdperk afgelopen. Als deze race wel spannend is overweeg ik het nog eens. Maar tot zover zijn de races wat mij betreft nogal saai. Japan is wel een heel mooie baan.
anthwan zegt
Snap niet waarom er ook geen DRS is na bocht 14.
pietertje123 zegt
Via Luxemburg kijken is vermakelijker dan je denkt. Zeker als je niet afhankelijk bent van het gekwek om te zien wat er op de baan gebeurd. Je krijgt genoeg mee van het mengtaaltje om de hoofdlijnen te snappen en met enige F1-kijkervaring zou je je toch maar ergeren aan het gemaakte enthousiasme van de hollandse commentatoren.
MaartenD zegt
Sbs9 / viaplay kan je toch ook veel zien nu?
rollingstoned zegt
Ja dat klopt, maar het is niet live.
“Talpa sluit deal met Viaplay: SBS 9 wordt Viaplay TV en gaat Formule 1 uitzenden
Talpa sluit een deal met streamingsdienst Viaplay. Op zender SBS9 wordt vanaf 5 april Formule 1 uitgezonden. Voorlopig gaat het om één race die gratis en met zes uur vertraging wordt uitgezonden. Er zullen komend jaar meer races op het open net worden uitgezonden, aldus Talpa. ,,Die programmering wordt later bekend gemaakt.” De tv-zender wordt omgedoopt tot Viaplay TV.”
https://www.ad.nl/show/talpa-sluit-deal-met-viaplay-sbs-9-wordt-viaplay-tv-en-gaat-formule-1-uitzenden~a830312f/
Dutchdriftking zegt
Het blijft een heerlijke race. Dat tunneltje zouden ze op meer circuits moeten doen.
Richmond zegt
het weekend is goed begonnen. Logan heeft het gerepareerde chassis van Albon gekregen ipv zijn eigenste die Albon kreeg, toen die zijn auto tegen de muur aan duwde. Er is gezegd dat het onnodig veel werk is om alles van de ene op de andere auto over te zetten. En in fp1 is Logan ook meteen van de baan afgegaan en verschillende nieuwe onderdelen kapot gemaakt, waarvan ze geen reserve hadden, dus hij heeft oude spec voorvleugel.
royaledeluxe zegt
Tja als je de graskant opzoekt en blijft gas geven dan ga je der gewoon af… bij bvb Mercedes kennen ze er ook alles van.