De vraag naar huurauto’s gaat fors groeien de komende jaren en dat komt allemaal door de elektrische auto!
Het is vrijdagmiddag en dan hebben we nog net even tijd om voor het weekeinde een onderzoekje met je door te nemen. Deze keer een onderzoek van KPMG in opdracht van onze vrienden van de Bovag. Conclusie: de markt voor autoverhuurders gaat fors groeien, tot 2030 zelfs met ruim de helft.
Elektrische auto
Voor de autoverhuurders natuurlijk goed nieuws als de vraag naar huurauto’s stijgt. Een gevolg van het verschuiven van bezit naar gebruik. Zo is er in de binnensteden minder plek voor auto’s en zijn er milieuzones waardoor je met je ICE niet meer de stad in mag. Dan huur je dus beter een EV als je persé met de auto naar de MediaMarkt wil.
Aan de andere kant zijn er weer mensen met een elektrische auto die voor bijvoorbeeld de vakantie een auto huren met een brandstofmotor. Bijvoorbeeld omdat hun EV geen caravan mag trekken, of omdat de actieradius te weinig wordt gevonden.
De onderzoekers voorspellen zelfs dat een groeiend deel van de vakantiegangers gedurende het jaar een elektrische auto gaat rijden en voor de vakantie een benzine of een diesel gaat huren. Daar ga je met je goede gedrag als verhuurmaatschappij die zijn vloot juist wil elektrificeren.
Particulier versus zakelijk
De particuliere verhuurmarkt groeit overigens alleen al omdat de aanschafprijs van auto’s steeds hoger wordt, waardoor mensen steeds vaker zullen kiezen voor het huren van een auto dan voor het kopen van een eigen exemplaar.
De zakelijke vraag naar huurauto’s gaat juist groeien omdat bedrijven meer behoefte krijgen aan een flexibel aantal auto’s. Daarnaast groeit het aantal zakelijke reizigers waardoor de omvang van het leasewagenpark weer toeneemt en er weer meer vervangend vervoer nodig is, bijvoorbeeld voor de vakantie waar je zakelijke EV een te kleine actieradius heeft.
Veranderende bevolking
Daarnaast staat in het onderzoek van de Bovag te lezen dat er door de groei van de bevolking ook in absolute aantallen meer automobilisten bij komen. De bestuurders jonger dan 50 jaar zullen ook steeds minder vaak een auto willen bezitten. Dus dat komt er dan nog eens bij.
dare2think zegt
Rond dit onderwerp maakt stad of dorp natuurlijk veel uit. In de stad wordt de tweede auto al langer en vaker betwist omdat er vaak al geen ruimte is, in het dorp kan het een noodzakelijk stukje mobiliteit vormen. De dichtheid van deel/huurauto’s is ook veel lager buiten de stad. Het gemak speelt echt een rol.
werf76 zegt
Nee hoor, alleen maar door de aantrekkelijkheid van anoniem verhuur.
Wolflow zegt
Er zijn maar weinig verhuurders die je een auto mee zullen geven zonder dat je jezelf hoeft te identificeren.
Die auto’s gaan anders linea recta richting (voormalig) Oostblok
werf76 zegt
Niet zo naïef. Sleutelwoord betreft katvangers.
Flutterbear zegt
Nu ben ik best een fan van huur en deelauto’s maar zie nog geen trend. In Amsterdam werkt het prima en komen deelauto’s inclusief stad brede parkeervergunning, maar buiten de steden zijn vaak niet genoeg auto’s om er altijd één beschikbaar te hebben. Daarnaast is in de grote stad de deelauto vaker voor de uitzondering terwijl daar buiten veel regelmatiger nodig hebt.
driver79 zegt
Ik geloof niet dat het zo hard zal gaan. Ja private lease groeit maar daar gaat dit artikel volgens mij niet over.
Jaren geleden dacht men al dat car sharing rap omhoog zou gaan. Geen enkele partij verdient daar nu een goede boterham aan. Alleen in enorm verstedelijkte gebieden om zo nu en dan de stad uit te gaan is het wellicht rendabel.
Het aantal laadpunten in Europa stijgt rap. De actieradius van EV’s die nu op de markt komen is goed. Alleen de sleur hut is wat lastig. Al kan een EV het aan, het verbruik gaat flink omhoog.
En ja auto’s worden steeds duurder maar we zien dat ze ook langer in leven gehouden worden. De huur van nieuwe auto’s zal ook omhoog gaan.
Dus zal het echt zo’n goede tijd voor auto verhuurders gaan worden? Misschien een verhaaltje om investeerders voor deze industrie warm te maken na dat ze tijdens covid hard wegrenden. Er zal vast een leuke groei zijn maar ik investeer liever in een andere industrie.